خوردن کدام میوه های تابستانی با هم ممنوع است؟

خوردن کدام میوه های تابستانی با هم ممنوع است؟


20 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خوردن کدام میوه های تابستانی با هم ممنوع است؟

کدام میوه‌های تابستانی را با هم نخوریم؟ اگرچه توصیه کارشناسان تغذیه همیشه این است که مصرف میوه‌ها را در برنامه غذایی خود جای دهید، ولی کمتر به موضوع ممنوعیت خوردن میوه‌ها با هم پرداخته می‌شود. اگر شما هم عادت دارید که انواع مختلفی از میوه‌ها را به شکل سالاد میوه، اسموتی یا حتی به صورت میان وعده مصرف کنید، باید بدانید که خوردن بعضی میوه‌ها با هم، نه تنها به سلامتتان کمک نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد اختلال در روند هضم غذا و عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. به این مورد، باید زمان مناسب خوردن میوه‌ها را هم اضافه کنید چون مهم است که میوه‌ها را در چه ساعتی از شبانه‌روز بخورید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به ممنوعیت خوردن میوه ها می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که چه میوه‌های تابستانی را نباید با هم بخورید. قبل از آن لازم است درباره ویژگی میوه‌ها و تاثیر آنها بر این موضوع اطلاع داشته باشید.

 

 

ویژگی‌ میوه‌ها از نظر میزان اسیدی بودن

 

ویژگی‌های بارز میوه‌ها از نظر میزان اسیدی بودن

 

اسیدی و غیر اسیدی بودن، تاثیر زیادی بر ممنوعیت خوردن میوه های تابستانی با هم دارد. اگر بتوانید میوه‌های اسیدی و قلیایی یا غیر اسیدی را بشناسید، بهتر متوجه می‌شوید که کدام میوه‌ها را با هم بخورید.

 

*میوه‌هایی که اسید ندارند: برخی میوه‌ها که معمولا هم طعم شیرینی دارند، اسید ندارند. این میوه‌ها شامل موز، طالبی، هندوانه و آلو می‌شوند.

*میوه‌هایی که اسید دارند: میوه‌هایی که معمولا طعمشان به ترشی می‌زند، دارای اسید سیتریک هستند. این میوه‌ها شامل مرکباتی مثل پرتقال، نارنگی، لیمو و … می‌شوند. همچنین بلوبری، آلبالو و میوه‌های خانواده بری را باید به این دسته اضافه کنید.

*میوه‌هایی که اسید کمی دارند: برخی میوه‌ها حاوی اسید سیتریک هستند ولی میزان این اسید کم است. این میوه‌ها شامل سیب، توت فرنگی، تمشک و انبه می‌شوند.

*میوه‌هایی که خنثی هستند: در این میوه‌ها معمولا میزان اسید سیتریک بالا نیست و به جای آن پروتئین، چربی‌های سالم و ویتامین‌ها زیاد است. این دسته شامل آووکادو، بادام، گردو، نارگیل و بادام زمینی می‌شوند.

 

شما فقط در صورتی می‌توانید دو میوه شیرین مختلف را با هم بخورید که شامل هیچ اسیدی نباشند. مثلا، هندوانه، سیب و آلو را می‌توان با هم خورد.

 

ویژگی میوه‌ها بر اساس طبع آنها در طب سنتی

 

ویژگی میوه‌ها بر اساس طبع آنها در طب سنتی

 

آگاهی داشتن از طبع میوه‌ها و این که خودتان چه مزاجی دارید، در ممنوعیت خوردن میوه ها با هم نقش پررنگی دارد. طبع میوه‌ها به سرد و گرم تقسیم می‌شود.

 

طبع سرد: طبع سرد به سرد و تر و طبع سرد و خشک تقسیم می‌شود. میوه‌های با طبع سرد و تر شامل آلو، شلیل، کیوی، زردآلو، هلو، هندوانه و لیمو شیرین می‌شوند. میوه‌های با طبع سرد و خشک شامل گریپ فروت، غوره، زرشک، آلبالو، انار ترش، ازگیل و زالزالک می‌شوند.

