خواص برنج ایرانی برای لاغری | کالری برنج کته کمتر است یا آبکش؟

خواص برنج ایرانی برای لاغری | کالری برنج کته کمتر است یا آبکش؟


21 تیر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
برای لاغری برنج قهوه‌ای بخوریم یا برنج سفید

خواص برنج ایرانی برای لاغری و کاهش وزن چیست؟ اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید برای آب کردن چربی‌های شکم و بدن باید برنج ایرانی را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید، این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش را از دست ندهید. در این مقاله درباره خواص برنج ایرانی برای لاغری و تاثیر برنج ایرانی بر کاهش وزن خواهیم گفت.

 

برنج و لاغری شکم

 

برنج و لاغری شکم

 

برنج ایرانی یکی از غلات سودمند و پرکاربرد در رژیم غذایی ایرانی‌ها است که حذف کردن آن، نه کار آسان و نه کار سنجیده‌ای است. از جمله خواص برنج ایرانی این است که دارای خاصیت دیورتیک (ادرارآور) بوده و سرشار از فیبر است و به همین دلیل باعث دفع آب اضافی بدن شده و در صورتی که در یک رژیم غذایی صحیح قرار بگیرد، به کاهش وزن کمک می‌کند.

نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شده‌ است، نشان می‌دهد هیچ ارتباطی بین مصرف برنج و اضافه وزن وجود ندارد. چیزی که باعث بالا رفتن وزن می‌شود، این است که پس از مصرف برنج، تمایل ما برای استفاده از کربوهیدرات‌ها و مواد قندی افزایش می‌یابد. در نتیجه مصرف برنج به صورت غیرمستقیم ممکن است باعث افزایش وزن افراد شود.

در صورت تمایل برای خرید انواع برنج ایرانی باکیفیت و با قیمت مناسب می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید حضوری، اینترنتی یا تلفنی، اقدام کنید.

خواص برنج‌ ایرانی برای لاغری

غلات مثل برنج، مخصوصا برنج ‌ایرانی سرشار از مواد مغذی بوده و نسبت به دیگر انواع برنج خارجی، مفیدتر، خوش عطرتر و خوش‌طعم‌تر است. برنج ایرانی همچنین تامین کننده انرژی، ویتامین‌های گروه ب و مواد معدنی مثل منیزیم در بدن است. بنابراین اگر به غلط، این بخش مهم را حذف کنید به دلیل نرسیدن این دسته از خواص به بدن و جایگزین نشدن آن‌ها، آسیب جدی به سلامت خود وارد خواهید کرد.

تاثیر خوردن برنج در لاغری

 

تاثیر خوردن برنج در لاغری

 

همان‌طور که گفته شد، مصرف برنج ایرانی برای لاغری، نه تنها مضر نیست، بلکه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. برنج یکی از غلات پرخاصیت است که به خاطر فیبر موجود در آن، می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و به لاغری کمک کند. هم برنج سفید ایرانی و هم برنج قهوه‌ای ایرانی، برای لاغری مفیدند، البته در صورتی که به مقدار متعادل و همراه با رژیم غذایی سالم مصرف شوند.

انواع مختلف برنج قهوه‌ای ایرانی را می‌توانید از ارقام برنج قهوه‌ای هاشمی، برنج قهوه‌ای طارم، برنج قهوه‌ای ندا و … انتخاب کنید و آنها را در رژیم غذایی خود جای دهید تا به طور موثرتری از خواص برنج ایرانی برای لاغری بهره‌مند شوید.

حتما بخوانید  ۴ طرز تهیه رنگینک قالبی و ساده به روش جنوبی + فیلم

رژیم برنج برای لاغری و کاهش وزن

«رژیم برنج» شاید برای برخی افراد ناشناخته باشد ولی این رژیم جای خود را بین مردم باز کرده است. رژیم برنج شما را در کنترل وعده‌های غذایی کمک می‌کند. این رژیم باعث می‌شود شروع به مصرف بیشتر میوه و سبزی‌های تازه کنید. همچنین ممکن است برای کسی که بیماری قلبی دارد و باید چربی و سدیم کمتری مصرف کند، بسیار مفید باشد.

«رژیم برنج» افرادی را که مدعی هستند کربوهیدرات‌ها، بد و برای بدن، مضر هستند، به چالش می‌کشد، چون بسیاری از رژیم‌های غذایی و برنامه‌های بهداشتی بر خوردن غذا و وعده‌های غذایی کم‌کربوهیدرات متمرکز هستند. این رژیم‌های غذایی به افراد چنین القا می‌کنند که مصرف کربوهیدرات‌ها به‌شدت برای بدن ضرر دارند، این در حالی است که بدن ما برای انجام فعالیت‌های فیزیکی خود و مغز ما برای سوخت، به گلوکز و کربوهیدرات‌ها نیاز دارد.

فرق کربوهیدرات برنج با دیگر انواع کربوهیدرات

 

فرق کربوهیدرات برنج با دیگر انواع کربوهیدرات

 

نکته اصلی در خوردن کربوهیدرات موجود در غذاها، خوردن نوع مناسب کربوهیدرات در وعده و اندازه مناسب آن است که باعث اثرگذاری بیشتر و پیشرفت بهتر این رژیم غذایی می‌شود. رژیم غذایی برنج، روی کربوهیدرات‌های پیچیده مثل برنج، سیب‌زمینی شیرین یا بلغور جو دوسر در مقایسه با کربوهیدرات‌های ساده مثل کلوچه و کیک، متمرکز است و این تفاوت بنیادین، مفید بودن رژیم برنج را یادآور می‌شود.

