۴ مدل طرز تهیه ماقوت زعفرانی شفاف و شیشه ای، کاکائویی و …

۴ مدل طرز تهیه ماقوت زعفرانی شفاف و شیشه ای، کاکائویی و …


27 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه ماقوت زعفرانی ساده و با بستنی

ماقوت یکی از دسرهای خوشمزه اصالتا یزدی است که به عنوان دسر ماه رمضان تهیه می‌شود. مشهدی‌ها ماقوت را زعفرانی درست می‌کنند. در هر صورت انواع مختلف ماقوت وجود دارند که معمولا در کنار چای به عنوان افطاری ماه رمضان یا برای مهمانی سرو می‌شوند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید طرز تهیه ماقوت زعفرانی، ساده و کاکائویی و فوت و فن های تهیه انواع ماقوت را مطالعه کنید.

 

طرز تهیه ماقوت زعفرانی

 

طرز تهیه ماقوت زعفرانی

 

زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

زمان آماده شدن ماقوت: ۲ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه ماقوت مشهدی

 

• نشاسته گل: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۳ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی (حتما سرد باشد)
• گلاب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر هل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• زعفران دم کرده غلیظ: ۴ قاشق غذاخوری
• شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• خلال بادام: به میزان دلخواه (و برای تزیین)

 

مراحل طرز تهیه ماقوت با نشاسته

 

برای طرز تهیه دسر ماقوت یزدی با نشاسته و گلاب باید نشاسته را الک کنید و آن را بجوشانید. سپس بقیه مواد را اضافه کنید و اجازه دهید ماقوت غلیظ شود. در آخر ماقوت را در یخچال بگذارید تا سفت شود. این دسر خوشمزه برای ماه رمضان را در کنار چای سرو کنید.

 

مرحله اول: نشاسته را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ماقوت زعفرانی یزدی و مشهدی نشاسته را بکوبید تا نرم شود. سپس آن را از الک ریز رد کنید تا قسمت‌های درشت و ناخالصی‌های آن گرفته شود. نشاسته را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را آب سرد بریزید. مواد را کمی با قاشق هم بزنید و کنار بگذارید تا ته‌نشین شود.

حتما بخوانید  آموزش 3 روش کاشت سبزه در خاک ژله‌ ای | بهترین زمان کاشت

به مدت حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا نشاسته در آب بماند و آن را دیگر هم نزنید. نشاسته را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

 

مرحله دوم: نشاسته را از صافی رد کنید

 

نشاسته خیس خورده در آب را با قاشق به هم بزنید و دوباره از صافی رد کنید تا یکدست شود. این کار باعث می‌شود ماقوت زعفرانی در آخر رنگ شفاف و شیشه‌ای بگیرد و کاملا یکدست باشد. سپس نشاسته را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

 

مرحله سوم: بقیه مواد را اضافه کنید

 

قبل از این که نشاسته شروع به جوشیدن کند، پودر هل، زعفران دم کرده، خلال بادام و شکر سفید را به آن اضافه کنید و هم بزنید. به هم زدن مواد ادامه دهید تا مایه ماقوت شروع به جوشیدن کند و کناره‌های ظرف شروع به حباب زدن کنند. حرارت را روی حالت بسیار ملایم تنظیم کنید.

برای خرید هل، بادام، شکر و زعفران می‌توانید به روش تلفنی، حضوری و اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

مرحله چهارم: گلاب و خلال بادام را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه ماقوت زعفرانی، بعد از اینکه مایه ماقوت جوشید و حدود ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم ماند و غلیظ شد، گلاب را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. ۵ دقیقه دیگر مواد را هم بزنید تا به غلظت کافی برسد. سپس حرارت را قطع کنید و ماقوت زعفرانی را در ظرف یا قالب دلخواه بریزید و در یخچال بگذارید.

می‌توانید انواع عرقیات از جمله گلاب با کیفیت را از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

 

مرحله پنجم: ماقوت زعفرانی را سرو کنید

 

در‌ آخرین مرحله از طرز تهیه ماقوت زعفرانی یزدی، ۲ ساعت بعد از اینکه ماقوت خودش را گرفت، ظرف یا قالب را از یخچال بیرون بیاورید و آن را در ظرف سرو برگردانید. روی ماقوت را با خلال بادام یا پسته تزیین و آن را با چای به عنوان دسر مهمانی یا دسر افطار ماه رمضان سرو کنید.

 

طرز تهیه ماقوت ساده سفید

 

حتما بخوانید  طرز تهیه آیس کافی توت فرنگی غلیظ و خوشمزه به روش کافی شاپی

طرز تهیه ماقوت ساده سفید

 

برای اینکه ماقوت بدون زعفران درست کنید و رنگ ساده سفید داشته باشد، یا اینکه ماقوت شما دو رنگ شود، قسمتی که می‌خواهید سفید بماند را زعفران اضافه نکنید و بقیه مراحل را مانند روش طرز تهیه ماقوت زعفرانی ادامه دهید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

طرز تهیه ماقوت کاکائویی

 

برای درست کردن ماقوت کاکائویی، به مواد ماقوت به جای زعفران، پودر کاکائو اضافه کنید. در این روش حتما پودر کاکائو را از صافی رد کنید تا یکدست شود. بعد از جوشیدن نشاسته با آب یا شیر، کاکائو را به مایه ماقوت اضافه کنید.

بقیه مراحل را مانند روش طرز تهیه ماقوت زعفرانی یا ماقوت سفید ساده ادامه دهید. پودر کاکائو را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

 

طرز تهیه ماقوت با نشاسته و شیر

 

طرز تهیه ماقوت با نشاسته و شیر

 

اگر می‌خواهید ماقوت با نشاسته و شیر درست کنید، به جای استفاده از آب سرد، از شیر استفاده کنید. در این روش بهتر است از شیر کم چرب استفاده کنید. شیر را بجوشانید و چربی آن را جدا کنید. سپس اجازه دهید شیر کاملا سرد شود و بعد به نشاسته اضافه کنید. بقیه مراحل تهیه را مانند روش طرز تهیه ماقوت زعفرانی یا ماقوت ساده سفید ادامه دهید.

 

ماقوت بستنی زعفرانی

 

طرز تهیه ماقوت بستنی زعفرانی

 

دسر ماقوت بستنی هم یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای مجلسی است که بافتی لطیف و طعمی شبیه به بستنی سنتی دارد. برای تهیه ماقوت بستنی به شیر، شکر، نشاسته، زعفران و بستنی نیاز دارید. برای مطالعه روش‌های تهیه ماقوت بستنی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

سوالات متداول

برای گرفتن طعم خام نشاسته چه کنیم؟

برای گرفتن طعم خام نشاسته در ماقوت چه کنیم؟

 

نشاسته ماده اصلی طرز تهیه ماقوت است. برای این که ماقوت بعد از آماده شدن طعم خام نشاسته نگیرد، باید در تمام طول مدت پخت ماقوت، حرارت را کم کنید و مایه ماقوت را به آرامی هم بزنید. در این صورت هم بافت خوبی خواهد داشت و هم طعم آن خوشمزه خواهد شد.

 

چه کار کنیم که رنگ ماقوت شیشه‌ای و شفاف شود؟

 

برای شفاف شدن رنگ ماقوت، استفاده از ژلاتین بسیار مفید است. همچنین اگر مدام ماقوت را هم بزنید و نشاسته را به خوبی الک کنید، دسرتان در آخر رنگ شیشه‌ای و شفاف به خود می‌گیرد.

 

 

کالابرگ الکترونیک