بیماری پوشک خواهی (اینفنتالیسم) چیست | انواع، علائم و روش برخورد

بیماری پوشک خواهی (اینفنتالیسم) چیست | انواع، علائم و روش برخورد


17 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بیماری پوشک خواهی (اینفنتالیسم) چیست | انواع، علائم و روش برخورد

آیا در مورد بیماری پوشک خواهی یا اینفنتالیسم چیزی شنیده‌اید؟ شاید در نگاه اول به نظر برسد با یک کودک مواجه هستید که به پوشک علاقه دارد و دوست ندارد دوران بستن پوشک تمام شود. ولی پوشک خواهی به عنوان نوعی بیماری شناخته می‌شود که در دسته بیماری‌های جنسی قرار می‌گیرد و در بزرگسالانِ مخصوصا مردان، رایج‌تر است. اگر می‌خواهید در مورد بیماری پوشک خواهی چیزهای بیشتری بدانید، این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش را از دست ندهید.

 

 

بیماری پوشک خواهی چیست؟

 

پوشک خواهی زیرمجموعه یک نوع فتیش جنسی است که با نام «شیرخوارگی پارافیلیک» یا «اتونپیوفیلی» شناخته می‌شود و شیرخوارگی روانی- جنسی و سندرم نوزاد – بزرگسال هم به آن گفته می‌شود.

در این نوع فتیش (اختلالی که در آن فرد برای تحریک جنسی نیاز به یک شی یا بخشی از بدن دارد) فرد علاقه‌مند است که به حالتی شبیه حالت نوزادی خود برگردد. رفتار‌هایی مثل نوشیدن شیر از بطری یا بستن پوشک شامل این نوع فتیش می‌شود.

این نوع از انحراف جنسی، می‌تواند با رفتارهای مازوخیستیک یا آزارطلبی جنسی و لذت بردن از تنبیه بدنی یا خشونت کلامی هم باشد.

 

فرق پوشک‌ خواهی و پدوفیلی

 

فرق پوشک‌ خواهی و پدوفیلی

 

ممکن است فرد پوشک خواه یا عاشق پوشک، به دلایل جنسی یا وابسته به عشق شهوانی، رفتاری شبیه نوزاد نداشته باشد. اما این نوع بیماری جنسی در دسته رفتارهای مازوخیستی (آسیب به خود) قرار می‌گیرد و به انواع پارافیلیا (اختلال جنسی) مربوط است.

ممکن است در برخی مواقع هم با پدوفیلی (میل جنسی به کودکان) ارتباط داشته باشد اما این دو، با هم فرق دارند. چون این افراد، نوزادان را به عنوان شریک جنسی خود هدف قرار نمی‌دهند.

افرادی که به اختلال پدوفیلی مبتلا هستند، از لحاظ جنسی جذب کودکان می‌شوند. مبتلایان به این اختلال در اکثر مواقع مردان هستند و به هر دو جنس، چه دختر و چه پسر جذب می‌شوند. اما در بیماری پوشک خواهی فرد به لحاظ جنسی با کودکان تحریک نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید: رابطه از پوشک گرفتن کودک و یبوست چیست؟

 

نشانه‌ های بیماری پوشک خواهی

 

بزرگسالان مبتلا به شیرخوارگی پارافیلیک که شامل پوشک خواهی هم می‌شوند، ممکن است تمایل داشته باشند که پوشک بپوشند یا به بازی در نقشی شبیه به نوزاد، ایفای نقش کنند. نشان دادن رفتارهای کودکانه یا بازی کردن با اسباب بازی‌های نوزادان هم از دیگر نشانه‌های بیماری پوشک خواهی به حساب می‌آید.

