۱۳ نکته مهم راهنمای پرورش گل آفتابگردان و نگهداری در گلدان و باغچه

۱۳ نکته مهم راهنمای پرورش گل آفتابگردان و نگهداری در گلدان و باغچه


23 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
13 نکته مهم راهنمای پرورش گل آفتابگردان و نگهداری در گلدان و باغچه

فصل کاشت گل آفتابگردان کی است؟ گل آفتابگردان یکی از زیباترین گل‌هایی است که می‌توان در خانه پرورش دارد. درواقع اگر در خانه شما نور آفتاب به اندازه کافی می‌تابد، می‌توانید به پرورش گل آفتابگردان در خانه امیدوار باشید. آشنایی با نکات پرورش گل آفتابگردان به شما کمک می‌کند تا بتوانید خودتان در خانه یک گل زیبا پرورش دهید. اما فصول کاشت گل آفتابگردان چه زمانی است؟ آیا چیزی در مورد نحوه کاشت گل آفتابگردان در خانه می‌دانید؟ نحوه آبیاری گل آفتابگردان چگونه است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با راهنمای کاشت و نگهداری از گل آفتابگردان در خانه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد کاشت آفتابگردان پاسخ خواهیم داد.

 

 

نحوه کاشت گل آفتابگردان

 

نحوه کاشت گل آفتابگردان

 

کاشت گل آفتابگردان در خانه اگر با رعایت نکات و آگاهی کامل انجام شود، بسیار ساده است و هم در باغ و هم گلدان امکان‌پذیر است. به طور کلی روش کاشت تخمه آفتابگردان در گلدان و باغچه تفاوت چندانی ندارد، اما اگر دوست دارید گیاه بهتر رشد کند، پیشنهاد می‌شود آن را در باغچه بکارید.

گل آفتابگردان یک گیاه مقاوم است و بعد از یک سال گل می‌دهد. این گیاه معمولاً از ۷۰ سانتی‌متر تا ۵ متر ارتفاع دارد و برای رشد باید نور کافی داشته باشد. برای کاشت گل آفتابگردان در گلدان بهتر است از انواع کوتاه گیاه که بین ۷۰ تا ۹۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند، استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین نکات پرورش گل آفتابگردان در خانه آشنا شوید.

 

۱- یک نقطه آفتابی برای کاشت گل آفتابگردان انتخاب کنید

 

آفتابگردان به خصوص در مراحل ابتدایی رشد عاشق نور و آفتاب است، بنابراین تنها زمانی به سراغ پرورش این گیاه بروید که مکانی با نور آفتاب فراوان در دسترس دارید. اگر در مکانی با آب و هوای ابری و بارانی زندگی می‌کنید و در تراس یا حیاط خانه خودتان نور کافی ندارید، بهتر است فکر پرورش گل آفتابگردان را از سرتان بیرون کنید.

برای کاشت بذر آفتابگردان باید آن را درست در مکانی بکارید که آفتاب مستقیم به آن می‌تابد. آفتابگردان باید روزانه ۳ تا ۴ ساعت در معرض آفتاب قرار بگیرد تا به خوبی رشد کند.

 

۲- خاک مناسبی برای کاشت آفتابگردان تهیه کنید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

خاک مناسبی برای کاشت آفتابگردان تهیه کنید

 

خاک آفتابگردان باید زهکشی کاملی داشته باشد. اگر خاک سنگین است، باید آن را با مقداری کمپوست ترکیب کنید. بهتر است قبل از کاشت مقداری کود کامل به خاک اضافه کنید. بهترین نوع خاک برای رشد آفتابگردان باید ph حدود ۶ تا ۷/۵ داشته باشد.

در صورت کاشت گیاه در گلدان حتماً از گلدانی استفاده کنید که انتهای آن سوراخ است و آب را در خود نگه نمی‌دارد.

 

۳- زمان مناسبی را برای کاشت آفتابگردان انتخاب کنید

 

انتخاب فصول کاشت گل آفتابگردان نیز می‌تواند روی رشد و گلدهی گیاه شما تأثیر بگذارد. بهتر است گل آفتابگردان را در بهار و زمانی که زمین کمی گرم شد، بکارید. دانه آفتابگردان معمولاً زمانی جوانه می‌زند که دمای خاک بین ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد باشد. در واقع بهتر است درست قبل از رسیدن دمای زمین به این دما خودتان را برای کاشت آفتابگردان آماده کنید.

حتما بخوانید  تفاوت و طرز نگهداری رب شیشه‌ ای و رب قوطی فلزی

 

۴- بذر آفتابگردان را به روش مناسبی در خاک بکارید

 

بذر آفتابگردان را به روش مناسبی در خاک بکارید

 

به عنوان راهنمای پرورش گل آفتابگردان باید بدانید که بذر این گیاه باید با عمق و فاصله مشخصی کشت شود. به طور کلی دانه‌های آفتابگردان باید در عمق ۱/۵ سانتی‌متری خاک و با فاصله ۱۵ سانتی‌متری کاشته شوند. اگر بذرها را به صورت ردیفی می‌کارید، بهتر است بین آن‌ها حدود ۵ تا ۷ سانتی‌متر فاصله در نظر بگیرید. اگر دمای خاک و شرایط رشد گیاه فراهم باشد، معمولاً بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز جوانه می‌زند.

 

۵- آب و رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کنید

 

تخمه آفتابگردان حاوی مقدار زیادی روغن طبیعی است و از همین رو برای جوانه زدن به آب زیادی نیاز دارد. بعد از کاشت بذرها در خاک باید گیاه را کاملاً آبیاری کنید. به طور کلی برای جوانه‌زنی آفتابگردان، خاک باید همیشه مرطوب باشد. اگر بذرها را در گلدان کاشته‌اید، برای فراهم کردن رطوبت مورد نیاز آن بهتر است پلاستیک‌هایی شفاف روی گلدان قرار دهید تا رطوبت حفظ شود. در این شرایط باید به محض جوانه زدن، پلاستیک‌ها را بردارید.

بهتر است گیاه آفتابگردان را صبح زود یا اواخر شب که دمای هوا کمتر است، آبیاری کنید. به یاد داشته باشید که در زمان آبیاری این گیاه آب را روی خاک و ریشه گیاه سرازیر کنید و از ریختن آب روی برگ‌ها اجتناب کنید. زیرا این کار موجب رشد قارچ روی برگ‌ها می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت توت فرنگی در باغچه و گلدان

 

۶- برگ و گلبرگ‌های پژمرده را هرس کنید

 

برگ و گلبرگ‌های پژمرده را هرس کنید

 

یکی از نکات پرورش گل آفتابگردان در خانه این است که باید به طور مرتب گل‌های پژمرده را هرس کنید. با مشاهده گل‌های پژمرده و برگ‌های خشک شده، همه آن‌ها را هرس کنید. این کار موجب می‌شود تا گیاه بهتر رشد کند و گلدهی بیشتری داشته باشد.

 

۷- گل‌های آفتابگردان را در گلدان بکارید

 

برای این که گل آفتابگردان بهتر رشد کند و قابل جابجایی باشد، بهتر است در ابتدا آن را در گلدان بکارید و هر بار گلدان را در مسیر نور بچرخانید. به یاد داشته باشید که معمولاً گلی که در گلدان کاشته می‌شود، به اندازه گلی که در زمین رشد می‌کند، مقاوم نیست و حساسیت بیشتری دارد. از همین رو می‌توانید بعد از مدتی گیاه را از گلدان به باغچه منتقل کنید.

برای این که آفتابگردان در گلدان به خوبی رشد کند و سقوط نکند، بهتر است از یک چوب به عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید و آن را با نخ ببندید.

 

۸- مراقب آفات و بیماری‌ها باشید

 

مراقب آفات و بیماری‌های آفتابگردان باشید

 

زمانی که آفتابگردان را در گلدان می‌کارید باید مراقب آفات و بیماری‌هایی مختلف باشید. هر روز با دقت به برگ‌های گیاه نگاه کنید، اگر لکه‌های قهوه‌ای و زرد روی برگ گیاه مشاهده شود، یعنی گیاه آسیب دیده و باد جدا شود. آفاتی مثل شته‌ها و حشرات موذی به گیاه آسیب می‌زنند. برای از بین بردن این آفات می‌توانید مقداری آب را روی گیاه اسپری کنید و یا مقداری حشره‌کش روی گیاه اسپری کنید تا حشرات و آفات از بین بروند.

 

۹- گیاه را به روش مناسبی آبیاری کنید

 

گیاه آفتابگردان برای جوانه زدن به آب زیادی نیاز دارد، اما در طول فصل رشد تنها به یک بار آبیاری در هفته نیاز دارد. یکی از مهم‌ترین اصول آبیاری گل آفتابگردان این است که برای آبیاری گیاه آفتابگردان باید طوری به آن آب دهید که آب روی برگ‌ها نریزد و تنها خاک را خیس کنید. توجه داشته باشید که بعد از آبیاری باید حدود ۱۵ سانتی‌متر از سطح خاک کاملاً خیس باشد.

