طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای خوشمزه + تصاویر پیچیدن

طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای خوشمزه + تصاویر پیچیدن


12 خرداد 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای خوشمزه + تصاویر پیچیدن
فهرست محتوا نمایش

طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای هم درست مانند دیگر انواع دلمه با برگ مو بوده و تنها تفاوت در روش پیچیدن است. در همه چیز درباره دلمه برگ مو بیشتر در این باره توضیح داده‌ایم. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای و روش پیچیدن دلمه به‌صورت بقچه‌ای را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو بقچه ای (به روش آذری)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج خام (برنج ایرانی یا برنج نیم دانه) ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لپه ۱۰۰ گرم
سبزی دلمه (پیازچه، مرزه، شوید، نعنا، جعفری و ترخون) ۲۰۰ گرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
شکر ۲ قاشق غذاخوری
سرکه نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
برگ مو به مقدار کافی
رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
 نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار کافی
زرشک برای تزیین دلمه
روغن به مقدار کافی

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد دلمه و خیساندن لپه: ۳ ساعت

مدت زمان لازم برای پیچیدن و پخت دلمه برگ مو بقچه ای: ۲ ساعت

میزان کالری موجود در هر ۱۰۰ گرم دلمه برگ مو: ۱۶۷ کیلوکالری

 

مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای به روش آذری

مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای به روش آذری

مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای تا حد زیادی شبیه روش پیچیدن لوله‌ای و طرز تهیه دلمه با چاشنی رب انار است و فقط در مرحله پیچیدن باید دلمه را به شکل بقچه بپیچید. مراحل تهیه و پیچیدن دلمه برگ مو بقچه‌ای را دنبال کنید.

مرحله اول: لپه‌ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای باید لپه‌ها را برای مدت ۲ ساعت بخیسانید. توجه داشته باشید، حجم آب باید به اندازه‌ای باشد که سطح لپه‌ها را بپوشاند. سپس، لپه‌ها را آبکش کنید و همراه با دو لیوان آب و اندکی زردچوبه ابتدا روی حرارت زیاد بگذارید.

پس از جوشیدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه بدهید تا کاملا بپزد. این دستور درباره تمامی مراحل پخت صدق می‌کند. پس از پخت کامل، لپه را دوباره آبکش کنید و کنار بگذارید.

برای خرید لپه و زردچوبه می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: برنج را نیم‌پز کنید

هم‌زمان با پخت لپه، برنج را بشویید و همراه با مقداری آب و کمی نمک روی حرارت ملایم قرار دهید تا نیم‌پز شود. پس از گذشت ۸ تا ۱۰ دقیقه، برنج را امتحان کنید تا از نیم‌پز شدن‌ برنج مطمئن شوید. برای این منظور، یک دانه برنج را با کمک کفگیر بردارید و بین انگشتان‌تان فشار دهید. اگر اطراف برنج کاملا نرم و مغز آن سفت باشد یعنی نیم‌پز شده است.

برای خرید برنج ایرانی، برنج نیم دانه و نمک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: سبزیجات دلمه را آماده کنید

سبزیجات دلمه را به‌دقت پاک کنید و سپس در چند مرحله بشویید تا تمام آلودگی‌های برگ‌ها برطرف شود. سپس، آن‌ها را در آبکش بریزید و صبر کنید تا همه آب اضافی خارج شود. حالا، سبزیجات را روی یک دستمال پارچه‌ای تمیز یا حوله کاغذی قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه ترشی زالزالک ساده و لیته با طعم خوشمزه و دستور آسان

در نهایت، با استفاده از یک چاقوی تیز آن‌ها را ساطوری کنید. مراقب باشید زیاد ریز نشوند. ترکیب و نسبت و مقدار انواع سبزی دلمه را می‌دانید؟ 

مرحله چهارم: پیاز را آماده کنید

پیاز را بشویید و پوست بگیرید. سپس، آن را به‌ صورت نگینی و ریز خرد کنید و همراه با مقداری روغن سرخ کردنی در تابه مناسبی بریزید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا پیازها تفت ببینند و کاملا سبک و طلایی شوند. در دقایق آخر، مقداری زردچوبه هم به پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید.

