چگونه در ماه رمضان لاغر شویم | ۱۶ روش کاهش وزن سریع

چگونه در ماه رمضان لاغر شویم | ۱۶ روش کاهش وزن سریع


29 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چگونه در ماه رمضان لاغر شویم | 16 روش کاهش وزن سریع

چگونه در ماه رمضان لاغر شویم؟ روزهای روزه‌داری فرصت مناسبی برای کاهش وزن و لاغری طبق توصیه‌های پزشکی ماه رمضانی است. محسوب می‌شود. اما چگونه در ماه رمضان وزن کم کنیم که به بدن آسیب وارد نشود؟ آیا چیزی در مورد راههای کاهش وزن سریع در ماه رمضان می‌دانید؟ چرا بسیاری از افراد افزایش وزن در ماه رمضان را تجربه می‌کنند؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با بهترین روش‌های لاغری در ماه رمضان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد کاهش وزن در ماه رمضان پاسخ خواهیم داد.

 

 

چگونه در ماه رمضان لاغر شویم؟

 

چگونه در ماه رمضان لاغر شویم؟

 

روزه گرفتن در ماه رمضان فرصت فوق‌العاده‌ای برای دست کشیدن از غذاهای مضر و ریزه‌خواری‌های روزمره است که نقش مهمی بر چاقی بدن دارند. اگر دوست دارید ماه رمضان امسال وزن کم کنید و حسابی لاغر شوید، در ادامه می‌توانید با بهترین راه‌های کاهش وزن سریع در ماه رمضان آشنا شوید.

 

۱- مصرف غذاهای سرخ شده را کاهش دهید

 

اولین و مهم‌ترین موضوعی که باید برای کاهش وزن در ماه رمضان به آن توجه کنید، انتخاب غذاهای مناسب برای وعده سحری و افطار است. غذاهای چرب و سرخ شده از مهم‌ترین عوامل ایجاد اضافه وزن و چاقی هستند.

کالری بالای این غذاها در کنار مواد مغذی پایینی که دارند موجب می‌شود که غذاهای سرخ شده همواره در ردیف غذاهای نامناسب و مضر قرار بگیرند. سعی کنید در طول ماه رمضان مصرف این غذاها را به طور کامل قطع کنید و بیشتر از غذاهای سالم و بدون روغن استفاده کنید.

 

۲- خوردن سحری را فراموش نکنید

 

سحری جایگزین وعده صبحانه است و نخوردن آن به شدت برای بدن مضر است. فراموش نکنید که حذف سحری به هیچ عنوان نمی‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. این موضوع سبب افزایش احساس گرسنگی می‌شود و اشتهای شما را در وعده افطار را به شدت زیاد می‌کند.

 

۳- مصرف شیرینی‌ها و مواد قندی را کاهش دهید

 

مصرف شیرینی‌ها و مواد قندی را کاهش دهید

 

یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایل افزایش وزن در ماه رمضان مصرف زیاد شیرینی و مواد قندی است. هر چند که ماه رمضان شیرینی‌های خوشمزه‌ای دارد، اما اگر به دنبال کاهش وزن هستید بهتر است خوردن شیرینی‌جات ماه رمضانی را فراموش کنید. به جای شیرینی‌هایی که از قندهای تصفیه شده تولید می‌شوند، می‌توانید از عسل، خرما و توت خشک استفاده کنید.

 

۴- مصرف نمک را کاهش دهید

 

سدیم موجب کم آبی بدن می‌شود و این موضوع به شدت برای سلامت روزه‌داران مضر است. خوردن غذاهای شور و نمکی موجب افزایش احساس تشنگی می‌گردد و از طرفی روی متابولیسم و جذب مایعات بدن نیز تأثیر می‌گذارد. از سوی دیگر خشکی دهان باعث بدبو شدن دهان در ماه رمضان هم می‌شود. سعی کنید در طول ماه رمضان از مقدار آب بیشتری در وعده سحری و افطار استفاده کنید.

 

۵- ورزش کردن در ماه رمضان را فراموش نکنید

 

در ماه رمضان به دلیل کاهش مصرف مواد غذایی و آب معمولاً انرژی بدن کاهش پیدا می‌کند. اما این موضوع به این معنا نیست که باید ورزش کردن را در این ماه کنار بگذارید. در طول ماه رمضان سعی کنید روزانه حدود ۳۰ دقیقه ورزش سبک و پیاده‌روی انجام دهید. این موضوع موجب افزایش انرژی بدن تا زمان افطار می‌شود.

حتما بخوانید  16 خوراکی ضروری در برنامه غذایی برای عضله سازی

پیشنهاد می‌شود هر شب بعد از خوردن شام حداقل برای نیم ساعت پیاده‌روی کنید. این کار به سوزاندن کالری‌های اضافی بدن و کاهش وزن شما نیز کمک زیادی می‌کند.

