طرز تهیه ترشی پیاز بندری خوشمزه با رب انار به روش رستورانی

طرز تهیه ترشی پیاز بندری خوشمزه با رب انار به روش رستورانی


25 آبان 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی پیاز بندری خوشمزه با رب انار به روش رستورانی

ترشی پیاز بندری یک نوع ترشی پیاز ساده اما فوق‌العاده لذیذ است که معمولا در مدل جنوبی آن از رب انار استفاده می‌شود. طعم این ترشی رستورانی بسیار خوشمزه است و می‌توانید از آن به عنوان دورچین غذا نیز استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با روش طرز تهیه ترشی پیاز بندری با رب انار و همه فوت و فن‌های درست کردن این ترشی ساده و خوشمزه با پیاز آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه ترشی پیاز بندری با رب انار

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پیاز ریز ۲ کیلوگرم
سبزی نعناع خشک ۳ قاشق غذاخوری
سیر ۵۰۰ گرم
نمک و سرکه به مقدار لازم
رب انار ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی نعناع تازه چند شاخه

 

مدت زمان آماده‌سازی ترشی پیاز بندری: ۱۵ دقیقه

مدت زمان رسیدن ترشی پیاز بندری: ۲ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی پیاز جنوبی

مراحل طرز تهیه ترشی پیاز بندری

در روش‌های معمول طرز تهیه ترشی پیاز سفید و قرمز تنها از سرکه برای طعم دادن به این ترشی استفاده می‌شود، اما برای تهیه ترشی پیاز جنوبی باید در کنار سرکه از رب انار نیز استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه ترشی پیاز بندری با رب انار آشنا شوید.

مرحله اول؛ پوست پیازها را جدا کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی پیاز باید پیازهای ریز و کوچک را برای ۱ تا ۲ ساعت در آب قرار دهید و بعد پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس پیازها را برای حدود ۱ تا ۱ روز و نیم روی دستمال قرار دهید تا کاملا خشک شوند. توجه داشته باشید که استفاده از پیاز خیس برای تهیه ترشی موجب کپک زدن آن می‌شود پس کاملا رطوبت پیاز باید گرفته شود.

مرحله دوم؛ پیازها را خرد و مزه‌دار کنید

در این مرحله از طرز تهیه ترشی پیاز ریز و درسته باید بعد از جدا کردن پوست پیازها، حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری نعنا خشک و نمک روی پیازها بریزید.

در صورت تمایل می‌توانید سبزی نعنا خشک و نمک را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ سیر و نعنا تازه را برای تهیه ترشی آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه ترشی پیاز بندری باید پوست سیرها را جدا کنید. برای این که پوست سیر به راحتی جدا شود، می‌توانید سیرها را در یک ظرف آب بریزید و بعد از نیم ساعت به راحتی پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس نعنا را بشویید و همراه با سیر در آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت ماهی به ۳ روش آسان و متفاوت با طعم لذیذ

مرحله چهارم؛ سیر و نعنا را چرخ کنید

بعد از این که سیر و نعنا کاملا خشک شدند و آب اضافی خود را از دست دادند، نعنا تازه و سیر را با چرخ‌گوشت یا غذاساز کاملا میکس کنید. اگر مواد را با چرخ‌گوشت چرخ می‌کنید، حتما آب نعنا و سیر را با دست بگیرید و دور بریزید تا طعم ترشی شما تلخ نشود.

مرحله پنجم؛ سرکه و رب انار را با مواد ترشی پیاز ترکیب کنید

سرکه و رب انار را با مواد ترشی پیاز ترکیب کنید

در این مرحله از روش طرز تهیه ترشی پیاز بندری با رب انار باید رب انار را با سیر و نعنا چرخ شده ترکیب کنید و سپس پیازها را نیز اضافه کنید. مواد را به خوبی مخلوط کنید و مقداری سرکه به آن‌ها اضافه کنید. ترشی پیاز جنوبی را در شیشه خشک و تمیز بریزید. مقدار سرکه باید به اندازه‌ای باشد که کاملا روی مواد را بپوشاند.

برای تهیه رب انار و سرکه به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش انجام دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب انار ملس و خوشمزه خانگی

مرحله ششم؛ جا افتادن ترشی پیاز جنوبی

بعد از این که مواد ترشی را در شیشه ریختید، درب شیشه را محکم ببندید. ترشی پیاز جنوبی را برای ۲ هفته در یخچال قرار دهید و سپس می‌توانید آن را در کنار انواع غذاهای مختلف میل کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی پیاز بندری

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی پیاز بندری

  • برای تهیه ترشی پیاز بندری باید از پیازهای کوچک و ریز استفاده کنید. استفاده از پیاز ریز هم ظاهر بهتری به ترشی شما می‌بخشد و هم روی طعم و مزه ترشی موثر است.
  • مهم‌ترین دلیل نرم شدن ترشی پیاز، قرار دادن ظرف ترشی در فضای گرم است. اگر ترشی در معرض هوای گرم قرار بگیرد، خیلی زود نرم می‌شود، بنابراین آن را در یخچال یا مکانی خنک بگذارید.
  • برخی افراد برای تهیه ترشی پیاز قرمز با کلم، آن را برای چند دقیقه می‌پزند. این کار موجب می‌شود تا ترشی خیلی سریع آماده شود اما در این روش پیاز تردی خود را از دست می‌دهد و کاملا نرم می‌شود.
  • برای طعم دادن به ترشی پیاز بندری می‌توانید از انواع ادویه‌های مختلف مثل تخم گشنیز، دانه خردل، فلفل سیاه، فلفل قرمز، گلپر، زنجبیل، رازیانه، میخک و ادویه ترشی هم استفاده کنید. 
  • اگر برای تهیه ترشی پیاز جنوبی با رب انار از رب انار ترش استفاده می‌کنید، می‌توانید مقدار کمی شکر به ترشی اضافه کنید تا طعم آن ملس شود.
  • برای تهیه ترشی پیاز بندری می‌توانید از پیاز بنفش یا پیاز سفید استفاده کنید.
  • اضافه کردن چند عدد فلفل سبز تند خرد شده به ترشی پیاز بندری طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.
  • برای تهیه ترشی پیاز جنوبی بهتر است از پیازهایی که هم اندازه هستند استفاده کنید تا ترشی شما ظاهر جذاب‌تری پیدا کند.
  • برای طعم دادن به ترشی پیاز بندری می‌توانید به جای نعنا از سبزیجات معطر دیگری مثل ریحان نیز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ترشی پیاز بندری با پیاز قرمز می‌توانید از مقداری کلم قرمز خرد شده نیز استفاده کنید. این کار موجب طعم بهتر و خوشرنگ شدن ترشی پیاز شما می‌شود و مثل ترشی کلم قرمز رنگ سرخ زیبایی به خود می‌گیرد.
  • برای تهیه ترشی پیاز بندری می‌توانید در کنار پیاز درسته از پیازهای خرد شده نیز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ترشی پیاز جنوبی می‌توانید از سرکه سفید یا سرکه قرمز استفاده کنید. می‌دانید بهترین سرکه برای درست کردن ترشی کدام است؟
  • قبل از تهیه ترشی پیاز حتما پیاز، سیر و نعناها را به خوبی خشک کنید. ورود رطوبت به ترشی موجب کاهش ماندگاری آن می‌شود و باعث می‌شود ترشی کپک بزند. روش‌های جلوگیری از کپک زدن ترشی را بلد هستید؟
  • ترشی پیاز باید در مکانی خنک، تاریک و دور از نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.
  • اگر برای تهیه ترشی پیاز بندری از پیاز قرمز استفاده می‌کنید می‌توانید از مقداری لبوی خرد شده در ترشی استفاده کنید تا ترشی شما رنگ بهتری پیدا کند. برای این کار باید مثل روش تهیه ترشی لبو پوست لبو را جدا کنید و سپس مقداری لبو را رنده کنید و یا آن را خرد کنید و در ترشی بریزید.
  • برای این که ترشی پیاز شما سریع‌تر آماده شود و طعم مزه‌ها سریع‌تر به خورد پیاز بروند، می‌توانید قبل از آماده کردن ترشی، پیاز را به صورت حلقه‌ای خرد کنید. در این روش ترشی پیاز شما پس از ۱ هفته آماده مصرف است.
  • در صورت تمایل می‌توانید انواع ترشی را به روش‌های حضوری، تلفنی و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه پای هلو با طعم قنادی + طرز تهیه خمیر پاستری

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ترشی پیاز بندری

بهترین ادویه برای خوشمزه شدن ترشی پیاز چیست؟

معمولا اکثر افراد ترشی پیاز بندری را بدون ادویه خاصی و تنها با استفاده از سیر و نعنا درست می‌کنند. اما شما می‌توانید برای طعم دادن به ترشی پیاز بندری از ترکیب فلفل سیاه، فلفل قرمز، سیاه دانه، تخم گشنیز، گلپر، زنجبیل، رازیانه، هل، میخک و خردل بنا به ذائقه خودتان استفاده کنید.

برای تهیه ترشی پیاز بندری از رب انار ترش استفاده کنیم یا شیرین؟

برای درست کردن ترشی پیاز بندری می‌توانید هم از رب انار ترش و هم رب انار ملس استفاده کنید. اگر رب انار شما ترش است و دوست دارید طعم ترشی پیاز ملس شود، می‌توانید مقدار کمی شکر به ترشی اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک