طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی و خوشمزه به ۳ روش مختلف

طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی و خوشمزه به ۳ روش مختلف


24 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی و خوشمزه به ۳ روش مختلف

اگر کمی با غذاهای شمالی آشنایی داشته باشید، متوجه می شوید که تنوع آن ها چقدر زیاد است. معمولا هم در غذاهای شمالی، سبزی های محلی و سیر، طعم دهنده های مهمی حساب می شوند. حتما می دانید که میرزا قاسمی یکی از سنتی ترین غذاهای شمالی و مخصوصا گیلان است که معمولا به عنوان پیش غذا یا یک غذای سبک تهیه و طبخ می شود. اگر می خواهید در مورد اولین کسی که طرز تهیه میرزا قاسمی را ابداع کرد، بدانید، باید بگوییم این غذا در دوران ناصر الدین قاجار و توسط فردی به نام محمد قاسم خان والی، که حاکم رشت بود، تهیه و نام گذاری شد. مواد و ترکیبات اصلی در طرز تهیه میرزا قاسمی سنتی هم بادمجان، سیر و گوجه فرنگی است. هر چند در برخی دستور پخت ها، گوجه فرنگی حذف می شود و جای خودش را به کشک می دهد. یا برخی افراد میرزا قاسمی را با مرغ درست می کنند. ما در این مطلب از مجله کوروش ۳ روش طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی

 

طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی

 

مواد لازم

 

بادمجان قلمی: ۳ عدد متوسط

سیر: ۳ حبه

گوجه فرنگی: ۲ عدد

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

تخم مرغ: ۱ یا ۲ عدد (به اندازه دلخواه)

پیاز: ۱ عدد متوسط (به دلخواه)

روغن زیتون یا آفتابگردان: به میزان لازم

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

 

 

مرحله اول؛ روش های مختلف کبابی یا آماده کردن بادمجان

 

روش های مختلف کبابی یا آماده کردن بادمجان

 

این خبر خوش را به شما بدهیم که لازم نیست در طرز تهیه میرزا قاسمی، تلخی بادمجان را بگیرید. کافی است آن ها را خوب بشویید و روی حرارت ملایم کباب کنید. برای این کار هم چند تا راه دارید.

 

روش اول: در این روش، بادمجان ها را روی زغال کبابی می کنند تا طعم خوش دودی بگیرد. چون عطر و طعم دودی بادمجان، آن را بسیار خوشمزه تر می کند و در روش سنتی هم به همین شیوه عمل می شود.

 

روش دوم: اگر نمی خواهید یا نمی توانید از منقل و زغال استفاده کنید، یک شعله پخش کن را روی حرارت ملایم قرار دهید و بادمجان ها را روی آن بچینید. اجازه دهید بادمجان ها به خوبی مغز پخت شوند.

 

روش سوم: می توانید بادمجان ها را در یک قابلمه بچینید و روی آن ها را کمی نمک بپاشید. در قابلمه را ببندید و روی حرارت متوسط قرار دهید. تا زمانی که به خوبی نرم و پخته شوند.

 

روش چهارم: یک روش دیگر هم قرار دادن بادمجان ها در فر است.

 

بنا به امکانات و سلیقه خود، می توانید هر یک از روش های بالا را برای آماده کردن بادمجان به کار بگیرید.

 

طرز تهیه بادمجان شکم پر مجلسی

 

 

مرحله دوم

 

هر چند مدل کباب کردن بادمجان روی زغال به دیگر روش ها ارجحیت دارد، ولی از هر روشی که استفاده کردید، برای گرفتن پوست بادمجان ها، آن ها را زیر آب سرد بگیرید تا این کار را راحت تر انجام دهید. سپس بادمجان های پوست گرفته شده را ساطوری و ریز خرد کنید. یا اینکه آن ها با گوشت کوب یا چنگال له کنید و کنار بگذارید.

 

 

مرحله سوم؛ نحوه تفت دادن مواد میرزا قاسمی

 

مرحله سوم؛ نحوه تفت دادن مواد میرزا قاسمی

 

در طرز تهیه میرزا قاسمی، استفاده از پیاز داغ اختیاری است. پیاز را به شکل نگینی خرد و در مقداری روغن سرخ کنید. وقتی پیازها سبک و طلایی شدند، سیر را پوست بگیرید و خیلی ریز، خرد یا له کنید و به پیازها اضافه کنید. حواستان باشد که سیر زود می سوزد. پس از آن غافل نشوید.

بعد از این که عطر سیر بلند شد، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. رب را به خوبی با سیر و روغن تفت بدهید تا هم طعم خام آن گرفته شود و هم به خوبی رنگ باز کند.

 

 

مرحله چهارم

 

گوجه فرنگی ها را بشویید و رنده کنید. پوره را به رب گوجه فرنگی اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خام گوجه فرنگی هم گرفته شود. نمک و زردچوبه را اضافه  کنید. از مقدار کمی فلفل در طرز تهیه میرزا قاسمی استفاده کنید تا طعم آن تلخ نشود.

سپس بادمجان های پوره شده را به رب و گوجه فرنگی اضافه کنید و به هم بزنید تا مخلوط و یکدست شوند.

 

 

مرحله پنجم؛ نحوه سرو کردن میرزا قاسمی

 

نحوه سرو کردن میرزا قاسمی

 

بعد از این که مواد به خوبی یکدست شدند، تخم مرغ (ها) را روی آن بشکنید. می توانید برای زیباتر شدن میرزا قاسمی، تخم مرغ را در قالب بشکنید و روی میرزا قاسمی بگذارید. یا این که تخم مرغ را با کل مواد مخلوط کنید. حدود ۵ دقیقه میرزا قاسمی را روی حرارت ملایم قرار دهید و در ظرف را بگذارید. سپس آن را سرو  کنید.

 

 

طرز تهیه میرزا قاسمی با کشک

 

طرز تهیه میرزا قاسمی با کشک

 

در طرز تهیه میرزا قاسمی با کشک، مانند روش قبل، بادمجان ها را کبابی و پوره کنید. سپس سیرها را سرخ کنید و بادمجان ها را در آن تفت دهید. کشک را به بادمجان ها اضافه کنید ولی دیگر از پیازداغ و نعنا داغ برای روی آن استفاده نکنید. در این روش، میرزا قاسمی طعم بسیار نزدیکی به کشک بادمجان خواهد داشت.

 

طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی

 

طرز تهیه کشک خانگی

 

 

طرز تهیه میرزا قاسمی با مرغ

 

طرز تهیه میرزا قاسمی با مرغ

 

در طرز تهیه میرزا قاسمی با مرغ، اول سینه یا فیله مرغ را با یک پیاز، نمک، زردچوبه و فلفل، آبپز کنید. اگر از مرغ با استخوان استفاده می کنید، بعد از پخت، استخوان ها را جدا کنید و مرغ را ریش ریش کنید.

 

بادمجان ها را به روش اول، کبابی کنید. سیر داغ بگیرید و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و تفت دهید. بادمجان ها را اضافه کنید و تفت دهید. بقیه مراحل را مانند بالا ادامه دهید. می توانید مقداری از مرغ های رشته شده را کنار بگذارید و برای تزیین روی میرزا قاسمی، استفاده کنید.

 

طرز تهیه میرزا کدوی شمالی

 

 

نکات کاربردی در طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی

 

نکات کاربردی در طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی

 

* استفاده از گوجه فرنگی و پیاز در طرز تهیه میرزا قاسمی اختیاری است و برای طعم و بوی دلپذیرتر به کار می رود.

 

*میرزا قاسمی را می توانید در ظرف مناسب به همراه سبزی خوردن و نان سرو کنید. یا مثل گیلانی ها، آن را با برنج البته به صورت کته ای میل کنید.

 

* علاوه بر روش های بالا برای آماده کردن بادمجان، حتی می توانید آن ها را در روغن سرخ کنید. در این صورت حتما از قبل، تلخی آن ها را بگیرید.

 

*کالری ۱۰۰ گرم میرزا قاسمی در حالت عادی که با بادمجان کبابی و گوجه فرنگی درست شود، ۱۴۵ کیلو کالری برآورد می شود.

 

*بهتر است برای تهیه میرزا قاسمی از بادمجان های کوچک و قلمی کم تخم استفاده کنید.

 

طرز تهیه موساکا با گوشت و بادمجان

 

 

کالابرگ الکترونیک