طرز تهیه دختر لوس گیلانی با دستور اصلی و تمام نکات پخت

طرز تهیه دختر لوس گیلانی با دستور اصلی و تمام نکات پخت


21 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دختر لوس

دختر لوس یک مدل خورش خوشمزه گیلانی است که ماده اولیه و اصلی آن بادمجان است. در این غذای محلی گیلانی برخلاف سایر خورش‌های ایرانی از گوشت استفاده نمی‌شود. در تهیه این خورش محلی شمالی از سبزی محلی چوچاق و خالواش استفاده می‌شود که طعم لذیذ و بی‌نظیری به خورش می‌دهد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه دختر لوس و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم برای تهیه دختر لوس گیلانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادمجان شیرین ۵ عدد متوسط
گوجه فرنگی ۳ عدد متوسط
سیر تازه (برای سیر داغ) یا پودر سیر ۶ حبه درشت (یا ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری پودر سیر)
کره ۲۰ گرم
روغن سرخ کردنی ۱ قاشق غذاخوری
مغز گردو (ریز خرد شده) ۱۰۰ گرم
رب انار (ترش) ۱ قاشق غذاخوری
سبزی چوچاق و خالوش تازه و ریز خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
گشنیز، پونه و نعناع تازه و ریز خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و گلپر به مقدار لازم
نان و برنج برای سرو دختر لوس

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت دختر لوس گیلانی: ۶۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم دختر لوس: ۱۴۵ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه دختر لوس گیلانی با بادمجان

طرز تهیه دختر لوس

طرز تهیه دختر لوس تا حدود زیادی شبیه به میرزا قاسمی و کال کباب است. در ادامه طرز تهیه دختر لوس مرحله به مرحله آورده شده است:

مرحله اول: بادمجان‌ها را کباب کنید

برای کباب کردن بادمجان‌ها بهتر است از زغال استفاده کنید. کباب کردن بادمجان‌ها روی زغال باعث حفظ عطر و طعم اصلی غذا می‌شود. در این صورت بادمجان‌ها طعم دودی خواهند گرفت. اگر زغال و منقل ندارید بادمجان را روی گاز کباب کنید. برای اینکه بادمجان‌ها کاملاً پخته شود بهتر است اطراف کلاهک بادمجان را برش داده و خارج کنید تا زیر کلاهک نیز به خوبی پخته شود.

با چاقو دو یا سه برش در روی بادمجان ایجاد کنید تا به خوبی مغز پخت شود. برای اینکه بادمجان‌ها به خوبی پخته شوند باید حرارت زغال یا گاز کم باشد. هنگامی که بادمجان‌ها روی حرارت هستند مرتب آنها را جابه جا کنید تا همه قسمت‌های بادمجان‌ها کامل پخته شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه پیتزا گوشت و قارچ رستورانی در فر و ماهیتابه

مرحله دوم: گوجه فرنگی‌ها را کباب کنید

گوجه فرنگی‌ها را داخل سیخ گذاشته و روی زغال قرار دهید تا با حرارت کم پخته شوند. اگر از سیخ استفاده نمی‌کنید بهتر است چند برش در داخل گوجه‌ها ایجاد کرده و آنها را روی توری سر گاز یا زغال قرار دهید تا کبابی شوند.

مرحله سوم: پوست بادمجان و گوجه کبابی را بگیرید

برای اینکه پوست بادمجان بدون دردسر خارج شود پس از اینکه بادمجان‌ها را کباب کردید داخل قابلمه بگذارید و درب آن را ۵ تا ۱۰ دقیقه ببندید تا عرق کرده و پوست بادمجان‌ها راحت‌تر جدا شود.

همچنین سرد شدن بادمجان باعث می‌شود تا جداسازی پوست آسان‌تر باشد. هنگام جدا کردن پوست بادمجان‌ها آنها را زیر آب سرد قرار ندهید. شستن بادمجان‌ها با آب سرد می‌تواند روی طعم اصلی غذا تاثیر نامطلوبی داشته باشد.

مرحله چهارم: گوجه و بادمجان را ساطوری خرد کنید

در این مرحله از طرز تهیه دختر لوس باید بادمجان را ساطوری خرد کنید. اگر بادمجان‌های شما دارای دانه‌های تیره رنگ هستند، بهتر است دانه‌ها را از بادمجان جدا کرده تا خورش طعم تلخ پیدا نکند.

بادمجان‌ها باید کاملاً له شوند شما می‌توانید از گوشتکوب نیز برای له کردن بادمجان‌ها استفاده کنید. حالا گوجه‌ها را رد کرده و به بادمجان‌های له شده اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از دستگاه غذاساز یا میکسر بادمجان‌ها و گوجه‌های خود را له کنید.

مرحله پنجم: سیر را خرد کرده و با روغن تفت دهید

در این مرحله پوست سیرها را جدا کرده، شسته و ریز خرد کنید. شما همچنین می‌توانید سیرها را رنده کنید. پس از آن تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و کره و روغن مایع را به تابه اضافه نمایید.

حالا سیر له شده را اضافه کنید و حدود یک تا دو دقیقه تفت دهید تا عطر سیر بلند شود. اگر به سیر تازه دسترسی ندارید می‌توانید یک یا دو قاشق چای‌خوری پودر سیر اضافه کنید. البته استفاده از سیر تازه طعم و عطر بهتری به غذای شما می‌دهد.

برای تهیه کره، روغن مایع، سیر داغ آماده و پودر سیر می‌توانید خرید خود را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله ششم: نمک، فلفل سیاه و گلپر را اضافه نمایید

پس از ۱ تا ۲ دقیقه که سیر را تفت دادید،  فلفل سیاه و گلپر را اضافه کنید.

در صورت تمایل شما می‌توانید فلفل و گلپر را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله هفتم: سبزیجات معطر، رب انار و گردو را اضافه کرده و تفت دهید

حالا رب انار، سبزیجات معطر و مغز گردو خرد شده را به تابه اضافه کرده و با حرارت ملایم تفت دهید. گرم کردن و تفت دادن گردو باعث می‌شود تا روغن آن خارج شود و خورش شما رنگ و لعاب بهتری پیدا کند. اگر از سبزیجات خشک استفاده می‌کنید باید مقدار کمتری به خورشت اضافه شود تا خورش طعم تلخی پیدا نکند.

برای خرید سبزیجات معطر خشک شده، رب انار و مغز گردو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک یخچالی با بیسکویت ویفر | دسر ساده و سریع

مرحله هشتم: بادمجان و گوجه‌فرنگی را اضافه کنید

در نهایت بادمجان و گوجه را اضافه کرده و خوب تفت دهید تا آب گوجه کاملاً بخار شود. حین تفت دادن مرتب بادمجان و گوجه‌ها را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله نهم: خورش دختر لوس را بپزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه دختر لوس باید نمک را اضافه کنید. نمک را به تدریج اضافه کنید زیرا رب انار نمک دارد و اضافه کردن زیاد نمک باعث می‌شود تا غذای شما شور شود. تابه را روی حرارت ملایم گذاشته و حدود ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. پس از آماده شدن خورش دختر لوس را در ظرف ریخته و با پودر گردو تزیین کنید. شما می‌توانید این غذای خوشمزه را همراه با برنج کته یا نان (طرز تهیه انواع نان) سرو کنید.

در صورت تمایل برای تهیه نمک، انواع برنج مرغوب ایرانی و خارجی و همچنین نان می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

داستان غذای دختر لوس چیست؟

چرا به این خورشت دختر لوس می‌گویند؟ به نظر می‌رسد دلیلش این است که با وجود به کار نرفته گوشت و مرغ و اردک در طبخ این غذا، برخلاف اغلب خورش‌های گیلانی، اما درست کردن آن کمی زمان‌بر است و فوت و فن دارد.

نکات مهم در طرز تهیه دختر لوس

نکات اضافی در طرز تهیه دختر لوس

در زیر به برخی از نکات کلیدی و مهم برای تهیه دختر لوس اشاره شده است:

  • شما علاوه بر کباب کردن بادمجان، می‌توانید بادمجان‌ها را سرخ کنید. برای این منظور بادمجان را به شکل مکعبی خرد کرده و در تابه با روغن کم سرخ نمایید.
  • شما می‌توانید این غذای محلی را به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا در مهمانی‌های خود سرو کنید.
  • اگر رب انار (طرز تهیه رب انار) در دسترس ندارید، می‌توانید از مقداری رب گوجه (طرز تهیه رب گوجه) تفت داده شده به همراه آبلیمو، آبغوره یا حتی آب نارنج بنا به ذائقه و سلیقه خود استفاده کنید. شما می‌توانید رب گوجه، آبلیمو، آبغوره، آب نارنج را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.
  • شما می‌توانید بدون سرخ کردن مواد نیز دختر لوس را تهیه کنید. برای این کار کافیست همه مواد را با هم ترکیب کرده، تفت دهید و در آخر یک قاشق روغن زیتون اضافه نمایید.
  • اگر سبزیجات محلی مانند چوچاق و خالواش در اختیار ندارید، می‌توانید تنها از سبزیجاتی مانند گشنیز، پونه و نعناع استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن دختر لوس

چرا خورش دختر لوس من تلخ می‌شود؟

تفت دادن زیاد سیر یا استفاده زیاد از سبزیجات باعث می‌شود تا طعم غذای شما تلخ شود. دلیل دیگر تلخ شدن دختر لوس استفاده از بادمجان‌های دانه‌دار و تلخ است.

آیا می‌توان از رب گوجه به جای رب انار در تهیه دختر لوس استفاده کرد؟

در دستور اصلی این غذا، رب انار آمده است. این به دلیل طعم ترش و ملسی است که رب انار به خورش می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانیم مقدار کمی رب گوجه فرنگی اضافه کرده و غذا را با آبلیمو یا آبغوره طعم‌دار کنید.

 

کالابرگ الکترونیک