برای خرید روغن سرخ کردنی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: گوشت چرخ کرده را اضافه کنید

در این مرحله طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای، وقت آن است که گوشت چرخ کرده را هم داخل تابه حاوی پیاز و زردچوبه بریزید و مقداری نمک و فلفل سیاه و دیگر ادویه‌های دلخواه را هم به آن اضافه کنید. مواد داخل تابه را به‌خوبی هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

مدتی منتظر بمانید تا رنگ گوشت تغییر کند و کاملا سرخ شود. سپس، یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه) را هم به این مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا تفت ببیند و رنگش باز شود. در صورت تمایل مقداری ادویه دلمه برگ مو هم می‌توانید به این ترکیب اضافه کنید.

برای خرید گوشت چرخ کرده، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: سبزی دلمه را اضافه کنید

در این مرحله باید سبزی دلمه ساطوری شده را هم به تابه اضافه کنید و هم بزنید تا کمی همراه با گوشت چرخ کرده تفت ببیند. سپس، حرارت را خاموش کنید.

مرحله هفتم: برنج و لپه را اضافه کنید

حالا برنج نیم‌پز و لپه پخته شده را هم به تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد کاملا با هم ترکیب شوند. پیشنهاد می‌کنیم طعم مایه دلمه را بچشید و در صورت لزوم مقداری نمک و فلفل سیاه یا قرمز به آن اضافه کنید.

مرحله هشتم: برگ مو را آماده کنید

برای آماده‌سازی برگ مو باید قابلمه مناسبی را تا نیمه پر از آب کنید. ابعاد قابلمه باید طوری باشد که برگ‌ها کاملا در آن آزاد باشند. سپس، مقداری نمک هم داخل آب بریزید و حرارت را زیاد کنید تا آب داخل قابلمه هر چه زودتر بجوشد. پس از جوشیدن آب، برگ مو را فقط به مدت یک دقیقه داخل قابلمه در حال جوش قرار دهید. سپس، برگ‌ها را سریعا آبکش کنید و زیر آب سرد بگیرید و به‌ خوبی بشویید.

مرحله نهم: دلمه‌های بقچه‌ای را بپیچید

طرز پیچیدن دلمه برگ مو بقچه‌ای

حالا نوبت پیچاندن دلمه‌های برگ مو است. در طرز پیچیدن دلمه برگ مو بقچه‌ای مثل تصویر بالا باید هر یک از برگ‌های نرم و آماده را روی تخته آشپزخانه قرار دهید. قسمت رگبرگ‌دار برگ باید رو به شما باشد. به اندازه یک قاشق پر از مواد مایه دلمه را در وسط آن بگذارید. در صورت کوچک بودن برگ‌ها می‌توانید دو عدد از آن‌ها را کنار هم قرار دهید. حالا، اطراف برگ را به شکلی تا بزنید که اصطلاحا شکل بقچه به خودش بگیرد.

به این ترتیب که ساقه برگ انگور را جدا کنید و از همان جا برگ را تا بزنید. دو طرف برگ را به ترتیب به سمت داخل تا بزنید. در نهایت نوک برگ را روی قسمت‌های دیگر برگردانید و تا بزنید و کمی روی دلمه فشار دهید. دلمه پیچیده شده را برعکس کنید که باز نشود.

مرحله دهم: دلمه‌های بقچه‌ای را در قابلمه بچینید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای را بدون مشکل دنبال کرده باشید. حالا قابلمه مناسبی را انتخاب کنید و پس از افزودن مقداری روغن، کف آن کاملا را با برگ مو بپوشانید. سپس، هر یک از دلمه‌های پیچیده شده را به نوبت و به‌ طور منظم در کنار هم در قابلمه بگذارید.

