بهترین وزن مرغ چقدر است | مرغ سبک بهتره یا سنگین؟

بهترین وزن مرغ چقدر است | مرغ سبک بهتره یا سنگین؟


26 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین وزن مرغ چقدر است | مرغ سبک بهتره یا سنگین؟

بهترین وزن مرغ برای مصرف چقدر باید باشد؟ فرقی نمی‌کند که می‌خواهید چه غذایی با مرغ درست کنید، هر چه مرغی که می‌خرید، تازه‌تر و گوشت آن بهتر باشد، غذاهای مختلف با مرغ در نهایت خوشمزه‌تر و سالم‌تر خواهد بود. علاوه بر فاکتورهایی مثل تازگی و نوع تغذیه، شرایط نگهداری و …، در مبحث  اطلاعات مهم درباره گوشت مرغ باید بدانید وزن مرغ یکی از مهم‌ترین نکات برای انتخاب یک مرغ خوب است. اما بهترین وزن مرغ چه اندازه‌ای است؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی سلامت مرغ‌های سنگین، سبک و مقایسه ویژگی‌های آنها در مرغ استاندارد خواهیم پرداخت.

چرا وزن مرغ مهم است؟

چرا وزن مرغ مهم است؟

وزن مرغ، هم برای پرورش‌دهنده مرغ و هم برای مصرف‌کننده‌ باید به عنوان یک موضوع مهم در نظر گرفته شود. مرغ‌‌ها چه تخم‌گذار باشند و چه مرغ گوشتی، وزن کمتر و بیشتر از حد مجاز بر کیفیت تخم و کیفیت گوشت آنها تاثیر مستقیمی می‌گذارد. مرغ‌هایی که بیش از حد نرمال سنگین هستند، هزینه‌های تغذیه و پرورش آنها افزایش پیدا می‌کند.

همچنین وزن مرغ بر عملکرد تخم‌گذاری، کیفیت تخم مرغ و سلامت مرغ موثر است. از طرفی مرغ‌های خیلی سبک هم به خاطر کمبود پروتئین و انرژی، نیاز به تغذیه و پرورش بیشتری دارند. کم‌وزن یا سنگین وزن بودن مرغ می‌تواند حتی نشانه برخی بیماری‌ها باشد. در مرغ‌های سبک و کم‌ وزن، احتمال وجود بیماری انگل و در مورد مرغ‌های سنگین چربی اشباع بیش از حد، زنگ خطر به حساب می‌آید.

بهترین وزن مرغ برای مصرف چقدر است؟

به عنوان مصرف‌کننده بهتر است مرغ‌هایی را برای خرید انتخاب کنید که وزن آنها کمتر از ۲ کیلوگرم است. به این مرغ‌ها «مرغ سایز» هم گفته می‌شود. مرغ‌های سایز وزن بین ۱۶۰۰گرم تا ۲ کیلوگرم دارند و برای غذاهایی مثل مرغ بریان در ماکروفر هم گزینه‌های عالی هستند.

علاوه بر مرغ سایز، مرغ‌هایی که وزن کامل آنها حدود ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم است،‌ بهترین طعم و کیفیت را دارند. در این مرغ‌ها میزان چربی اضافه، به حداقل می‌رسد، در حالی‌که گوشت و میزان پروتئین آن‌ها در حد مناسبی است.

از طرفی هر چه مرغ وزن کمتری داشته باشد، دور ریز آن کمتر است و برایتان به‌ صرفه‌تر در می‌آید، چون به ازای یک مرغ با وزن بالای ۲ کیلوگرم، حدود ۳۰۰ گرم از مرغ به ضایعات تبدیل می‌شود. مرغ‌هایی که وزن آنها بین ۱/۲۰۰ تا ۱/۸۰۰ کیلوگرم است، مرغ‌هایی با وزن مناسب و با کمترین دور ریز هستند.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ باکیفیت و تازه را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه جغور بغور (جغول بغول) به روش زنجانی و قهوه خانه

چرا مرغ های سبک گزینه‌های بهتری هستند؟

چرا مرغ های سبک گزینه‌های بهتری هستند؟

علاوه بر اینکه مرغ‌های با وزن سبک بین ۱/۲۰۰ تا ۱/۸۰۰ و زیر ۲ کیلوگرم دور ریز کمتری دارند، کیفیت گوشت آنها هم در بهترین حالت ممکن است. معمولا این وزن در مرغ‌ها، نشان‌دهنده رشد مناسب و زمان مناسب کشتار آنها است.

