۲ طرز تهیه کوکو سبزی قالبی در ماهیتابه و فر به روش مجلسی

۲ طرز تهیه کوکو سبزی قالبی در ماهیتابه و فر به روش مجلسی


15 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه کوکو سبزی قالبی در ماهیتابه و فر به روش مجلسی

کوکو سبزی قالبی یکی از فینگرفودها و غذاهای ساده و بدون دردسر است که هم برای مهمانی‌ها و هم به عنوان ناهار یا شام ساده نونی می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید. درست کردن کوکو سبزی در قالب، علاوه بر اینکه ظاهر آن را جذاب‌تر می‌کند، روش پخت آن هم آسان‌تر است. کوکو سبزی قالبی را می‌توانید در فر یا در ماهیتابه درست کنید. برای قالب این کوکوی مجلسی هم می‌توانید از قالب سیلیکونی، قالب مافین یا قالب‌های عادی کوکو کمک بگیرید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه کوکو سبزی قالبی و نکات پخت و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی مجلسی قالبی (۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سبزی کوکو (تره، جعفری، گشنیز و شوید) ۵۰۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد متوسط
سیر ۳ حبه
مغز گردو (ریز خرد شده) ۳ قاشق غذاخوری
زرشک ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کوکو سبزی قالبی در تابه: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کوکو سبزی قالبی در ماهیتابه

مراحل طرز تهیه کوکو سبزی قالبی در ماهیتابه

کوکو سبزی مجلسی را می‌توانید به عنوان فینگرفود، به صورت قالبی تهیه و آن را برای مهمانی و تولد یا برای بچه‌ها سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه کوکو سبزی در ماهیتابه رژیمی به روش قالبی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: سبزی کوکو را آماده کنید

در ابتدا، سبزی کوکو شامل تره، گشنیز، جعفری و شوید را پاک کنید و در یک ظرف بزرگ یا قابلمه بریزید و روی آن را با آب تمیز بپوشانید تا به مدت ۱۵ دقیقه خیس بخورد. سپس سبزی‌ها را از آب بکشید و در یک سبد یا آبکش بریزید و بشویید. اجازه دهید سبزی‌ها خشک شوند و آب اضافی خود را از دست بدهند. سبزی‌ها را می‌توانید روی پارچه نخی پهن کنید تا زودتر خشک شوند.

مرحله دوم: سبزی‌ها را خرد کنید

سبزی‌های شسته شده را روی تخته آشپزی یا در سینی، به صورت ریز و ساطوری خرد کنید. سبزی‌های کوکو نباید خیلی درشت یا خیلی ریز باشند. همه سبزی‌ها را که خرد کردید، در یک کاسه بریزید. البته می‌توانید سبزی کوکو را به صورت آماده یا منجمد هم خریداری کنید.

در صورت تمایل می‌توانید سبزی کوکو منجمد را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

حتما بخوانید  چگونه تلخی آش رشته را بگیریم | ۸ ترفند رفع تلخی آش رشته

مرحله سوم: مواد مایه کوکو سبزی را آماده کنید

در ادامه، تخم مرغ‌ها را در یک ظرف جداگانه بشکنید تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید. سپس با چنگال، تخم مرغ‌ها را هم بزنید تا از لختگی خارج شوند. مغز گردوها را ریز خرد کنید. می‌توانید از گوشت‌کوب هم استفاده کنید. زرشک‌ها را هم در یک آبکش بریزید و بشویید. اجازه دهید زرشک‌ها آب خود را از دست بدهند.

شما می‌توانید مغز گردو، زرشک و تخم مرغ را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: مایه کوکو سبزی را درست کنید

در این مرحله، به کاسه‌ای که سبزی‌های کوکو را در آن ریخته‌اید، زرشک‌های شسته و خشک شده، گردوی خرد شده، تخم مرغ‌های هم‌زده، فلفل، زردچوبه و نمک را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند. بهتر است مایه کوکو را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید تا منسجم‌تر شده و خودشان را بگیرند.

انواع ادویه و چاشنی غذا، مثل زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله پنجم: کوکو سبزی قالبی را سرخ کنید

بعد از آماده شدن مایه کوکو سبزی، در یک تابه نچسب یا تفلون، مقداری روغن سرخ کردنی بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس قالب کوکو سبزی را در تابه بگذارید. با قاشق از مایه کوکو سبزی، در تابه بریزید و سطح آن را صاف کنید. همه کوکوها را در قالب، به همین شکل فرم دهید و اجازه دهید یک سمت آنها سرخ شود.

روغن مایع سرخ کردنی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله ششم: کوکو سبزی مجلسی قالبی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کوکو سبزی در ماهیتابه رژیمی، یک طرف کوکو سبزی‌ها که سرخ شد، آن را به آرامی برگردانید تا سمت دیگر آنها هم طلایی شود. دوباره کمی روغن اضافه کنید تا کوکو سبزی‌ها به تابه نچسبند.

وقتی طرف دیگر کوکوها هم سرخ شد، آنها را از تابه بیرون بیاورید و در یک بشقاب که کف آن را دستمال حوله‌ای انداخته‌اید، بگذارید تا روغن اضافی آن خارج شود. همه کوکو سبزی‌ها را به همین شکل آماده کنید. کوکوهای آماده شده را با نان، ترشی‌های دلخواه یا سس‌های دلخواه می‌‌توانید سرو کنید.

انواع نان، سس و ترشی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی در قالب سیلیکونی

طرز تهیه کوکو سبزی در قالب سیلیکونی

کوکو سبزی قالبی در فر را می‌توانید با قالب سیلیکونی درست کنید. در این روش از تهیه کوکو سبزی، مایه کوکو را به روش بالا آماده کنید. سپس از مایه کوکو، داخل قالب سیلیکونی بریزید و سطح آن را صاف کنید. فر را روشن کنید تا به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، گرم شود. قالب را در طبقه وسط فر بگذارید. دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس قالب را به مدت ۳۰ دقیقه در فر بگذارید تا مغزپخت شود.

روی سطح کوکو سبزی‌ها که طلایی شد، قالب را از فر خارج کنید. برای سرو، کوکوها را بعد از اینکه کمی دمایشان کم شد، از قالب بیرون بیاورید و در ظرف سرو بچینید.

حتما بخوانید  طرز تهیه لیموناد به سبک کافی شاپی با 6 طعم مختلف گازدار و بدون گاز

نکات طرز تهیه کوکو سبزی قالبی مجلسی

نکات طرز تهیه کوکو سبزی قالبی مجلسی

  • اگر نسبت‌های تره و گشنیز در سبزی کوکو را بیشتر در نظر بگیرید، کوکو سبزی شما خوش‌عطرتر می‌شود.
  • اگر از سبزی کوکو آماده یا سبزی کوکو که در فریزر یخ زده است، برای تهیه کوکو سبزی استفاده می‌کنید، ابتدا باید سبزی کوکو را از فریزر بیرون بیاورید و در دمای محیط بگذارید تا یخ‌زدایی شود. سپس با دست یا پشت قاشق، سبزی‌های کوکو را فشار دهید تا آب آنها خارج شود. اگر این آب در مایه کوکو سبزی باقی بماند، باعث وا رفتن کوکو سبزی و شل شدن کوکو می‌شود.
  • اگر حس کردید مایه کوکو سبزی، شل است و به اندازه کافی انسجام ندارد، کمی آرد (۱ یا ۲ قاشق غذاخوری) یا یک سیب زمینی رنده و آبگیری شده را هم می‌توانید اضافه کنید.
  • علت کف کردن کوکو سبزی در هنگام سرخ کردن آن، نگرفتن آب اضافه مواد اولیه در مایه کوکو است. حتما آب اضافه سبزی کوکو را بفشارید و بعد مواد دیگر مثل تخم مرغ، گردو و … را اضافه کنید.
  • علت پف نکردن کوکو سبزی قالبی یا ساده این است که میزان تخم مرغ در مایه کوکو سبزی، کم بوده است. استفاده از کمی بیکینگ پودر هم می‌تواند به پف‌دار شدن کوکو سبزی کمک کند.
  • برای اینکه کوکو سبزی، روغن کمتری به خود جذب کند، حتما تابه و روغن داخل آن باید کاملا داغ باشد و بعد مواد را در آن سرخ کنید. بعد از سرخ کردن کوکو هم، آنها را روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغنشان خارج شود.
  • مدت زمان ماندگاری کوکو سبزی قالبی به خاطر استفاده از تخم مرغ، زیاد نیست. بنابراین بهتر است آن را به صورت تازه و نهایت یکی، دو روز بعد سرو کنید. وگرنه ممکن است طعم و بوی آن هم به مرور تغییر کند.
  • طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک به روش قالبی هم مرسوم است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکو سبزی قالبی

فوت و فن های خوشمزه شدن کوکو سبزی قالبی

چرا کوکو سبزی وا میره؟

۱- مایه کوکو سبزی آب یا رطوبت زیادی دارد؛

۲- استفاده کم از تخم مرغ؛

۳- نگرفتن آب سبزی کوکو منجمد؛

۴- داغ نبودن روغن؛

۵- برگرداندن کوکو در زمانی که هنوز خودش را نگرفته است.

چه کار کنیم که کوکو سبزی پف کند؟

۱- تخم مرغ را جداگانه کاملا هم بزنید، در حدی که کف کند و بعد به مایه کوکو سبزی اضافه کنید؛

۲- در صورت دلخواه کمی بیکینگ پودر یا جوش شیرین به مایه کوکو سبزی اضافه کنید.

چرا کوکو سبزی قالبی به تابه می‌چسبد؟

۱- تخم مرغ کوکو سبزی کم بوده است؛

۲- روغن برای سرخ کردن کوکو سبزی، کم بوده است؛

۳- روغن به اندازه کافی داغ نبوده است؛

۴- جنس تابه مناسب نبوده است. تابه برای سرخ کردن کوکو باید نچسب باشد.

چرا کوکو سبزی تلخ می‌شود؟

۱- اگر میزان جعفری در ترکیبات سبزی کوکو را زیاد در نظر بگیرید، باعث تلخی کوکو سبزی می‌شود؛

۲- اضافه کردن ریحان زیاد به سبزی‌های کوکو؛

۳- سوختن و ته گرفتن کوکو سبزی در هنگام سرخ کردن.

کالابرگ الکترونیک