طرز تهیه انواع خورش آلو | ۱۵ مدل خورش آلو با گوشت و بدون گوشت

طرز تهیه انواع خورش آلو | ۱۵ مدل خورش آلو با گوشت و بدون گوشت


6 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 22 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

خورش با آلو چی درست کنم؟ آلو یک میوه پر خاصیت است که انواع گوناگونی دارد و به صورت خشک شده در پخت غذاهای مختلف از جمله انواع خورشت کاربرد دارد. شما می‌توانید انواع خورشت آلو را در وعده‌های ناهار و شام با گوشت تکه‌ای یا مرغ و سبزیجات و چاشنی‌های مختلف درست کنید. اگر سوال شما هم این است که با آلو چی درست کنم می‌توانید خورش با آلو را با انواع آلو سیاه، آلو بخارا، قیسی و … درست کنید. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه انواع خورش با آلو را به شما آموزش بدهیم.

لیست انواع خورشت ساده و مجلسی با آلو

لیست انواع خورش ساده و مجلسی با آلو

خورشت آلو به روش های مختلف از اصیل‌ترین و لذیذترین غذاهای ایرانی است که طعم ترش و شیرینی دارد و در استان‌های مختلف با دستور پخت متنوعی طبخ می‌شود.

راستی، آلو دارای انواع گوناگونی است که هر یک طعم و بافت مختلفی دارند. برای مثال، آلو برقانی نسبتا شیرین‌تر و گوشتی‌تر و حتی تیره‌تر از آلو بخاراست و پوست ضخیم‌تری هم دارد.

از سوی دیگر، آلوچه جنگلی که معمولا در جنگل‌های شمال کشور به عمل می‌آید کاملا ترش مزه است و در اغلب مواقع، به صورت ترکیبی با آلوهای دیگر در طبخ انواع غذاها به‌کار می‌رود. اگر می‌خواهید طرز تهیه انواع خورش با آلو را یاد بگیرید حتما این مطلب را بخوانید. در این مطلب، طرز تهیه انواع خورش آلو با مرغ، خورش آلو با گوشت و لپه و خورش آلو ساده و بدون گوشت و خورش آلو محلی شهرهای مختلف را به شما آموزش می‌دهیم.

در ضمن برای تهیه انواع خورش با آلو به مواد اولیه متنوعی مانند گوشت مرغ، گوشت چرخ کرده، گوشت گوساله، گوشت گوسفندی، برنج، آلو خورشتی، شکر، انواع حبوبات مثل لپه، سویا، پیاز داغ منجمد، انواع ادویه غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، انواع چاشنی‌های غذا مثل تمر هندی، رب گوجه فرنگی، آبلیمو، موادی مثل زعفران، انواع روغن و … نیاز دارید.

برای خرید تمامی این مواد و طیف گسترده‌ای از دیگر مایحتاج خود می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش اقدام کنید.

خورش آلو اسفناج

طرز تهیه انواع خورش با آلو/خورش آلو اسفناج با گوشت

«خورش آلو اسفناج» یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی و جزو خورش‌های مجلسی زمستانی است که اتفاقا برای درمان سریع بیماری‌های ویروسی فصل زمستان مثل آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار مفید است. آلو اسفناج یک خورشت مجلسی لذیذ است و برای ناهار و شام گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

در طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با گوشت کافی است از قبل اسفناج‌های شسته و خرد شده را با کمی روغن تفت دهید. سپس گوشت را با پیاز تفت دهید و اسفناج‌ها را به آن اضافه کنید. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت هم آلوهای خیسانده شده را در قابلمه بریزید.

طرز تهیه خورشت آلو با مرغ و اسفناج هم درست به همین ترتیب است. با این تفاوت که به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده می‌کنید و برای پخت خورشت به مدت زمان کمتری نیاز دارید.

برای مشاهده مراحل و جزییات تهیه این خورش مجلسی روی لینک طرز تهیه خورش آلو اسفناج مجلسی کلیک کنید.