همچنین خیالتان تا حد زیادی می‌تواند بابت سالم و بدون بیماری بودن مرغ، راحت باشد. حتی این مرغ‌ها برای جوجه کباب بهترین گزینه هستند. بهترین وزن مرغ برای جوجه کباب، در همین محدوده وزنی است. هر چه وزن مرغ به ۱ کیلوگرم نزدیک‌تر باشد، جوجه خوش‌طعم‌تری خواهید داشت.

مرغ‌هایی که در محدوده وزنی ۱۲۰۰ گرم تا ۲ کیلوگرم هستند، گوشت‌های تردتری دارند و برای پخت و پز گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. چون گوشت این مرغ‌ها، زودتر از گوشت مرغ‌های سنگین می‌پزد.

علاوه بر این، طعم این مرغ‌ها خوشمزه‌تر است چون بافت‌های چربی در این مرغ‌ها، اندک هستند و هر چه مرغ، چربی کمتری داشته باشد، هم بوی کمتری دارد و هم طعم بهتری خواهد داشت. در ضمن، در این مرغ‌ها، میزان مصرف داروها و آنتی‌ بیوتیک‌ها کمتر است. این موضوع، هم بر سلامت و هم بر طعم این مرغ‌ها موثر است.

بیشتر بخوانید: مقدار مرغ برای جوجه کباب هر نفر با استخوان و بدون استخوان

سن مرغ چه تاثیری روی وزن مرغ دارد؟

شاید جالب باشد بدانید که در ایران، مصرف مرغ‌های سبک، نسبت به دیگر کشورها کمتر است. این فرهنگ غلط غذایی، به عوامل مختلفی مثل میزان عرضه و تقاضای مرغ، توزیع محدود مرغ‌های سبک و … برمی‌گردد. اما بد نیست بدانید که رشد مرغ بین سن ۱ تا ۴۲ روزگی، صعودی است و پس از آن، نزولی می‌شود.

به همین دلیل برای پرورش مرغ با سن بیش از ۴۲ روز، نیاز به استفاده از واکسن‌ها و داروهای بیشتر است. هر چه سن مرغ بالاتر برود، کیفیت گوشت مرغ به خاطر بالا رفتن تجمع چربی و کاهش قدرت تبدیل مواد غذایی به انرژی و پروتئین، کاهش پیدا می‌کند. به این معنی که هر چه سن و وزن مرغ، بیشتر باشد، ارزش غذایی مرغ هم کمتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های باز کردن یخ مرغ منجمد

مرغ‌ های زنده در کشور چه وزنی دارند؟

مرغ‌ های زنده در کشور چه وزنی دارند؟

ذائقه سنتی مردم در انتخاب مرغ، باعث شده است که حدود ۸۰ درصد از مرغ‌های تولیدی کشور، وزن بالای ۲/۵ کیلو داشته باشند. مرغداران نیز به جای اینکه مرغ‌ها را ۳۵ تا ۴۰ روز، پرورش دهند تا وزن آنها به کمتر از ۲ کیلو برسد، پرورش مرغ را به ۵۰ روز تا ۲ ماه افزایش می‌دهند و وزن مرغ در این مدت به ۲/۵ تا ۴ کیلوگرم می‌رسد.

این موضوع هم برای پرورش‌دهندگان و هم برای مصرف‌کنندگان تبعات منفی به همراه دارد. علاوه بر این، امکان صادرات مرغ مازاد مصرف به دیگر کشورها کاهش می‌یابد چون بیشتر کشو‌رهای همجوار معمولا مرغ کمتر از ۲ کیلوگرم مصرف می‌کنند.