حتما بخوانید  تاثیر زیتون بر فشار خون + طرز تهیه دمنوش برگ زیتون برای فشار بالا

 

طبع گرم: میوه‌های با طبع گرم به گرم و تر و گرم و خشک دسته‌بندی می‌شوند. از میان میوه‌های با طبع گرم و تر می‌توان به آناناس، انجیر تازه و خشک، انگور، خرما، گلابی و مویز اشاره کرد. میوه‌هایی که طبع گرم و خشک دارند شامل زیتون، نارگیل، به، انبه و پرتقال هستند.

 

در مورد ممنوعیت خوردن میوه‌ های تابستانی با هم، باید طبع و مزاج آن‌ها را در نظر بگیرید. خوردن میوه‌هایی که طبع سرد دارند با هم، باعث می‌شود که معده شما دچار سردی شود و حتی گاهی اوقات ممکن است به اسهال، استفراغ، کاهش فشار خون و دیگر اختلالات گوارشی دامن بزند. اگر هم چند میوه که طبع گرم دارند، با هم بخورید، ممکن است به دردهای معده دچار شوید.

 

خوردن طالبی و هندوانه با هم

 

خواص طالبی و خواص هندوانه بر کسی پوشیده نیست. هر دو از خانواده ملون‌ها و جزو میوه‌های آبدار تابستانی به حساب می‌آیند. طالبی، طبع گرم و هندوانه، طبع سرد دارد و خوردن آن‌ها با هم مشکلی ایجاد نمی‌کند. فقط در مورد افرادی که دیابت دارند، خوردن طالبی باید با احتیاط همراه باشد. البته هندوانه قند پایینی دارد، برای دیابتی‌ها میوه مضری نیست.

 

خوردن توت و هندوانه با هم

 

توت سفید از میوه‌های با طعم گرم و تر است و هندوانه طبع سرد و تر دارد. این دو میوه با وجود اینکه شیرین هستند، ولی قند زیادی ندارند و حتی برای دیابتی‌ها هم مناسب هستند. البته بهتر است قبل از خواب مصرف نشوند.

 

خوردن موز با هندوانه

 

موز و هندوانه هر دو جزو میوه‌هایی هستند که از نظر میزان اسیدیته با هم سازگاری دارند. همچنین از نظر مزاج، موز طبع گرم و هندوانه طبع سرد دارد. خوردن این دو میوه با هم نیز، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

 

خوردن چه میوه‌هایی با هم باعث مرگ می‌شود؟

 

خوردن چه میوه هایی با هم باعث مرگ می‌شود؟

 

خوشبختانه هیچ سند علمی وجود ندارد که خوردن میوه‌ها یا برخی از آن‌ها با هم، باعث مرگ و میر شود. اما خوردن بعضی میوه‌ها با هم، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود، مخصوصا اگر در حالت عادی بیماری خاصی دارید، باید در مصرف آنها با همدیگر احتیاط کنید. ممنوعیت خوردن میوه ها با هم شامل موارد زیر می‌شود:

 

پرتقال و هویج

 

هم آب هویج و هم آب پرتقال جزو آبمیوه‌های مفید برای سلامتی هستند. هویج سرشار از ویتامین آ و پرتقال حاوی ویتامین ث زیادی است. ولی خوردن این دو میوه با هم باعث ایجاد سوزش سر دل و رفلاکس معده می‌شود. حتی می‌تواند آسیب به کلیه را تشدید کند.

 

خربزه و لیمو

 

ترکیب خربزه و لیمو باعث ایجاد اختلال در تولید هموگلوبین خون می‌شود و در نتیجه به کم خونی منجر می‌شود. این دو میوه یا آب آنها را به صورت مداوم با هم مصرف نکنید.

 

خوردن انبه و خربزه با هم

 

خربزه و انبه هر دو جزو میوه‌های با طبع گرم و تابستانی هستند. خواص انبه و خواص خربزه برای سلامت بدن کم نیست اما ولی خوردن این دو میوه با هم توصیه نمی‌شود. به طور کلی پیشنهاد این است که خربزه را با میوه‌های دیگر مصرف نکنید، مخصوصا میوه‌هایی که اسیدیته بالایی دارند. حتی اگر این میوه را با دیگر میوه‌های شیرین بخورید، ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

حتما بخوانید  خواص کیوی و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

خوردن میوه‌ها با سبزی‌ها با هم

 

خوردن میوه‌ها با سبزی‌ها با هم

 

مصرف میوه‌ها به تنهایی و سبزیجات به تنهایی یک عادت غذایی خوب است ولی بهتر است آن‌ها را با هم ترکیب نکنید. شاید جالب باشد بدانید که خوردن میوه‌هایی که روی شاخه می‌رویند با سبزی‌هایی که روی زمین پرورش پیدا می‌کنند، مناسب نیست.

 

خوردن موز و خربزه با هم

 

موز و خربزه جزو میوه‌های با مزاج گرم هستند که نباید با هم مصرف شوند. خوردن موز و خربزه عملکرد سیستم گوارشی را با اختلال مواجه می‌کند.

 

انگور را با چه میوه‌هایی نخوریم؟

 

انگور را با چه میوه‌هایی نخوریم؟

 

انگور هم جزو میوه‌هایی است که خوردن آن با برخی میوه‌های دیگر ممکن است بدن را با چالش‌هایی مواجه کند. این میوه را با لیموترش، سیر خام، کاهو، کرفس، گوجه فرنگی، سبزی خوردن، هندوانه و میوه‌های روغنی مثل زیتون نخورید. در عوض انگور با میوه‌هایی مثل خربزه، هلو، گلابی، سیب درختی، توت فرنگی و پرتقال، ترکیب خوبی می‌سازد.

 

خربزه و طالبی را با چه میوه‌هایی نخوریم؟

 

خربزه و طالبی هر دو دارای طبع گرم هستند و آب زیادی هم دارند. اما این میوه‌ها را نباید با میوه‌هایی که اسیدیته بالایی دارند، بخورید. همچنین خوردن آن‌ها با میوه‌های شیرین مثل انبه و شیرین‌کننده‌هایی مثل عسل اصلا مناسب نیست. هر چند خوردن عسل و خربزه باعث مرگ نمی‌شود، ولی برای سلامتی مضر است.

همچنین از آنجایی که خربزه و طالبی آبدار هستند، خوردن آن‌ها با آب، نوشیدنی‌ها و مایعات دیگر، مناسب نیست. بهتر است این دو میوه را با سبزیجات خام، غذاهای چرب و سنگین، فست فو‌دها و مواد غذایی دارای پروتئین بالا نخورید.

 

با چه میوه‌هایی سالاد درست کنیم؟

 

با چه میوه‌هایی سالاد درست کنیم؟

 

میوه‌هایی که مناسب تهیه انواع سالاد میوه هستند، بهتر است جزو میوه‌های شیرین و دارای اسیدیته پایین باشند. اگر از میوه‌های ترش با اسید زیاد استفاده می‌کنید، آن‌ها را به صورت محدود در طرز تهیه سالاد میوه به کار ببرید. این کار باعث جلوگیری از واکنش شیمیایی در بدن و اختلال در دستگاه گوارش می‌شود.

 

زمان مناسب و اصول خوردن میوه‌ها

 

در مورد خوردن میوه‌ها با یکدیگر یا به تنهایی باید مراقب باشید که برخی نکات را رعایت کنید. این اصول و نکته‌ها عبارتند از:

 

*پرهیز از خوردن میوه‌‌های متنوع و مختلف در یک وعده غذایی چون باعث اختلال در جذب ویتامین‌ها می‌شود یا مشکلات سلامتی مثل نفخ و دل درد را در پی دارد.

*پرهیز از خوردن میوه‌ها بعد از صرف غذای اصلی به خاطر اختلال در هضم

*پرهیز از خوردن میوه‌های آبدار مثل هندوانه و خربزه قبل از خواب

 

سوالات متداول

 

خوردن انگور با چه میوه‌هایی مضر است؟

 

انگور را نباید با لیمو ترش، سیر خام، کاهو، کرفس، گوجه فرنگی، سبزی خوردن، هندوانه و میوه‌های روغنی مثل زیتون بخورید.

 

در چه صورت می‌توان دو میوه شیرین را با هم مصرف کرد؟

 

فقط در صورتی می‌توانید دو میوه شیرین مختلف را با هم بخورید که شامل هیچ اسیدی نباشند.

 

 

منبع: recipes.timesofindia

 

کالابرگ الکترونیک