خورش آلو شوشتری رو به روش سنتی عروسی های قدیمی بپز

خورش آلو شوشتری رو به روش سنتی عروسی های قدیمی بپز


18 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش آلو شوشتری

خورش آلو شوشتری، یکی از خورش‌های مجلسی و محبوب برای مهمانی‌ها و غذای شام و ناهار است. خورش آلو شوشتری، از نظر ظاهر، شباهت‌هایی به خورش خلال کرمانشاهی دارد و در آن از خلال بادام، گوشت و آلو استفاده می‌شود. برای کسانی که طعم خورش آلو مسما یا انواع خورشت با آلو را می‌پسندند، خورش آلو شوشتری یک انتخاب فوق‌العاده برای ناهار یا شام است. این خورش طعم ملس و شیرین دارد و با برنج سفید یا زعفرانی، سرو می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه خورش آلو شوشتری و نکات تهیه و خوشمزه شدن خورش آلو شوشتری را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه خورش آلو شوشتری (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند ۳۰۰ گرم
آلو خورشتی ۲۰ عدد
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد متوسط
خلال بادام نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
تمر هندی ۱/۴ یک بسته تمر هندی
شکر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب جوش ۳ تا ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دارچین ۱ قاشق مرباخوری
زردچوبه ۱ قاشق مرباخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
برنج برای سرو خورش آلو شوشتری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ تا ۳ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت خورش آلو شوشتری: ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش آلو شوشتری با خلال بادام

مراحل طرز تهیه خورش آلو شوشتری با خلال بادام

خورش آلو شوشتری در قدیم از غذاهای مجلسی عروسی در شوشتر بوده است. در ادامه طرز تهیه خورش آلو شوشتری اصیل را به صورت مرحله به مرحله دنبال کنید.

مرحله اول: مواد خورش را آماده کنید

در ابتدا برای تهیه این خورش آلو با زعفران و خلال بادام، از شب قبل خلال‌ها را در یک کاسه بریزید و اجازه دهید گلاب به خورد خلال‌های بادام برود. از ۲ ساعت قبل از شروع آشپزی، آلوها را بشویید و در یک کاسه بریزید و روی آن را با آب بپوشانید. اجازه دهید آلوها نرم شوند.

در صورت تمایل می‌توانید گلاب، آلو خورشتی و انواع خلال‌ و مغزها را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

حتما بخوانید  خورشت آلو با اردک مجلسی رو با این ترفندها بپز که بوی زهم نده!

مرحله دوم: گوشت‌ خورش را با پیاز تفت دهید

برای شروع آشپزی، پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. گوشت را بشویید و به صورت مکعبی خرد کنید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازها را در آن بریزید و تفت دهید تا وقتی که کاملا سبک و شیشه‌ای شوند. گوشت‌ها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند و به سفیدی بزند.

برای خرید گوشت گوسفندی، روغن سرخ کردنی و پیاز داغ منجمد آماده می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: بقیه مواد خورش آلو شوشتری را اضافه کنید

در ادامه، ۱/۴ تمر هندی را با نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی آب ولرم مخلوط کنید و با دست هم بزنید تا هسته‌ها و پوسته تمبر هندی جدا شود. سپس مایه تمبر هندی را از آبکش یا صافی رد کنید تا تمبر هندی صاف شود. عصاره تمر هندی را کنار بگذارید. به قابلمه گوشت و پیاز، دارچین و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خام ادویه‌ها گرفته شود.

انواع ادویه معطر مثل دارچین و زردچوبه و تمر هندی را می‌توانید به رو‌ش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: تمر هندی و آب را به خورش اضافه کنید

بعد از تفت خوردن ادویه‌ها، عصاره تمر هندی را در قابلمه بریزید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود. سپس ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش در قابلمه بریزید و حرارت را زیاد کنید تا آب شروع به قل زدن کند. بعد شعله را کم کنید، درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید گوشت به مدت ۱ ساعت بپزد و نرم شود.

مرحله پنجم: آلوها و خلال‌ها را اضافه کنید

بعد از اینکه گوشت نیم‌پز شد، آلوهای خیس خورده را از آب بکشید و در قابلمه بریزید. سپس خلال‌هایی را در گلاب خیسانده‌اید، آبکش کنید و در قابلمه بریزید. مواد داخل قابلمه را هم بزنید. دوباره درب قابلمه را ببندید و ۱ ساعت دیگر صبر کنید تا گوشت‌ها بپزند و آلو و خلال‌ها نرم شوند.

مرحله ششم: شکر را اضافه کنید

بعد از ۱ ساعت که خورش آلو شوشتری پخت، شکر و زعفران دم کرده را اضافه کنید و هم بزنید تا دانه‌های شکر در عصاره خورشت آلو شوشتری، حل شود. اجازه دهید خورش جا بیفتد و روغن بیندازد.

مرحله آخر: خورش آلو شوشتری را سرو کنید

وقتی خورشتان غلیظ و کم آب شد، شعله را خاموش کنید. خورش آلو شوشتری را در ظرف سرو بریزید و همراه با برنج چلو یا برنج زعفرانی، انواع سالاد یا انواع ترشی و سبزی خوردن سرو کنید.

شما می‌توانید شکر، زعفران و انواع برنج ایرانی و خارجی را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی کاکا با کدوحلوایی و بدون کدو حلوایی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان چرب شوشتری و دزفولی

نکات مهم در طرز تهیه خورش آلو شوشتری

  • برای طرز تهیه خورش آلو  شوشتری با مرغ، می‌توانید به جای گوشت، از سینه یا ران مرغ استفاده کنید. در این روش برای ۴ نفر، حدود نیم کیلو مرغ نیاز دارید. مراحل را باید مطابق روش بالا انجام دهید. زمان پخت خورش آلو با مرغ، کمتر است. گوشت مرغ را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش بخرید.
  • اگر تمر هندی در دسترس نداشتید، می‌توانید رب انار (طرز تهیه رب انار) یا رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه) را جایگزین کنید. برای خرید رب انار و رب گوجه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.
  • آلوها و خلال‌ها را بعد از نیم‌پز شدن گوشت اضافه کنید تا بعد از پخت، له و وارفته نشوند.
  • اگر خورش آلو را کم شیرین‌تر می‌پسندید، می‌توانید میزان شکر را کمتر در نظر بگیرید.
  • خورشت آلو شوشتری باید به صورت کم آب و غلیظ سرو شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش آلو بخارا با گوشت گوسفندی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورش آلو شوشتری

از چه آلویی برای تهیه خورش آلو شوشتری استفاده کنیم؟

در طرز تهیه خورش آلو شوشتری از آلو خورشتی با طعم شیرین استفاده می‌شود.

چاشنی خورش آلو شوشتری چیست؟

برای طعم‌دار کردن خورش آلو شوشتری از عصاره تمر هندی (تمر هندی حل شده و صاف شده) و زعفران استفاده کنید.

محصولات مرتبط