پخت لبو در فر با تصاویر مرحله ای + نکات خوشرنگ شدن لبو تنوری

پخت لبو در فر با تصاویر مرحله ای + نکات خوشرنگ شدن لبو تنوری


13 دی 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز پخت لبو در فر

پخت لبو در فر یکی از روش‌های پختن لبو است. به خاطر دیرپز بودن، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند لبو را از بیرون تهیه کنند یا در زودپز چغندر قرمز را می‌پزند. یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای پخت لبو، استفاده از فر است. این روش، بسیار آسان است و اتفاقا لبو تنوری به عنوان یک دسر خوشمزه با لبو به زمان کمتری هم برای پخت نیاز دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز پخت لبو در فر و نکات تهیه، خوشمزه شدن، قرمز ماندن و سریع‌تر پختن لبو تنوری می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه لبو در فر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لبو ۱ و نیم کیلوگرم
روغن زیتون یا آووکادو ۲ قاشق غذاخوری

 

زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت لبو در فر: ۴۵ تا ۶۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه پخت لبو در فر بدون آب و شکر

مراحل طرز تهیه پخت لبو در فر بدون آب و شکر

لبو را می‌توانید به روش راحت و ساده در فر تهیه کنید. در نحوه پخت لبو در فر، هم طعم و هم رنگ لبو، بیشتر حفظ می‌شود. در ضمن پخت لبو در فر، یک روش پخت بسیار محبوب در دیگر کشورهای دنیا است. برای طرز پخت لبو مثل بیرون، روش زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: وسایل تنوری کردن لبو را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز پخت لبو در فر، فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود. می‌توانید با دمای ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه هم لبوها را بپزید ولی هر چه فر را روی دمای بالاتری تنظیم کنید، لبوها زودتر پخته یا برشته می‌شوند. لبوها را به خوبی بشویید تا هیچ گل و غباری روی آن‌ها نماند. ولی سر و ته لبوها را جدا نکنید تا بعد از پخت قرمز بمانند.

مرحله دوم: لبوها را در فویل آلومینیومی بپیچید

لبوها را در فویل آلومینیومی بپیچید

کف یک ظرف یا سینی فر را برای احتیاط ورق آلومینیومی بیندازید. لبوها را با دستمال حوله‌ای خشک کنید. با فرچه یا برس آشپزی، روی لبوها روغن بمالید تا همه سطح لبو، چرب شود. هر یک عدد از لبوها را در فویل‌های آلومینیومی بپیچید و فویل را کاملا به لبوها بچسبانید. لبوهای فویل شده را در سینی فر بگذارید.

برای خرید روغن زیتون می‌توانید به روش‌های خزید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: لبوها را در فر بپزید

در این مرحله از طرز پخت لبو در فر، سینی حاوی لبو را در فر بگذارید و ۴۵ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید تا لبوها کاملا نرم شوند. قبل از این‌که لبوها را بیرون بیاورید، آنها را با چنگال تست کنید تا کاملا مغزپخت شده باشند. سپس سینی را بیرون بیاورید و به مدت ۲۰ دقیقه در دمای آشپزخانه بگذارید تا سرد شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده خوشمزه | نذری محرم لاهیجان

مرحله چهارم: لبوهای تنوری را سرو کنید

در نهایت، فویل‌ها که سرد شدند، آن‌ها را باز کنید و لبوها را بیرون بیاورید. پوست نازک روی لبوها را جدا کنید. لبوها را ورقه‌ای یا خلالی خرد کنید. لبوی تنوری شما آماده است. می‌توانید آن را سرو کنید یا برای انواع سالاد مثل سالاد لبو و پرتقال استفاده کنید. اگر می‌خواهید لبو را در یخچال نگهداری کنید، آن‌ها را در ظروف در بسته تا مدت ۵ روز می‌توانید مصرف کنید. نوش جان!

