طرز تهیه خورش اسپناساک (اسفناج) به روش اصیل مازندرانی

طرز تهیه خورش اسپناساک (اسفناج) به روش اصیل مازندرانی


4 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش اسپناساک (اسفناج) به روش اصیل مازندرانی

اگر ساکن شمال کشور باشید، حتما با خورش اسپناساک آشنایی دارید. این خورش خوشمزه و محبوب مازندرانی ها، در فهرست غذاهای رستوران های شمالی هم پیدا می شود، و همین مورد می تواند نشان دهد از آن غذاهای ایرانی پرطرفدار است که می تواند یک تنوع به حساب بیاید. اما اگر تا حالا این غذا را نه از نزدیک دیده اید و نه اسمش را شنیده اید، همین جا به شما درباره اسمش می گوییم. در اصل شمالی ها به خورش اسفناج، خورش اسپناساک می گویند. اما این خورش، با خورش اسفناج متداولی که تا حالا خورده اید، چند تفاوت عمده دارد. به خاطر همین تفاوت ها هم به خوردن و درست کردنش می ارزد. احتمالا بعد از درست کردن و چشیدنش هم مشتری دائم و پر و پا قرص این خورش مازنی می شوید. در این مطلب از مجله کوروش، طرز تهیه خورش اسپناساک مازندرانی را به شما آموزش خواهیم داد.

 

خواص مفید خورش اسپناساک

 

خواص مفید خورش اسپناساک

 

خورش اسپناساک، سرشار از ویتامین های A, B, C, D و E  است. همچنین این غذا از مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیوم، فیبر، زینک و … تشکیل شده است. از طرفی این غذا به خاطر این که حاوی مقدار زیادی پروتئین است، انرژی بدن را بالا می برد.

 

شمالی ها خورش اسپناساک را معمولا برای کودکانی که در سن رشد هستند درست می کنند چون باعث تقویت بدن می شود. علاوه بر این، ورزشکاران هم خوردن خورشت اسپناساک را در برنامه غذایی خود جا می دهند. خانم های باردار هم به این غذا به عنوان یک گزینه عالی برای تقویت بنیه خود نگاه می کنند.

 

در کنار این ها نباید از خاطر برد که فیبر موجود در خورش اسپناساک برای کسانی که مشکل یبوست و دفع دارند، مفید است و عمل هضم را بسیار آسان می کند. از طرفی کسانی که مشکل نرمی استخوان دارند، می توانند با خوردن این غذا، کمبود ویتامین D بدن خود را تا حدی جبران کنند. چون خورش اسپناساک، سبب تقویت و استحکام دندان ها و استخوان می شود. این ها تنها بخشی از خواص مفید خورش اسپناساک است. حالا بیایید ببینیم چطور باید این غذای مقوی و خوشمزه را درست کنیم.

 

 

طرز تهیه ترشی نازخاتون

 

 

طرز تهیه خورش اسپناساک مازندرانی

 

خورش اسپناساک را معمولا به روش های مختلفی درست می کنند ولی پایه و اساس همه آن ها یکسان است. به هرحال دستتان باز است تا مواد دیگری هم در طرز تهیه خورش اسپناساک به کار ببرید. ما نکات و فوت و فن های کاربردی دستور پخت این غذا را به شما خواهیم گفت.

 

طرز تهیه خورش اسپناساک مازندرانی

 

مواد لازم

 

اسفناج: ۱ کیلوگرم

جعفری، گشنیز، تره و نعناع: ۳۰۰ گرم (ساطوری شده)

گوشت گوسفندی: ۴۰۰ گرم

پیاز: ۲ عدد متوسط

سیر: ۴ حبه

هویج: ۱ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

تخم مرغ: ۲ عدد (در صورت دلخواه)

نخود: ۱۰۰ گرم (در صورت دلخواه)

 

 

مرحله اول؛ آماده کردن مواد

 

قبل از هر چیز، اسفناج را به خوبی بشویید. حتما اسفناج ها را حداقل برای مدت ۲۰ دقیقه در آب نگه دارید تا گل و لای آن ها پاک شود. بعد از این که اسفناج ها را آبکش کردید و آب خود را از دست داد، آن ها را خرد کنید.

پیازها را خلالی باریک یا نگینی ریز خرد کنید. سیر را رنده یا له کنید. گوشت ها را در قطعات مکعبی ۲ سانتی‌ متری خرد کنید.

 

 

طرز تهیه خورش مرغ ناردون

 

 

مرحله دوم؛ پختن گوشت خورش

 

یک قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم قرار دهید و در آن روغن بریزید. وقتی به دمای مناسب رسید، پیازها را اضافه کنید و تفت دهید. پیازها که سبک و طلایی شدند، سیرها را اضافه کنید. سیر را حتما بعد از سرخ شدن پیاز اضافه کنید چون سیر خیلی زود می سوزد.

تکه های گوشت را اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه گوشت کمی سرخ شد و تغییر رنگ داد، به آن زردچوبه و فلفل بزنید. نمک را در آخرین مرحله پخت اسپناساک اضافه کنید.