 

دلایل بیماری پوشک خواهی

 

حتما بخوانید  ۸ عوارض پوشک بچه برای نوزاد پسر و دختر | کهنه بهتره یا پوشک؟

دلایل بیماری پوشک خواهی

 

دلایل متفاوتی برای بیماری پوشک خواهی عنوان شده است که البته به خاطر محدود بودن منابع، نمی‌توان نظر قطعی صادر کرد. اما نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که عواملی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود، در پوشک خواهی نقش اساسی دارند. این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند:

 

بی‌ توجهی و مورد سوء استفاده قرار گرفتن

 

از جمله دلایلی که به بروز بیماری پوشک خواهی در بزرگسالی دامن می‌زند می‌توان به بی‌توجهی و مورد سوء استفاده قرار گرفتن در دوران کودکی اشاره کرد.

 

بازسازی تجربیات گذشته

 

تجربه عواطف وارونه که به آن وارونگی هویت هدف وابسته به عشق شهوانی (ETII) گفته می‌شود و به طور کلی بدرفتاری در دوران کودکی می‌تواند از دلایل بروز بیماری پوشک خواهی باشد. در این موارد، فرد تجربیات منفی دوران کودکی خود را جنسی سازی می‌کند و این موضوع باعث تحریک جنسی فرد می‌شود.

 

احساس امنیت

 

یکی از علل احتمالی انحراف جنسی پوشک خواهی این است که فرد در پوشک احساس امنیت می‌کند که می‌تواند سمبل و نشانه‌ای از دوران امن نوزادی است که فرد در آغوش مادری و با مورد مراقبت گرفتن توسط افراد مراقب احساس امنیت دارند. البته در مواردی نیز این احساس مورد حمایت قرار گرفتن با نیاز به ارضاء جنسی به طور انحرافی توام می‌شود.

 

آیا پوشک خواهی خطرناک است؟

 

آیا پوشک خواهی خطرناک است؟

 

اختلالات پارافیلیک، طیف وسیع و متنوعی از اختلالات را در بر می‌گیرد که از رفتار تقریبا عادی تا رفتار تهدیدکننده برای جامعه متغیر است. شیرخوارگی پارافیلیک، پوشک خواهی و پدوفیلی بخش عمده‌ای از این اختلالات را شامل می‌شوند.

پوشک گرایی یا پوشک خواهی، به رفتار فتیشی در رابطه با پوشک می‌پردازد. در پدوفیلی کشش جنسی نسبت به کودکان مطرح است و شیرخوارگی پارافیلیک، فرد به نوزاد بودن تمایل دارد.

از نظر رفتاری، این سه اختلال جنسی، ویژگی‌های مشترکی دارند و در موارد خاصی با هم هم‌پوشانی دارند. اما از نظر روانشناختی متفاوت هستند. ممکن است در رسانه‌ها، این سه اختلال جنسی به جای هم به کار بروند ولی در اصل سه مورد متفاوت و در عین حال شبیه هستند.

بنابراین ممکن است که هر یک شدت یا ضعف هم داشته باشند و نمی‌توان گفت صرفا بی‌خطر یا کاملا خطرناک هستند. تشخیص این موضوع به متخصص و روان‌ درمانگر بستگی دارد. لازم است فرد مبتلا به این انحراف جنسی توسط روانکاو مورد بررسی تشخیصی و درمان قرار بگیرد.

البته درمان این نوع انحراف جنسی به سادگی امکان پذیر نیست و در بسیاری از موارد نیز همزمان با این انحراف جنسی می‌تواند بیماری‌های روحی روانی دیگری نیز وجود داشته باشد.