پخت لبو در فر به روش‌های دیگر

می‌توانید برای پخت لبو در فر، لبوها را بشویید و به صورت ورقه‌ای یا خلالی درشت خرد کنید. کف یک ظرف یا سینی فر را فویل آلومینیومی بگذارید و لبوها را با فاصله از هم بچینید. روی قالب را با فویل بپوشانید. سپس سینی را در فر با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت قرار دهید. اگر روی سینی یا قالب را فویل نکشیده‌اید، می‌توانید یک کاسه را پر از آب کنید و در فر بگذارید تا دمای فر مرطوب بماند و خشک نشوند.

طرز تهیه لبو در مایکروفر

طرز تهیه لبو در مایکروفر

برای تهیه لبو در مایکروفر، نباید از فویل آلومینیومی استفاده کنید. در این روش، باید لبوها را شسته و سر و ته آن را ببرید. لبو‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید. سپس روی ورقه‌های لبو را کمی روغن زیتون بمالید و در یک ظرف مناسب مایکروویو قرار دهید. ظرف را در مایکروفر بگذارید و حرارت را روی حالت بالا تنظیم کنید.

برای پخت ۲۵۰ گرم لبو‌، حدود ۱۲ دقیقه و برای نیم کیلوگرم لبو، حدود ۱۵ دقیقه زمان لازم دارید. سپس لبو را از مایکروفر بیرون بیاورید و سرو کنید.

نکات طرز پخت لبو در فر

نکات طرز پخت لبو در فر

  • در هنگام خرید لبو، لبوهایی بخرید که تازه هستند، ترجیحا برگ‌های سبز لبو به آنها چسبیده باشد. لبوها باید سنگین و سفت باشند و روی آنها آثاری از لکه و زدگی وجود نداشته باشد.
  • برای پخت لبو در فر، از لبوهایی که اندازه همسان دارند، استفاده کنید تا زمان پخت آن‌ها کم و زیاد نشود. هر چه لبوها ریزتر باشند، زمان پخت کمتر می‌شود. اگر هم‌اندازه نیستند، به ترتیب اندازه از کوچک به بزرگ، لبوها را از فر بیرون بیاورید تا همه در فواصل زمانی مخصوص به خود، بپزند.
  • فرقی نمی‌کند لبوها را به صورت خرد شده یا درسته در فر می‌پزید، حتما بعد از پختن، برای قاچ کردن و برش زدن آن‌ها، دستکش پلاستیکی استفاده کنید. چون لبوها به دستهایتان رنگ می‌دهند.
  • بهتر است از تخته‌های برش پلاستیکی به جای تخته برش چوبی استفاده کنید تا رنگدانه‌های لبو، داخل چوب نفوذ نکنند.
  • اگر می‌خواهید لبوهای تنوری طعم برشته بگیرند، بعد از پخت، آن‌ها را برش بزنید و در سینی فر بچینید و دوباره داخل فر بگذارید. حالت گریل فر را روشن کنید تا روی لبوها کمی خشک و برشته شود.