خورش به و آلو

انواع خورشت با آلو | طرز تهیه خورش به و آلو

«خورش به و آلو» یکی از خوشمزه‌ترین انواع خورش ایرانی با آلو مخصوص فصل پاییز و زمستان است. برای تهیه خورش به آلو با گوشت یا مرغ در شهر‌های مختلف مثل کرمان، یزد و شیراز، از چاشنی‌های گوناگونی استفاده می‌شود.

در طرز تهیه خورش به آلو علاوه بر گوشت گوسفندی یا گوشت مرغ، از آلو بخارا و میوه به هم استفاده می‌شود. میوه به خیلی زود می‌پزد؛ بنابراین، باید آن را در دقایق پایانی پخت خورشت در روغن تفت بدهید و به گوشت پخته شده اضافه کنید.

ابتدا برای تهیه این خورشت ایرانی خوشمزه، گوشت را بشویید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهد. گوشت را در اندازه قورمه‌ای و ریز خرد کنید. اگر گوشت را درشت خرد کنید، دیرتر می‌پزد. بهتر است از مغز ران گوسفندی استفاده کنید. سپس پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید.

در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. بعد پیازها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. گوشت‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا رنگ آنها تغییر کند و به سفیدی بزند. سپس نوبت اضافه کردن فلفل سیاه، زردچوبه و چوب دارچین است. چند ثانیه ادویه‌ها را تفت دهید تا عطر آنها آزاد شود.

برای مشاهده ادامه مراحل و جزییات تهیه این خورش لذیذ و اصیل روی لینک طرز تهیه خورش به آلو کلیک کنید.

خورش قیمه آلو

طرز تهیه انواع خورش با آلو | خورش قیمه آلو با گوشت یا مرغ

«خورش قیمه آلو» یک مدل خورشت با آلو خوش طعم و مجلسی است که طریقه درست کردن آن شباهت زیادی به خورش قیمه دارد. در واقع در این روش پخت قیمه، به خورشت مقداری آلو خورشتی هم اضافه می‌کنند. اضافه کردن آلو خورشتی به این مدل خورش طعم بی‌نظیری می‌بخشد.

اگر تا به حال خورش قیمه آلو را امتحان نکرده‌اید، بهتر است همین امروز دست به کار شوید. همانطور که از نام غذا مشخص است در طرز تهیه خورش قیمه آلو از مقداری آلو خورشتی و لپه استفاده می‌شود و طبخ این خورشت با گوشت مرغ یا گوشت قرمز سلیقه‌ای است.

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش قیمه آلو باید لپه‌ها را بشویید و به مدت ۲ ساعت بخیسانید. این کار هم نفخ لپه را می‌گیرد و هم موجب می‌شود لپه‌ها بهتر پخته شوند. سپس، لپه را همراه با پیاز داغ، زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید.

سپس گوشت و رب گوجه فرنگی را هم به این ترکیب اضافه کنید تا کاملا تفت داده شوند. در نهایت، مقداری آب، آلو و لیمو عمانی را به خورشت اضافه کنید. این روش پخت درباره طرز تهیه خورش آلو با مرغ و لپه هم صدق می‌کند.

برای مشاهده مراحل و جزییات تهیه این خورش خوشمزه روی لینک طرز تهیه خورش قیمه آلو مجلسی کلیک کنید.

خورش آلو شوشتری

طرز تهیه انواع خورش با آلو/خورش آلو شوشتری

«خورش آلو شوشتری»، یکی از خورش‌های مجلسی و محبوب برای مهمانی‌ها است که در قدیم جزو غذاهای مجلسی عروسی در شوشتر بوده و از نظر ظاهر، شباهت‌هایی به خورش خلال کرمانشاهی دارد.

این خورشت لذیذ و مجلسی با استفاده از خلال بادام، گوشت و آلو طبخ می‌شود. این خورش طعم ملس و شیرین دارد و با برنج سفید یا زعفرانی، سرو می‌شود.

