طرز تهیه خورش آلو ترش | غذای نذری محرم سمنانی ها

طرز تهیه خورش آلو ترش | غذای نذری محرم سمنانی ها


31 تیر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش آلو ترش | غذای نذری محرم سمنانی ها

خورش آلو ترش سمنانی از انواع خورش ایرانی و یک غذای تابستانی بدون گوشت است که جای خود را در لیست غذاهای نذری محرم هم باز کرده است. خورش آلو ترش سمنانی به عنوان یک غذای نذری در ماه‌های محرم و صفر به خصوص روز عاشورا و تاسوعا تهیه می‌شود. نکته جالب این است که برخلاف سایر خورشت‌ها، خورش آلو ترش بدون گوشت و با تخم مرغ تهیه و با برنج یا نان سرو می‌شود. در این مطلب از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه خورش آلو ترش، غذای نذری سمنانی‌ها را می‌توانید یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه خورش آلو ترش سمنان (برای ۴ نفر)

  • آلو (جنگلی یا خورشتی): ۵۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • سیر: ۱ حبه
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه و نمک: به میزان لازم
  • زیره: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه و قرمز و ادویه کاری: به میزان دلخواه
  • شکر: به میزان دلخواه
  • آب نارنج یا آبغوره: به میزان دلخواه
  • روغن مایع سرخ کردنی: به مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت خورش آلو سمنانی: ۳۰ دقیقه

کالری هر ۱۰۰ گرم خورش آلو ترش: حدود ۲۰۰ کالری

مراحل طرز تهیه خورش آلو ترش سمنان

 

مراحل طرز تهیه خورش آلو ترش سمنان

 

خورش آلو ترش سمنان یک غذای متفاوت و بسیار لذیذ است که سمنانی‌ها معمولا برای نذری محرم و ماه رمضان و مهمانی‌ها آن را می‌پزند. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن خورش آلو ترش سمنان آشنا شوید.

مرحله اول: آلوها را بخیسانید، هسته‌ آلو را بگیرید و آلو را بکوبید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش آلو ترش سمنانی، آلوها را بعد از شستن در مقداری آب یا گلاب بخیسانید تا نرم شوند. بعد از نرم شدن، هسته آن‌ها را جدا کنید. آلوهای هسته گرفته را در یک قابلمه با مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا بپزند. بعد از نرم و پخته شدن آلوها، آن‌ها را به خوبی با گوشتکوب بکوبید یا با چنگال له کنید.

در صورت تمایل برای تهیه آلو خورشتی و گلاب به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله دوم: سیر و پیاز را خرد و در روغن سرخ کنید

پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سیر را خیلی ریز خرد یا له کنید. در یک قابلمه کمی روغن بریزید و پیاز را در آن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سیرها را بعد از سبک شدن پیاز به قابلمه اضافه کنید، چون سیر زود می‌سوزد. در حدی که عطر سیر بلند شود کافی است.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی هندوانه خوشمزه یخی و اسکوپی به 3 روش

در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ منجمد، سیر داغ و روغن مایع را به روش آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: تخم مرغ را با نمک، فلفل، کاری و زردچوبه هم بزنید

در یک کاسه با اندازه مناسب، تخم مرغ‌ها را بشکنید و به آن‌ها، زردچوبه، نمک، زیره، فلفل و ادویه کاری اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را به خوبی هم بزنید تا هم ادویه‌ها گلوله نشوند و هم تخم مرغ از حالت لختگی کاملا خارج شود.

در صورت تمایل می‌توانید تخم مرغ، زیره، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و ادویه کاری را به روش آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: آلوهای پوره شده و تخم مرغ را به پیاز و سیر سرخ شده اضافه کنید

به قابلمه‌ای که در آن پیاز و سیر را سرخ کردید، آلوهای پوره شده و پخته شده را با آبی که در آن پخته بودند، اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید. سپس تخم مرغ هم‌زده با ادویه‌جات را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. همه مواد را به هم بزنید تا مخلوط یکدستی داشته باشید. درب ظرف را بگذارید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

مرحله پنجم: به خورش آلو ترش، گلاب، زعفران و چاشنی دلخواه اضافه کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه خورش آلو ترش، می‌توانید به آن مقداری گلاب، آب نارنج یا آبلیمو اضافه کنید. زعفران دم‌کرده را در همین مرحله اضافه کنید و مواد را کاملا با هم مخلوط کنید. غذا را بچشید و در صور تمایل به میزان دلخواهتان کمی شکر به خورش آلو ترش اضافه کنید.

برای تهیه آب نارنج، آبلیمو، شکر و زعفران به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله ششم: خورش آلو ترش را در ظرف مناسب سرو کنید

 

خورش آلو ترش را در ظرف مناسب سرو کنید

 

به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا تخم مرغ کاملا بسته شود و خودش را بگیرد. وقتی خورش غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید و خورش آلو سمنانی را در ظرف مناسب بریزید.

خورش آلو ترش سمنانی را هم می‌توانید با نان و هم با برنج چلو آبکش یا برنج زعفرانی میل کنید. سمنانی‌ها در کنار این غذا ماست، سبزی خوردن و انواع سالاد سرو می‌کنند.

