۱۱ عوارض خوردن هندوانه در شب یلدا | این افراد نخورند

۱۱ عوارض خوردن هندوانه در شب یلدا | این افراد نخورند


30 آذر 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
11 عوارض خوردن هندوانه در شب یلدا | این افراد نخورند

احتمالاً شما هم در مورد افرادی که شب یلدا نباید هندوانه بخورند چیزهایی شنیده‌اید. هندوانه یکی از اصلی‌ترین میوه‌های شب یلدا است، اما آیا چیزی در مورد عوارض مصرف بیش از حد هندوانه در شب می‌دانید؟ علت درد معده بعد از خوردن هندوانه شب یلدا چیست؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با عوارض خوردن هندوانه در شب یلدا و علت مضر بودن این میوه لذیذ در شب آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد افرادی که نباید شب یلدا هندوانه بخورند پاسخ خواهیم داد.

 

 

چه افرادی نباید در شب یلدا هندوانه بخورند؟

 

در شهرهای مختلف ایران آداب و رسوم شب یلدا با سنت‌هایی متفاوت و جذاب برگزار می‌شود. اما چیزی که بین همه شهرها و سنت‌ها یکسان است، خوردن هندوانه در شب یلدا است. بسیاری از خانواده‌ها با تزیین هندوانه شب یلدا آن را به زیباترین شکل ممکن درمی‌آورند و روی سفره یلدا قرار می‌دهند.

این موضوع که چرا در شب یلدا هندوانه سرو می‌شود، دلایل مختلف و متفاوتی دارد. اما حال موضوعی که اهمیت دارد این است که چرا شب نباید هندوانه بخوریم؟ آیا خوردن هندوانه در شب یلدا برای همه مناسب است و عوارض خوردن هندوانه در شب یلدا چیست؟

همان‌طور که گفته شد، هندوانه طبع سرد و تری دارد. از همین رو خوردن آن برای افراد سرد مزاج و طبع بلغمی و کسانی که معده سردی دارند، آن هم در شب می‌تواند مشکل ساز شود.

به علاوه مصرف زیاد هندوانه می‌تواند موجب ایجاد حالت تهوع، عارضه اسهال و نفخ معده شود و در هضم غذا نیز اختلال ایجاد کند. در ادامه می‌توانید با لیست افرادی که نباید در مصرف هندوانه زیاده روی کنند آشنا شوید.

 

  • افرادی که مشکل طحال دارند، نباید در شب یلدا هندوانه بخورند.
  • افرادی که مشکلات گوارشی و سردی معده دارند، باید در مصرف هندوانه محتاط باشند.
  • خوردن هندوانه برای افرادی که پتاسیم خون‌شان بالا است، چندان توصیه نمی‌شود.
  • افراد دیابتی باید در مصرف هندوانه محتاط باشند.
  • هندوانه نباید همراه با غذا مصرف شود. زیرا معده برای هضم باید گرم شود و هندوانه حرارت معده را کاهش می‌دهد و موجب نفخ می‌گردد.
  • افراد سرد مزاج و بلغمی نباید زیاد هندوانه بخورند.
  • افرادی که به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستند نباید شب‌ها از هندوانه استفاده کنند.

 

عوارض مصرف بیش از حد هندوانه در شب یلدا و شب‌های دیگر

 

عوارض مصرف بیش از حد هندوانه در شب

 

هندوانه یک میوه دیر هضم است و بدن ما به سادگی نمی‌تواند در شب و موقع خواب آن را هضم کند. از همین رو از مهم‌ترین عوارض خوردن هندوانه شب یلدا می‌توان به نفخ معده و بروز مشکلات گوارشی اشاره کرد.

از طرف دیگر خوردن هندوانه در شب موجب افزایش حجم ادرار و سردی می‌شود و از همین رو معمولاً بعد از هندوانه بیشتر به دستشویی نیاز پیدا می‌کنید.

حتما بخوانید  18 مواد غذایی، میوه و آبمیوه که نباید ناشتا مصرف شوند

بی‌خوابی و آشفتگی خواب نیز از دیگر عوارض خوردن هندوانه در شب است که برخی افراد به آن دچار می‌شوند. در ادامه به عوارض مصرف بیش از حد هندوانه در شب اشاره شده است.

 

۱- مشکلات روده‌ای

 

کسانی که به مشکلات روده و گوارشی مبتلا هستند در دسته افرادی که در شب نباید هندوانه بخورند قرار دارند. لیکوپن موجود در هندوانه می‌تواند در این افراد موجب بروز عارضه اسهال، حالت تهوع، استفراغ، نفخ و مشکلات گوارشی شود. معمولاً عوارض خوردن هندوانه ناشتا در این افراد بیشتر است.

 

۲- واکنش‌های آلرژیک

 

یکی دیگر از مضرات خوردن هندوانه در شب بروز واکنش‌های آلرژیک است. خوردن هندوانه می‌تواند موجب بروز حساسیت در برخی افراد شود. افراد آلرژیک نیز در دسته افرادی که نباید هندوانه بخورند قرار دارند و باید به شدت از این میوه دوری کنند.

 

۳- دیابت بارداری

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خوردن هندوانه به مقدار زیاد می‌تواند قند خون را تا میزان زیادی افزایش دهد. خانم‌های باردار باید در مصرف هندوانه بسیار محتاط  باشند.

زیرا این موضوع می‌تواند منجر به بروز دیابت بارداری در آن‌ها شود. از طرف دیگر مصرف هندوانه موجب افزایش حجم معده می‌شود. این موضوع منجر می‌شود تا مواد مغذی کافی به جنین نرسد.

 

۴- کاهش فشار خون

 

علیرغم خواص و فواید هندوانه اما این صیفی خوشمزه حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است. بنابراین خوردن هندوانه در شب یلدا و سایر شب‌ها می‌تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از همین رو کسانی که فشار خون پایینی دارند نیز در دسته افرادی که شب یلدا نباید هندوانه بخورند، قرار دارند.

 

۵- اسهال از عوارض خوردن هندوانه در شب

 

از دیگر مضرات مصرف بیش از حد هندوانه شب یلدا می‌توان به اسهال اشاره کرد. برخی افراد با خوردن هندوانه دچار اسهال می‌شوند و از همین رو مقدار زیادی از آب بدن خود را از دست می‌دهند.

 

۶- افزایش قند خون در افراد دیابتی

 

افراد دیابتی باید در مصرف هندوانه بسیار محتاط باشند. هندوانه قند زیادی دارد و از همین رو مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند میزان گلوکز خون را افزایش دهد.

 

۷- سردی بدن از مضرات خوردن هندوانه در شب

 

سردی بدن از عوارض مصرف هندوانه در شب

 

همانطور که گفته شد افراد سرد مزاج و بلغمی در دسته افرادی هستند شب‌ها نباید هندوانه بخورند. خوردن هندوانه در این افراد موجب می‌شود تا حالت رخوت، سستی و درد در مفاصل را تجربه کنند.

از طرف دیگر افرادی که معده سردی دارند نیز نباید هندوانه به خصوص در شب میل کنند. زیرا این موضوع موجب مشکلات گوارشی و نفخ معده در آن‌ها می‌شود. بهتر است افراد سرد مزاج حتماً هندوانه را در کنار مواد غذایی گرم مثل عسل و آجیل مصرف کنند.

 

۸- بروز مشکلاتی جدی در طحال

 

برخی افراد بعد از مصرف بیش از حد هندوانه دچار مشکلاتی جدی در طحال می‌شوند. این افراد که در دسته افرادی هستند که شب یلدا و شب‌های دیگر نباید هندوانه بخورند. این افراد بعد از مصرف هندوانه علائمی مثل درد سمت چپ شکم، نفخ، تیره شدن رنگ بدن و سفیدی چشم‌ها را تجربه می‌کنند.

 

۹- بروز اختلالات قلبی عروقی

 

بروز اختلالات قلبی عروقی از عوارض مصرف بیش از حد هندوانه

 

یکی از عوارض خوردن هندوانه در شب بروز مشکلات قلبی است. هندوانه سطح پتاسیم بالایی دارد و از همین رو مصرف آن به مقدار زیاد می‌تواند موجب ضعیف شدن و نامنظم شدن ضربان قلب و حتی ایست قلبی شود.

 

۱۰- افزایش خطر التهاب کبد در افراد الکلی

 

افرادی که الکل مصرف می‌کنند نیز در دسته افرادی هستند که شب‌ها نباید هندوانه بخورند. لیکوپن موجود در هندوانه با الکل واکنش نشان می‌دهد و در این افراد موجب بروز التهاب در کبد می‌شود. بنابراین چنین افرادی نباید به مقدار زیاد هندوانه بخورند.

