طرز تهیه کوفته شوید باقلا خوشمزه با گوشت به روش اصفهانی

طرز تهیه کوفته شوید باقلا خوشمزه با گوشت به روش اصفهانی


9 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوفته شوید باقلا خوشمزه با گوشت به روش اصفهانی

کوفته شوید باقلا اصفهانی یکی از انواع کوفته‌های خوشمزه و مقوی ایرانی است که اصالت آن به شهر اصفهان برمی‌گردد و به آن کوفته شبت باقلا هم گفته می‌شود. کوفته شوید باقلا کردستانی هم دستور پختی شبیه کوفته شوید باقالی اصفهانی دارد. این کوفته لذیذ برای غذای ناهار یک گزینه عالی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه کوفته شوید باقلا به روش اصیل اصفهانی و فوت و فن‌های پخت آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی (برای ۵ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
سبزی معطر یا سبزی کوکو (شوید، تره، جعفری، ترخون و مرزه) ۵۰۰ گرم
برنج ایرانی ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
باقلا خشک یا تازه ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد درشت
تخم مرغ ۱ عدد درشت
شوید خشک ۲ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
دارچین ۱ قاشق چای‌خوری

 

مواد میانی برای کوفته شوید باقالی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آلو به مقدار لازم
پیاز داغ ۲ قاشق غذاخوری
زرشک یا کشمش ۲ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای سس کوفته شوید باقالی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پیاز ۱ عدد درشت
آب جوش ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک ۱/۲ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه ۱/۲ قاشق چای‌خوری
زردچوبه ۱/۲ قاشق چای‌خوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

میزان کالری در ۱۰۰ گرم کوفته شوید باقالی: ۲۲۰ کالری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کوفته شوید باقلا: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی و کردستانی

مراحل طرز تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی و کردستانی

این کوفته، هم در شهر اصفهان و هم در کردستان، پخته و سرو می‌شود. می‌توانید هم از باقلا تازه و هم از باقلا خشک در آن استفاده کنید. کوفته شوید باقلا معمولا با نان سرو می‌شود و به عنوان یک غذای نونی برای شام یا ناهار می‌توانید آن را تهیه کنید. در ادامه مراحل تهیه این غذای خوشمزه را بخوانید.

مرحله اول: مواد کوفته را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کوفته شوید باقلا، برنج را بشویید و با مقداری آب و نمک، حدود ۳۰ دقیقه بخیسانید. باقالی را اگر به صورت خشک مصرف می‌کنید، به مدت ۲ ساعت یا یک شب تا صبح، بخیسانید. سبزی‌های معطر تازه را هم بشویید و وقتی آب اضافی خود را از دست دادند، آنها را ریز و ساطوری خرد کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  با لبو چی درست کنم | لیست ۱۸ غذا، پیش غذا، نوشیدنی و دسر با لبو

در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج ایرانی و خارجی، باقلا، سبزی کوکو و باقلا منجمد را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: برنج و باقلا را بپزید

در این مرحله، برنج را در یک قابلمه بریزید و در حدی که روی آن را بپوشاند، آب بریزید. به مدت ۵ تا ۷ دقیقه برنج را بجوشانید تا نیم‌پز شود. سپس آن را آبکش کنید. وقتی آب اضافی برنج خارج شد، آن را در یک کاسه بزرگ بریزید. سپس باقالی‌ها را بپزید. اگر باقالی شما تازه است، زمان زیادی برای پخت نیاز ندارد ولی اگر باقالی خشک استفاده می‌کنید، باید برای پختن آن بیشتر وقت بگذارید. می‌تواند از کنسرو باقالی پخته هم استفاده کنید.

برای تهیه کنسرو باقالا می‌توانید به صورت خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: مایه کوفته را درست کنید

بعد از پختن و نرم شدن باقالی‌ها، آن‌ها را آبکش کنید و به ظرفی که برنج نیم‌پز را در آن ریخته بودید، اضافه کنید. سبزی‌های معطر ساطوری شده را اضافه کنید. یک پیاز را هم پوست بگیرید و رنده کنید. آب پیاز را با دست بگیرید. تفاله پیاز را به کاسه بیفزایید. در ادامه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین، آرد نخودچی،‌ شوید خشک و گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. یک تخم مرغ را روی مواد بشکنید و همه مواد داخل کاسه را به خوبی با دست ورز دهید تا مایه کوفته درست شود.

انواع ادویه‌های معطر مثل فلفل، زردچوبه و دارچین، نمک، آرد نخودچی، تخم مرغ، گوشت چرخ کرده و سبزی خشک شوید را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله چهارم: کوفته‌ها را درست کنید

در این مرحله، برای اینکه بافت مایه کوفته شما، یکدست‌تر شود، بهتر است آن را با گوشت‌کوب بکوبید. اگر هم می‌خواهید فقط آن را ورز دهید، این کار را برای چند دقیقه مداوم انجام دهید. هر چه بیشتر مایه کوفته را ورز دهید، احتمال اینکه کوفته‌ها از هم نپاشند، بیشتر است. بعد از یکدست شدن مواد کوفته، به اندازه یک پرتقال از مایه کوفته بردارید. وسط آنها را یک آلو، مقداری پیاز داغ و زرشک یا کشمش بریزید.

آلو و قیسی، پیاز داغ، زرشک و کشمش را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

مرحله پنجم: کوفته‌ها را استراحت دهید

همه کوفته‌ها را به روش مرحله قبل آماده کنید و در یک سینی بچینید. سینی کوفته‌ها را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خودشان را بگیرند. این کار به سفت‌تر شدن بافت کوفته‌ها کمک می‌کند.

مرحله ششم: سس کوفته را درست کنید

در این فاصله سس کوفته را درست کنید. در یک قابلمه یا تابه گود یک پیاز درشت را پوست بگیرید و نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. در یک قابلمه یا تابه عمیق، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. پیاز را سرخ کنید تا طلایی و سبک شود. به پیازهای سرخ شده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس  آب جوش را اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کولی غورابیج گیلانی با ماهی کولی مرحله به مرحله

در صورت تمایل پیاز داغ منجمد و روغن سرخ کردنی را به روش‌های آنلاین، تلفنی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله هفتم: کوفته‌ها را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه کوفته شوید باقلا، کوفته‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و کف قابلمه یا تابه گود روی سس بچینید. کوفته‌ها را روی هم نچینید. درب ظرف را در ۱۰ دقیقه اول پخت، روی آن قرار ندهید. سپس درب ظرف را بگذارید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

مرحله آخر: کوفته‌ شوید باقالی را سرو کنید

به کوفته‌ها اجازه دهید برای ۱ساعت و نیم در سس روی شعله ملایم گاز کاملا بپزند. در این فاصله چند بار به کوفته‌ها سر بزنید و هر ۳۰ دقیقه یک بار، کوفته‌ها را به آرامی زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های آنها بپزد. این کار را به آرامی انجام دهید. مراقب باشید که سس کوفته، نباید کاملا بخار شود و مقداری از سس باید بعد از پخت کوفته‌ها بماند. وقتی کوفته‌ها پختند و نرم شدند، آنها را در ظرف مناسب سرو، با نان و ترشی‌های دلخواه سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کوفته شوید باقالی

فوت و فن‌های طرز تهیه کوفته شوید باقالی

  • می‌توانید به سس کوفته شوید باقلا، مقداری رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید ولی در دستور اصلی این کوفته از رب گوجه فرنگی استفاده نمی‌شود.
  • علاوه بر برنج و باقالی، می‌توانید مقداری جو یا بلغور جو پخته و آبکش شده (در حد ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری) به مواد کوفته اضافه کنید.
  • می‌توانید بعد از درست کردن کوفته‌ها، آن‌ها را در فریزر بگذارید و زمانی که تصمیم گرفتید این غذا را درست کنید، از فریزر بیرون بیاورید تا یخ آن ذوب شود و بعد آنها را بپزید.
  • بهتر است از برنج ایرانی برای درست کردن کوفته شوید باقلا استفاده کنید. برنج ایرانی علاوه بر طعم و عطر بهتر، چسبندگی بیشتری هم دارد. برنج نیم‌دانه ایرانی نسبت به برنج دانه بلند، گزینه بهتری است.
  • اگر بعد از پختن کوفته‌ها حس کردید که هنوز سفت هستند، می‌توانید مقداری آب جوش به سس آن اضافه کنید تا دوباره بپزد و نرم شود.
  • از چاشنی‌های مختلف مثل آبلیمو یا زعفران دم‌کرده در سس کوفته می‌توانید استفاده کنید. آبلیمو و زعفران را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

سوالات متداول

چه کار کنیم که کوفته شوید باقالی از هم باز نشود؟

برای جلوگیری از باز شدن کوفته‌ شوید باقالی:

  •  بعد از مخلوط کردن مواد، با گوشت‌کوب آنها را بکوبید یا در مخلوط‌کن، مواد را میکس کنید.
  • هر چه بیشتر مایه کوفته را ورز دهید، انسجام و چسبندگی کوفته بیشتر می‌شود.
  • استفاده از آرد نخودچی، به انسجام بیشتر مواد مایه کوفته کمک می‌کند.
  • آب پیاز را بگیرید و بعد به مواد کوفته اضافه کنید.

ترکیب سبزی کوفته شوید باقلا چیست؟

در این کوفته از سبزی‌های معطر خشک و تازه می‌توانید استفاده کنید. به جز شوید که سبزی اصلی این کوفته است، سبزی کوکو شامل شوید، تره، جعفری، ترخون و مرزه هم در این غذا به کار می‌رود.

 

کالابرگ الکترونیک