نحوه چیدن دلمه بقچه‌ای به این صورت است که بعد از پیچیدن دلمه‌ها باید آن‌ها را به صورت فشرده و به پشت داخل قابلمه قرار دهید. این ترفند درست کردن دلمه برگ مو از وا رفتن دلمه‌ها جلوگیری می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه گوجه خشک و پودر گوجه خشک به 4 روش

مرحله یازدهم: به دلمه‌ها آب و روغن اضافه کنید و آن‌ها را بپزید

حالا ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب و نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی روغن را با هم ترکیب کرده و به قابلمه حاوی دلمه اضافه کنید. روی دلمه‌ها را هم با برگ مو بپوشانید. در نهایت، یک بشقاب نسبتا سنگین با ابعاد مناسب را روی برگ‌ها قرار دهید. با انجام این کار احتمال وا رفتن دلمه‌ها را کاهش می‌دهید.

درب قابلمه را ببندید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. حدود یک ساعت و نیم صبر کنید تا دلمه‌ها کاملا بپزند.

مرحله دوازدهم: ترکیب شکر و سرکه را اضافه کنید

پس از گذشت این مدت، باید شکر، سرکه و یک قاشق رب گوجه فرنگی را با هم ترکیب کنید و داخل قابلمه بریزید. حالا نیم ساعت دیگر هم منتظر بمانید تا همه دلمه‌ها طعم بگیرند و کاملا مزه‌دار شوند.

برای خرید سرکه و شکر می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سیزدهم: دلمه‌های بقچه‌ای را سرو کنید

پس از دنبال کردن همه مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای نوبت به سرو این غذای خوشمزه می‌رسد. توجه داشته باشید، قبل از سرو باید حداقل نیم ساعت صبر کنید تا دلمه‌ها کمی خنک‌تر شوند و خودشان را بگیرند. سپس، آن‌ها را در ظرف مناسبی قرار دهید و سس موجود در داخل قابلمه را روی‌شان بریزید.  در صورت تمایل، می‌توانید اطراف و روی دلمه‌ها را با زرشک سرخ شده و سبزیجات دلخواه تزیین کنید.

برای خرید زرشک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نکات مهم در طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای

  • بسته به ذائقه می‌توانید مقدار سرکه و شکر را کم یا زیاد کنید.
  • بسته به ذائقه می‌توانید دلمه برگ مو را با ترکیب ماست و سیر یا ماست و موسیر سرو کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید گوشت چرخ کرده را از دستور بالا حذف کرده و دلمه برگ مو را با سویا یا فقط با برنج و لپه و سبزیجات درست کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای 

فوت و فن‌های خوشمزه شدن دلمه برگ مو بقچه ای

فوت و فن‌های خوشمزه شدن دلمه برگ مو بقچه ای

چکار کنیم دلمه‌ها ترد شوند؟

برای ترد شدن دلمه باید بدون اضافه کردن مایه سس آن‌ها را برای مدت یکی دو دقیقه داخل فر با دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. انجام این کار در داخل مایکروویو (حالت گریل) و آون توستر هم امکان‌پذیر است.

برای بهتر شدن عطر و طعم دلمه برگ مو چه باید کرد؟

برای بهتر شدن عطر و طعم دلمه پیشنهاد می‌کنیم از سبزیجات تازه و ترکیب ادویه دلمه برگ مو استفاده کنید.

برای نرم شدن برگ مو چه باید کرد؟

برای نرم شدن برگ مو ابتدا باید آن را برای مدت یک دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید و سپس، با آب سرد کاملا بشویید.

آیا حتما باید دلمه‌ها را به‌صورت بقچه‌ای بپیچیم؟

خیر در صورت تمایل می‌توانید مراحل طرز پیچیدن دلمه برگ مو سیگاری یا رولی را دنبال کنید.

 

محصولات مرتبط