طرز تهیه فرنی جهرمی خوشمزه و مقوی با طعمی متفاوت

طرز تهیه فرنی جهرمی خوشمزه و مقوی با طعمی متفاوت


18 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فرنی جهرمی

فرنی جهرمی یک نوع دسر اصیل و خوشمزه جهرمی است که برای تهیه آن از ترکیب آرد برنج با سیب و دارچین استفاده می‌شود. طعم این فرنی مجلسی بسیار لذیذ است و روش پخت ساده‌ای دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه فرنی جهرمی و همه فوت و فن‌های درست کردن این فرنی مقوی و پرخاصیت را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه فرنی جهرمی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر سرد ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد برنج ۱ قاشق غذاخوری
عسل ۲ قاشق غذاخوری
دارچین ۱ قاشق چای‌خوری
سیب درختی ۱ عدد
وانیل نصف قاشق چای‌خوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
خلال پسته برای تزیین

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت فرنی جهرمی: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی جهرمی

مراحل طرز تهیه فرنی جهرمی

فرنی جهرمی یک دسر سالم و خوشمزه است که برای تهیه آن از سیب و آرد برنج استفاده می‌شود. این فرنی از زمان‌های قدیم که شاید در بسیاری از شهرها خوردن دسر چندان رواج نداشت، تهیه می‌شد و از آن به عنوان یک دسر سنتی بعد از غذا استفاده می‌شود.

مرحله اول؛ سیب درختی را رنده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر اصیل و خوشمزه فرنی جهرمی باید سیب را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را از وسط نصف کنید و دانه‌های سیب را جدا کنید. در ادامه سیب را رنده کنید.

مرحله دوم؛ سیب را با شکر بپزید

بعد از این که سیب را رنده کردید، آن را همراه با ۱ قاشق غذاخوری شکر در قابلمه بریزید. نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار به آن آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید و سیب به خوبی بپزد.

شما می‌توانید شکر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم؛ عسل و دارچین را به سیب پخته اضافه کنید

برای تهیه فرنی جهرمی عسل و دارچین را به سیب پخته اضافه کنید

صبر کنید تا سیب بپزد و آب آن تبخیر شود، سپس ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق چای‌خوری دارچین به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید.

شما می‌توانید عسل و دارچین را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  بهترین و بدترین زمان خوردن قهوه برای افزایش تمرکز چه ساعتی است؟

مرحله چهارم؛ آرد برنج و شیر را با هم مخلوط کنید و بپزید

در این مرحله باید ۱ قاشق غذاخوری آرد برنج را با یک لیوان شیر سرد ترکیب کنید و با همزن دستی هم بزنید تا آرد در شیر کاملا حل شود. در ادامه این ترکیب را در قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. مواد را مدام هم بزنید تا فرنی بپزد و غلیظ شود.

شما می‌توانید آرد برنج و شیر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ سیب پخته را به فرنی اضافه کنید

زمانی که ترکیب آرد و شیر غلیظ شد، در ۵ دقیقه نهایی پخت فرنی می‌توانید سیب پخته شده و وانیل را به آن اضافه کنید. فرنی را برای ۵ دقیقه دیگر هم بزنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله ششم؛ فرنی جهرمی را سرو کنید

بعد از این که فرنی آماده شد، آن را به صورت در ظروف کوچک تک نفره بریزید. صبر کنید کمی فرنی خنک شود سپس روی فرنی‌‌ها را با خلال پسته و تکه‌های سیب تزیین کنید. اگر می‌خواهید فرنی را سرد سرو کنید بعد از این‌که فرنی جهرمی سرد شد آن را در یخچال بگذارید تا آب نیندازد.

شما می‌توانید وانیل و خلال پسته را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی جهرمی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی جهرمی

  • می‌توانید فرنی جهرمی را برای افطار و سحری در ماه مبارک رمضان تهیه کنید.
  • برای تهیه فرنی سیب جهرمی حتما آرد برنج را با شیر سرد ترکیب کنید و بعد روی حرارت قرار دهید. این کار از گلوله شدن آرد در شیر جلوگیری می‌کند.
  • برای جلوگیری از ته گرفتن و گلوله شدن آرد در فرنی، حتما مایه فرنی را به طور مداوم هم بزنید.
  • بعد از اضافه کردن سیب و عسل به فرنی جهرمی نباید آن را برای مدت طولانی روی حرارت قرار دهید.
  • برای مقوی‌تر شدن فرنی جهرمی می‌توانید از مقداری خلال بادام، خلال پسته و مغز گردو در فرنی استفاده کنید. برای تهیه خلال بادام و مغز گردو به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از مقدار دارچین بیشتر یا کمتری برای تهیه فرنی جهرمی استفاده کنید.
  • اضافه کردن وانیل به فرنی جهرمی اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.
  • برای تهیه این فرنی بهتر است از سیب درختی قرمز و شیرین استفاده کنید.
  • به منظور خوش عطر و طعم شدن فرنی جهرمی می‌توانید از مقداری پودر هل یا گلاب به جای وانیل در فرنی استفاده کنید. برای خرید هل و گلاب به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • برای تهیه فرنی جهرمی رژیمی می‌توانید شکر را به طور کامل حذف کنید و این فرنی را تنها با مقداری عسل تهیه کنید.
  • برای تهیه این فرنی می‌توانید به جای پودر دارچین، چند عدد چوب دارچین را با سیب بجوشانید و بعد از این که سیب به طور کامل پخت، چوب دارچین‌ها را از آن بردارید. با این روش رنگ فرنی شما خوشرنگ‌تر می‌شود.
  • به خاطر داشته باشید که برای تهیه فرنی سنتی جهرم باید بعد از رنده کردن سیب پخته و بخارپز، بلافاصله آن‌ها را در قابلمه بریزید. در غیر این صورت رنگ سیب‌ها تیره می‌شود و فرنی شما بدرنگ خواهد شد.
  • در صورت تمایل می‌توانید فرنی سیب جهرمی را بدون شکر آماده کنید و در نهایت این فرنی را با مقداری شیره یا عسل میل کنید. برای تهیه انواع شیره به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش انجام دهید.
  • در صورتی که فرنی جهرمی را برای نوزاد آماده می‌کنید، باید شیر، دارچین و عسل را حذف کنید و این فرنی را با آب، آرد برنج، مقداری شیر خشک، سیب و کمی شکر آماده کنید.
  • برای تزیین فرنی مخصوص جهرم می‌توانید از مقداری کنجد برای روی فرنی استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید کنجد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای تهیه فرنی جهرمی باید از آرد برنج باکیفیت و تازه استفاده کنید تا فرنی شما خوش عطر و لذیذ شود. طرز تهیه آرد برنج در خانه را بلد هستید؟
  • فرنی جهرمی فواید زیادی برای سلامت دارد. مصرف این فرنی به تقویت اعصاب و درمان کم خونی کمک می‌کند، ضدعفونت است و برای درمان خانگی تب یک غذای مفید است.
  • برای تهیه فرنی جهرمی می‌توانید به جای این که سیب را به صورت جداگانه بپزید، آن را رنده کنید و به ترکیب آرد و شیر اضافه کنید تا همه مواد همراه با هم روی حرارت بپزند.
  • استفاده از آرد برنج، سیب رنده شده و دارچین در این فرنی موجب شده تا طعم متمایزی نسبت به سایر انواع فرنی مثل فرنی گل محمدی یا فرنی زعفرانی داشته باشد.
حتما بخوانید  طرز تهیه مربای بالنگ مجلسی به ۲ روش با آهک و بدون آهک

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی جهرمی

فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی جهرمی

چرا فرنی جهرمی سفت میشه؟

مهم‌ترین علت سفت شدن فرنی جهرمی جوشاندن بیش از حد آن روی حرارت است. از آن جایی که فرنی بعد از سرد شدن، سفت‌تر می‌شود، نباید این فرنی را به مدت طولانی روی حرارت بجوشانید.

چرا فرنی جهرمی آب میندازه؟

در صورتی که فرنی را به صورت داغ در یخچال قرار دهید، آب می‌اندازد و روی آن ترک‌هایی ایجاد می‌شود. برای نگهداری فرنی باید صبر کنید تا کاملا خنک شود و سپس آن را در یخچال قرار دهید.

 

 

کالابرگ الکترونیک