طرز تهیه ترشی پیاز قرمز و سفید رستورانی به ۳ روش آسان

طرز تهیه ترشی پیاز قرمز و سفید رستورانی به ۳ روش آسان


19 دی 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی پیاز قرمز و سفید رستورانی به 3 روش آسان

ترشی پیاز یکی از ترشی‌های خوشمزه و پرخاصیت است که طرز تهیه آن بسیار ساده است. ترشی پیاز را می‌توان با پیازهای بنفش و سفید و حتی پیاز زرد تهیه کرد. معمولا دستورالعمل‌های آشپزی برای تهیه ترشی پیاز از پیازهای درسته ریز استفاده می‌کنند. با این حال پیاز ترشی را با پیاز خرد شده هم درست می‌کنند. برای تهیه ترشی پیاز باید به نکات ریزی توجه کرد. ترشی پیاز با سرکه یا رب انار یا حتی مخلوط با لبو هم درست می‌شود. در این مقاله از مجله کوروش ۳ طرز تهیه ترشی پیاز با پیاز قرمز و ترشی پیاز سفید ریز و ترشی به صورت خرد شده و درسته را آموزش می‌دهیم.

 

 

طرز تهیه ترشی پیاز با پیاز قرمز یا بنفش

 

طرز تهیه و فوت و فن طرز تهیه ترشی پیاز+خواص ترشی پیاز

 

مدت زمان آماده سازی مواد ترشی پیاز: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه ترشی پیاز قرمز رستورانی

 

  • پیاز بنفش (قرمز) ریز: یک کیلوگرم
  • سیر: ۳ حبه
  • لبو: یک عدد
  • سرکه سفید: به میزان لازم
  • نمک: ۲ قاشق چای‌خوری

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی کیوی

 

مراحل تهیه ترشی پیاز قرمز ریز

 

ترشی پیاز قرمز یکی از محبوب‌ترین ترشی‌های ایرانی است که در کنار غذاهای اصلی سرو می‌شود. این ترشی، رنگ جذاب و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و با مواد ساده‌ای درست می‌شود. در ادامه، مراحل طرز تهیه ترشی پیاز قرمز فوری را بخوانید.

 

مرحله اول: مواد ترشی پیاز را آماده کنید

 

در مرحله اول از طرز تهیه ترشی پیاز قرمز یا بنفش ابتدا پیازها را پوست کنده، شسته و کاملاً خشک کنید. پیازها اصلا نباید آب داشته باشند. در صورتی که کاملاً خشک نشوند، ترشی ‌پیاز شما کپک می‌زند. پیازها را به همراه سه حبه سیر تازه و یک عدد لبو خام خرد شده داخل شیشه بریزید.

 

مرحله دوم: سرکه و نمک را اضافه کنید

 

بعد از ریختن پیازها در داخل شیشه به مقدار کافی سرکه سفید به شیشه اضافه کنید. سپس نمک را هم به محتویات داخل شیشه اضافه کرده و در آن را کاملا محکم ببندید. ترشی پیاز را به مدت یک ماه در یک فضای تاریک و خنک نگهداری کنید و بعد از یک ماه به یخچال منتقل کنید.

حتما بخوانید  18 ماده غذایی برای هضم سریع غذا و درمان یبوست

 

مرحله سوم: ترشی پیاز را سرو کنید

 

بعد از انتقال شیشه ترشی پیاز فوری به داخل یخچال، ترشی پیاز شما آماده شده است. دقت داشته باشید اگر ترشی پیاز بنفش را بعد از هر بار مصرف، بیرون از یخچال نگه دارید به مرور رنگش تیره می‌شود و حتی بعد از مدتی رنگ بنفش خود را از دست می‌دهد. علت استفاده از سرکه سفید در طرز تهیه ترشی پیاز بنفش، انعکاس بیشتر رنگ بنفش در ظاهر ترشی است.

 

طرز تهیه ترشی پیاز بنفش خرد شده

 

طرز تهیه ترشی پیاز بنفش خرد شده

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی فلفل هالوپینو

 

مراحل تهیه ترشی پیاز قرمز خرد شده

 

برای تهیه این ترشی پیاز، نیازی نیست که پیازها را به صورت سالم و پوست گرفته داخل شیشه بیندازید و ترشی را تهیه کنید. می‌توانید پیاز را به صورت خلالی یا حلقه حلقه شده، در آورید و بقیه مراحل را انجام دهید. این ترشی پیاز را هم با پیاز سفید و هم با پیاز قرمز می‌توان تهیه کرد.

 

مرحله اول: پیازها را حلقه حلقه کنید

 

مواد لازم در تهیه ترشی پیاز خرد شده، کاملاً شبیه به مواد اولیه ترشی پیاز درسته است. در مرحله اول ابتدا پیازها را حلقه حلقه کرده و به همراه آب جوش در یک قابلمه بریزید. بعد از ۱۵ ثانیه پیازها را آبکشی کنید. سرکه و آب و نمک را با هم بجوشانید.

 

مرحله دوم: مخلوط سرکه، آب و نمک را به پیاز اضافه کنید

 

در مرحله دوم مخلوط سرکه، آب و نمک را به همراه پیازهای داخل آبکش در ظرف شیشه ترشی بریزید. شما می‌توانید از ادویه‌هایی مثل پودر سیر، رازیانه، زیره و برگ بو در ترشی پیاز خرد شده استفاده کنید.