اگر برنج را از رژیم غذایی حذف کنیم، چه می‌شود؟

شاید از این موضوع غافل باشید ولی قطع کامل یا مصرف بسیار کم کربوهیدرات‌ها، می‌تواند منجر به ایجاد خستگی، سرگیجه، عدم تمرکز و گرسنگی شود. فراموش نکنید رژیم غذایی که بر پایه حذف یک گروه غذایی مشخص و البته مهم باشد، رژیم غذایی سالمی نیست. این نوع رژیم‌ها یا موجب لاغری نمی‌شوند یا در صورت لاغری خیلی زود برگشت‌پذیر هستند.

در این میان رژیم غذایی با برنج، با استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده به‌عنوان سوخت بدن از این علائم جلوگیری می‌کند. همچنین این رژیم، بدن را به دریافت سبزی‌ها که غنی از کربوهیدرات‌های عالی و مواد مغذی هستند، تشویق می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، رژیم برنج حاوی فیبر زیاد است و به همین دلیل مزایایی نیز دارد. فیبر اثرات مفیدی مانند کاهش کلسترول خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی را دارد. همچنین برای سلامت و عملکرد منظم روده مهم است. از طرفی، غذاهایی که فیبر زیادی دارند، حجیم‌تر هستند و باعث می‌شوند، زودتر احساس سیری کنید، بنابراین هنگام رژیم گرفتن، فیبر بالای غذاها می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

خواص برنج قهوه‌‌ای ایرانی برای لاغری

 

برای لاغری برنج قهوه‌ای بخوریم یا برنج سفید

 

مصرف برنج قهوه‌ای و گنجاندن آن در رژیم غذایی، ابزاری برای کنترل وزن افرادی است که با چاقی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. نتایج مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شده، نشان داده است که تمام غلات، مخصوصا برنج قهوه‌ای و برنج سیاه، اثرات مثبتی روی بدن با توجه به کاهش شاخص توده بدنی و چربی دارند. همچنین فعالیت رشد «گلوتاتیون پروکسیداز»، آنزیم آنتی‌اکسیدان، را افزایش می‌دهد که به بالا بردن سطح کلسترول خوب در افراد چاق کمک می‌کند.

حتما بخوانید  برنامه پیشنهادی غذاهای یک ماهه سحری، افطار و شام ماه رمضان

اگر سوال شما هم ‌این است که برای لاغری برنج قهوه‌ای بخوریم یا برنج سفید، باید بگوییم که از بین‌ این دو مدل برنج، برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن سبوس، مفیدتر است و مصرف آن نه تنها باعث چاقی نمی‌شود بلکه می‌تواند به آب شدن چربی‌های شکم و پهلو کمک کند.

در این میان برنج سفید، سبوس خود را از دست داده و در این زمینه نمی‌تواند کمک چندانی به بدن کند. اگر برنج قهوه‌ای مصرف نمی‌کنید، می‌توانید سبوس برنج را به طور جداگانه و به شکل پودر یا پوسته یا روغن سبوس برنج استفاده کنید و از مزایای آن برای کاهش وزن و افزایش فیبر بهره ببرید.

کدام روش پخت برنج‌ ایرانی کالری کمتری دارد؟

به طور معمول و رایج در کشور ما، برنج به دو شیوه برنج آبکش و برنج کته پخته می‌شود و هر کدام طعم و عطر ویژه خود را دارند و باب سلیقه افراد مختلف هستند.

به طور کلی در روش آبکش کردن برنج برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی برنج از دست می‌رود. البته این مساله به معنای آن نیست که اگر شما بیشتر برنج را به شکل آبکش مصرف می‌کنید، پس از مدتی قرار است دچار سوء‌تغذیه شوید. بلکه اگر در کنار آن از منابع ویتامین و مواد معدنی مفید و مناسب برای بدن استفاده کنید، آسیبی به شما نمی‌رسد.

اما روش تهیه برنج به صورت کته به دلیل حفظ ‌این مواد مفید، مناسب‌تر است و اما نکته دیگر آن که‌، این دو روش پخت برنج در میزان کالری که به بدن می‌رسانند، تفاوت چندانی ندارند.

طرز پخت برنج قهوه‌ای برای لاغری

 

طرز پخت برنج قهوه‌ای برای لاغری

 

«برنج قهوه‌ای» را هم می‌توانید به روش آبکش و هم به روش کته‌ای درست کنید. همان‌طور که گفته شد، برنج کته‌ای، مواد مغذی بیشتری را در خود نگه می‌دارد. طرز تهیه برنج قهوه‌ای مشابه طرز تهیه برنج کته‌ای یا طرز تهیه برنج آبکش است و تفاوتی در روش پخت و دم کشیدن آن وجود ندارد.

سوالات متداول

برای لاغری چقدر برنج بخوریم؟

هیچ معیار خاصی برای میزان دقیق مصرف برنج وجود ندارد. این میزان از یک فرد تا فرد دیگر، بنا بر توده چربی بدنی و ماهیچه‌ای، ممکن است فرق کند. مطابق با استانداردهای تعریف‌شده، میزان مصرف برنج در یک وعده غذایی، می‌تواند یک فنجان باشد. اما اگر رژیم لاغری خاصی را دنبال می‌کنید، با مشاور تغذیه در‌این‌باره مشورت کنید.

برنج ایرانی آبکش کالری کمتری دارد یا برنج کته‌ای؟

این دو روش پخت برنج ایرانی، در میزان کالری که به بدن می‌رسانند، تفاوت چندانی ندارند.

 

 

کالابرگ الکترونیک