در طرز تهیه خورش آلو سیاه شوشتری، از شب قبل خلال‌های بادام را با مقداری گلاب در یک کاسه بریزید و اجازه دهید گلاب به خورد خلال‌ بادام برود. از ۲ ساعت قبل از شروع آشپزی، آلوها را بشویید و در آب بریزید تا خیس بخورند و نرم شوند.

سپس، گوشت خرد شده را بشویید و با پیاز نگینی و ادویه‌های مرسوم تفت دهید. در ادامه، مایه تمر هندی را از آبکش یا صافی رد کنید تا صاف شود. عصاره تمر هندی را به قابلمه گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود.

برای مشاهده ادامه مراحل و جزییات تهیه این خورش سنتی با آلو روی لینک طرز تهیه خورش آلو شوشتری کلیک کنید.

خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی

طرز تهیه انواع خورش با آلو/خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی

«خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی» یکی از لذیذترین انواع خورش با آلو است که طعم ترش و شیرینی دارد. این خورشت یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای دوستداران غذاهای ملس به حساب می‌آید.

در طرز تهیه خورش آلو بخارا مجلسی با گوشت و سیب زمینی می‌توانید دیگر انواع آلوی خورشتی را هم به این دستور پخت اضافه کنید.

حتما بخوانید  ۹ مدل طرز تهیه کباب ماستی خوشمزه و لذیذ ایرانی، ترکی و عربی

برای طبخ این غذا، گوشت خورشتی را با پیاز و روغن و زردچوبه تفت دهید تا آبش کشیده شود و اندکی تغییر رنگ دهد. سپس، مقداری آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید. شعله را ملایم کرده و حدود یک ساعت صبر کنید تا گوشت خورشتی کاملا بپزد.

حالا، آلوی بخارای خیس خورده و آبکشی شده را همراه با شکر، رب گوجه فرنگی تفت داده شده و مقداری نمک در قابلمه حاوی گوشت پخته بریزید. در ادامه، هویج خلالی آبپز و سیب زمینی خلالی را نیز سرخ کنید و روی خورشت بریزید.

برای مشاهده ادامه مراحل و جزییات تهیه این خورش ملس و لذیذ با آلو روی لینک طرز تهیه خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی کلیک کنید.

خورش آلو مسما گیلانی

طرز تهیه انواع خورش با مرغ/خورش آلو مسما گیلانی با مرغ

«خورش آلو مسما گیلانی» از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای گیلانی است. خورشت مرغ مسما مجلسی بیشتر یک غذای تابستانی در شمال ایران است.

برای طبخ خورش آلو مسما گیلانی، در قابلمه‌ای که می‌خواهید خورش آلو مسما گیلانی را درست کنید مقداری روغن بریزید (اگر دوست دارید کمی کره هم به آن اضافه کنید). وقتی که روغن خوب داغ شد تکه‌های مرغ را در آن بریزید و خوب سرخ کنید تا طلایی شده و مقداری نرم شوند. بعد از سرخ شدن مرغ آن را از روغن خارج کنید.

در همان روغنی که مرغ را سرخ کرده بودید، پیازهایی را که از قبل نگینی خرد کرده‌اید، تفت دهید. مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و سرخ کنید تا طعم خامی زردچوبه گرفته شود. پیاز و زردچوبه را سرخ کنید تا پیازها سبک شده و حسابی طلایی شوند.

برای مشاهده مراحل و جزییات تهیه این خورش گیلانی و سنتی روی لینک طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی کلیک کنید.

خورشت شیرین قاتق گیلانی

طرز تهیه انواع خورشت با آلو | خورشت شیرین قاتق گیلانی

«شیرین خورشت گیلانی» یا «خورشت شیرین قاتق لاهیجانی»، یکی از غذاهای محلی خطه شمال کشور و استان گیلان و به خصوص یک غذای محبوب در شهر لاهیجان است. استفاده از برگ زردآلو و کشمش در پخت این خورشت، دلیل اصلی بافت لطیف و طعم شیرین آن است.

در ابتدای کار برای درست کردن این خورش گیلانی باید برگ زردآلو، کشمش و آلو را بشویید و به صورت جداگانه یک ساعت یا بیشتر در آب بخیسانید. این کار علاوه بر تمیز شدن این مواد باعث نرم شدن آنها شده و به پخت بهترشان کمک می‌کند.

در طرز تهیه شیرین خورشت گیلانی شما می‌توانید از ران و سینه مرغ استفاده کنید این کاملاً به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. در این مرحله تکه‌های مرغ شسته شده را با کره یا روغن سرخ کردنی و مقداری زردچوبه و نمک به خوبی تفت دهید. این کار باعث می‌شود تا گوشت مرغ رنگ و عطر بهتری پیدا کنند پس از آن تکه‌های مرغ سرخ شده را کنار بگذارید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خورشت شیرین قاتق روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

خورش آلو ترش سمنانی

انواع خورش با آلو | خورش آلو ترش سمنانی

«خورش آلو ترش سمنانی» یک غذای متفاوت و لذیذ است که برخلاف سایر انواع خورش با آلو بدون گوشت و با تخم مرغ تهیه و با برنج یا نان سرو می‌شود. این خورش یکی از نذری‌های محرم سمنان هم هست.

برای تهیه این خورشت آلو، آلوها را بعد از شستن در مقداری آب یا گلاب بخیسانید تا نرم شوند. بعد از نرم شدن، هسته آن‌ها را جدا کنید. آلوهای بدون هسته را در یک قابلمه با مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا بپزند.

بعد از نرم و پخته شدن آلوها، آن‌ها را به خوبی با گوشتکوب بکوبید یا با چنگال له کنید. سپس، تخم مرغ‌ها را بشکنید و همراه با زردچوبه، نمک، زیره، فلفل و ادویه کاری به خوبی هم بزنید تا هم ادویه‌ها گلوله نشوند و هم تخم مرغ از حالت لختگی کاملا خارج شود. در ادامه، این ترکیب را همراه با پیاز داغ، سیر داغ و آلوی پوره شده سرخ کنید.

برای مشاهده ادامه مراحل و جزییات تهیه این خورش آلو سمنانی بدون گوشت روی لینک طرز تهیه خورش آلو ترش سمنانی کلیک کنید.

خورش زرشک آلو مازندرانی

طرز تهیه انواع خورش با آلو/خورش زرشک آلو مازندرانی

«خورش زرشک آلو» که به آن «خورشت آلو زرشک» هم می‌گویند یکی از انواع خورشت آلو به سبک شمالی و با طعم ملس است که معمولا با خلال پسته و بادام، گوشت مرغ و آلو خورشتی درست می‌شود.

اما در طرز تهیه خورش زرشک آلو به روش مازندرانی می‌توانید از گوشت قرمز تکه‌ای و دیگر انواع آلوها نیز استفاده کنید. برای درست کردن این خورشت ابتدا پیاز نگینی را با مقداری روغن، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و پودر دارچین تفت دهید تا طلایی و سبک شود.

در فاصله سرخ شدن پیاز، سینه مرغ شسته و خشک شده را در ابعاد دلخواه برش بزنید و داخل قابلمه بریزید. این ترکیب را هم بزنید و چند دقیقه صبر کنید تا قطعات مرغ کاملا تفت ببینند و رنگ‌شان تغییر کند.

برای مشاهده ادامه مراحل و جزییات تهیه این خورشت آلو شمالی لذیذ روی لینک خورش زرشک آلو مازندرانی کلیک کنید.

خورش مرغ و آلو شمالی

طرز تهیه انواع خورش با آلو/خورش مرغ و آلو شمالی

«خورش مرغ و آلو شمالی» یا همان «مسمای مرغ و آلو» یکی از پرطرفدارترین انواع خورشت با آلو در شمال ایران و یکی از غذاهای معروف مازندرانی است. خورش مرغ با آلو به روش مازندرانی علاوه بر چاشنی آلو با موادی مثل زرشک و رب انار هم مزه‌دار می‌شود و به همین خاطر طعم ملس و لذیذی دارد.