حتما بخوانید  برنامه ریزی برای خرید مواد غذایی در ایام ماه مبارک رمضان

 

۱۰- به گیاه کود بدهید

 

به عنوان یک نکته مهم در پرورش گل آفتابگردان بهتر است نکاتی را در مورد تأمین مواد مورد نیاز گیاه از طریق کود نیز در نظر داشته باشید. اگر خاک گیاه را با کمپوست و یا کود حیوانی آماده کرده‌اید، پس گیاه در طول فصل رشد نیازی به کوددهی ندارد. به منظور تغذیه بهتر گیاه می‌توانید مقداری کود مناسب به خاک اضافه کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از خاک مناسب و کود حیوانی در ابتدای مراحل کاشت گل آفتابگردان به شدت برای رشد آن بهتر است.

 

۱۱- مراقب علف‌های هرز باشید

 

مراقب علف‌های هرز در اطراف گل آفتابگردان باشید

 

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای کاشت تخمه آفتابگردان کنترل علف‌های هرز است. علف‌های هرز رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز آفتابگردان را مصرف می‌کنند و از همین رو جلوی رشد گیاه را می‌گیرند. در صورت مشاهده علف‌های هرز در اطراف گیاه آفتابگردان سعی کنید همه آن‌ها را از ریشه جدا کنید تا گیاه بدون وجود مزاحم به خوبی از خاک تغذیه کند.

 

۱۲- به موقع تخمه‌ها را برداشت کنید

 

یکی از لذت‌بخش‌ترین مراحل کاشت تخمه آفتابگردان در خانه برداشت تخمه است. معمولاً کاشت تا برداشت گیاه آفتابگردان حدود ۱۲۰ روز طول می‌کشد. تخمه‌های آفتابگردان ۲ نوع سیاه و طوسی دارند که منبع خوبی از ویتامین‌ها و انواع مواد معدنی هستند.

مراحل رشد گل آفتابگردان زمانی کامل می‌شود که قسمت سبز رنگ پست برگ گیاه به زرد تبدیل شود و برگچه‌های زیر گل یا همان «براکت‌ها» قهوه‌ای شوند.

 

بهترین زمان کاشت آفتابگردان

 

بهترین زمان کاشت آفتابگردان

 

یکی از مهم‌ترین نکات پرورش گل آفتابگردان انتخاب بهترین زمان برای کاشت این گیاه است. به طور معمول گیاه آفتابگردان باید درست بعد از اتمام سرما و زمانی که خاک به دمای مناسب رسیده است، کاشت شود. حداقل دمای لازم برای کاشت بذر آفتابگردان حدود ۱۳ درجه سانتی‌گراد است. در صورتی که احساس می‌کنید دمای هوا سرد شده و احتمال یخ زدگی بذر یا جوانه‌ها وجود دارد، می‌توانید برای یک شب پتو روی خاک بیندازید و صبح آن را بردارید.

بهترین زمان کاشت آفتابگردان در مناطق گرمسیر از نیمه دوم دی، در مناطق معتدل اوایل اسفند و در نواحی سردسیر از اوایل اردیبهشت است.

 

نکاتی برای کاشت گل آفتابگردان با تخمه

 

نکاتی برای کاشت گل آفتابگردان با تخمه

 

*برای کاشت گل آفتابگردان با تخمه حتماً از خاک سبک با زهکشی مناسب استفاده کنید.

*یکی از نکات مهم پرورش گل آفتابگردان استفاده از گلدان با عمق مناسب است. از آن جایی که گیاه آفتابگردان ریشه زیادی دارد، از همین رو گلدان باید دارای فضای کافی برای رشد ریشه‌ها باشد.

*برای کاشت آفتابگردان حتماً از تخمه خام و تازه استفاده کنید.

*جالب‌ترین روش کاشت آفتابگردان در خانه این است که تخمه را برای دو روز در ظرف آب قرار دهید تا جوانه بزند و سپس آن را بکارید. این کار موجب می‌شود تا تخمه سریع‌تر رشد کند.

*بهترین زمان کاشت گل آفتابگردان در خوزستان نیمه دوم بهمن تا نیمه اول اسفند و مرداد ماه است.

 

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت سبزی در گلدان و باغچه

 

سوالات متداول

 

بهترین زمان کاشت تخمه آفتابگردان چه موقعی است؟

 

یکی از نکات پرورش گل آفتابگردان انتخاب زمان مناسب برای کاشت گیاه است. بهترین زمان کاشت آفتابگردان در مناطق گرمسیر از نیمه دوم دی، در مناطق معتدل اوایل اسفند و در نواحی سردسیر از اوایل اردیبهشت است.

 

چرا برای کاشت تخمه آفتابگردان باید از گلدان عمیق استفاده شود؟

 

از آن جایی که گیاه آفتابگردان ریشه زیادی دارد، از همین رو گلدان باید دارای فضای کافی برای رشد ریشه‌ها باشد.

 

منابع: homefortheharvest، almanac

کالابرگ الکترونیک