۹ روش تشخیص ویژگی های آجیل مرغوب از آجیل کهنه

۹ روش تشخیص ویژگی های آجیل مرغوب از آجیل کهنه


15 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ویژگی های آجیل مرغوب

ویژگی های آجیل مرغوب چیست؟ چطور می‌توان آجیل تازه را از آجیل کهنه تشخیص داد؟ آجیل یکی از تنقلات بسیار محبوب بین ایرانی‌ها در مناسبت‌هایی مثل شب یلدا یا در اعیاد مختلف، به خصوص عید نوروز است. اما روش انتخاب آجیل تازه چیست؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به ویژگی های آجیل مرغوب می‌پردازیم و نکاتی که هنگام خرید آجیل باید به آنها دقت کنید.

 

 

ویژگی‌ های آجیل مرغوب و روش تشخیص آن

 

آجیل مرغوب و روش تشخیص آن

 

۱- به ظاهر سالم آجیل دقت کنید

 

آجیل‌ها در نگاه اول باید ظاهر سالمی داشته باشند. یعنی آجیل نباید دچار کرم خوردگی، زدگی یا تغییر رنگ به تیره یا قهوه‌ای شده باشد. اگر می‌خواهید آجیل باکیفیت بخرید، حتی اگر آجیل را به صورت فله می‌خرید، باید به این موضوع دقت کنید که هر چه آجیل‌ها کمتر دچار شکستگی یا خرد شدگی شده باشند، کیفیت بالاتری دارند.

این یعنی هم برای قرار دادن جلو مهمان گزینه‌های بهتری هستند و هم زیباتر و باکیفیت‌ترند.

 

۲- طعم آجیل را بچشید

 

اولین کاری که بعد از نگاه کردن به ظاهر آجیل باید انجام دهید، این است که کمی از آجیل را بخورید یا طعم آن را بچشید. با خوردن چند آجیل متوجه طعم تازه یا کهنه آجیل‌ها خواهید شد. آجیل‌های مانده طعم بیات دارند و ته مزه آنها به تلخی می‌زند.

علاوه بر این، آجیل‌هایی که طعم خیلی شور، خیلی تند یا ترش دارند، گزینه‌های مناسبی برای خرید نیستند. بد نیست بدانید که یکی از راه‌های پنهان کردن طعم ماندگی آجیل‌ها، بو دادن آنها با ادویه‌ها و چاشنی‌های زیاد است.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۳- آجیل را بو کنید

 

علاوه بر نگاه کردن به ظاهر و چشیدن طعم آجیل،‌ باید حس بویایی‌تان را هم در هنگام خرید آجیل به کار بیندازید. یکی از ویژگی‌ های آجیل مرغوب این است که بوی تازگی بدهد. معمولا آجیل‌های کهنه، بوی ماندگی، کهنگی و ترشیدگی می‌دهند.

 

۴- آجیل رنگ شده نخرید

 

 مغزها و آجیل های رنگ شده نخرید

 

این روزها رنگ کردن آجیل‌ها با رنگ‌های شیمیایی بسیار متداول است. برخی تولید کنندگان و فروشندگان آجیل و خشکبار، برای جذب بیشتر مشتری،‌ آجیل‌ها را با رنگ‌های شیمیایی، خوشرنگ‌تر می‌کنند تا ظاهر اشتهاآورتری داشته باشد. آجیل‌های رنگ شده، نه تنها برای سلامتی مضر هستند، بلکه رنگ آنها باعث می‌شود تا حدی متوجه کهنه بودن آجیل‌ها نشوید.

برای این که مطمئن شوید آجیل‌ها رنگ نشده‌اند، یک دستمال کاغذی تمیز را مرطوب کنید و روی آجیل بکشید. اگر آجیل رنگ پس داد و دستمال، رنگ گرفت، نشانه رنگ شدن آجیل است. رنگ کردن آجیل در مورد بادام‌های مغز شده، فندق و پسته، بیشتر اتفاق می‌افتد.

حتما بخوانید  طرز تهیه لوکوم شیری با طعم عالی | شیرینی ترکیه ای بدون فر

 

۵- اندازه آجیل‌ها باید یکدست باشد

 

یکی دیگر از ویژگی های آجیل مرغوب، اندازه متناسب آنها است. در هنگام خرید به آجیل به این موضوع دقت کنید که مثلا پسته‌های داخل آجیل ریز و درشت نباشند. اگر اندازه آجیل‌ها یکدست نباشد یعنی کیفیت آنها متفاوت است و به احتمال بسیار زیاد، چند نوع آجیل با هم مخلوط شده‌اند.

این موضوع نشان‌دهنده نامرغوب یا بی‌کیفیت‌ بودن آجیل خواهد بود. علاوه بر این، باید به رنگ آجیل‌ها هم نگاه کنید که آجیل‌های رنگ شده با آجیل‌های بدون رنگ میکس نشده باشند.

 

۶- به جای آجیل فله، آجیل بسته بندی‌ شده بخرید

 

همان طور که آجیل‌های فله و باز به نسبت آجیل‌های بسته‌بندی شده قیمت پایین‌تری دارند، کیفیت آنها هم به طور قابل توجهی فرق می‌کند. پس برای خرید آجیل مرغوب، حتما نوع بسته بندی شده و کارخانه‌ای را انتخاب کنید.

یکی از مهم‌ترین دلایل کیفیت بالاتر آنها، وجود تاریخ تولید و انقضا، شماره پروانه و نشان استاندارد کالا است. در این صورت حتی اگر آجیل هم باب میلتان نبود، می‌توانید با شرکت یا کارخانه تولید کننده تماس بگیرید. یا اینکه اگر پس از خرید آجیل بسته بندی، پشیمان شدید، در صورتی که پاکت آن را باز نکرده بودید، می‌توانید آن را مرجوع کنید.

 

۷- پسته زیادی خندان نخرید

 

پسته زیادی خندان نخرید

 

شاید خیلی‌ها فکر کنند برای خریدن پسته، باید سراغ پسته‌هایی بروند که زیادی خندان هستند یا دهانشان باز است. ممکن است فکر کنید پسته‌های خندان به این خاطر دهانشان باز است که پسته کاملا رسیده و به خوبی رشد کرده است. اما واقعیت چیز دیگری است.

پسته‌های خندان به این دلیل خندان هستند که برای باز شدن دهانشان، ابتدا روی آنها ضربه نه چندان محکمی زده می‌شود. سپس آنها را در آب سرد قرار داده و بعد که خشک شدند، حرارت می‌دهند. این کار باعث خندان شدن پسته‌ها می‌شود. می‌توانید روش طرز تهیه بو دادن پسته خام را به صورت مفصل بخوانید و این کار را خودتان در خانه انجام دهید.

به هر حال همین پروسه خندان کردن پسته‌ها، می‌تواند بر کیفیت آنها تاثیر بگذارد. مثلا اگر پسته‌ها بیش از حد در آب سرد بمانند یا زیادی حرارت داده شوند یا حتی به خوبی خشک نشوند، همه این موارد بر کیفیت آجیل تاثیر منفی خواهد گذاشت.

از طرف دیگر با بو دادن غیر اصولی و خندان کردن آنها باعث می‌شود خواص و فواید پسته کاهش پیدا کند. در مجاورت قرار گرفتن مغز پسته با هوای آزاد هم می‌تواند طعم و مزه آن را تغییر دهد. به همین خاطر بسیاری افراد پسته بو داده خندان نمی‌خرند و نوع بو نداده را ترجیح می‌دهند.

 

۸- حواستان به حشرات و کرم‌های آجیل باشد

 

یکی از مهم ترین ویژگی های آجیل مرغوب، وجود نداشتن حشرات، پروانه یا کرم‌ها در آنها است. اگر آجیل به این حشرات آلوده شده باشد، به مرور به کل آجیل سرایت خواهد کرد و همه آجیل‌ها، خراب می‌شوند. روی آجیل خوب نباید اثری از کرم خوردگی یا زدگی وجود داشته باشد. یا رنگ آجیل نباید تیره و سیاه شده باشد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه انار گلاسه ساده و ژله ای به روش کافی شاپی

 

۹- آجیل‌های با پوست بخرید

 

اگر می‌خواهید آجیل‌تان برای مدت بیشتری تازه بماند، گزینه‌هایی را انتخاب کنید که بادام، فندق، بادام زمینی و پسته داخل پوست هستند و مغزشان به تنهایی در آجیل نیست. هر چه مغز آجیل‌ها بیشتر در مجاورت هوای آزاد باشد، زودتر خشک می‌شود یا طعم آن تغییر می‌کند.

 

آجیل مرغوب برای عید از کجا بخریم؟

 

می‌توانید آجیل و خشکبار تازه و مرغوب را به صورت بسته بندی شده و یکجا یا به صورت بسته‌های جدا از هم بخرید و با هم مخلوط کنید. برای تهیه آجیل شامل بادام زمینی، بادام درختی، پسته بو داده، پسته اکبری، بادام هندی، گردو، نخودچی و کشمش، می‌توانید به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

چه کار کنیم که آجیل مرغوب بماند؟

 

چه کار کنیم که آجیل مرغوب بماند؟

 

 

برای اینکه آجیل عید یا آجیل چهارشنبه سوری تازه و مرغوب بماند، باید برخی اقدامات را انجام دهید تا بتوانید برای مدت طولانی‌تری، بدون خرابی و تغییر طعم، آن را مصرف کنید.

 

۱- آجیل را در حجم زیاد نخرید

 

آجیل‌ها مثل همه مغزها و دانه‌های خوراکی، بعد از مدتی تازگی و طراوت خود را از دست می‌دهند و دچار فساد یا تغییر رنگ یا مزه می‌شوند. بنابراین در هنگام خرید، به حجمی که می‌خرید دقت کنید. آجیل‌ها را طوری بخرید که ظرف یک یا دو هفته تمام شوند و دوباره آجیل تازه تهیه کنید.

 

۲- آجیل‌ها را در یخچال نگه دارید

 

قرار دادن آجیل در هوای گرم یا جاهایی مثل کابینت که تهویه مناسبی ندارد، هم باعث تغییر رنگ و مزه آنها خواهد شد و هم احتمال پشه و حشره زدن آجیل‌ها بالا می‌رود. علاوه بر این، اگر آجیل‌ها در خارج از یخچال بمانند، رطوبتشان به مرور از بین می‌روند و سفت و خشک می‌شوند.

اگر می‌خواهید برای مدت طولانی‌تری آجیل را نگه دارید، می‌توانید آجیل‌ها را در فریزر هم بگذارید ولی ممکن است طعم آنها به مرور کم شود.

 

۳- آجیل‌ها را در ظرف یا پاکت دربسته بگذارید

 

برای اینکه آجیل‌ها تازه و مرغوب بمانند، حتما آنها را در پلاستیک‌های زیپ کیپ که هوا به آنها نفوذ نمی‌کند یا ظروف در دار پلاستیکی قرار دهید و بعد در یخچال بگذارید.

 

سوال متداول

آجیل مرغوب برای عید از کجا بخریم؟

آجیل وارداتی بهتر است یا ایرانی؟

 

یکی از مهم ترین ویژگی های آجیل مرغوب، تازه بودن آن است. وقتی نگهداری آجیل طولانی‌تر می‌شود امکان رشد قارچ‌ها در آن افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل آجیل‌‌های وارداتی گزینه مناسبی برای انتخاب نیستند. چون از زمان تولید تا رسیدن به دست مشتری، فرآیند طولانی‌تری را طی می‌کنند و احتمال رشد میکروب‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها در آنها بیشتر است.

از طرف دیگر اغلب آجیل‌های وارداتی به خاطر بو داده بودن، نمک بسیار بالایی دارند و باید مصرف آنها را محدود کنید‌.

 

 

کالابرگ الکترونیک