۱۲ روش آسان جلوگیری از آب انداختن ماست خانگی

۱۲ روش آسان جلوگیری از آب انداختن ماست خانگی


16 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
12 روش آسان جلوگیری از آب انداختن ماست خانگی

آیا می‌دانید راه‌های جلوگیری از آب انداختن ماست چیست یا چه کنیم تا ماست خانگی آب نیندازد؟ ماست خانگی در بسیاری از مواقع شل می‌شود و یا خیلی زود آب می‌اندازد. اما علت آب انداختن روی ماست چیست؟ اگر ماست ما آب انداخت چه کنیم؟ این‌ها سوالاتی هستند که احتمالاً خیلی از ما در زمان درست کردن ماست خانگی از خود می‌پرسیم. بهتر است بدانید که راهکارهای ساده اما مؤثری برای جلوگیری از آب انداختن ماست و درست کردن یک ماست سفت و قالبی وجود دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با راه‌های جلوگیری از آب انداختن ماست آشنا شوید.

 

 

علت آب انداختن روی ماست

 

علت آب انداختن روی ماست

 

معمولاً دلایل زیادی موجب آب انداختن ماست می‌شود. در صورتی که سطح اسیدی ماست پایین باشد و یا ماست در زمان آماده شدن تکان بخورد قطعا آب می‌اندازد. از طرف دیگر «نامناسب بودن مایه ماست» نیز یکی دیگر از دلایلی است که موجب آب انداختن ماست خانگی می‌شود.

اما دلایل آب انداختن ماست تنها به همین چند مورد خلاصه نمی‌شود. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین علت‌های آب انداختن ماست خانگی آشنا شوید.

 

  • پایین بودن سطح اسیدی ماست
  • تکان خوردن ماست در زمان آماده شدن
  • نامناسب بودن مایه ماست
  • داغ بودن حرارت ماست در زمان اضافه کردن مایه ماست
  • قرار گرفتن ماست در فضای گرم برای مدت طولانی
  • جوشاندن شیر با دمای زیاد
  • کم‌چرب بودن شیر

پیشنهاد می‌کنیم مقاله علت‌های شل شدن، آب انداختن و سفت شدن ماست خانگی را هم مطالعه کنید.

 

راه‌های جلوگیری از آب انداختن ماست

 

راه‌های جلوگیری از آب انداختن ماست

 

چه کنیم تا ماست خانگی آب نیندازد؟ پاسخ به این سوال ساده است. روش‌های زیادی برای درست کردن یک ماست سفت چکیده و قالبی در خانه وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنید، ماست شما تکه‌ای و سفت می‌شود و آب نمی‌اندازد. در ادامه می‌توانید با راههای جلوگیری از آب انداختن ماست آشنا شوید.

 

۱- از شیر پرچرب استفاده کنید

 

یکی از راه‌های جلوگیری از آب انداختن ماست و درست کردن یک ماست سفت و تکه‌ای در خانه، استفاده از «شیر پرچرب» است. چربی موجود در ماست موجب افزایش غلظت آن می‌شود. بهتر است برای تهیه ماست از شیر پرچرب محلی یا شیر کامل که غلظت بیشتری دارد، استفاده کنید.

می‌توانید انواع شیر از جمله شیر پرچرب از برندهای معتبر بازار را با بالاترین کیفیت به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه سس انبه با پودر انبه و میوه انبه برای فلافل و فست فود

 

۲- مقداری خامه به شیر اضافه کنید

 

اگر به هر دلیلی به شیر پرچرب محلی دسترسی ندارید و یا احساس می‌کنید، چربی شیر کم است، می‌توانید مقداری خامه به شیر اضافه کنید. برای این کار باید ابتدا خامه را با یک لیوان شیر ترکیب کنید و سپس آن را به بقیه شیر اضافه کنید.

این کار چربی شیر را افزایش می‌دهد موجب سفت شدن ماست و جلوگیری از آب انداختن آن می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید خامه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

۳- شیر را بیشتر بجوشانید

 

برای جلوگیری از آب انداختن ماست شیر را بیشتر بجوشانید

 

از دیگر راه‌های جلوگیری از آب انداختن ماست می‌توان به جوشاندن بیشتر شیر اشاره کرد. برای سفت شدن ماست و جلوگیری از آب انداختن آن می‌توانید آن را برای مدت طولانی‌تری با شعله ملایم بجوشانید.

دمای شیر در زمان جوشاندن باید حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد. بهتر است شیر برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با این دما بجوشد. جوشاندن شیر موجب می‌شود تا شبکه قوی‌تری در هنگام قرار گرفتن در معرض اسید لاکتیک از خود نشان دهند.

درواقع با جوشاندن شیر، ماست شما غلظت بیشتری پیدا می‌کند و از آب انداختن ماست جلوگیری می‌کند. فراموش نکنید که برای جوشاندن شیر باید شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید، در غیر این صورت ماست شما شل می‌شود و آب می‌اندازد.

 

۴- ماست را چکیده کنید

 

یکی از ساده‌ترین راه‌های جلوگیری از آب انداختن ماست «چکیده کردن ماست» است. برای این کار باید ماست را داخل یک پارچه نخی تمیز بریزی و آن را برای چند دقیقه تا چند ساعت از یک سطح بالاتر آویزان کنید تا آب اضافی از آن خارج شود. هر چقدر بیشتر ماست را در این حالت قرار دهید، سفت‌تر خواهد شد.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

۵- از شیر خشک استفاده کنید

 

برای جلوگیری از آب انداختن ماست می‌توانید به ازای هر ۳ تا ۴ لیوان شیر از ۱ یا نصف لیوان شیر خشک به آن استفاده کنید. این کار به راحتی ماست شما را سفت‌تر می‌کند و جلوی آب انداختن آن را می‌گیرد.