 

انواع مختلف پوشک خواهی

 

انواع مختلف پوشک خواهی

 

موارد مختلفی در مورد بیماری پوشک خواهی وجود دارد. مثلا گاهی فرد پوشک بزرگسال پوشک می‌بندد ولی رفتارهای نوزاد گونه ندارد. مثلا نقش کودک را بازی نمی‌کند. اما رفتارهایی دارد که شبیه رفتارهای نوزاد یا کودک است و از این راه به صورت جنسی تحریک می‌شود. این رفتارها می‌توانند شامل موارد زیر شوند:

حتما بخوانید  18 نکته مهم شستن لباس‌ بافتنی و پشمی با دست و ماشین

فرد پوشک ببندد. فرد ممکن است پوشک سایز کودک یا سایز بزرگسال را ببندد. یا لباس‌هایی بپوشد که مخصوص سایز کودک و نوزاد است. حتی ممکن است فرد از اسباب بازی‌های کودکانه یا خوابیدن روی تخت کودک به عنوان راهی برای تحریک جنسی استفاده کند. چهار دست و پا راه رفتن مثل نوزادان و کودکان هم جزئی از این نوع اختلال جنسی هستند.

ممکن است فرد دارای اختلال پوشک خواهی،‌ گرایش مازوخیستی داشته باشد. حتی در برخی موارد فرد در پوشک ادرار یا مدفوع می‌کند تا از این راه، شریک جنسی را به تنبیه کردن ترغیب کند.

فرد با تنبیه شدن به خاطر انجام این کار، از لحاظ جنسی تحریک می‌شود. البته در این گونه موارد، لذت جنسی فرد با این گونه رفتارهای کودک وار تامین می‌شود، به طوری که جایگزین رابطه جنسی می‌شود اما الزاما به رابطه جنسی ختم نمی‌شود.

در مواردی هم ممکن است فرد از همسرش درخواست کند که توسط او حمام شود یا پوشکش تعویض شود یا اینکه با شیشه شیر در تختخواب خوابانده شود.

 

در مواجهه با فرد پوشک خواه چه کنیم؟

 

در مواجهه با فرد پوشک خواه چه کنیم؟

 

ممکن است شنیده باشید که کسی بگوید، شوهرم پوشک دوست داره، یا پوشک شدن توسط همسر جزو فانتزی‌های جنسی فرد باشد. در مواردی که علاقه مندی بزرگسالان به لاستیکی شدن (پوشک شدن) وجود دارد، بدون نشان دادن واکنش قهری یا شدید، با ملایمت و درک طرف مقابل، از فرد دلیل درخواست او را جویا شوید.

باید این موضوع را در نظر داشته باشید که عموم افرادی که دارای اختلال پوشک خواهی هستند، علاقه چندانی به درمان شدن ندارند چون با حداقل ارتباطات اجتماعی سازگار شده‌اند یا روابط رضایتمندی را با شریک خود برقرار می‌کنند. یا با کسانی وارد رابطه می‌شوند که با فرد، دارای علایق مشابه است.

در این مواقع سعی کنید طرف مقابل را برای مراجعه به روانپزشک قانع کنید یا اگر خودتان با این اختلال روبه‌رو هستید، نسبت به کنترل یا درمان آن اقدام کنید. ممکن است این اختلال، با به کار بستن برخی راهکارها، یا با مصرف برخی داروها، قابل درمان باشد. می‌توانید از مشاوره دارویی یا غیردارویی یا مشاوره زوجین بهره ببرید.

 

سوالات متداول

 

علاقه به پوشک در بزرگسالان چیست؟

 

اختلال جنسی پوشک خواهی که در افراد بالغ دیده می‌شود و گاهی باعث بهت و ناباوری افراد و در موارد زیادی سبب بحران‌های خانوادگی و حتی طلاق می‌شود. این نوع از انحراف جنسی، می‌تواند با رفتارهای مازوخیستیک یا آزارطلبی جنسی و لذت بردن از تنبیه بدنی یا خشونت کلامی نیز باشد.

 

پوشک خواهی در مردان بیشتر است یا زنان؟

 

معمولا پوشک خواهی در مردان بیشتر ظاهر می‌شود و اکثر افراد عاشق پوشک در بزرگسالی، شامل مردان می‌شوند.

 

 

منابع: researchgate /definitions /tandfonline /pdresources

کالابرگ الکترونیک