حتما بخوانید  طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت به 2 روش دمی و آبکش

 

۱۱- احتمال تغییر رنگ پوست

 

احتمال تغییر رنگ پوست و مصرف بی رویه هندوانه

 

هر چند این احتمال کم و نادر است اما نتایج یک مطالعه نشان داده است که خوردن بیش از حد هندوانه ممکن است با تغییر رنگ پوست، به زرد یا نارنجی شود که به نام «لیکوپنی» معروف است.

این امر می‌تواند به یک نوع کاروتنمی مرتبط باشد. لیکوپن، هم یک آنتی اکسیدان و هم رنگدانه است و مسئول رنگ قرمز مشخصه هندوانه و سایر میوه ها و سبزیجات است.

اگر بیش از حد لیکوپن مصرف شود، ممکن است در لایه‌های بیرونی پوست شما رسوب کند و رنگدانه پوست شما را تغییر دهد. با این حال این مطالعه نشان نداد که خوردن چقدر هندوانه منجر به تغییر رنگ پوست می‌شود.

با این حال، خوشبختانه لیکوپنمی یک بیماری نادر بوده که کاملا قابل برگشت است و با کاهش مصرف زیاد غذاهای غنی از لیکوپن مانند هندوانه، تاثیر آن بر روی پوست شما کاملا معکوس می‌شود.

 

آیا افراد چاق و دارای اضافه وزن نباید هندوانه بخورند؟

 

آیا افراد چاق و دارای اضافه وزن نباید هندوانه بخورند؟

 

هندوانه یک میوه کم کالری است و ۴ فنجان از آن تنها حدود ۱۸۴ کالری انرژی دارد. بنابراین یک میان وعده کم کالری و فوق العاده برای افراد دارای اضافه وزن و افرادی است که به دنبال راهی برای کاهش وزن هستند.

اما به هر حال هندوانه طبع سردی دارد و بلغمی‌ها در دسته افرادی  هستند که شب یلدا و شب‌های دیگر نباید هندوانه بخورند. بنابراین اگر سرد مزاج یا بلغمی هستید، در خوردن هندوانه محتاط باشید.

 

بهترین زمان مصرف هندوانه

 

بهترین زمان مصرف هندوانه

 

هندوانه یک میوه فوق العاده مفید و مقوی است. بنابراین اگر آن را درست و به اندازه مصرف کنید، مزیت‌های فراوانی برایتان خواهد داشت. سعی کنید هندوانه را بین دو وعده غذایی یعنی ۳ ساعت بعد از غذا و یک ساعت قبل از وعده غذایی جدید مصرف کنید.

از مصرف هندوانه به صورت ناشتا یا برای رفع تشنگی اجتناب کنید. این موضوع موجب بروز اختلال در هضم و مشکلات گوارشی می‌شود. معمولاً بهتر است هندوانه را قبل از ساعت ۷ شب مصرف کنید. بعد از خوردن هندوانه به سرعت به رختخواب نروید و حتماً چند ساعت صبر کنید.

 

سخن پایانی

 

هندوانه یک میوه خوشمزه و آبدار تابستانی است که خوردن آن در شب یلدا به یک رسم دیرینه تبدیل شده است. مهم نیست هندوانه شب یلدا از کجا میاد و چرا تا این حد خوردن آن در شب یلدا برای ما مهم است، به هر حال اگر شما هم در دسته افرادی هستید که شب‌ها نباید هندوانه بخورند، بهتر است بیشتر در مصرف این میوه محتاط در شب یلدا باشید.

از طرف دیگر در صورتی که دوست دارید کمی هندوانه در شب یلدا میل کنید، حتماً آن را بین وعده‌های غذایی و به مقدار کم استفاده کنید که دچار مشکل نشوید.

 

سوالات متداول

 

چرا شب نباید هندوانه بخوریم؟

 

طبع هندوانه سرد و تر است و هضم آن سخت است. بنابراین خوردن آن برای افرادی که سرد مزاج هستند و معده ضعیفی دارند مناسب نیست.

 

 برای رفع سردی هندوانه در شب یلدا چی بخوریم؟

 

برای رفع سردی هندوانه در شب یلدا می‌توانید آن را همراه با عسل و آجیل‌های گرم مصرف کنید.

 

علت درد معده بعد از خوردن هندوانه چیست؟

 

هندوانه یک میوه دیر هضم است و خوردن آن به مقدار زیاد در افرادی که مشکلات گوارشی دارند، موجب درد معده می‌شود.

 

 

منابع: stylecraze، krishijagran، healthline

کالابرگ الکترونیک