طرز تهیه دسر ماقوت بستنی زعفرانی سنتی و مجلسی

طرز تهیه دسر ماقوت بستنی زعفرانی سنتی و مجلسی


20 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دسر ماقوت بستنی

دسر ماقوت بستنی یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای مجلسی و ایرانی است که بافتی لطیف و طعمی شبیه به بستنی سنتی دارد. برای طرز تهیه دسر ماقوت بستنی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود، اما این دسر با بستنی را هر طور که درست کنید، باز هم طعم بی‌نظیری دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه ماقوت بستنی به روش مجلسی و با طعمی بی‌نظیر آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد ماقوت بستنی زعفرانی پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه دسر ماقوت بستنی زعفرانی

 

طرز تهیه دسر ماقوت بستنی زعفرانی

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت دسر ماقوت بستنی: ۲۰ دقیقه

کالری هر ۱۰۰ گرم دسر ماقوت بستنی: ۲۷۰ کالری

 

مواد لازم برای طرز تهیه ماقوت بستنی با شیر

 

  • شیر: ۲/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نشاسته ذرت: ۳ قاشق غذاخوری
  • پور ژلاتین: ۳ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • بستنی لیوانی: ۲ عدد
  • زعفران: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه ماقوت با نشاسته ذرت

 

مراحل طرز تهیه ماقوت با نشاسته ذرت

 

طرز تهیه ماقوت با نشاسته ذرت و بستنی یکی از محبوب‌ترین روش‌های درست کردن دسر ماقوت زعفرانی خوشمزه است. اضافه کردن گلاب و زعفران به این دسر عطر و طعم بی‌نظیری می‌بخشد و طعم این دسر را به بستنی سنتی زعفرانی نزدیک می‌کند. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه دسر ماقوت بستنی زعفرانی آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ ترکیب کردن مواد دسر ماقوت

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ماقوت بستنی زعفرانی باید در یک قابلمه شیر، شکر و نشاسته ذرت را با هم ترکیب کنید. سپس با کمک همزن دستی همه مواد را خوب هم بزنید تا نشاسته و شکر در شیر حل شوند. در این مرحله باید شیر کاملاً سرد باشد تا نشاسته به خوبی در آن حل شود.

در صورت تمایل شما می‌توانید انواع شیر، شکر و نشاسته ذرت را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله دوم؛ جوشاندن مواد دسر ماقوت

 

بعد از ترکیب کردن مواد دسر، باید قابلمه را روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید. شعله گاز باید روی حرارت کم تا متوسط تنظیم شود و تا زمانی که غلظت مواد شبیه به دسر فرنی یا کمی رقیق‌تر از آن شود، باید به هم زدن ادامه دهید. سپس شعله گاز را خاموش کنید و به سراغ مرحله بعد بروید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک شنی ساده و شکلاتی به همراه روش تزئین این کیک

 

مرحله سوم؛ آماده کردن ژله برای ماقوت

 

آماده کردن ژله برای تهیه ماقوت بستنی

 

در این مرحله از طرز تهیه ماقوت بستنی قالبی با نشاسته ذرت باید ژلاتین را با آب سرد ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سپس ظرف ژلاتین را روی بخار کتری قرار دهید و هم بزنید تا ذرات ژلاتین به طور کامل در آب حل شود.

 

مرحله چهارم؛ ترکیب کردن همه مواد دسر ماقوت

 

در این مرحله از درست کردن دسر ماقوت زعفرانی با طعم بستنی سنتی باید صبر کنید تا ژلاتین کمی خنک شود و بستنی نیز به دمای محیط برسد. سپس می‌توانید گلاب، بستنی و زعفران را به ژلاتین اضافه کنید و سپس مواد را هم بزنید.

به خاطر داشته باشید که اگر بستنی یخی و سرد را به ژله گرم اضافه کنید، بستنی حالت گلوله‌ای پیدا می‌کند. بنابراین بستنی را از قبل ز فریزر خارج کنید و کمی صبر کنید تا ژله خنک شود، سپس آن‌ها را با هم ترکیب کنید.

در نهایت می‌توانید ترکیب ژلاتینی را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید. می‌توانید پودر ژلاتین، بستنی، زعفران و انواع عرقیات مثل گلاب را با بالاترین کیفیت به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

 

مرحله پنجم؛ ریختن دسر ماقوت در قالب

 

بعد از این که مواد دسر ماقوت بستنی آماده شد، یک قالب سیلیکونی را انتخاب کنید و کف و دیواره‌های قالب را با کمی روغن چرب کنید. سپس مواد دسر را داخل قالب بریزید و آن را برای ۵ تا ۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا آماده شود.