برای تهیه این غذای شمالی با مرغ و آلو، آلوها را بشویید و حدود ۲ تا ۳ ساعت بخیسانید. زرشک‌ها را هم حداقل ۳۰ دقیقه در آب بخیسانید. سپس، قطعات ران یا سینه مرغ را با پیاز، سیر و ادویه‌ها تفت دهید و همراه با برگ بو روی شعله ملایم آبپز کنید. در نهایت، آلو و زرشک تفت داده شده را نیز به قابلمه اضافه کنید.

برای مشاهده مراحل و جزییات تهیه این خورشت آلو روی لینک خورش مرغ و آلو شمالی کلیک کنید.

خورش آلو بدون گوشت

طرز تهیه انواع خورش با آلو/خورش آلو بدون گوشت

«خورش آلو بدون گوشت» بیش از همه مناسب گیاهخواران است و می‌توانید آن را با آلو خورشتی یا با آلو سیاه جنگلی یا حتی با ترکیب این دو مدل آلو درست کنید.

یکی از انواع خورش آلو بدون گوشت با استفاده از اسفناج و قارچ طبخ می‌شود. برای پخت این غذا، اسفناج‌ها را بعد از پاک کردن بشویید و در سبد بریزید تا خشک شوند. سپس، اسفناج‌ها را خرد کنید. آلوها را هم به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در مقداری آب بخیسانید تا نرم شوند.

سپس هسته آلوها را جدا کنید. در مرحله بعد، باید قارچ‌ها بشویید و به صورت ورقه‌ای خرد کنید. در ادامه، پیاز نگینی را با سیر له شده و ادویه‌ها سرخ کنید. آلوی بدون هسته، قارچ و اسفناج خرد شده را هم در همان تابه بریزید و تفت دهید.

برای مشاهده ادامه مراحل و جزییات تهیه این خورشت آلو وگان و بدون گوشت روی لینک طرز تهیه خورش آلو بدون گوشت کلیک کنید.

خورش آلو با هویج

طرز تهیه انواع خورش با آلو/خورش آلو با هویج

«خورش آلو با هویج» یکی از خورش‌های مجلسی و خوشمزه ایرانی است که به روش‌های مختلف و با مواد متفاوتی طبخ می‌شود. خورش هویج و آلو با گوشت قرمز یا مرغ بسیار محبوب است.

با این حال، این مدل خورش آلو را می‌توانید بدون گوشت، با سویا و قارچ و مناسب گیاهخواران درست کنید یا این که با انواع گوشت از جمله گوشت مرغ، بوقلمون، اردک، بلدرچین و کوفته قلقلی بپزید. در تهیه خورش آلو با هویج می‌توانید از اسفناج، سیب زمینی، لپه، به و هویج در کنار آلو استفاده کنید.

در طرز تهیه خورش آلو با هویج بهتر است ابتدا هویج‌های خرد شده را در کمی روغن یا کره سرخ کنید. با این کار شکل ظاهری و طعم هویج ها بعد از پخت بسیار بهتر خواهد شد.

اگر از فیله و قسمت بی استخوان مرغ برای درست کردن این خورشت استفاده می‌کنید، آن‌ها را بعد از شستن، به قطعات مکعبی ۲ سانتی‌متری خرد کنید. می‌توانید از ران یا مغز ران مرغ هم استفاده کنید.

سپس پیاز را نگینی ریز خرد کنید و با مقداری روغن در تابه سرخ کنید. مرغ را به پیاز، اضافه و سرخ کنید. وقتی مرغ تغییر رنگ داد، کمی زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید تا با مرغ تفت بخورد.

برای مشاهده مراحل و جزییات تهیه این خورش لذیذ با آلو روی لینک طرز تهیه خورش آلو با هویج کلیک کنید.