 

طرز تهیه ترشی پیاز سفید

 

طرز تهیه ترشی پیاز سفید

 

مواد لازم برای تهیه ترشی پیاز سفید رستورانی

 

  • پیاز سفید: ۱۵ عدد
  • فلفل قرمز: ۲ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • نعنا خشک: یک قاشق چای‌خوری
  • نمک و سرکه سفید: به میزان لازم

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی مخلوط سبزیجات

 

 

فوت و فن های تهیه ترشی پیاز قرمز و سفید

 

مراحل تهیه ترشی پیاز سفید رستورانی

 

برای درست کردن این ترشی پیاز سفید رستورانی باید پیازها را پوست بگیرید و به صورت درسته داخل شیشه‌ بیندازید. بهتر است روی پیازها را چند شیار ایجاد کنید تا سرکه و دیگر چاشنی‌ها به خورد پیازها برود. سپس بقیه مواد را به بطری ترشی بیفزایید. برای مشاهده جزییات مراحل تهیه ترشی پیاز بندری خوشمزه و مجلسی، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: مواد ترشی پیاز را آماده کنید و در شیشه بریزید

 

در مرحله اول از طرز تهیه ترشی پیاز سفید، ابتدا باید پیازها را شسته و کاملاً خشک کنید. فلفل را هم بشویید و کاملاً خشک کنید. پس از خشک شدن کامل مواد، یک شیشه کاملاً خشک را برداشته و پیازها را به صورت درسته در داخل شیشه بریزید. سیر و فلفل قرمز و نعنا خشک را هم لابه لای پیازهای داخل شیشه اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه قابلی پلو (کابلی پلو) مجلسی افغانی

 

مرحله دوم: نمک و سرکه را اضافه کنید

 

در مرحله دوم، کمی نمک روی پیازها بریزید. در نهایت سرکه را هم روی کلیه مواد بریزید. سرکه باید کاملاً روی پیازها را بپوشاند. در شیشه را محکم ببندید تا هوایی وارد ظرف شیشه‌ای نشود.

ترشی پیاز را به مدت ۲ تا ۳ هفته در جای خنک و به دور از نور نگهداری کنید. بعد از این مدت زمان ترشی شما آماده است. بهتر است برای تهیه ترشی پیاز سفید از پیازهای ریز کوچک استفاده کنید.

 

نکات مهم در طرز تهیه ترشی پیاز

 

نکات مهم در طرز تهیه ترشی پیاز

 

  • طرز تهیه ترشی پیاز بسیار ساده است. اما برای تهیه آن باید به نکات مهمی توجه کنید. برای تهیه ترشی، پیازهای شما باید کاملاً خشک باشند. چرا که رطوبت باعث کپک زدن ترشی می‌شود.
  • ترشی پیاز را در جای خشک و خنک و به دور از نور نگهداری کنید.
  • مواد ترشی پیاز را قبل از مخلوط کردن کاملاً خشک کنید به طوری که هیچ آبی روی سطح آنها نباشد.
  • بعد از اینکه ترشی پیاز را از یخچال برای مصرف بیرون آوردید، مدت زمان زیادی آن را در فضای معمولی خانه قرار ندهید.
  • برای تهیه ترشی پیاز قرمز حتماً از سرکه بی‌رنگ استفاده کنید.
  • معمولاً ترشی پیاز را بدون ادویه درست می‌کنند، چرا که خود پیاز و سیر به اندازه کافی طعم دارند. اما گاهی می‌توانید از سبزیجات معطر و یا دانه گلپر و سیاه دانه در آن استفاده کنید.
  • ترشی پیاز قرمز نیازی به فلفل ندارد چرا که پیاز قرمز خودش طعم تندی دارد.
  • برای طرز تهیه ترشی پیاز با رب انار، علاوه بر سرکه، به اندازه ۲ قاشق غذاخوری رب انار به ترشی اضافه کنید. سرکه و رب انار را کاملا با هم مخلوط کنید تا رقیق شود.
  • برای طرز تهیه ترشی پیاز جعفری، از جعفری تازه خرد شده در کنار پیاز قرمز یا سفید استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

از چه سرکه‌ای برای تهیه ترشی پیاز استفاده کنیم؟

 

هر چند هم از سرکه انگور و هم از سرکه سفید می‌توانید استفاده کنید، ولی بهتر است از سرکه بدون رنگ برای تهیه ترشی پیاز قرمز استفاده کنید. اگر از پیاز سفید ریز برای ترشی کردن استفاده می‌کنید، می‌توانید مانند طرز تهیه ترشی پیاز بندری، از سرکه قرمز استفاده کنید.

 

چرا ترشی پیاز، زود کپک می‌زند؟

 

دلیل کپک زدن ترشی پیاز، خشک نکردن پیاز‌ها قبل از اضافه کردن سرکه است. حتما باید پیازها را بعد از شستن، کاملا خشک کنید. همچنین شیشه‌ای که ترشی را در آن درست می‌کنید باید خشک، تمیز و استریل باشد.

 

 

کالابرگ الکترونیک