۶ علت وا رفتن کوکو سبزی + ۶ روش برای وا نرفتن آن

۶ علت وا رفتن کوکو سبزی + ۶ روش برای وا نرفتن آن


8 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۶ علت وا رفتن کوکو سبزی + ۶ روش برای وا نرفتن کوکو سبزی

چرا کوکو سبزی وا می‌رود؟ از هم پاشیدن و وا رفتن کوکو سبزی یکی از شایع‌ترین مشکلات پخت این غذای خوشمزه و ساده است. چسبیدن کوکو سبزی به تابه هم گاهی اوقات اتفاق می‌افتد. از آن جایی که کوکو سبزی یک غذای آسان است که به مواد در دسترسی برای پخت نیاز دارد، خیلی‌ها این غذا را برای ناهار یا شام و حتی در کنار دیگر غذاها تهیه می‌کنند. اما چه کار کنیم که کوکو سبزی وا نره. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما علل وا رفتن کوکو سبزی و راه‌های رفع این مشکل را به شما خواهیم گفت.

علت وا رفتن کوکو سبزی

علت وا رفتن کوکو سبزی

در زمان درست کردن کوکو سبزی چسبیدن کوکو سبزی به تابه در هنگام جدا کردن آن و تکه تکه شدن آن اصلا تصویر خوشایندی برای یک آشپز نیست. اگر با این صحنه مواجه شدید، احتمالا یک یا چند مورد از دلایل زیر اتفاق افتاده است.

۱- رعایت نکردن نسبت‌های سبزی کوکو سبزی

خیلی‌ها سبزی کوکو را از فروشگاه‌ها یا سبزی‌ مارکت‌ها تهیه می‌کنند که معمولا در این مواقع نسبت سبزی‌های کوکو سبزی رعایت می‌شود. سبزی کوکو شامل تره، گشنیز، جعفری و شوید است که گاهی اوقات کمی اسفناج و برگ کاهو هم بنا به سلیقه به آن اضافه می‌شود. برای ۱ کیلو سبزی کوکو به ۵۰۰ گرم تره، ۳۰۰ گرم گشنیز، ۲۰۰ گرم جعفری، چند شاخه شوید و چند برگ کاهو و اسفناج نیاز است.

اگر نسبت سبزی‌های کوکو به درستی رعایت نشود و مخصوصا اگر شوید بیشتر از میزان معمول یعنی بیش از چند شاخه باشد، می‌تواند یکی از علل وا رفتن کوکو سبزی باشد.

برای خرید سبزی کوکو منجمد می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۲- آب داشتن سبزی کوکو

سبزی در حالت عادی در خود آب نگه می‌دارد و بعد از خرد شدن، آب آن‌ها بیشتر در معرض خارج شدن است. اگر سبزی را فریز کرده‌اید، این آب بیشتر هم می‌شود. پس برای جلوگیری از وا رفتن کوکو سبزی، اول اجازه دهید یخ سبزی باز شود و آب اضافی آن بیرون بیاید. سپس با دست کمی آن را فشار دهید تا آب سبزی و یخ ذوب شده، باعث شل شدن مایه کوکو نشود.

۳- نگرفتن آب پیاز

نگرفتن آب پیاز و وا رفتن کوکو سبزی

به مواد سبزی کوکو، یک پیاز رنده شده هم باید اضافه کنید. در طرز تهیه انواع کوکو یا کوفته که مواد آن، با پیاز رنده شده مخلوط می‌شوند، باید آب پیاز رنده شده را با دست بفشارید و فقط تفاله پیاز را اضافه کنید. چون آب پیاز، باعث شل شدن و در نتیجه وا رفتن کوکو می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با مرغ یا گوشت

۴- استفاده کم از تخم مرغ

تخم مرغ جزو جدا نشدنی کوکو سبزی است. به ازای هر ۱۰۰ گرم سبزی کوکو برای درست کردن کوکو سبزی در فر یا تابه، باید ۱ عدد تخم مرغ به مایه کوکو اضافه شود. مثلا اگر ۵۰۰ گرم سبزی کوکو دارید، باید ۵ تخم مرغ به آن اضافه کنید. تخم مرغ باعث منسجم شدن و چسبیدن مواد کوکو به یکدیگر می‌شود.

شما می‌توانید تخم مرغ را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۵- تخم مرغ را جداگانه بزنید

تخم مرغ‌ها را قبل از اضافه کردن به مایه کوکو سبزی، جداگانه در یک کاسه بشکنید

اینکه تخم مرغ‌ها را قبل از اضافه کردن به مایه کوکو سبزی، جداگانه در یک کاسه بشکنید و هم بزنید، ۲ مزیت دارد. اول اینکه از سالم بودن تخم مرغ‌ها مطمئن می‌شوید و کل موادتان از خطر مسموم یا فاسد بودن حتی یک تخم مرغ در امان می‌مانند. دوم اینکه هم زدن تخم مرغ، به طور بهتری انجام می‌شود و از باز شدن لخته‌های سفیده و زرده تخم مرغ، مطمئن می‌شوید. باید تخم مرغ کاملا در مواد کوکو به خوبی ترکیب شوند که بافت مایه کوکو، منسجم شود.

۶- منسجم نشدن مواد سبزی کوکو

برای اینکه کوکو خودش را بگیرد و از وا فتن و چسبیدن آن به تابه جلوگیری شود، بعد از درست کردن مایه کوکو، آن را در یخچال به مدت حداقل ۳۰ دقیقه استراحت دهید. در این مدت، اگر مایه کوکو سبزی آب انداخت، آب اضافی را با قاشق از روی سطح مایه کوکو بردارید و دور بریزید. این کار باعث می‌شود، هم طعم مواد کوکو به خورد هم برود و هم مایه آن منسجم‌تر شود.

ترفندهایی برای وا نرفتن کوکو سبزی

ترفندهایی برای وا نرفتن کوکو سبزی

چرا کوکوی من آش میشه؟ علاوه بر رعایت نکته‌های بالا، به کار بردن فوت های کوزه‌گری در طرز تهیه کوکو سبزی، می‌تواند به شما کمک کند تا کوکویتان ظاهر خوبی داشته باشد و از هم نپاشد. این ترفندها را در ادامه دنبال کنید.

۷- استفاده از آرد

برای انسجام بیشتر مواد در مایه کوکو سبزی، افزودن ۱ قاشق غذاخوری آرد (مثلا برای ۵۰۰ گرم سبزی کوکو و ۵ تخم مرغ) کافی است. اضافه کردن آرد به مواد کوکو سبزی، هم باعث چسبندگی مواد به هم می‌شود و هم از چسبیدن کوکو سبزی به تابه جلوگیری می‌کند.

فقط در هنگام اضافه کردن آرد، به تدریج آن را اضافه کنید تا آردها در مایه، خمیر و گلوله گلوله نشوند. اگر مایه کوکو سبزی، خیلی روان بود، می‌توانید بیش از ۱ قاشق آرد اضافه کنید ولی به خاطر داشته باشید که آرد زیاد باعث کم شدن عطر و طعم سبزی‌های کوکو می‌شود.

برای خرید آرد گندم می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد مرغ با انگور به ۲ روش خوشمزه و ساده

۸- استفاده از تابه نچسب

استفاده از تابه نچسب برای وا نرفتن کوکو سبزی

در کل برای سرخ کردن هر غذا یا ماده غذایی، بهتر است از تابه‌های نچسب استفاده کنید. این تابه‌ها علاوه بر اینکه برای مصرف روغن به صرفه‌تر هستند، از چسبیدن مایه کوکو سبزی به تابه هم جلوگیری می‌کنند و جدا کردن آنها از تابه، به راحتی انجام می‌شود. بنابراین در زمان برگرداندن، کوکوها تکه‌تکه و خرد نمی‌شوند.

۹- استفاده از جوش شیرین یا بیکینگ پودر

افزودن کمی جوش شیرین به مایه کوکو علاوه بر حجیم و پفکی کردن بافت کوکو سبزی، می‌تواند به چسبندگی بیشتر آن هم کمک کند. اگر به جوش شیرین حساسیت دارید یا معده شما را اذیت می‌کند، کمی بیکینگ پودر اضافه کنید.

جوش شیرین و بیکینگ پودر را به صورت اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۱۰- داغ کردن روغن

داغ کردن روغن برای تهیه کوکو سبزی

حتما قبل از اینکه کوکو سبزی‌ها را به تابه اضافه کنید، روغن را در تابه بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. برای سرخ کردن، یک تکه کوچک از مایه کوکو سبزی را در تابه بریزید و اگر اطراف آن روغن شروع به حباب زدن کرد، یعنی زمان مناسبی برای اضافه کردن کوکو سبزی به روغن است. اگر روغن سرد باشد، حتما کوکو به تابه می‌چسبد و موقع جدا کردن وا می‌رود.

برای خرید روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کورش به صورت خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

۱۱- برگرداندن به موقع کوکو سبزی

چه کوکو سبزی را با سبزی تازه تهیه کنید و چه کوکو سبزی با سبزی خشک درست کنید، برای برگرداندن کوکو سبزی، حتما به این موضوع دقت کنید که اول باید یک سمت کوکو، کاملا سرخ شود و بعد آن را برگردانید تا سمت دیگر آن هم طلایی شود. اگر زودتر از زمان مناسب، این کار را انجام دهید، کوکویتان وا می‌رود.

زمان مناسب برای برگرداندن کوکو سبزی وقتی است که قسمت زیر کوکو طلایی شده و قسمت روی آن، حالت سفت و کمی پخته گرفته است. اگر هنوز روی سطح کوکو شل است، حرارت را کم کرده و کمی بیشتر صبر کنید.

۱۲- سرو کوکو سبزی در زمان مناسب

کوکو سبزی‌ها بعد از سرخ شدن هنوز داغ هستند و اگر بلافاصله آنها را تکان دهید یا جابه‌جا کنید، دچار شکستگی یا وا رفتگی می‌شوند. پس اجازه دهید کمی از دما بیفتند و بعد، آنها را از جای خود تکان بدهید.

سوالات متداول درباره فوت و فن وا نرفتن کوکو سبزی

چیکار کنیم کوکو وا نره؟

چیکار کنیم کوکو وا نره؟

برای وا نرفتن کوکو سبزی، نسبت سبزی‌های کوکو را رعایت کنید. کمی آرد به مایه کوکو بیفزایید. آب پیاز رنده شده را بگیرید. روغن را حتما داغ کنید و به دیگر مواردی که در بالا به آنها اشاره شده است، دقت کرده و آنها را رعایت کنید.

کدام سبزی باعث وا رفتن کوکو سبزی می‌شود؟

زیاد بودن شوید در ترکیب سبزی کوکو ممکن است منجر به پاشیدن مایه کوکو از هم در هنگام برگرداندن آنها شود.

کالابرگ الکترونیک