۹ روش نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر برای مدت طولانی

۹ روش نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر برای مدت طولانی


23 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
9 روش نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر برای مدت طولانی

بلد بودن روش‌های صحیح نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر موجب افزایش ماندگاری ماست شما می‌شود. اگر با اصول نگهداری از انواع ماست به خوبی آشنا باشید، می‌توانید از بدمزه شدن طعم ماست جلوگیری کنید و برای مدت بیشتری از آن استفاده کنید. به طور کلی روش های نگهداری انواع ماست بسیار شبیه به هم است. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با چند راهکار ساده برای روش نگهداری انواع ماست چکیده، ساده و موسیر آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد روش نگهداری ماست برای مدت طولانی پاسخ خواهیم داد.

 

 

با چند روش نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر آشنا شوید

 

با چند روش نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر آشنا شوید

 

به طور کلی روش نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر شباهت زیادی به هم دارد. قرار دادن ماست در فضای بیرون از یخچال موجب می‌شود تا طعم ماست شما ترش شود، خواص ماست از بین برود و ماندگاری آن کاهش پیدا کند.

بهترین دما برای نگهداری ماست قرار دادن آن در دمای ۵ تا ۷ درجه سانتی گراد است. در این دما سرعت رشد کپک‌ها کاهش پیدا می‌کند و مدت نگهداری ماست بیشتر خواهد شد. اما چطور از ماست نگهداری کنیم که طعم و مزه آن تغییر نکند و برای مدت طولانی‌تری سالم بماند. در ادامه می‌توانید با روش‌های نگهداری انواع ماست آشنا شوید.

 

۱- ماست را در یخچال قرار دهید

 

اولین و مهم‌ترین نکته برای نگهداری ماست این است که باید آن را در یخچال قرار دهید. گرما موجب فساد ماست می‌شود و سرعت واکنش‌های شیمیایی منفی را در آن افزایش می‌دهد.

در این شرایط ماست شما خیلی زود کیفیت خود را از دست می‌دهد و بدطعم و ترش مزه می‌شود. قرار دادن ماست برای مدت طولانی در بیرون از یخچال می‌تواند سبب فساد و کپک زدن ماست شود.

اگر به هر دلیلی شرایط نگهداری ماست در یخچال را ندارید، بهتر است آن را در خنک‌ترین قسمت خانه و دور از نور، رطوبت و گرما قرار دهید. برای نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر در یخچال بهتر است دمای یخچال شما بین ۵ تا ۷ درجه سانتی‌گراد باشد.

 

۲- ماست را دور از نور خورشید قرار دهید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

تابش نور خورشید به ظرف ماست موجب فعالیت میکروارگانیسم‌های ماست می‌شود و کیفیت آن را به شدت کاهش می‌دهد. اگر ماست برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار بگیرد، خیلی زود ترش و فاسد می‌شود و حالتی بریده بریده پیدا می کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک هندوانه یخچالی به ۲ روش برای شب یلدا

 

۳- ماست را دور از رطوبت نگهداری کنید

 

یکی دیگر از نکات مهم در روش نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر قرار دادن انواع ماست دور از محیط مرطوب است. رطوبت موجب رشد قارچ‌ها و کپک‌ها در ماست می‌شود و سبب آب انداختن ماست می‌شود.

 

۴- برای نگهداری ماست از ظرف درب‌دار استفاده کنید

 

نکته بعدی در روش نگهداری ماست چکیده و ساده و ماست موسیر استفاده از ظرف درب‌دار است. باز بودن درب ماست موجب می‌شود تا بوی‌های مختلف انواع غذاهای موجود در یخچال با آن ترکیب شود و ماست کیفیت خود را از دست دهد.

به علاوه زمانی که درب ماست باز باشد، سطح ماست شما شروع به خشک شدن و زرد شدن می‌کند و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

 

۵- از ظرف مناسبی برای نگهداری ماست استفاده کنید

 

از ظرف مناسبی برای نگهداری ماست استفاده کنید

 

دیگر روش نگهداری انواع ماست چکیده، ساده و موسیر که باید به آن دقت کنید، انتخاب ظرف مناسب است. به طور کلی بهترین ظرف برای نگهداری ماست، ظرف سفالی است که به «کوزه ماست» نیز معروف است. زمانی که ماست داخل کوزه نگهداری می شود، طعم و مزه خود را بهتر حفظ می‌کند و آب کمتری در اطراف آن جمع خواهد شد.

مکندگی ظروف سفالی موجب می‌شود تا آب اضافی ماست به سمت خارج ظرف هدایت شود و ماست شما بافت سفت‌تری پیدا کند. به خاطر داشته باشید که ظروف بدون رنگ و یا ظروفی که رنگ آن‌ها زرد سفالی است، از ظروف آبی رنگ برای نگهداری ماست مناسب‌تر هستند.

 

۶- برای افزایش ماندگاری ماست از ظرف و قاشق تمیز استفاده کنید

 

برداشتن ماست با قاشق چرب و آلوده به غذا موجب ورود باکتری‌ها به داخل ماست می‌شود و کیفیت آن را تغییر می‌کند. این کار موجب می‌شود تا ماست شما زودتر از حالت عادی خراب شود. برای برداشتن ماست باید از یک قاشق تمیز استفاده کنید و به هیچ عنوان ماستی که مصرف شده و پر از تکه‌های غذا است را داخل ظرف اصلی ماست نریزید.

 

۷- ماست را در مکان تاریک قرار دهید

 

ماست را در مکان تاریک قرار دهید

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

نکته بعدی در مورد روش‌های نگهداری انواع ماست این است که باید آن را در محیطی تاریک قرار دهید. قرار گرفتن ماست در نور زیاد موجب کاهش کیفیت ماست، ترش شدن مزه آن و بریدن ماست می‌شود. از طرف دیگر زمانی که ماست برای مدت طولانی در معرض نور قرار بگیرد، زودتر از حالت نرمال فاسد می‌شود.

 

۸- به مدت نگهداری ماست پاستوریزه دقت کنید

 

در زمان خرید ماست پاستوریزه حتما به زمان تولید و تاریخ مصرف آن توجه کنید. ماست پاستوریزه معمولا باید تا ۲ هفته بعد از تولید مصرف شود. بنابراین در زمان خرید ماست‌هایی را انتخاب کنید که تازه‌تر هستند تا ماندگاری ماست شما بیشتر شود.

 

روش نگهداری ماست در فریزر

 

روش نگهداری ماست در فریزر

 

یک روش نگهداری ماست برای مدت طولانی قرار دادن آن در فریزر است. در صورتی که حجم ماستی که دارید زیاد است و مطمئن هستید که تا نهایتا ۲ هفته دیگر نمی‌توانید ماست را مصرف کنید، بهتر است آن را در فریزر قرار دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاستا با مرغ و سس خامه‌ | پاستای آسان 30 دقیقه‌ ای

مدت زمان نگهداری ماست در فریزر تا حدود دو ماه است، اما ممکن است طعم و مزه ماست شما بعد از این مدت کمی تغییر کند و کیفیت اولیه خود را از دست بدهد. برای فریزر کردن ماست در فریزر باید آن را داخل شیشه پیرکس درب‌دار بریزید و به مقدار ۲ سانتی‌متر از روی ظرف را خالی بگذارید. این کار به دلیل افزایش حجم ماست بعد از منجمد شدن، انجام می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: ۳۰ دلیل ترش شدن، کپک زدن و شل شدن ماست 

 

روش های تشخیص ماست فاسد

 

روش های تشخیص ماست فاسد

 

تنها کمی بی‌توجهی در روش صحیح نگهداری ماست می‌تواند آن را در معرض فساد و خرابی قرار دهد. به طور کلی بافت ماست سالم لطیف، یکدست و بدون بریدگی است روی آن نباید هیچ نقطه رنگی وجود داشته باشد.

*ماست سالم بوی بسیار مطبوعی دارد، اما زمانی که ماست فاسد می‌شود، بوی آن تغییر می‌کند. در حالت عادی ماست طعم خوبی دارد، اما ماست فاسد ممکن است بیش از حد ترش یا بیش از حد شیرین باشد و همراه آن طعمی تلخ و زننده دارد. تلخ شدن ماست در اثر واکنش‌های شیمیایی در پروتئین‌های ماست ایجاد می‌شود.

*اگر در زمان مصرف ماست متوجه لکه‌های قرمز روی ماست شدید، حتما بلافاصله ماست را دور بریزید. لکه‌های قرمز روی ماست یک نوع کپک فوق‌العاده خطرناک است که می‌تواند آسیب جدی به سلامت شما وارد کند. نقطه‌های سبز و قهوه‌ای روی ماست نیز به معنای رشد کپک‌ها است که آن ماست باید دور ریخته شود.

*هیچ گاه کپک روی ماست را برندارید و بقیه ماست را مصرف نکنید. کپک به سرعت در تمام لایه‌های ماست نفوذ می‌کند و آن را آلوده می‌کند. مصرف این ماست ممکن است موجب بیماری و مشکلات شدید گوارشی شود.

*در صورت تمایل برای تهیه انواع ماست از برندهای معتبر بازار به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

سوالات متداول

 

چی کار کنیم ماست دیر خراب بشه؟

 

بهترین روش نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر این است که ماست را در ظرف درب‌دار و در یخچال قرار دهید و برای برداشتن آن از قاشق تمیز استفاده کنید.

 

از کجا بفهمیم ماست خراب شده است؟

 

برای تشخیص ماست خراب باید به بوی ماست، بافت، رنگ و مزه آن توجه کنید. وجود نقاط رنگی روی ماست، بد بو شدن، بریده بریده شدن و تلخ شدن ماست نشانه فساد آن است.

 

بهترین روش‌های جلوگیری از کپک زدن ماست چکیده چیست؟

 

مهم‌ترین علت کپک زدن ماست وارد شدن آلودگی به ماست و یا قرار دادن آن در یک فضای گرم و مرطوب است. برای جلوگیری از کپک زدن ماست چکیده باید آن را در یخچال قرار دهید و برای برداشتن ماست از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک