ادویه مخصوص لوبیا پلو چیست | طرز تهیه و نسبت ترکیبات آن

ادویه مخصوص لوبیا پلو چیست | طرز تهیه و نسبت ترکیبات آن


24 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ادویه مخصوص لوبیا پلو

ادویه مخصوص لوبیا پلو چیست؟ لوبیا پلو یکی از خوشمزه‌ترین انواع پلو ایرانی است که با مواد مختلفی تهیه می‌شود و لوبیا سبز و برنج، ماده اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند. لوبیا پلو را چه با گوشت تکه‌ای، چه با گوشت چرخ کرده یا مرغ و حتی اگر بدون گوشت درست کنید، راز خوشمزگی و فوت کوزه‌گری لوبیا پلو، ادویه مخصوص آن است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به شما می‌گوییم ادویه لوبیا پلو چیست و طرز تهیه و نسبت ترکیبات این ادویه به چه ترتیب است.

ادویه مخصوص لوبیا پلو چیست؟

ادویه مخصوص لوبیا پلو چیست؟

برای خوش‌عطر و خوش‌طعم‌تر شدن لوبیا پلو با مرغ، لوبیا پلو بدون گوشت، لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای یا لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده، ادویه‌هایی را باید به غذا اضافه کنید که در عین نگه داشتن طعم اصلی غذا، آن را لذیذ‌تر کند. از طرفی تناسب ادویه‌جاتی که به لوبیا می‌افزایید، مهم است و باید آن را رعایت کنید تا طعم غذا خراب نشود.

در ادویه لوبیا پلو از ادویه‌هایی مثل زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین، پودر سیر، زنجبیل، پودر کاری، زعفران، زیره، هل و میخک، استفاده می‌شود. این ادویه‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

زعفران

«زعفران» به صورت دم کرده، هم رنگ لوبیا پلو را خوشرنگ می‌کند و هم طعم و عطر فوق‌العاده جذابی به آن می‌دهد. در ادویه و چاشنی‌های لوبیا پلو، این ادویه به صورت دم شده، روی غذا در هنگام سرو یا بعد از پختن گوشت اضافه می‌شود و به صورت پودر شده در ادویه‌های آن استفاده نمی‌شود، چون باید حتما دم شود تا عطر و رنگ خود را کاملا در غذا پس بدهد.

پودر سیر

استفاده از «پودر سیر» در ادویه لوبیا پلو سلیقه‌ای است. می‌توانید همراه با پیاز تفت داده شده که با گوشت پخته می‌شود، سیر حبه‌ای خرد شده هم اضافه کرده یا از پودر سیر در ترکیب ادویه مخصوص لوبیا پلو استفاده کنید. در کل پودر سیر می‌تواند بوی زهم گوشت را بگیرد و به خود غذا هم طعم و عطر بسیار خوبی بدهد.

دارچین

دارچین از ادویه‌های با طبع گرم

«دارچین» هم از ادویه‌های با طبع گرم است که عطر بسیار خوبی به لوبیا پلو می‌دهد. البته توصیه می‌شود که دارچین را به صورت چوب دارچین و پودر نشده در لوبیا پلو یا مایه آن بیندازید و بعد از پختن آن را جدا کنید. چون دارچین رنگ قهوه‌ای تیره دارد و استفاده از آن به صورت پودر، می‌تواند رنگ غذا را تغییر دهد و تیره کند.

حتما بخوانید  ۵ مدل طرز تهیه میلک شیک طالبی با بستنی و بدون بستنی کافی شاپی

زردچوبه

«زردچوبه» اصلی‌ترین ادویه لوبیا پلو است که علاوه بر رنگ طلایی که به غذا می‌دهد، می‌تواند عطر و طعم آن را هم بهتر کند. زردچوبه همچنین یکی از ادویه‌های مهم برای رفع بوی زهم گوشت چرخ کرده و تکه‌ای است. این ادویه،‌ طبع گرم دارد و سرشار از خواص مفید برای سلامتی است.

فلفل سیاه

«فلفل سیاه» هم جزو ادویه‌های گرم با تندی ملایم و عطر زیاد است. فلفل سیاه حتما باید پودر و سپس به ادویه اضافه شود تا عطر و طعم تندی آن خارج شود. می‌توانید دانه‌های آسیاب نشده فلفل سیاه را بخرید و خودتان، آن‌ها را با آسیاب‌کن برقی، پودر و سپس الک کرده و در ترکیب ادویه لوبیا استفاده کنید تا کیفیت بالاتری داشته باشد.

هل

«هل» جزو ادویه‌های نشاط‌آور با عطر شیرین است که بسیار عطر تندی دارد و می‌تواند لوبیا پلو را بسیار لذیذ کند. دانه‌های سیاه با پوست سبز هل، هر کدام در عطر دادن به غذا، به خوبی عمل می‌کنند. به همین خاطر توصیه می‌شود هم پوست و هم دانه‌های هل را با هم آسیاب کنید تا نهایت استفاده را از عطر و طعم هل ببرید. برای این‌که درباره خواص هل و مضرات احتمالی آن هم کمی بیشتر بدانید روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

زیره

زیره به عنوان ادویه لوبیا پلو چشم بلبلی

هم زیره سیاه و هم زیره سبز، طعم و عطر فوق‌العاده‌ای دارند. از خواص زیره این است که علاوه بر خوشمزه کردن لوبیا پلو، می‌تواند نفخ لوبیا سبز یا لوبیا چشم بلبلی را هم بگیرد و طبع سرد لوبیا و دیگر مواد با طبع سرد را که در این غذا استفاده می‌شوند، متعادل کند.