مرغ با چه وزنی، قابل مصرف نیست؟

همان طور که گفتیم، نه تنها سنگین بودن مرغ، نشانه خوبی برای سلامت مرغ نیست بلکه سبک بودن بیش از اندازه مرغ هم خبر از ناسالم بودن آن می‌دهد. اگر بخواهیم طبق استاندارد ویژگی‌های مرغ سالم صحبت کنیم مرغ‌هایی که وزن آنها ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم باشد، نه تنها مرغ‌های مناسبی برای مصرف نیستند بلکه کاهش وزن آنها، نشانه اختلال در رشد مرغ‌ها بر اثر بیماری‌های مربوط به ساختمان عضلانی نارس است. توصیه کارشناسان تغذیه این است که مرغ‌های در این محدوده وزنی را به هیچ عنوان مصرف نکنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی کاکا با کدوحلوایی و بدون کدو حلوایی

بهترین روش تشخیص کیفیت مرغ از روی بسته‌بندی آن

علاوه بر وزن استاندارد مرغ، می‌توانید با برخی نشانه‌هایی که روی مرغ‌های کامل بسته‌بندی‌شده وجود دارد، در مورد کیفیت مرغ، اطلاعات بیشتری کسب کنید. روی بسته‌بندی مرغ‌ها، در قسمت پایین، درجه‌ها و رنگ‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما در انتخاب بهترین مرغ کمک کند.

  • رنگ سبز پلاستیک به معنای درجه A+
  • رنگ آبی پلاستیک به معنای درجه A
  • رنگ نارنجی پلاستیک به معنای درجه B

مرغ‌های درجه A و A+ وزن کمتری نسبت به مرغ‌های درجه B دارند. وزن مرغ‌های دسته A و A+ بین ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم است و کیفیت بالاتری نسبت به مرغ‌های بسته‌بندی نارنجی یا درجه B دارند.

همچنین مرغ‌های درجه B به صورت دستی کشتار شده‌اند و امعا و احشا داخلی مرغ، شش‌ها، نای و مری در لاشه باقی ‌وجود دارد. این موضوع باعث بالا رفتن حجم ضایعات آنها نیز می‌شود. علاوه بر این، وجود این قسمت‌ها در بسته‌بندی مرغ، باعث ماندگاری کمتر و فسادپذیری زودتر آنها خواهد شد.

آیا مرغ بدون آنتی بیوتیک در بازار وجود دارد؟

مرغ‌های بدون آنتی بیوتیک یا مرغ‌های سبز

مرغ‌های بدون آنتی بیوتیک به «مرغ‌ سبز» مشهورند. این مرغ‌ها در حال حاضر به بازار عرضه نمی‌شود یا عرضه بسیار محدودی دارند. اما مرغ‌های سایز یا مرغ‌های معمولی که از کشتارگاه و به صورت پرورشی به بازار عرضه می‌شوند، همیشه مقداری آنتی بیوتیک دارند. چون مرغ‌ها برای سلامت ماندن و رشد سالم، نیاز به تزریق واکسن‌ دارند. البته هر چه مرغ سبک‌تر با درجه کیفی بالاتر خریداری کنید، میزان این آنتی بیوتیک‌ها در آن کمتر است.

سوالات متداول درباره وزن استاندارد مرغ

وزن ایده‌آل برای مرغ چقدر باید باشد؟

وزن بین ۱/۲۰۰ تا ۱/۸۰۰ کیلوگرم، بهترین وزن مرغ برای انتخاب است. مرغ سایز نیز با وزن بین ۱۶۰۰ تا ۲ کیلوگرم، جزو مرغ‌های بسیار مناسب برای پخت و پز است.

مرغ چقدر ضایعات دارد؟

مرغ‌هایی که وزن آنها بالای ۲ کیلوگرم باشد، ضایعات آنها تا حدود ۳۰۰ گرم هم می‌رسد. هر چه مرغ سنگین‌تر باشد، ضایعات آن بیشتر و هر چه سبک‌تر باشد، ضایعات آن کمتر است.

حداکثر وزن مرغ گوشتی چقدر است؟

وزن ایده‌آل مرغ گوشتی بین حداقل ۱ کیلو و ۵۰۰ گرم تا ۱ کیلو و ۸۰۰ گرم است. در این حالت کیفیت مرغ در بهترین وضعیت، چربی گوشت مناسب و دورریز مرغ حداقل است.

 

محصولات مرتبط