 

 

طرز تهیه کدو بره مازندرانی

 

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن سبزیجات و اسفناج به مواد خورش اسپناساک

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن سبزیجات و اسفناج به مواد خورش اسپناساک

 

بعد از اینکه ادویه ها تفت خوردند و طعم خام شان گرفته شد، سبزی های معطر را اضافه کنید. جعفری، گشنیز، تره و نعنا ساطوری و خرد شده را اضافه کنید و اجازه دهید کمی با گوشت سرخ شوند.

البته استفاده از برگ های تازه سیر می تواند جایگزین خوبی به جای حبه سیر باشد. نگران بوی سیر هم نباشید. اگر از برگ سیر در طرز تهیه خورش اسپناساک استفاده می کنید، آن را به همراه اسفناج و دیگر سبزیجات معطر، تفت دهید.

 

 

مرحله چهارم؛ پختن همه مواد خورش با یکدیگر

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش اسپناساک، اسفناج را اضافه کنید. آن را هم کمی تفت دهید و حرارت را پایین بیاورید تا کمی سبزیجات و گوشت با آب خودشان بپزند. (اگر می خواهید نخود را اضافه کنید، بعد از اینکه آن را به مدت حداقل ۲ ساعت در آب خیسانده و آبکشی کردید، در این مرحله به گوشت و سبزیجات اضافه کنید). در این فاصله آب جوش بیاورید و بعد به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید گوشت ها به خوبی بپزند. احتمالا حدود ۱ تا ۱/۵ ساعت زمان نیاز دارید.

 

 

مرحله پنجم؛ نکات پایانی و سرو کردن خورش اسپناساک

 

بعد از این که گوشت ها به خوبی پختند، هویج را بشویید و نگینی خرد و به مواد اضافه کنید. به مواد داخل قابلمه نمک بزنید. می توانید برای خوش طعم تر شدن، به آن آبلیمو یا آب نارنج اضافه کنید.

تخم مرغ ها را در یک ظرف بشکنید و به خوبی به هم بزنید. در همین مرحله، تخم مرغ ها را اضافه کنید و به هم بزنید تا در کل خورش اسپناساک، مخلوط شوند. رب انار یا رب نارنج را هم می توانید به ‌آن اضافه کنید تا غذا، طعم ترش یا ملس بگیرد.

بعد از اینکه همه مواد پختند و آب آن کاملا غلیظ شد، حرارت را قطع کنید و خورش اسپناساک را در ظرف مناسب به همراه نان یا پلو سرو کنید.

 

 

طرز تهیه کئی پلا مازندرانی

 

 

نکاتی درباره طرز تهیه خورش اسپناساک با مرغ و گوشت چرخ کرده

 

نکاتی درباره طرز تهیه خورش اسپناساک با مرغ و گوشت چرخ کرده

 

*اگر می خواهید در طرز تهیه خورش اسپناساک از گوشت قرمز استفاده کنید ولی وقت زیادی را هم صرف پخت گوشت نکنید، از گوشت چرخ کرده قلقلی شده استفاده کنید. استفاده از کوفته های قلقلی در غذاهای شمالی بسیار رایج و پر طرفدار است.

در این روش، حتما پیازها را رنده کنید و آب‌شان را بگیرید. سپس گوشت را با زردچوبه، نمک و فلفل مخلوط کنید و ورز دهید. استفاده از سیر هم آن را خوش طعم تر می کند. گوشت ها را به صورت قلقلی شده با کمی روغن سرخ کنید. سپس سبزیجات و اسفناج را اضافه کنید و تفت دهید. بقیه موارد را مانند بالا انجام دهید.

*در طرز تهیه خورش اسپناساک با مرغ، گوشت را حذف و با مرغ جایگزین کنید. در این روش نیز زمان کمتری برای پخت نیاز خواهید داشت. گوشت غاز هم یکی دیگر از گزینه هایی است که به جای گوشت قرمز می توانید استفاده کنید.

 

*اگر اسپناساک گیاهی می خواهید، در طرز تهیه خورش اسپناساک، تخم مرغ را با انواع گوشت جایگزین کنید. معمولا تخم مرغ را زمانی در خورش اسپناساک به کار می برند که گوشت را حذف می کنند.

 

 

طرز تهیه اکبر جوجه

 

 

فوت و فن های طرز تهیه خورش اسپناساک مازندرانی

 

فوت و فن های طرز تهیه خورش اسپناساک مازندرانی

 

*اضافه کردن حبوباتی مانند نخود به خورش اسپناساک، کاملا به سلیقه خودتان بستگی دارد. می توانید آن را حذف یا با حبوبات دیگر جایگزین کنید.

 

*در طرز تهیه خورش اسپناساک، از همین سبزی های معطر که در بالا آورده شد، استفاده می شود. شما می توانید از سبزی های معطر دیگر هم استفاده کنید. ولی حواستان باشد همان طور که از اسمش هم پیداست، طعم اسفناج در این غذا باید غالب باشد.

 

*بهتر است اسفناج را بعد از سبزی های معطر به گوشت اضافه کنید. چون اسفناج خیلی زود آب می اندازد و مانع سرخ شدن سبزی های معطر دیگر می شود.

 

*خورش اسپناساک را می توانید با نان یا برنج و به همراه ماست یا سالاد سرو کنید.

 

 

طرز تهیه آش ترش مازندرانی

 

 

کالابرگ الکترونیک