خورشت مرغ و آلو مجلسی

طرز تهیه انواع خورش با آلو/خورشت مرغ و آلو مجلسی

اگر می‌خواهید یک خورشت آلوی مجلسی با مرغ برای مهمانی درست کنید به این ترتیب عمل کنید: ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و تفت دهید تا سبک شوند اما سرخ و خشک نشوند. سپس تکه‌های مرغ را اضافه کنید و همراه با پیاز تفت دهید. رنگ مرغ که عوض شد نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه دلال یا نمک سبز خانگی اصل گیلانی و مازندرانی

مقداری رب گوجه فرنگی را جداگانه در کمی روغن تفت دهید و روی مرغ بریزید. سپس، مقداری آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید مرغ روی شعله ملایم خوب بپزد.

آلوها را هم در آب خیس کرده و در نیم ساعت پایانی پخت خورشت اضافه کنید. در صورت تمایل، می‌توانید یک عدد هویج را هم خلالی کرده و جداگانه کمی تفت دهید و به خورش اضافه کنید.

برای مشاهده ادامه مراحل و جزییات تهیه این خورشت آلوی مجلسی روی لینک طرز تهیه خورشت مرغ و آلو مجلسی کلیک کنید.

خورش آلو سیاه با مرغ

خورش آلو سیاه از انواع خورشت با آلوی مجلسی

«خورش آلو سیاه با مرغ» یکی از انواع خورشت آلو است که با دو مواد اولیه اصلی مرغ و آلوی سیاه تهیه می‌شود. این خورش با طعم ترش و شیرینی که دارد مورد پسند بسیاری از ذائقه‌ها قرار خواهد گرفت.

در مرحله اول از طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ، مرغ را پاک کنید و تمیز بشویید. مرغ‌ها را در آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن خارج شود. می‌توانید برای درست کردن این خورشت از تکه‌های سینه یا ران مرغ استفاده کنید.

آلو سیاه را نیز بشویید و سپس در یک ظرف آب ولرم قرار دهید تا کمی نرم شوند. زعفران را بسابید. زعفران سابیده شده را در یک ظرف با چند تکه یخ قرار دهید تا با آب شدن یخ، زعفران رنگ باز کند.

بعد از آنکه آب اضافه مرغ خارج شد و کمی خشک شد، در این مرحله از طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ، مرغ‌ها را در یک قابلمه با مقداری مناسب آب قرار دهید و روی حرارت بگذارید.

یک پیاز را چهارقاچ کنید و به قابلمه حاوی مرغ اضافه کنید. نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را نیز اضافه کنید. بعد از آنکه محتویات درون قابلمه به جوش آمد حرارت را کم کنید، در آن را ببندید و اجازه دهید مرغ کاملا پخته شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

خورشت سیب درختی و آلو

طرز تهیه خورش سیب درختی با آلو

خورش سیب درختی با آلو که به اختصار به آن خورش سیب آلو هم می‌گویند یک خورشت با آلو خوشمزه است که در شهرهای مختلف از جمله مشهد و تهران با اندکی تفاوت در طرز تهیه، طبخ می‌شود. مثلا تهرانی ها برای درست کردن خورشت سیب و آلو از لپه هم استفاده می‌کنند ولی مشهدی ها این خورشت آلو را بدون لپه درست می‌کنند.

در اولین مرحله از طرز پخت خورش سیب آلو باید مواد اولیه را آماده کنید. لپه را پاک کنید و از حداقل نیم ساعت قبل در آب بخیسانید. این کار باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه نفخ آن گرفته ‌شود، راحت‌تر بپزد و هنگام پخت نرم‌تر ‌شود.

مقدار لازم از گوشت گوسفندی و یا گوساله را با استفاده از یک چاقوی تیز و تخته کار به صورت مکعبی و در ابعاد خورشتی برش بزنید. تکه‌های گوشت را با آب به صورت تمیز بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافه از آن خارج شود. تعداد کافی از آلو بخارا را در آب ولرم قرار دهید تا نرم شود و راحت‌تر بپزد.

