از کجا بفهمیم ترشی رسیده است | ۵ نشانه رسیدن انواع ترشی

از کجا بفهمیم ترشی رسیده است | ۵ نشانه رسیدن انواع ترشی


15 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
از کجا بفهمیم ترشی رسیده است

از کجا بفهمیم ترشی رسیده است؟ ترشی خانگی معمولا پس از چند روز آماده می‌شود؟ اگر اهل درست کردن ترشی در خانه باشید، احتمالا برای آماده شدن و رسیدن ترشی لحظه‌شماری می‌کنید. اما می‌دانید ترشی چند روز بعد از درست شدن، آماده می‌شود؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به شما می‌گوییم که چطور متوجه رسیدن ترشی تازه شوید.

 

ترشی رسیده چه ویژگی‌هایی دارد؟

ترشی رسیده چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر در خانه ترشی درست کرده‌اید، احتمالا دوست دارید بدانید که ترشی کی آماده می‌شود. مصرف ترشی با غذاهای ایرانی بسیار اشتها‌برانگیز است و میل به غذا خوردن را افزایش می‌دهد. در فرهنگ ما ایرانی‌ها سرو کردن ترشی در کنار انواع خورشت و پلو مخلوط از لوبیا پلو گرفته تا سبزی پلو با ماهی بسیار رایج است و همین موضوع موجب شده تا خیلی از ما در خانه ترشی درست کنیم. اما از کجا بفهمیم ترشی رسیده است؟

به طور کلی برای تشخیص آماده شدن ترشی خانگی باید چند روزی صبر کنید. پس عجله را کنار بگذارید و چند روز به ترشی فرصت دهید تا حسابی مزه‌دار شود، مگر اینکه مثلا ترشی گلم کلم فوری درست کرده باشید.

معمولا زمان آماده شدن ترشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. این که ترشی را با چه موادی تهیه می‌کنید و برای تهیه آن از چه روشی استفاده می‌کنید، همگی روی زمان آماده شدن ترشی موثر هستند. در ادامه به شما می‌گوییم که ترشی رسیده چه ویژگی‌هایی دارد و چطور تشخیص دهیم که ترشی ما برای مصرف آماده است؟

مزه ترشی را امتحان کنید

اگر ترشی شما با سبزیجات خام تهیه شده است، برای تشخیص آماده شدن ترشی باید پس از حدود ۱ هفته درب ظرف ترشی را باز کنید و با استفاده از یک قاشق تمیز و خشک مقداری از آن را بردارید. زمانی که ترشی رسیده باشد، سرکه به داخل سبزیجات رسوخ کرده و از همین رو طعم سرکه، ادویه‌ها و نمک کاملا در مخلفات ترشی احساس می‌شود.

به عطر ترشی توجه کنید

 برای اطمینان از رسیدن ترشی به عطر آن توجه کنید

ترشی رسیده عطر مطبوعی دارد و دیگر بوی خامی سبزیجات آن از بین می‌رود. بنابراین برای این که مطمئن شوید ترشی شما آماده شده است یا خیر بهترین راه استشمام بوی ترشی است.

به رنگ ترشی دقت کنید

معمولا زمانی که ترشی آماده مصرف می‌شود، رنگ آن کمی تغییر می‌کند. اگر در ترشی از زردچوبه یا ادویه‌های رنگی استفاده کرده باشد، این رنگ‌ها به داخل بافت سبزیجات نفوذ می‌کنند و از همین رو رنگ سبزیجات به صورت یکدست تغییر می‌کند.

حتما بخوانید  12 روش آسان و سریع پاک کردن لکه انار از لباس، فرش، مبل، دیوار و ...

به اندازه و بافت ترشی توجه کنید

به طور کلی هر چقدر بافت ترشی ریزتر باشد، ادویه‌ها و سرکه سریع‌تر به آن نفوذ می‌کند و ترشی شما زودتر آماده می‌شود. معمولا ترشی‌هایی که برای تهیه آن‌ها از سبزیجات خام و درشت استفاده می‌شوند، بیشتر از ۱ هفته زمان برای رسیدن نیاز دارند.

برای رسیدن یا نرسیدن ترشی سلیقه‌ای عمل کنید

در اکثر مواقع ترشی بعد از یک هفته آماده می‌شود، اما برخی چند روز زودتر و برخی دیگر چند روز دیرتر اقدام به مصرف ترشی می‌کنند و از همین رو این موضوع کاملا سلیقه‌ای است. بسیاری از افراد عاشق طعم ترشی تازه هستند و دوست دارند زمانی که سبزیجات هنوز تردی خود را حفظ کرده‌اند، آن را مصرف کنند و بعضی از قدیمی‌ها معتقد هستند که ترشی باید کاملا رسیده، نرم و مزه‌دار شده مصرف شود. بنابراین هر زمان که احساس می‌کنید مزه ترشی شما ایده‌آل است، می‌توانید آن را استفاده کنید.

از کجا بفهمیم ترشی رسیده است؟

از کجا بفهمیم ترشی رسیده است؟

معمولا رسیدن اکثر ترشی‌هایی که با سبزیجات خام تهیه می‌شوند، حدود ۵ الی ۱۵ روز طول می‌کشد. همان‌طور که گفته شد ترشی‌هایی که بافت ریزتری دارند، سریع‌تر آماده می‌شوند و سبزیجات درشت‌تر زمان بیشتری برای مزه‌دار شدن نیاز دارند. از طرف دیگر برخی از سبزیجات که بافت سفتی دارند، باید زمان بیشتری در سرکه بمانند تا مزه‌دار شوند و ترشی به اصطلاح برسد.

اگر ترشی شما با سبزیجات پخته آماده شود یا بعد از ترکیب کردن سبزیجات آن‌ها را چند دقیقه با سرکه بجوشانید، می‌توانید بعد از خنک شدن ترشی یا حداکثر یک روز پس از تهیه ترشی آن را مصرف کنید. اضافه کردن سرکه داغ به سبزیجات ترشی نیز موجب می‌شود تا سرکه سریع تر به بافت سبزیجات رسوخ کند و ترشی زودتر آماده شود و به اصطلاح «برسد».

از همین رو در پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم ترشی رسیده است، باید بدانید که این موضوع تا حد زیادی به نوع ترشی، روش آماده کردن ترشی و نوع سبزیجاتی که در ترشی استفاده شده است، بستگی دارد.

ترشی را کجا نگهداری کنیم؟

ترشی را کجا نگهداری کنیم؟

معمولا توصیه می‌شود که برای نگهداری ترشی از ظروف شیشه‌ای و سفالی استفاده شود. اشتباهی که خیلی از افراد نسبت به آن بی‌توجه هستند، آماده کردن ترشی در ظروف یا دبه پلاستیکی است. از آن جایی که برای تهیه ترشی از سرکه استفاده می‌شود، نباید ترشی را در ظروف و دبه پلاستیکی آماده کنید. زیرا این کار موجب واکنش سرکه با پلاستیک و تولید گازهای سمی می‌شود که نه تنها برای سلامت مضر است، بلکه روی طعم و مزه ترشی نیز تاثیر می‌گذارد.

بهتر است بعد از آماده کردن ترشی چند روز آن را در بیرون از یخچال و در فضای آشپزخانه قرار دهید. بعد از چند روز می‌توانید ترشی را در یخچال بگذارید. به خاطر داشته باشید که برای نگهداری ترشی در فضای بیرون از یخچال باید آن را دور از نور خورشید و در مکانی تاریک و خنک قرار دهید. در گذشته زیر زمین خانه محل نگهداری ترشی بود که هم هوای خنک و مناسبی داشت و هم در برابر نور خورشید از ترشی محافظت می‌کرد.

حتما بخوانید  طرز تهیه شور کلم و خیارشور خوشمزه به روش بازاری

نکته دیگری که باید در مورد نگهداری از ترشی تازه بدانید این است که از ظرفی استفاده کنید که درب آن کاملا محکم می‌شود. ورود هوا به داخل ظرف ترشی موجب فساد زودهنگام آن می‌شود. برای این که درب شیشه محکم‌تر بسته شود، می‌توانید یک کیسه پلاستیکی را برش دهید و روی شیشه بگذارید و سپس درب شیشه ترشی را محکم کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع ترشی را به روش‌های حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

سوال متداول

ترشی کلم فوری بعد از چند روز آماده می‌شود؟

معمولا برای تهیه ترشی کلم فوری، آن را چند دقیقه در سرکه می‌جوشاند. از همین رو شما می‌توانید حدود ۱ روز پس از آماده کردن ترشی کلم فوری آن را مصرف کنید.

ترشی لیته چند روز بعد رسیده است؟

ترشی لیته مثل ترشی لیته بادمجان بافت بسیاری ریزی دارد و از همین رو سریع‌تر از ترشی‌های درشت مزه‌دار می‌شود و می‌رسد. معمولا با توجه به موادی که در ترشی استفاده می‌شود می‌توانید از ۲ تا ۷ روز پس از تهیه ترشی لیته، آن را مصرف کنید.

از کجا بفهمیم ترشی رسیده است؟

زمانی که ترشی رسیده باشد، بافت آن کمی نرم‌تر می‌شود و مزه سرکه، نمک و ادویه‌ها در سبزیجات احساس می‌شود. به علاوه ترشی که رسیده باشد بوی خامی نمی‌دهد و بسیار معطر و خوشمزه است.

ترشی انبه چند روز بعد از تهیه آماده است؟

از آن جایی که انبه بافت نرمی دارد، ترشی انبه خیلی زود مزه‌دار می‌شود. معمولا از ۳ روز بعد از تهیه ترشی انبه می‌توانید آن را مصرف کنید.

ترشی سبزیجات مخلوط را چند روز بعد از آماده کردن، مصرف کنیم؟

بعد از آماده کردن ترشی مخلوط باید آن را در مکانی خشک و خنک قرار دهید. اگر تکه‌های این ترشی درشت باشد، معمولا آماده شدن آن حدود ۱۵ روز طول می‌کشد.

بهترین مکان برای نگهداری ترشی رسیده برای جلوگیری از فاسد شدن ترشی کجاست؟

اگر برایتان سوال شده که ترشی رسیده را کجا نگهداری کنیم باید بگوییم که برای جلوگیری از فاسد شدن و کپک زدن ترشی باید آن را در مکانی خنک و تاریک قرار دهید. قرار دادن ترشی در کابینت و زیر زمین از آن در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. بهترین روش برای نگهداری ترشی این است که چند روز آن را در فضای آشپزخانه قرار دهید و بعد به یخچال منتقل کنید.

چکار کنیم ترشی خراب نشه؟

برای جلوگیری از خراب شدن ترشی باید از سبزیجات خشک و تازه استفاده کنید، حتما ظرف ترشی را استریل و سپس خشک کنید. از سرکه به مقدار کافی استفاده کنید و درب ترشی را محکم ببندید. اضافه کردن نمک و گلپر به ترشی نیز مانع خراب شدن آن می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک