طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی ساده و خوشمزه به چند روش

طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی ساده و خوشمزه به چند روش


6 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی ساده و خوشمزه به چند روش
فهرست محتوا پنهان

ترشی پیاز و گوجه فرنگی یکی از ترشی‌های ساده و خوش طعم رستورانی است که شما می‌توانید به راحتی با مواد بسیار کم در منزل تهیه کنید و در هر زمان از سال آن را کنار سفره خانواده قرار دهید. اگر می‌خواهید یک ترشی عالی، خوش رنگ و خوش مزه داشته باشید، فقط کافیست نکات اصولی طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی را بدانید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوجه فرنگی سفت و بدون زدگی و لک ۵ عدد کوچک
پیاز قرمز ۳ عدد کوچک
سیر ۱۰ حبه متوسط
سرکه قرمز نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک (نمک دریا یا نمک طبیعی آسیاب شده) ۱ قاشق غذاخوری سرخالی

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان رسیدن ترشی: حدود ۲ هفته

میزان کالری در ۱۰۰ گرم ترشی پیاز و گوجه فرنگی: حدود ۲۲ کیلوکالری

 

مراحل طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی

طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی

در ادامه طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی را مرحله به مرحله دنبال کنید تا یک ترشی خوش طعم و بدون کپک داشته باشید.

مرحله اول: پیازها را به صورت حلقه‌ای خرد کنید

در ابتدا باید پوست پیازها را گرفته و بشویید. اجازه دهید پیازها کاملاً خشک شوند. در رسپی اصلی این ترشی باید پیازها به صورت حلقه‌ای با قطر یکسان برش داده شوند. اما شما می‌توانید پیازها را به صورت خلالی درشت نیز خرد کنید.

مرحله دوم: گوجه فرنگی‌ها شسته و خشک کنید

در مرحله بعدی از طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی باید کلاهک گوجه جدا شده و گوجه‌ها کاملاً شسته شوند. پس از شستن کامل گوجه‌ها آنها را خوب خشک کنید. برای این منظور می‌توانید از یک دستمال نخی استفاده کنید. حالا سر سبز گوجه را با چاقوی نوک تیز به آرامی و به صورت گرد جدا کنید طوری که قسمت‌های جانبی و اطراف گوجه‌ها آسیب نبینند.

مرحله سوم: گوجه‌ها را به صورت حلقه‌ای یا خلالی برش دهید

برای برش دادن گوجه‌ها از یک چاقوی تیز استفاده کنید. این باعث می‌شود تا به بافت گوجه‌ها کمتر آسیب وارد شده و گوجه‌ها له نشوند. له شدن گوجه می‌تواند روی طعم و ظاهر ترشی شما تاثیر منفی داشته باشد.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه مانی پلو دامغانی مجلسی با گوشت تکه ای، مرغ و قلقلی

مرحله چهارم: سیرها را ورقه‌ای خرد کنید

برای جداسازی آسان‌تر پوست سیر بهتر است آن را به مدت ۳۰ دقیقه در آب بخیسانید. سپس پوست سیرها را جدا کرده و آنها را خوب خشک کنید تا نم نداشته باند. در این مرحله با یک چاقوی تیز سیرها را حلقه‌ای برش بزنید.

مرحله پنجم: همه مواد ترشی را در ظرف شیشه‌ای لایه به لایه اضافه کنید

در این مرحله باید لایه به لایه مواد ترشی را داخل ظرف قرار دهید. در ابتدا کف ظرف را با یک لایه پیاز کاملاً پر کنید. در لایه بعدی گوجه‌ها، سیر را قرار دهید و مقداری نمک روی آن‌ها بپاشید.
به همین ترتیب تا پر شدن ظرف مواد را لایه به لایه روی هم بگذارید. در انتها سرکه را اضافه کنید.

در صورت تمایل شما می‌توانید انواع سرکه و انواع نمک را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله ششم: درب شیشه ترشی را محکم ببندید و آن را در جای خنک نگهداری نمایید

در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی درب ظرف را محکم ببندید، طوری که هوا وارد ظرف نشود. ترشی را در جای خنک و به دور از نور نگه دارید. اگر می‌خواهید ترشی در طولانی مدت همچنان تازه باقی بماند و طعم و عطر اولیه خود را داشته باشد، می‌توانید پس از بستن درب شیشه ترشی، آن را داخل یک قابلمه آب جوش قرار دهید.

بعد از گذشت ۵ دقیقه شیشه ترشی را از قابلمه خارج کرده و درب آن را محکم کنید. ظرف ترشی را سر و ته کنید، طوری که سر ظرف ترشی رو به پایین باشد. بعد از خنک شدن ظرف آن را در یک جای خشک و خنک و دور از نور خورشید نگه دارید تا ترشی برسد.

شما می‌توانید انواع ترشی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: نشانه‌های رسیدن ترشی چیست؟

طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی به روش‌های دیگر

 طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی با روش‌های مختلف

شما می‌توانید این ترشی خوشمزه را با روش‌های زیر نیز تهیه کنید:

ترشی پیاز و گوجه فرنگی با سبزیجات معطر

دستور تهیه این ترشی مانند طرز تهیه اصلی ترشی پیاز و گوجه فرنگی است که در بالا گفته شد. همه مراحل مانند روش قبل دنبال می‌شوند، با این تفاوت که شما در این مرحله می‌توانید سبزیجات معطر مانند جعفری و ریحان شسته شده و خوب خشک شده که ذره‌ای آب نداشته باشند را همراه با چند دانه فلفل سیاه یا پودر فلفل سیاه به مواد خود اضافه کنید. پس از اضافه کردن همه مواد، درب ظرف ترشی را بسته و آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

برای خرید فلفل سیاه شما می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

ترشی پیاز و گوجه فرنگی با فلفل قرمز

ترشی پیاز و گوجه فرنگی با فلفل قرمز برای افرادی که به غذاها و ترشی‌های تند علاقه دارند، یک چاشنی تند و ترش عالی است. برای تهیه این ترشی کافیست چند عدد فلفل قرمز را به رسپی اصلی اضافه کنید. در صورت عدم دسترسی به فلفل قرمز تازه، می‌توانید پودر فلفل قرمز نیز اضافه کنید. اگرچه استفاده از فلفل قرمز تازه، طعم و مزه ترشی شما را بهتر می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کلوچه کنجدی نرم به 2 روش در فر و بدون فر

اگر مایل هستید می‌توانید پودر فلفل قرمز را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

ترشی پیاز و گوجه فرنگی با برگ بو و میخک

مواد لازم تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی با برگ بو و میخک به اندازه مواد رسپی اصلی هستند. با این تفاوت که در این دستورالعمل شما نیاز به ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب، ۱ قاشق غذاخوری سرخالی میخک و چند دانه فلفل سیاه و تخم گشنیز دارید. برای شروع کار در قابلمه یک آب و نمک ریخته و بگذارید این محلول به جوش آید. دانه فلفل سیاه، تخم گشنیز و میخک را به همراه برگ بو به قابلمه اضافه کنید.

اجازه دهید همه مواد حدود ۲۰ دقیقه جوش بخورند. در انتها سرکه قرمز را اضافه کنید. سپس زیر قابلمه را خاموش کرده و بگذارید مایع ترشی کاملاً سرد شود. سپس ادویه‌ها را از قابلمه خارج کرده و به ظرف ترشی اضافه کنید. در انتها روی ظرف ترشی برگ بو قرار داده و محلول سرکه و آب نمک را به ترشی‌ اضافه نمایید. این ترشی گزینه خوب برای افرادی است که طعم ملایم را ترشی را دوست دارند.

نکات مهم در طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی

برای اینکه یک ترشی پیاز و گوجه جا افتاده و عالی داشته باشید، باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • به همان اندازه که طعم و عطر ترشی اهمیت دارد، ظاهر آن نیز مهم است. بنابراین سعی کنید، پیاز و گوجه فرنگی‌های یک شکل و یک اندازه تهیه نمایید.
  • بهتر است از پیاز قرمز برای تهیه این ترشی استفاده کنید. پیاز قرمز به دلیل داشتن بافت سفت و طعم تند هنگام ترکیب با سرکه می‌تواند مزه و طعم ترشی شما را غنی کند.
  • به هیچ وجه نباید از ظروف پلاستیکی برای نگهداری ترشی استفاده کرد، زیرا پس از مدتی طعم و مزه ترشی تغییر پیدا می‌کند و ترشی گازدار می‌شود. بهترین گزینه برای نگهداری ترشی، استفاده از ظروف شیشه‌ای با درب چوبی یا پلاستیکی است.
  • برای درست کردن این ترشی مثل طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی می‌توانید از گوجه‌های گیلاسی هم استفاده کنید.
  • طرز تهیه ترشی پیاز هم مرسوم است. این ترشی هم یک ترشی رستورانی و خوشمزه به روش ساده و فوری است.

بیشتر بخوانید: چرا ترشی کپک می زند و روش های پیشگیری از آن

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ترشی پیاز و گوجه فرنگی

آیا برای تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی می‌توان از سرکه سفید به جای سرکه قرمز استفاده کرد؟

شما می‌توانید از سرکه سفید هم استفاده کنید، اگرچه تهیه این ترشی با سرکه قرمز پیشنهاد می‌شود، زیرا سرکه قرمز طعم ملایم‌تری دارد و به صورت طبیعی تهیه می‌شود. سرکه سفید به صورت صنعتی تهیه می‌شود و به خاطر اسیدی بودن از جمله عوارض آن سوزش سردل و معده است. بنابراین استفاده از سرکه قرمز گزینه امن‌تری است.

چرا ترشی پیاز و گوجه فرنگی له می‌شود؟

استفاده از گوجه فرنگی‌های خیلی رسیده یا برش نامناسب گوجه فرنگی‌ها باعث له شدن آنها در ترشی می‌شود.

آیا در طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی می‌توان از گوجه گیلاسی استفاده کرد؟

بله شما می‌توانید از گوجه گیلاسی در تهیه این ترشی استفاده کنید. اما برای داشتن ترشی با ظاهر بهتر از پیازهای ریز نیز استفاده نمایید.

 

کالابرگ الکترونیک