بعد از آنکه لپه حسابی خیس خورد، یک قابلمه با سایز مناسب انتخاب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. لپه را در ابتدا با مقدار کمی روغن تفت دهید، سپس مقداری آب درون قابلمه بریزید و حرارت را زیاد کنید تا محتویات درون قابلمه به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن محتویات درون قابلمه حرارت را کم کنید.

در این مرحله باید زمان بدهید تا لپه روی حرارت ملایم کاملا بپزد. این مرحله حدود یک ساعت زمان می‌برد. بعد از یک ساعت و زمانی که لپه پخت آن را آبکش کنید و کنار بگذارید.

یک عدد پیاز درشت را پوست بگیرید و بشویید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. در یک ظرف مناسب روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از آنکه روغن داغ شد پیازهای نگینی را به آن اضافه کنید. پیازها را تفت دهید تا جایی که سبک و طلایی شوند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خورشت سیب و آلو روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه انواع خورش با آلو

سوالات متداول درباره طرز تهیه انواع خورش با آلو

آیا خورش به آلو را می‌توانیم با کوفته قلقلی درست کنیم؟

بله. برای تهیه خورش به آلو با گوشت قلقلی باید گوشت چرخ کرده را با پیاز، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه ورز دهید. مقداری آرد برنج یا آرد سوخاری هم به این ترکیب اضافه کنید تا کوفته‌های ریز و زیبای شما منسجم باقی بمانند و وارفته نشوند. سپس، کوفته قلقلی‌ها را در روغن تفت دهید تا بپزند و طلایی شوند. در ۲۰ دقیقه پایانی پخت خورشت آلو می‌توانید گوشت قلقلی تفت دیده را به خورش اضافه کنید.

به انواع خورش با آلو چقدر شکر اضافه کنیم؟

میزان اضافه کردن شکر به ذائقه خودتان بستگی دارد و می‌تواند از یک قاشق چای‌خوری تا ۲ قاشق غذاخوری شکر متغیر باشد.

چرا خورش با آلو گاهی ته می‌گیرد؟

وقتی آلو را در خورشت می‌ریزید حسابی لعاب می‌اندازد و آب خورش را غلیظ می‌کند. با اضافه کردن شکر، غلظت آب خورشت بیشتر هم می‌شود و احتمال ته گرفتن آن افزایش می‌یابد. به همین دلیل، باید خورش آلو را به طور منظم هم بزنید و حرارت را خیلی ملایم نگهدارید.

چرا آلو توی خورشت وا میره؟

آلوها انواع گوناگونی دارند و زمان پخت‌شان با هم فرق می‌کند. برای مثال، آلو بخارا زودتر از آلوی زرد خورشتی می‌پزد و می‌توانید آن را در ۲۰ دقیقه آخر به خورشت اضافه کنید. از سوی دیگر، آلو برقانی به واسطه پوست ضخیمی که دارد به این سادگی‌ها در خورشت وا نمی‌رود.

خورش آلو با لپه را چگونه بپزیم؟

در طرز تهیه خورش آلو با گوشت و لپه یا خورشت قیمه آلو باید لپه را به مدت یکی دو ساعت خیس کنید تا هم نفخش گرفته شود و هم زودتر بپزد. سپس، لپه را با پیاز نگینی، زردچوبه و گوشت تفت دهید. به این ترتیب، طعم خامی لپه برطرف شده و خوشمزه‌تر می‌شود.

آیا می‌توانیم خورشت آلو را بدون گوشت درست کنیم؟

بله. برای تهیه خورش آلو بدون گوشت باید دستور طبخ دیگر انواع خورش با آلو را دنبال کرده و گوشت را حذف کنید. در صورت تمایل، می‌توانید خورش آلو بخارا بدون گوشت را همراه با یک قاشق غذاخوری گلاب و مقداری زرشک تفت داده شده در کره و شکر نوش جان کنید.

 

محصولات مرتبط