 

۶- از ژلاتین کمک بگیرید

 

برای سفت شدن ماست از ژلاتین کمک بگیرید

 

اضافه کردن ۱ قاشق غذاخوری ژلاتین به ازای هر ۳ تا ۴ لیوان شیر می‌تواند به سفت شدن ماست شما کمک کند. برای این کار باید ژلاتین را در یک لیوان شیر سرد بریزید. سپس شیر را گرم کنید تا ژلاتین در آن حل شود و آن را به بقیه شیر اضافه کنید تا ماست شما سفت‌تر شود.

 

۷- مقداری پکتین به شیر اضافه کنید

 

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از آب انداختن ماست اضافه کردن «پکتین» به شیر است. برای این کار باید ۲ لیوان شیر را در مخلوط‌کن بریزید و سپس ۲ قاشق چای‌خوری پکتین به آن اضافه کنید. مواد را با هم ترکیب کنید.

پکتین را به بقیه شیر اضافه کنید. شیر را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید مقدار کمی شکر به شیر اضافه کنید. این روش برای تهیه ماست‌های لبنی و گیاهی موثر است و درست مثل ژلاتین موجب سفت شدن ماست می‌شود. شکر را هم در صورت تمایل از افق کوروش بخرید، به هر روشی که راحت‌ترید، اینترنتی، حضوری یا تلفنی.

حتما بخوانید  رفع بوی بد ماهی | ۱۸ روش ساده از بین بردن بوی زهم ماهی

 

۸- از نشاسته ذرت کمک بگیرید

 

برای جلوگیری از آب انداختن ماست می‌توانید ۱/۴ لیوان نشاسته ذرت را با ۳ تا ۴ لیوان شیری که گرم کرده‌اید و بعد سرد شده است، اضافه کنید و مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید. این کار موجب می‌شود ماست شما تکه‌ای و سفت شود و آب نیندازد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله درست کردن ماست سفت با نشاسته را هم مطالعه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید نشاسته ذرت را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

۹- ماست را تکان ندهید

 

برای جلوگیری از آب انداختن ماست آن را تکان ندهید

 

یکی از دلایل آب انداختن ماست این است که بعد از اضافه کردن مایه ماست آن را تکان می‌دهید. زمانی که مایه ماست را به شیر اضافه کردید، باید آن را بپوشانید و در فضای آشپزخانه قرار دهید. تکان دادن ظرف ماست، از سفت شدن آن جلوگیری می‌کند.

 

۱۰- به دمای شیر توجه کنید

 

زمانی که قصد دارید مایه ماست را به شیر اضافه کنید، دمای شیر شما باید حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد. در این زمان اگر انگشت خود را در شیر فرو ببرید، احساس گرمی می‌کنید، اما دست شما نمی‌سوزد. داغ بودن شیر در زمان اضافه کردن مایه ماست موجب آب انداختن ماست شما می‌شود.

 

۱۱- ماست را در فضای گرم نگذارید

 

برای جلوگیری از شل شدن ماست آن را در فضای گرم نگذارید

 

درست است که ماست برای آماده شدن باید در محیط آشپزخانه یا یک فضای نسبتا گرم قرار بگیرد، اما اگر دمای اتاق زیاد باشد و یا آن را در کنار بخاری یا شومینه قرار دهید، قطعا ماست شما خراب می‌شود. این کار موجب آب انداختن ماست و ترش شدن آن می‌شود.

 

۱۲- ماست را بیش از حد بیرون از یخچال نگذارید

 

در طرز تهیه ماست سفت بهتر است حدود ۳ تا ۶ ساعت آن را در فضای آشپزخانه قرار دهید. زمانی که ماست سفت شد، می‌توانید آن را به یخچال منتقل کنید. این کار از ترش شدن ماست و آب انداختن آن جلوگیری می‌کند. انواع ماست از برندهای معتبر بازار را هم می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش بخرید، اینترنتی، حضوری یا تلفنی.

 

سوالات متداول

 

اگر ماست ما آب انداخت چه کنیم؟

 

اگر ماست شما به هر دلیلی آب انداخت می‌توانید آب ماست را جدا کنید یا ماست را در کیسه نخی بریزید و چکیده کنید تا آب اضافی از ماست خارج شود.

 

چه کنیم تا ماست خانگی آب نیندازد؟

 

از بهترین راه‌های جلوگیری از آب انداختن ماست می‌توان به تنظیم دمای شیر در زمان تهیه ماست، استفاده از شیر پرچرب، اضافه کردن ژلاتین، شیر خشک نشاسته ذرت و پکتین به شیر و همچنین چکیده کردن ماست اشاره کرد.

 

علت آب انداختن روی ماست چیست؟

 

مهم‌ترین علت آب انداختن روی ماست پایین بودن سطح اسیدی ماست، کم‌چرب بودن شیر، زیاد بودن دمای شیر برای ماست زدن، تکان خوردن ماست در زمان آماده شدن، نامناسب بودن مایه ماست و قرار گرفتن ماست در فضای گرم است.

 

 

منابع: culturesforhealth، thekitchn

کالابرگ الکترونیک