زنجبیل

اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و بدنتان را در مقابل انواع بیماری‌ها مقاوم کنید، به کار بردن «زنجبیل» به عنوان ادویه غذایی را در لوبیا پلو از قلم نیندازید. زنجبیل طعم تند با ته‌مزه شیرین دارد و چون به ادویه‌های تند دیگر مثل فلفل سیاه، ادویه کاری، پودر سیر، زیره و … که در ترکیب ادویه لوبیا پلو هستند، اضافه می‌شود، باید تناسب آن را رعایت کرد. همچنین از خواص زنجبیل این است که به هضم غذا کمک می‌کند و به دلیل طبع گرمی که دارد، سردی لوبیا پلو را خنثی و متعادل می‌کند.

ادویه کاری

ادویه کاری به عنوان ادویه لوبیا پلو

«ادویه کاری» هر چند به عنوان یک ادویه واحد شناخته می‌شود ولی ترکیبی از چند ادویه است که اصلی‌ترین جزء آن، زردچوبه است. در ترکیبات ادویه کاری، از دارچین، فلفل تند، پودر سیر، هل، زیره و تخم گشنیز استفاده شده است. همه این ادویه‌ها، عطر خاص و طبع گرم دارند و ‌مزه این ادویه ترکیبی را به تندی می‌برند. بنابراین نسبت این ادویه را هم در ترکیب ادویه لوبیا پلو، نباید به هم بزنید. درباره خواص ادویه کاری چیزی می‌دانید؟

میخک

جوانه‌های خشک شده «میخک»، با طبع گرم و خشکی که دارند، بسیار خوش‌عطر هستند و مزه و عطر آن‌ها به شیرینی می‌زند. کافی است در حد ۲ یا ۳ عدد میخک را پودر کرده و به ترکیب ادویه‌های لوبیا پلو اضافه کنید. میخک به عنوان ادویه همه‌کاره شناخته می‌شود چون به عنوان چاشنی می‌توانید به دسر‌ها، نوشیدنی‌ها و حتی انواع گوشت‌های کبابی یا پلو و خورشت اضافه کنید و معجزه آن را ببینید.

حتما بخوانید  ۱۸ مدل طرز تهیه آش مخصوص شب یلدا شهرهای مختلف + فیلم

مواد لازم برای تهیه ادویه مخصوص لوبیا پلو

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زنجبیل ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه  ۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه  ۱ قاشق چای‌خوری
هل  ۱ قاشق چای‌خوری
زیره سبز  ۱ قاشق چای‌خوری
پودر کاری  ۱ قاشق چای‌خوری
پودر دارچین  ۱ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی ادویه لوبیا پلو: ۱۰ دقیقه

طرز تهیه ادویه لوبیا پلو

طرز تهیه ادویه لوبیا پلو

برای درست کردن ادویه لوبیا پلو اصل، کافی است ادویه‌های پودر نشده را در آسیاب بریزید. دانه‌های زیره، دانه‌های هل، دانه‌های فلفل سیاه و چوب‌های دارچین را جداگانه در آسیاب پودر کنید. سپس آنها را الک کنید. از هر کدام به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری در یک کاسه بریزید. زردچوبه و پودر کاری را هم اضافه کنید. همه مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. سپس ادویه را در شیشه ادویه درب‌دار بریزید و در کابینت یا در مکانی خنک که آفتاب به آن نتابد، نگهداری کنید. هر بار نسبت به اندازه مایه لوبیا پلو مقداری ادویه به آن اضافه کنید.

ادویه لوبیا پلو تبریز چیست؟

یک راز خوشمزه شدن لوبیا پلو، استفاده از پودر سیر در ادویه است. در لوبیا پلو تبریزی، لوبیا چشم‌ بلبلی به کار می‌رود و علاوه بر ادویه‌های لوبیا پلو، از پودر سیر و شوید تازه هم استفاده می‌شود.

سوالات متداول درباره ادویه لوبیا پلو

ادویه لوبیا پلو را کی اضافه کنیم

ادویه لوبیا پلو را کی اضافه کنیم؟

زمان اضافه کردن و طریقه مصرف ادویه لوبیا پلو به این صورت است که بعد از تفت دادن پیاز با روغن و سرخ کردن گوشت تکه‌ای، مرغ یا گوشت چرخ کرده با پیاز، ادویه را اضافه کنید. یک روش دیگر استفاده از ادویه لوبیا پلو هم زمانی است که مایه لوبیا پلو را بین برنج ریخته‌اید و روی مایه گوشت و لوبیا، این ادویه را می‌توانید بپاشید. این ادویه را لایه لایه بین پلو بریزید و بعد از پخت، مواد و ادویه‌ها را با برنج مخلوط کنید.

چه کار کنیم که رنگ لوبیا پلو با ادویه تیره نشود؟

استفاده از پودر دارچین در ادویه لوبیا پلو باعث تیره شدن رنگ غذا می‌شود. برای اینکه رنگ لوبیا پلو تیره نشود، می‌توانید به جای پودر دارچین، یک تکه چوب دارچین را در لوبیا پلو بیندازید و بعد از پختن غذا، چوب دارچین را جدا کنید.

آیا از گلاب در لوبیا پلو استفاده می‌شود؟

عطر و طعم گلاب در لوبیا پلو، این غذا را مجلسی می‌کند و بیشتر مناسب نذری است. اگر می‌خواهید عطر لوبیا پلو به غذاهای نذری شبیه شود، بعد از اضافه کردن ادویه‌ها به گوشت یا مایه لوبیا پلو، کمی گلاب هم اضافه کنید و بعد مایه لوبیا پلو و برنج را دم بگذارید.

 

کالابرگ الکترونیک