انواع ماست و  برنج از جمله برنج ایرانی را می‌توانید از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.

فوت و فن‌های طرز تهیه خورش آلو ترش سمنانی

 

فوت و فن های طرز تهیه خورش آلو ترش سمنانی

 

  • در طرز تهیه خورش آلو ترش، حتما هسته‌های آلو را بگیرید و جدا کنید. می‌توانید بعد از این که آلو را پختید و موقع له کردن آلوها هسته‌های آن‌ها را جدا کنید، یا بعد از خیساندن و نرم شدن آن‌ها، این کار را انجام دهید.
  • آلوها را از قبل حتما در آب ولرم خیس کنید. حداقل ۳۰ دقیقه تا حداکثر ۳ ساعت، آلوها را بخیسانید و سپس هسته‌های آن‌ها را به راحتی جدا کنید. می‌توانید آلوها را در گلاب هم بخیسانید تا طعم و عطر گلاب به خورد آلوها برود.
  • در این خورش از انواع آلو مثل آلو سیاه جنگلی، برگه زردآلو و … می‌توان استفاده کرد. از طرف دیگر در این غذا، هیچ گوشتی وجود ندارد و به همین خاطر زمان کمی برای پخت نیاز دارد.
  • خورش آلو بدون گوشت یک گزینه عالی برای گیاهخواران هم به حساب می‌آید.
  • اضافه کردن تخم مرغ به خورش آلو ترش سمنانی، جزو اصول این غذا است و به جای گوشت از آن استفاده می‌شود.
  • بسته به طبع خود می‌توانید خورش آلو ترش سمنانی را به صورت ترش، ملس یا شیرین درست کنید. اگر می‌خواهید خورش، طعم ترش داشته باشد، در ۱۰ دقیقه پایانی، به آن کمی آبغوره یا آب نارنج اضافه کنید.
  • در صورت تمایل در مرحله آخر از طرز تهیه خورش آلو ترش، خلال بادام، زرشک و گردوی خرد شده را به آن اضافه کنید. حتما هنگام تفت دادن زرشک در روغن یا کره داغ، کمی شکر به آن اضافه کنید تا ترشی زرشک آزار‌دهنده نباشد.
  • اضافه کردن پودر کاری و زیره در خورش آلو سمنانی کاملاً اختیاری است، اما این ادویه‌ها طعم فوق‌العاده‌ای به خورش شما می‌بخشند.
  • آلو سرشار از ویتامین C و آهن است و از همین رو مصرف آن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. ویتامین B موجود در آلو موجب کاهش قند خون، کاهش فشار خون، تنظیم چربی خون و جلوگیری از بیماری‌های کبدی، پوستی و یبوست می‌شود.
حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ میگو بوشهری | یک افطاری سریع و مقوی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت آلو بدون گوشت به ۳ روش مرحله به مرحله

چاشنی‌های مورد استفاده در تهیه خورش آلو ترش

  • در طرز تهیه خورشت آلو ترش، اضافه کردن رب انار یا رب آلوچه اختیاری است. برخی هم ترجیح می‌دهند این غذا را با رب گوجه فرنگی درست کنند. طرز تهیه رب گوجه خانگی را بلد هستید؟
  • زعفران را در مراحل پایانی به خورش آلو سمنانی اضافه کنید تا عطر و طعم آن حفظ شود. می‌توانید به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری گلاب هم به این غذای نذری اضافه کنید تا عطر بیشتری داشته باشد.
  • برای این که زعفران رنگ بیشتر و بهتری داشته باشد و عطر خود را هم حفظ کند، بهتر است آن را پودر کنید. سپس یک قطعه کوچک یخ قالبی را روی زعفران پودر شده بیندازید تا در دمای محیط ذوب شود و همراه با ذوب شدن یخ، زعفران هم رنگ باز کند.
  • خورش آلو ترش نباید آبکی باشد. این غذا باید غلیظ و به اصطلاح «تنک آب» باشد. در این غذا به هیچ عنوان به جز آبی که آلوها در آن پخته شده‌اند، از آب استفاده نکنید. در همه مراحل پخت هم حرارت را روی ملایم تنظیم کنید تا مواد به خوبی بپزند.

این مقاله را هم بخوانید: طرز تهیه خورش آلو اسفناج مجلسی با گوشت یا مرغ

سوالات متداول

در طرز تهیه خورش آلو ترش سمنان از چه نوع آلویی استفاده می‌شود؟

برای درست کردن خورش آلو ترش سمنان می‌توانید از آلو جنگلی یا خورشتی استفاده کنید.

فواید خورش آلو ترش چیست؟

استفاده از آلو ترش در خورش موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سرماخوردگی، کاهش فشار خون و تنظیم قند خون می‌شود. آلو سرشار از ویتامین C و ویتامین‌های گروه B است و به همین دلیل برای درمان انواع بیماری‌ها مفید است و می‌تواند به رفع مشکلات کبدی، درمان یبوست و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند.

 

کالابرگ الکترونیک