 

۶- از پرخوری در زمان سحری و افطار اجتناب کنید

 

از پرخوری در زمان سحری و افطار اجتناب کنید

 

با خودتان فکر نکنید حالا که روزه هستید و برای چند ساعت غذا نمی‌خورید، مجاز به خوردن غذای بیشتری در وعده سحری و افطار هستید. شما باید برای سحری و افطار میزان غذای مشخصی میل کنید. بهتر است به جای خوردن مقدار زیادی غذا برای افطار، یک وعده کوچک میل کنید و بعد از چند ساعت کمی هم شام بخورید.

 

۷- به اندازه آب بخورید

 

آب نقش مهمی در کاهش وزن و لاغری دارد. متخصصین تغذیه بر این باور هستند که هیدراته شدن بدن می‌تواند روند کاهش وزن در ماه رمضان را سریع‌تر کند. از طرف دیگر نوشیدن آب موجب دفع سموم بدن و کاهش اشتها نیز می‌شود. سعی کنید از نوشیدن یک باره مقدار زیادی آب اجتناب کنید. برای این که بدن شما با کم آبی مواجه نشود، بهتر است آب را با فاصله میل کنید تا از بدن دفع نشود.

آب بهترین معجون لاغری در ماه رمضان است. برای کاهش احساس تشنگی و افزایش سوخت و ساز می‌توانید مقداری آب لیمو ترش تازه و خاکشیر نیز به آن اضافه کنید و برای وعده سحری و افطار از آن استفاده کنید. از جمله خواص خاکشیر و تخم شربتی در ماه رمضان هم کمک به لاغری و کاهش وزن است.

 

۸- از کربوهیدرات‌های سبوس‌دار استفاده کنید

 

اگر به این موضوع فکر می‌کنید که چگونه در ماه رمضان لاغر شویم و در طول روزه‌داری کمتر احساس گرسنگی را تجربه کنیم، پاسخ استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده در رژیم غذایی روزانه است. سعی کنید در طول ماه رمضان به جای مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل آرد سفید، نان سفید و شکر از آرد سبوس‌دار، نان و ماکارونی‌های حاوی سبوس استفاده کنید.

این کربوهیدرات‌های پیچیده حاوی فیبر هستند و شاخص گلیسمی پایینی دارند و به آرامی جذب بدن می‌شوند. از همین رو شما بعد از خوردن انواع کربوهیدرات‌های پیچیده دیرتر احساس گرسنگی را تجربه خواهید کرد.

 

۹- آهسته غذا بخورید

 

غذا نخوردن برای چند ساعت موجب می‌شود تا خیلی از روزه‌داران به خصوص برای وعده افطار خیلی تند غذا بخورند. تند غذا خوردن هم موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود و هم باعث می‌شود تا بیشتر از نیاز بدنتان غذا بخورید. بنابراین سعی کنید در زمان افطار آهسته غذا بخورید و غذا را خوب بجوید.

 

۱۰- از غذاهای سالم استفاده کنید

 

از غذاهای سالم استفاده کنید

 

لاغری در ماه رمضان آنقدرها که به نظر می‌رسد ساده نیست. برای این موضوع شما باید غذاهای مناسبی را انتخاب و مصرف کنید. در طول ماه رمضان سعی کنید بیشتر از غذاهای پخته شده، میوه‌های تازه، سالاد، خرما و شیر استفاده کنید.

به جای مصرف گوشت قرمز بهتر است از گوشت مرغ و ماهی استفاده کنید. مصرف نوشیدنی‌های گازدار و نوشیدنی‌های حاوی کافئین را کاهش دهید و سعی کنید شام خود را یک ساعت و نیم تا ۲ ساعت بعد از افطار میل کنید.

 

۱۱- عادت‌های بد غذایی‌تان را در ماه رمضان شناسایی کنید

 

ماه رمضان فرصت مناسبی برای ترک عادت‌های بد است. در کنار این که در این ماه مراقب رفتار و گفتارتان هستید، سعی کنید عادت‌های بد غذایی‌تان را نیز شناسایی کنید. دقت کنید و ببینید که چه کارهایی موجب افزایش وزن شما می‌شود. آیا شیرینی زیادی می‌خورید یا به ریزه‌خواری و خوردن تنقلات عادت کرده‌اید؟ با شناسایی این موضوع می‌توانید راحت‌تر مسیر لاغری در ماه رمضان را پیش بگیرید و وزن خود را کاهش دهید.

حتما بخوانید  35 خواص و مضرات خرمالو برای دیابت، لاغری و ... + طبع و مصلح

 

۱۲- استرس و نگرانی را از خود دور کنید

 

استرس و نگرانی موجب افزایش ترشح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود و هوس خوردن غذاهای چرب و شیرینی را در شما افزایش می‌دهد. سعی کنید برای تمدد اعصاب و دور شدن از استرس خودتان را با کارهایی که دوست دارید سرگرم کنید. رفتن به طبیعت، نوشتن افکار، کتاب خواندن، رنگ آمیزی کردن، گوش دادن به موسیقی و حرف زدن با یک دوست می‌تواند نقش مؤثری بر کاهش استرس و آرام شدن شما داشته باشد.

 

۱۳- از غذا خوردن در رستوران اجتناب کنید

 

اگر به دنبال راههای کاهش وزن سریع در ماه رمضان هستید، بهتر است رفتن به رستوران را فراموش کنید. بیرون رفتن با دوستان و غذا خوردن در رستوران هوس خوردن غذاهای چرب و ناسالم را افزایش می‌دهد. بنابراین سعی کنید در مدت زمانی که تصمیم به لاغری دارید، به رستوران نروید.

 

۱۴- وقت بیشتری را به دعا کردن و نماز خواندن اختصاص دهید

 

وقت بیشتری را به دعا کردن و نماز خواندن اختصاص دهید

 

ماه رمضان زمان مناسبی برای دعا کردن و آرام نگه داشتن ذهن است. به جای این که بیکار بمانید و دائم به گرسنگی و انواع غذاهای چرب و خوشمزه فکر کنید، بهتر است در این ماه از هر فرصتی برای دعا کردن و تمرکز کردن روی معنویات استفاده کنید.

سعی کنید در طول ماه رمضان بیشتر قرآن بخوانید و خودتان را مشغول کنید تا در طول روز احساس زیباتری را تجربه کنید و فکرتان دائم درگیر افطار و غذا خوردن نباشد.

 

۱۵- مراقب کالری‌های مصرفی‌تان باشید

 

مراقب کالری‌های مصرفیتان باشید

 

قبل از خوردن هر وعده غذایی به یاد داشته باشید که شما برای کم کردن هر نیم کیلو وزن باید ۳۵۰۰ کالری را از دست بدهید. در واقع اگر روزانه مصرف کالری‌های خودتان را به ۷۰۰ کالری کاهش دهید، در ۵ روز می‌توانید نیم کیلو وزن کم کنید. بنابراین شما باید در ماه رمضان میزان کالری‌های مصرفی‌تان را نسبت به روزهای عادی کمتر کنید.

 

علت لاغر نشدن و افزایش وزن در ماه رمضان

 

علت افزایش وزن در ماه رمضان

 

در ماه رمضان روزه‌داران به طور متوسط برای ۱۲ ساعت غذا نمی‌خورند، اما چرا برخی از این افراد به جای لاغر شدن چاق می‌شوند؟ شاید برایتان جالب باشد که بسیاری از افراد در دوران روزه‌داری کالری بیشتری نسبت به روزهای عادی سال مصرف می‌کنند و فعالیت بدنی کمتری دارند. از طرف دیگر افزایش مصرف انواع شیرینی و غذاهای چرب در ماه رمضان نیز موجب می‌شود تا روزه‌داران بعد از اتمام ماه رمضان افزایش وزن بیشتری را تجربه کنند.

موضوع دیگری که موجب افزایش وزن در ماه رمضان می‌شود، ایجاد اختلال در چرخه خواب است. عوض شدن ساعات خواب فرد موجب ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که متابولیسم بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و زمینه چاق شدن روزه‌داران را فراهم می‌کند.

 

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، روزه گرفتن به خودی خود نمی‌تواند موجب کاهش وزن و لاغری شود. برای کاهش وزن در ماه رمضان شما باید از غذاهای سالمی استفاده کنید و مصرف برخی از خوراکی‌های مضر را حذف کنید. معمولاً برای لاغری در ماه رمضان با طب سنتی توصیه می‌شود تا افراد از نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های سالم ماه رمضانی در کنار سبزیجات بیشتر استفاده کنند و مصرف غذاهای چرب و تند را کاهش دهند.

 

سوالات متداول

 

چگونه در ماه رمضان لاغر شویم؟

 

رعایت رژیم غذایی سالم در ماه رمضان و مصرف غذاهای کم چرب و نوشیدنی‌های مفید در کنار فعالیت بدنی، حذف شیرینی و غذاهای چرب می‌تواند به کاهش وزن در ماه رمضان کمک کند.

 

چه عواملی سبب لاغری و کاهش وزن در ماه رمضان می‌شود؟

 

مهم‌ترین عاملی که در ماه رمضان موجب کاهش وزن می‌شود، کاهش مقدار کالری مصرفی روزانه است. در واقع اگر بتوانید در طول دوران روزه‌داری کالری دریافتی خودتان را نسبت به سایر روزها کاهش دهید، وزن شما کاهش پیدا می‌کند.

 

منابع: voi.id، gulfnews، wikihow، orlandparkprayercenter

 

 

کالابرگ الکترونیک