طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ مجلسی مرحله به مرحله


6 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ را بلد هستید؟ لوبیا پلو معمولا در لیست غذاهایی جای می گیرد که دست آشپز در تنوع دادن به آن باز است. برای کسانی که گوشت قرمز دوست ندارند، مرغ بهترین گزینه است. در این مطلب از سرویس آشپزی مجله کوروش به طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ به صورت دمی و آبکش و راز و رمزهای خوشمزه شدن آن می پردازیم.

 

لوبیا پلو در شهرهای مختلف هم به شیوه های متفاوتی طبخ می شود. مثلا در استان فارس، لوبیا پلو را با لوبیا چشم بلبلی هم درست می کنند و به آن «لوبیا پلو شیرازی» می گویند. در مشهد هم لوبیا پلو را با لوبیا چشم بلبلی و شوید درست می کنند و در کنار آن ماهیچه یا مرغ سرو می شود. معمولا لوبیا پلو را با گوشت گوسفندی تکه تکه شده نیز درست می کنند که البته زمان زیادی برای پخت نیاز دارد. نمونه سریع تر آن استفاده از گوشت چرخ کرده برای لوبیا پلو است.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای «

 

 

فوت و فن های طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

 

فوت و فن های طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

 

  • در طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ، می توانید مرغ را به صورت ریش ریش یا خرد شده استفاده کنید. سعی کنید از مرغی استفاده کنید که بدون استخوان باشد.

 

  • بهتر است برنج را بشویید و از حداقل ۳۰ دقیقه قبل در مقداری آب و نمک بخیسانید.

 

  • برای این که لوبیا پلو شما خوش عطرتر شود، از ادویه های دیگر مثل زنجبیل، دارچین، زیره، پودر پاپریکا، فلفل قرمز و پودر کاری هم می توانید استفاده کنید.

 

  • می توانید گوجه فرنگی را از طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ، حذف یا آن را با رب گوجه فرنگی جایگزین کنید. اگررب گوجه و گوجه فرنگی را حذف کنید، لوبیا پلو رنگ زردچوبه می گیرد و در نهایت، زرد خواهد شد.

 

  • برای تنوع دادن به غذا، در طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ می توانید از سبزی های معطر تازه یا خشک استفاده کنید. اگر از سبزی معطر تازه استفاده می کنید، بهتر است همراه با مرغ، کمی آن را در روغن یا کره تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود. از زیادی سرخ کردن سبزی ها خودداری کنید تا رنگ و طعم آن ها تغییر نکند.

 

رازهای طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

 

  • اگر از سبزی معطر خشک استفاده می کنید، آن را بعد از آبکش یا دم کردن برنج، روی لوبیا پلو بریزید. سعی کنید از سبزی خشک زیاد استفاده نکنید تا طعم آن تلخ نشود.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کیسل انار مجلسی لایه ای و ساده به روش روسی

 

  • در صورت استفاده از زعفران در طرز تهیه لوبیا پلو، آن را در مراحل پایانی پخت به برنج اضافه کنید تا طعم و عطر آن حفظ شود.

 

  • بهترین سبزی برای معطر کردن لوبیا پلو، ترخون، نعنا، تره، گشنیز و جعفری است. لازم نیست همه این سبزی ها را با هم مخلوط کنید. همچنین می توانید از نخود فرنگی و هویج در آن استفاده کنید.

 

  • لوبیا پلو را می توانید با لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی هم تهیه کنید. در این صورت باید به جای لوبیا سبز پخته از لوبیا قرمز با لوبیا چشم بلبلی پخته استفاده کنید. بقیه مراحل پخت مانند طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ خواهد بود.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت «

 

 

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ ساده (به روش آبکش)

 

لوبیا پلو با مرغ ساده به روش آبکش

مواد لازم برای ۴ نفر

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۴۰ دقیقه

 

برنج: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

لوبیا سبز: ۵۰۰ گرم

فیله مرغ: ۳۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی: ۳ عدد پوره شده

سیر: ۲ حبه

پیاز: ۱ عدد متوسط

نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

زعفران (دم کرده غلیظ): ۲ قاشق غذاخوری

روغن به میزان لازم

 

 

مراحل طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

 

لوبیا پلو ساده خوشمزه

 

مرحله اول: لوبیا سبز، سیر و پیاز را آماده و خرد کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ ابتدا سر و ته لوبیاها را جدا کنید و آن ها را بشویید. وقتی آب آن ها خارج و لوبیاها خشک شدند، آن ها را به قطعات ۱/۵ تا ۲ سانتی متری خرد کنید. پیاز و سیر را پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی و سیر را خیلی ریز، خرد یا له کنید.

 

 

مرحله دوم: همه مواد را به ترتیب سرخ کنید و تفت دهید

 

فیله مرغ را بشویید. می توانید آن را به قطعات کوچک تر خرد کنید. در غیر این صورت به صورت سالم درست کنید و بعد از پخت در صورت دلخواه، آن را ریش ریش کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن سرخ کنید تا وقتی که طلایی و سبک شوند. سپس به آن ها سیر را اضافه کنید، در حدی که عطر آن ها بلند شود.

 

 

مرحله سوم: لوبیاها را به فیله های مرغ اضافه کنید

 

مرغ را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا تغییر رنگ بدهد. نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و حرارت را روی متوسط تنظیم کنید. ۵ دقیقه بعد لوبیاهای سبز خرد شده را به مرغ و پیاز و سیر اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه کمی لوبیاها نرم شدند، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. اجازه دهید رب گوجه فرنگی، رنگ باز کند و طعم خامی خود را از دست بدهد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه رب گوجه فرنگی بدون کپک و تیرگی «

 

 

مرحله چهارم: به مواد داخل قابلمه، مقداری آب جوش اضافه کنید

 

گوجه فرنگی ها را بعد از شستن، به صورت نگینی ریز، خرد یا پوره کنید. گوجه فرنگی را به لوبیا اضافه کنید. در ظرف را روی آن بگذارید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا مرغ و لوبیا به مدت ۱۰ دقیقه با آب گوجه بپزند. سپس به اندازه ۱ لیوان دسته دار فرانسوی، آب جوش به لوبیا اضافه کنید. در ظرف را بگذارید تا وقتی که آب آن کشیده شود و مرغ و لوبیا نرم شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه حمص (هوموس) نخود با ارده به روش لبنانی

 

 

مرحله پنجم: برنج را آبکش کنید

 

برنج را آبکش کنید

 

در یک قابلمه مقداری آب بریزید تا جوش بیاید. آبی که برنج را در آن خیس کرده اید، دور بریزید. برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید. در آن کمی زردچوبه و روغن بریزید. اجازه دهید برنج کمی نرم شود ولی بخش داخلی آن سفت باشد. سپس برنج را آبکش کنید.

 

 

مرحله ششم: برنج و مایه لوبیا پلو را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید

 

کف قابلمه را کمی روغن و زردچوبه بریزید. یک سیب زمینی متوسط را پوست بگیرید و حلقه حلقه کنید. آن ها را کف قابلمه بچینید. یک لایه برنج آبکش شده را کف قابلمه بریزید و روی آن را یک لایه مایه لوبیا پلو بریزید. دوباره یک لایه برنج بریزید و لایه ها را تکرار کنید تا موادتان تمام شوند.

 

 

مرحله هفتم: لوبیا پلو با مرغ را دم و سرو کنید

 

وقتی همه مواد لوبیا پلو تمام شدند، در صورت دلخواه روی آن را مقداری سبزی معطر خشک بریزید. در ظرف را با دم کنی روی قابلمه بگذارید. وقتی داخل قابلمه بخار گرفت، حرارت را ملایم کنید. حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا لوبیا پلو دم بکشد. بعد از پخت، لوبیا پلو با مرغ را در ظرف مناسب سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه مخصوص لوبیا پلو

 

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ (به روش دمی)

 

لوبیا پلو با مرغ به روش دمی

 

در طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ به صورت دمی، مانند روش قبل، مایه لوبیا پلو را آماده کنید. بعد از اضافه کردن آب جوش به مایه لوبیا پلو، برنج را از آب بکشید و در قابلمه بریزید. باید به اندازه یک بند انگشت آب، روی برنج را بپوشاند. حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید. اجازه دهید آب برنج تبخیر و برنج نرم شود.

سپس در قابلمه را با دم کنی روی آن بگذارید و اجازه دهید لوبیا پلو روی حرارت ملایم دم بکشد. بعد از پخت، مرغ ها را بیرون بیاورید و ریش ریش کنید. روی برنج را با مرغ ریش ریش شده به شیوه دلخواه تزیین کنید.

 

 

تزیین لوبیا پلو با مرغ

 

تزیین لوبیا پلو با مرغ

 

  • برای تزیین لوبیا پلو با مرغ می توانید مرغ ها را به صورت جداگانه روی مرغ بریزید یا  اگر از ران مرغ استفاده کرده اید، آن ها را سرخ کنید و روی لوبیا پلو بچینید.

 

  • از زرشک و کشمش هم می توانید برای تزیین لوبیا پلو استفاده کنید.

 

  • چیدن ته دیگ سیب زمینی روی لوبیا پلو یا ته دیگ نان هم می تواند به غذای شما جلوه زیبایی بدهد.

 

لوبیا پلو در فر

 

برای مجلسی شدن لوبیا پلو می توانید آن را به صورت قالبی هم درست کنید. در این روش بهتر است لوبیا پلو را در فر و با دمای ۱۸۰ درجه درست کنید. لوبیا پلو را به مدت ۴۰ دقیقه در فر بگذارید. طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ در فر، شبیه طرز تهیه استانبولی پلو قالبی است، فقط مواد مورد استفاده در آن، متفاوت است.

 

لوبیا پلو با مرغ را می توانید با سالادهای مختلف، ماست، انواع ترشی و سبزی خوردن سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه استانبولی پلو قالبی و فوت و فن های آن  «

 

کالابرگ الکترونیک