بعد از این که دسر کاملاً سفت شد و خودش را گرفت، می‌توانید آن را روی سینی یا ظرف مورد نظرتان برگردانید و بعد با خلال پسته و خلال بادام یا هر چیزی که دوست دارید آن را تزیین نموده و سرو کنید. می‌توانید پسته و بادام را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع بستنی با طعم های مختلف در خانه

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دسر ماقوت بستنی مخملی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دسر ماقوت بستنی

 

*برای تهیه دسر ماقوت بستنی مخملی می‌توانید به میزانی از زعفران استفاده کنید که رنگ دسر شما زیبا شود. فراموش نکنید که زعفران روی رنگ و طعم دسر شما تأثیر می‌گذارد، بنابراین طوری زعفران اضافه کنید که دسر شما خوشرنگ و خوش عطر شود.

*در صورت تمایل می‌توانید دسر ماقوت بستنی زعفرانی را با گل سرخ، پودر نارگیل، پودر قند، پودر پسته و دارچین تزیین کنید. در صورت تمایل می‌توانید قند، پودر نارگیل، دارچین و سایر چاشنی‌ها و افزودنی شیرینی پزی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه افق کوروش تهیه کنید.

*در طرز تهیه ماقوت بستنی سنتی زعفرانی می‌توانید مقداری وانیل نیز به مواد دسر اضافه کنید تا دسر شما خوش عطرتر شود. می‌توانید وانیل را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک ردولوت یخچالی با پایه بیسکویت برای ولنتاین

*قبل از اضافه کردن زعفران به دسر ابتدا آن را با مقداری آب جوش ترکیب کنید و صبر کنید تا زعفران رنگ بگیرد و سپس به دسر اضافه کنید تا دسر شما خوشرنگ تر شود.

*برخی افراد در طرز تهیه دسر ماقوت بستنی از خامه نیز استفاده می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید خامه رقیق شده را همراه با بستنی آب شده به ژلاتین اضافه کنید و سپس به سایر مواد دسر اضافه کنید. اگر برای تهیه این دسر به خامه احتیاج دارید، می‌توانید انواع خامه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید

*در طرز تهیه ماقوت بستنی با نشاسته ذرت غلظت دسر باید شبیه به فرنی شود.

*برای ماقوت بستنی زعفرانی مخملی می‌توانید بعد از آماده شدن دسر، مقداری بیسکویت را به صورت آرد درآورید و روی دسر الک کنید تا حالت مخملی پیدا کنید. اگر دوست دارید دسر ماقوت بستنی مخملی شما رنگی شود، می‌توانید پودر بیسکویت را با کمی زعفران ترکیب کنید و سپس آن را در سینی پهن کنید تا خشک شود.

در نهایت می‌توانید پودر بیسکویت را روی دسر الک کنید. برای تهیه بیسکویت با طعم‌های مختلف از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری اقدام کنید.

*قبل از برگرداندن دسر ماقوت بستنی از قالب بهتر است آن را از یخچال خارج کنید و برای ۱ تا ۲ ساعت در دمای آشپزخانه قرار دهید. سپس با کمک لبه چاقو کناره‌های دسر را از قالب جدا کنید و آن را برگردانید.

*بهتر است قبل از این که دسر ماقوت بستنی را داخل بشقاب بریزید، آن را کمی خیس کنید. سپس دسر را روی بشقاب برگردانید. این کار موجب می‌شود تا اگر دسر در جای مناسبی از بشقاب قرار نگرفت، بتوانید به راحتی آن را جابجا کنید.

*توجه داشته باشید که برای درست کردن ماقوت بستنی نشاسته ذرت را باید با شیر سرد ترکیب کنید. قبل از قرار دادن مواد دسر روی حرارت نشاسته را کاملاً ترکیب کنید و بعد شعله گاز را روشن کنید.

 

سوالات متداول

 

برای تهیه دسر ماقوت بستنی زعفرانی از چه بستنی استفاده می‌شود؟

 

در طرز تهیه ماقوت بستنی زعفرانی بهتر است از بستنی ساده یا وانیلی استفاده کنید.

 

طرز تهیه دسر ماقوت بستنی دو رنگ چگونه است؟

 

برای تهیه دسر ماقوت بستنی دو رنگ باید قبل از اضافه کردن زعفران به دسر، مواد دسر را به دو نیم تقسیم کنید. سپس به نیمی از آن زعفران بزنید و بقیه مواد را به صورت سفید بگذارید. حالا باید ابتدا لایه سفید یا زعفرانی را در قالب بریزید و بعد از این که دسر کمی سفت شد، لایه بعدی را اضافه کنید.

 

طرز تهیه ماقوت مشهدی چگونه است؟

 

ماقوت زعفرانی یک دسر سنتی متعلق به مشهد است که برای تهیه آن از ترکیب شکر، گلاب، نشاسته گل و زعفران استفاده می‌شود. این دسر نیاز به بستنی و ژلاتین ندارد و طعم فوق العاده لذیذی دارد. البته یزدی‌ها هم ماقوت را به روش‌های ساده، زعفرانی و کاکائویی درست می‌کنند.

 

 

کالابرگ الکترونیک