چه کار کنیم که لبو در فر قرمز بماند؟

چه کار کنیم که لبو در فر قرمز بماند؟

  • یکی از نکات پخت لبو قرمز ماندن لبو بعد از پخت است. برای این کار، توصیه می‌شود لبو را بدون هیچ‌گونه خراش و زدگی خریداری کنید، چون خراش و زدگی ممکن است منجر به خروج رنگ لبو شود.
  • توصیه می‌شود قبل از پخت لبو در فر، سر و ته آن را با چاقو جدا نکنید تا رنگ آن حفظ شود.
  • برای حفظ رنگ لبو، پوست آن را نباید به طور کامل بردارید. جدا کردن پوست را به بعد از پخت لبو، موکول کنید.
  • هنگامی که لبو نرم شده است، می‌توانید چند قطره سرکه را به آب اضافه کنید تا رنگ آن زیباتر شود و همچنین سرکه به عنوان مصلح برای لبو استفاده می‌شود.
  • هنگام خریداری لبو، توصیه می‌شود لبوهای تازه و کوچک را انتخاب کنید. این نوع لبوها به طعم و کیفیت بهتری می‌رسند.
  • افزودن کمی شکر به لبو، باعث خوشرنگ‌تر و حتی خوشمزه‌تر شدن لبوها بعد از پخت می‌شود. علاوه بر این شکر، می‌تواند طبع لبو را متعادل‌تر کرده و به عنوان مصلح آن، عمل کند.
  • اگر چغندر قرمز را با آب می‌پزید، به خاطر داشته باشید که وقتی لبو، آب بیش از حدی بگیرد، رنگ آن هم ممکن است خارج شود. بنابراین، توصیه می‌شود در هنگام شست‌وشو و نگهداری آن، میزان آب را به حداقل ممکن محدود کنید تا رنگ آن حفظ شود.
  • برای قرمز ماندن لبو هنگام پخت، بعد از اینکه لبوها مقداری نرم شدند، کمی سرکه به آب لبوی در حال پخت اضافه کنید. اگر لبو را در فر یا مایکروفر می‌پزید، قبل از قرار دادن داخل فویل یا گذاشتن در فر یا مایکروفر، مقداری سرکه روی لبوها بمالید. اگر نگران ترش شدن لبوها هستید، کمی شکر هم روی لبو بپاشید.
  • اگر به جای شکر از شیره انگور استفاده کنید، رنگ لبوهایتان بعد از پخت، خوشرنگ‌تر خواهد شد.
حتما بخوانید  2 طرز تهیه چیزکیک نارنگی در فر و یخچالی بدون فر

برای خرید شیره انگور، شکر و سرکه از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن لبو در فر

چه کار کنیم که لبو در فر خشک نشود؟

چه کار کنیم که لبو در فر خشک نشود؟

  • برای مرطوب کردن دمای داخل فر، اگر روی لبوها باز است، مقداری آب در یک کاسه بریزید و در فر بگذارید تا بخار ناشی از آب، محیط فر را مرطوب کند.
  • روی لبوها را با فویل بپوشانید. می‌توانید کلا لبوها را در یک ظرف بگذارید و روی ظرف را فویل آلومینیومی بکشید یا هر لبو را داخل یک فویل بگذارید و بعد در فر قرار دهید.
  • برای حفظ رطوبت و طعم قوی لبو بعد از پخت، حتما لبوها را با مقداری روغن زیتون یا کنجد چرب کنید و بعد در فر بگذارید.

چرا لبو بعد از پخت تلخ می‌شود؟

  • ممکن است که لبوهای شما خوب پخته نشده است.
  • ممکن است لبوها به خوبی شسته نشده باشند.
  • ممکن است لبوها سرمازده باشند.

علت دیر پختن لبو چیست؟

لبوها بسته به نوع و اندازه‌ای که دارند، مدت زمان پختشان فرق دارد. حتی حرارت و شیوه پخت هم، روی دیر یا زود پختن لبو تاثیر دارد.

  • هر چه سایز لبوها درشت‌تر باشد، به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارید.
  • از دست رفتن بخار آبی که لبو را در آن می‌پزید، باعث طولانی‌تر شدن پخت لبوها می‌شود. به همین خاطر پخت لبو در زودپز برای سریع‌تر پختن لبوها، توصیه می‌شود.
  • اگر سوال شما هم این است که چه کار کنم لبو زود بپزه باید بگوییم که اگر حفظ رنگ لبوها چندان برایتان مهم نیست، می‌توانید لبوها را قبل از پخت، به ۴ قسمت برش بزنید و بعد آن را بپزید یا از زودپز استفاده کنید یا درجه فر یا مایکروفر را روی حالت بالا تنظیم کنید و بعد لبو را بپزید.

 

منابع: thefullhelping/ alphafoodie

کالابرگ الکترونیک