با پسته چی درست کنم | انواع غذا، دسر، کیک، نوشیدنی + فیلم

با پسته چی درست کنم | انواع غذا، دسر، کیک، نوشیدنی + فیلم


21 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 31 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
با پسته چی درست کنم | انواع غذا، دسر، کیک، نوشیدنی + فیلم

با پسته چی درست کنم؟ پسته یکی از محبوب‌ترین انواع آجیل است که هم به صورت خام و تازه و هم به صورت برشته در تهیه انواع و اقسام غذاها، دسرها و شیرینی‌های خوشمزه کاربرد دارد. اگر سوال شما هم این است که با پسته چی میشه درست کرد و دوست دارید انواع غذا با مغزیجات را امتحان کنید با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا لیست مفصلی از انواع رسپی ها با پسته از جمله انواع غذاها، دسرها، کیک و چیز کیک، نوشیدنی ها و شیرینی‌های پسته‌ای را با شما به اشتراک بگذاریم.

لیست انواع رسپی خوراکی و غذا با پسته

لیست انواع غذا، دسر و شیرینی ساده و مجلسی با پسته | با پسته چی درست کنم

با پسته چه غذاها و خوراکی‌هایی درست کنم؟ در جواب باید گفت، شما می‌توانید انواع دسر، شیرینی، غذا، خوراکی و نوشیدنی با پسته را تهیه کنید. پسته به واسطه طعم دلنشین، رنگ عالی، خواص بی‌نظیر و قیمت بالایی که دارد، همیشه جزو آجیل‌های لوکس بوده است. بنابراین، غذاها، دسرها و انواع شیرینی‌ با پسته از قدیم الایام به عنوان رسپی‌های لوکس تهیه و سرو می‌شده‌اند.

خوشبختانه، خوراکی‌های پسته‌ای تنوع بالایی دارند. بنابراین، دست شما برای انتخاب این غذاها یا نوشیدنی و دسرهای لوکس کاملا باز است. خلاصه این که اگر می‌خواهید در مجالس، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها سنگ تمام بگذارید، پیشنهاد می‌کنیم انواع غذا با پسته یا کیک، شیرینی و دسر با پسته را برای مهمانان خود آماده کنید.

راستی، شما برای تهیه انواع غذاها، پیش غذاها، دسرها و انواع شیرینی با پسته به مواد متنوعی مانند گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت چرخ کرده، گوشت گاو و گوساله، انواع نان، برنج، زرشک، خلال پسته و خلال بادام، آرد، مغز پسته، چاشنی و ادویه جاتی مثل زردچوبه، نمک، هل، زعفران، فلفل سیاه، رب گوجه، روغن، شکر، آرد قنادی، شکلات، کره، شکر، خامه، شیر، وانیل، بیکینگ پودر و … نیاز دارید. تمام این محصولات را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

انواع غذاهای نونی و برنجی با پسته و خلال پسته

با پسته چی درست کنم | انواع غذا با پسته

با پسته چه غذایی درست کنم؟ با پسته و خلال پسته می‌توان غذاهای متنوع و لذیذی برای شام و ناهار درست کرد. انواع غذا با مغزیجاتی مثل پسته تمام خواص پسته و مغز را دارا هستند. شما با مغز پسته خام و تازه یا مغز پسته بو داده و بدون نمک می‌توانید انواع غذهای نونی، برنجی، قاطی پلو و خورشت درست کنید. علاوه بر مغز پسته از خلال پسته نیز می‌توانید در تهیه این غذاها استفاده کنید.

برای مشاهده لیست انواع غذا با پسته روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

پسته پلو (پسته پلو درباری)

با پسته چی درست کنم | پسته پلو (پسته پلو درباری)

برای تجربه درست کردن غذا با پسته پیشنهاد می‌کنیم «پسته پلو درباری» را امتحان کنید. پسته پلو یکی از قاطی پلوهای اصیل ایرانی است که ریشه در آشپزی کرمانی دارد. این غذای سنتی و مجلسی ایرانی با پسته از جمله محبوب‌ترین پلوهای به جا مانده از دوره قاجار است که با گوشت گردن گوسفند، ماهیچه، کوفته قلقلی یا گوشت مرغ طبخ می‌شود.

برای تهیه پسته پلو قاجاری، ابتدا برنج را بشویید و همراه با آب و مقداری نمک به مدت ۱ الی ۲ ساعت بخیسانید. مغز پسته تازه را هم در ظرف جداگانه‌ای بریزید و مقداری آب داغ به آن اضافه کنید.

حدود ۳ الی ۴ دقیقه منتظر بمانید تا مغز پسته کاملا خیس بخورد. سپس، مغز پسته را آبکشی کرده و پوست نسبتا ضخیم آن را جدا کنید. مغز پسته‌ها را کنار بگذارید تا بعدا داخل برنج بریزید. خلال پسته و بادام را هم در مقداری آب یا کمی گلاب خیس کنید. زرشک را نیز بشویید و ۱۰ دقیقه بخیسانید و آبکشی کنید.

پس از گذشت ۱ الی ۲ ساعت، قابلمه مناسبی را تا نیمه پر از آب کنید. مقداری نمک هم در آب بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد. سپس، برنج خیس خورده و مغز پسته بدون پوست را به آب در حال جوش اضافه کنید و به مدت ۷ تا ۱۲ دقیقه بجوشانید. زمانی می‌توانید برنج را آبکشی کنید که اطراف دانه برنج نرم و مغزش سفت باشد.

حالا باید قابلمه مناسبی را روی حرارت متوسط بگذارید و داخل آن مقداری روغن بریزید. سپس، چند قطعه نان لواش یا تعدادی سیب زمینی حلقه حلقه را به عنوان ته دیگ برنج در قابلمه بچینید.

برای مشاهده جزئیات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه پسته پلو روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

مرصع پلو

با پسته چی درست کنم | مرصع پلو

«مرصع پلو» یا «جواهر پلو» (پلو نگین کار) از جمله قاطی پلوهای مجلسی ایرانی است که در لیست شام و غذاهای ایرانی برای ناهار حسابی محبوب است. مرصع پلو را مثل سایر پلوهای مجلسی هم با مرغ و هم با گوشت می‌توانید به عنوان غذای مناسب مهمانی درست کنید.

در بعضی استان‌ها مثل قزوین، خراسان و فارس مرصع پلو از جمله غذاهای ایرانی با برنج در مراسم عروسی و غذای چهارشنبه سوری و البته یک غذای زمستانی با طبع گرم و جزو غذاهای مجلسی با پسته هم هست.

متداول‌ترین نوع مرصع پلو، تهیه آن با فیله یا ران مرغ است. برای درست کردن مرصع پلو با مرغ، ابتدا برنج را بشویید و در آب و نمک خیس کنید. در ادامه، خلال پسته و بادام را در یک کاسه بریزید و گلاب را اضافه کنید. زرشک‌ها و کشمش‌ها را هم در آب به صورت جداگانه خیس کنید.

قسمت نارنجی پوست پرتقال را هم بگیرید و در یک لیوان آب بریزید. به مدت حداقل ۱ ساعت صبر کنید یا از شب قبل، استراحت دهید. سپس این پوست را خلالی خرد کرده و در شیرجوش بریزید و روی حرارت بگذارید. آب که جوش آمد، ۲ تا ۳ دقیقه بعد، آب آن را خالی کرده و با آب جدید عوض کنید. دوباره روی حرارت بگذارید. این کار را ۴ بار انجام دهید تا طعم تلخ خلال‌های نارنجی پوست پرتقال گرفته شود.

بعد از شیرین شدن پوست‌های پرتقال یا گرفته شدن تلخی آنها، در یک تابه مقداری کره یا روغن بریزید. تابه را روی حرارت بگذارید و بعد از داغ شدن، پوست‌های پرتقال را تفت دهید و ۱ قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید. وقتی شکر ذوب شد و خلال‌ها تفت خوردند، شعله گاز را خاموش کنید.

گوشت فیله مرغ را هم به صورت مکعبی و مدل جوجه‌ای خرد کرده و با آبلیمو، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه مزه‌دار کنید. سپس، یک پیاز را خرد کرده و در تابه با روغن سرخ کنید. تکه‌های مرغ‌ را در تابه با روغن مایع یا جامد سرخ کنید. حرارت را کم کنید تا مرغ‌ها با آب پیاز بپزند و نرم شوند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه مرصع پلو روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

خورش قلیه پسته

با پسته چی درست کنم | خورش قلیه پسته

خورش با پسته چی درست کنم؟ شاید عجیب به نظر برسد اما به شما «خورشت قلیه پسته» را پیشنهاد می‌کنیم. خورش قلیه پسته یک غذای سنتی و مجلسی ایرانی با پسته است که بیشتر به عنوان یک غذای کرمانی و دامغانی شناخته می‌شود. این خورشت مجلسی که با برنج سرو می‌شود از دو مواد اولیه اصلی یعنی گوشت گوسفندی و پسته تهیه می‌شود. این خورشت به واسطه استفاده از پسته در طرز پخت آن یک غذای مقوی است و خواص پسته را در خود دارد.

برای تهیه خورش قلیه پسته، ابتدا باید مغز پسته را در مخلوط کن و یا غذاساز بریزید و آسیاب کنید تا کاملا به صورت پودر دربیاید. سپس، یک عدد پیاز متوسط را پوست بگیرید و بشویید و با رنده ریز رنده کنید یا با چاقو به صورت نگینی و ریز خرد کنید. یک تابه را با مقدار کافی از روغن روی حرارت قرار دهید و وقتی که روغن داغ شد پیاز خرد شده یا تفاله پیاز رنده شده را به آن اضافه کنید. پیاز را در روغن داغ تفت دهید تا جایی که سبک و طلایی شود.

مقدار لازم از گوشت گوسفندی را به صورت مکعبی و در ابعاد خورشتی برش بدهید و کاملا تمیز بشویید. تکه‌های گوشت را به پیاز طلایی شده اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا جایی که گوشت تغییر رنگ دهد. در این مرحله از طرز تهیه خورش قلیه پسته، مقداری فلفل سیاه هم به گوشت در حال تفت خوردن اضافه کنید تا گوشت هنگام پخت ترد شود و طعم بگیرد.

برای مشاهده جزئیات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه خورش قلیه پسته روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

کوفته پسته

با پسته چی درست کنم | کوفته پسته

«کوفته پسته» یکی از انواع کوفته خوشمزه ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می‌شود. این غذای سنتی و مجلسی ایرانی با پسته یکی از متفاوت‌ترین کوفته‌هایی است که تا به حال امتحان کرده‌اید. کوفته پسته را می‌توانید به تنهایی برای مجالس و مهمانی‌های خود آماده کنید، یا آن را با سس انار سرو کنید و یک شام ویژه شب یلدا یا یک غذای خوشمزه برای منوی شام و لیست ناهار تدارک ببینید.

برای تهیه کوفته پسته، ابتدا پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را به وسیله رنده به صورت کاملا ریز رنده کنید و با فشار دست آب اضافه پیاز رنده شده را بگیرید و در یک ظرف گود و نسبتا بزرگ بریزید.

مغز گردو و مغز پسته را نیز به وسیله رنده ریز، آسیاب یا گوشتکوب آنقدر خرد کنید تا به شکل پوره و پودر پسته و پودر گردو در بیایند و سپس آنها را نیز به ظرف حاوی پیاز اضافه کنید. حتی می‌توانید پیاز را چهار قاچ کنید و به همراه مغز پسته و مغز گردو در غذاساز بریزید و همه را با هم آسیاب کنید تا یک مایه یکدست درست شود.

گوشت چرخ کرده را به همراه ادویه‌ها که شامل نمک، فلفل سیاه و پودر زیره هستند و همچنین آبلیمو و آرد سوخاری و تخم مرغ به کاسه حاوی پودر پسته، پودر گردو و پیاز رنده شده اضافه کنید و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا طعم یکدیگر را بگیرند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه کوفته پسته روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

قیمه نثار

با پسته چی درست کنم | قیمه نثار

غذای مجلسی با پسته چی درست کنم؟ «قیمه نثار» یکی از محبوب‌ترین پلوهای ایرانی و مشهورترین غذای قزوینی برای شام مجلسی و غذای مهمانی، مراسم مختلف و غذای نذری محرم است. اسمش قیمه نثار است اما درواقع یک خورش قیمه معمولی نیست. یک غذای زمستانی با طبع گرم و یکی از غذاهای مجلسی با پسته که هم حظ بصری دارد و هم طعمی لذیذ و به یاد ماندنی.

برای درست کردن قیمه نثار قزوینی مجلسی با گوشت گوسفند، ابتدا گوشت شسته شده و خشک شده را به صورت قیمه‌ای خرد کنید. بهتر است قطعات گوشت قیمه نثار زیاد درشت نباشند. برنج را هم به مدت ۱ ساعت در آب و نمک خیس کنید. خلال پسته و بادام را هم در یک فنجان گلاب خیس کنید.

پیاز را به صورت نازک خلال کنید و پیاز داغ فراوان درست کنید. اگر فکر می‌کنید یک عدد پیاز دیگر لازم است، یک پیاز متوسط دیگر اضافه کنید تا یک پیاز داغ پر و پیمان داشته باشید.

بعد از این‌که پیازها سبک و کاراملی شدند، گوشت قیمه شده را اضافه کنید و خوب با پیاز تفت دهید. زردچوبه را هم اضافه کنید و با گوشت و پیاز تفت دهید. پس از آن که رنگ گوشت تغییر کرد و کمی سرخ شد رب گوجه‌ فرنگی را هم اضافه کنید و با گوشت تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود.

حتما بخوانید  13 مورد از سالم‌ ترین خوراکی‌ ها برای افطار مقوی و سالم

ادویه قیمه نثار را به گوشت اضافه کنید و کمی دیگر گوشت را تفت دهید. گوشت باید روی شعله بسیار ملایم گاز تفت داده شود تا ترد و آبدار باقی بماند. در ادامه، مقداری آب جوش را به ترکیب گوشت و رب اضافه کنید و اجازه دهید گوشت روی شعله ملایم گاز خوب جا بیفتد. خورشتی که برای قیمه نثار درست می‌کنید باید حسابی غلیظ و جا افتاده و کم آب باشد.

برای مشاهده جزئیات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه قیمه نثار روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

انواع شیرینی، نوشیدنی، کیک و دسر با پسته

با پسته چی درست کنم | انواع شیرینی و دسر با پسته

اگر طرز تهیه انواع دسر، کیک، نوشیدنی و شیرینی با پسته را بلد باشید، در عید نوروز، مجالس مهم و مهمانی‌ها می‌توانید با بهترین و لاکچری‌ترین دسرها و شیرینی‌های خانگی از مهمانان خود پذیرایی کنید.

در لیست طرز تهیه انواع کیک، نوشیدنی، شیرینی و دسر با پسته شما می‌توانید آموزش انواع شیرینی پسته ای خشک، چند مدل شیرینی ترکیه ای، چند مدل کروسان پسته ای، حلواهای پسته‌ای، چند مدل نوشیدنی با پسته و همچنین دسرها و کیک‌های پسته‌ای خوشمزه را یاد بگیرید. برای مشاهده لیست طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و دسر با پسته روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

بیسکویت رز و پسته

با پسته چی درست کنم | بیسکویت رز و پسته

«بیسکویت رز و پسته» یکی از خوشمزه‌ترین بیسکویت‌های خانگی با مغز پسته و البته بدون تخم مرغ است که به عنوان میان وعده و عصرانه به راحتی می‌توانید در خانه درست کنید. این بیسکویت قنادی هم عطر خوشبو و هم طعم لذیذی دارد. علاوه بر این بیسکویت رز و پسته، به خاطر استفاده از پسته، جو دو سر، گلاب یا پودر گل سرخ خواص فراوانی برای سلامتی دارد.

برای درست کردن بیسکویت پسته و گل سرخ، در وهله نخست فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. کف سینی فر را با کمی روغن چرب یا با کمی آرد، آردپاشی کنید و کنار بگذارید. می‌توانید کف سینی فر را کاغذ روغنی هم بیندازید تا تمیز کردن آن راحت‌تر شود. آرد سفید مورد نیاز برای تهیه بیسکویت را هم ۲ بار الک کنید.

بعد از اینکه آرد را ۲ بار الک کردید، کره را در یک کاسه نشکن و مقاوم به حرارت بگذارید و روی حرارت غیر مستقیم به روش بن ماری (روی بخار آب کتری یا سماور در حال جوش) قرار دهید؛ اجازه دهید کره ذوب شود.

در غذاساز یا مخلوط‌کن، جو دو سر پرک، مغز پسته و آرد قنادی الک شده را بریزید و چند پالس بزنید تا جو پرک، آسیاب شود ولی خیلی آرد نشود. ذرات جو دو سر پرک باید مشخص باشند.

بعد از پوره شدن مواد، آب گازدار را هم اضافه کنید و چند پالس دیگر بزنید. سپس مواد را از مخلوط‌کن بیرون بیاورید و در یک کاسه بریزید. کاسه‌ای‌ که کره را در آن ذوب کرده‌اید را هم از روی حرارت غیر مستقیم بردارید و به آن شکر و گلاب را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه بیسکویت رز و پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

فاج پسته

با پسته چی درست کنم | فاج پسته

«فاج پسته» یک شیرینی لذیذ و ساده با پسته است که به راحتی و سه سوته در خانه تهیه می‌شود. فاج در واقع نوعی شیرینی فرانسوی است که به دلیل استفاده از شکر در تهیه آن بافت نرم‌تری نسب به شکلات دارد است. این شیرینی فرانسوی در انواع و اشکال متنوع و با مغزهای مختلف تهیه می‌شود و فاج پسته‌ای یکی از لذیذترین و متفاوت‌ترین آنهاست.

در اولین مرحله از طرز تهیه فاج پسته، مقدار لازم از پسته خام یا پسته بو داده بدون نمک را پوست بگیرید و مغز آن را به وسیله چاقو و دستگاه آسیاب برقی خرد کنید. کره را هم در دمای محیط قرار دهید تا کاملا نرم شود.

حالا شکلات تخته‌ای را به روش بن ماری ذوب کنید. برای ذوب کردن به روش بن ماری یک کتری آب را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید، سپس حرارت را کم کنید و یک کاسه نشکن، با سایز مناسب روی کتری قرار دهید. شکلات را در کاسه قرار دهید و اجازه دهید با حرارت بخار آب به صورت غیر مستقیم ذوب شود.

در مدت زمانی که شکلات به روش بن ماری در حال ذوب شدن است، شما می‌توانید به سراغ ترکیب کردن کره و شیر عسلی بروید. کره را که از قبل در دمای محیط قرار دادید و کاملا نرم شده است در یک ظرف مناسب با شیر عسلی ترکیب کنید. این کار را می‌توانید به وسیله همزن دستی یا چنگال انجام دهید. هم زدن کره و شیرعسلی را تا جایی ادامه دهید که به یک ترکیب یکدست برسید.

برای مشاهده جزییات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه فاج پسته روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

باقلوا پسته‌ای استانبولی

با پسته چی درست کنم | باقلوا پسته‌ای استانبولی

«باقلوای استانبولی» یا «باقلوا ترکی» از محبوب‌ترین و مشهورترین دسرهای کشور ترکیه است. بهترین انواع باقلوای ترکیه با ترکیب مغز پسته درست می‌شوند و در اقصا نقاط دنیا شهرت دارند.

برای تهیه انواع باقلوا از جمله، باقلوا پسته‌ای استانبولی، ابتدا باید شربت باقلوا را آماده کنید. برای این کار ابتدا آب، شکر و آب لیمو‌ترش تازه یا آبلیمو را در یک قابلمه کوچک با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی شعله ملایم گاز بگذارید و آنقدر هم بزنید تا به جوش بیاید، شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید شربت در دمای اتاق خنک شود.

سپس، کره را صاف کنید و دوغاب کره را بگیرید. یک روش آسان برای صاف کردن کره این است که کره بدون نمک را روی حرارت خیلی ملایم اجاق یا در مایکروویو بدون هم زدن گرم می‌کنیم. به محض آب شدن، کره به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ مایع سفید رنگ دوغ مانند در رو و روغن در زیر. بدون اینکه ظرف را خیلی تکان بدهید، ظرف را داخل یخچال بگذارید تا کره خودش را بگیرد.

در ادامه، به راحتی کره سفت شده را از روی دوغاب بلند کنید و اضافات دوغاب را از روی کره پاک کنید. کره صاف کرده یا خالص شده آماده است و به راحتی در پخت و پز می‌توان از آن استفاده کرد. حالا مغز‌ پسته‌ های خرد شده و ۲ قاشق غذاخوری شکر را با هم ترکیب کنید. کف یک ظرف را کمی با کره چرب کنید و مخلوط مغز‌ پسته و شکر را کمی تفت دهید.

برای مشاهده جزئیات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه باقلوا پسته‌ای استانبولی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

سوهان قم

با پسته چی درست کنم | سوهان قم

«سوهان قم» بدون اغراق مشهورترین شیرینی پسته ای ایرانی و البته یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های پرآوازه ایرانی در دنیاست که قدمت پخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. سوهان قم از همان ابتدا در کارگاه‌های آشپزی تهیه می‌شد و هنوز هم کارگاه‌های سوهان‌پزی کار و بارشان سکه است. با وجود این‌که درست کردن سوهان خانگی با کیفیت سوهان قم در خانه کار چندان آسانی نیست اما غیرممکن هم نیست.

برای درست کردن سوهان قم، ابتدا آرد جوانه گندم و آرد گندم یا آرد قنادی را در یک قابلمه با هم مخلوط کنید. ترکیب این دو آرد را به مدت ۳ دقیقه روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود.

بعد از ۳ دقیقه حرارت را روی حالت بسیار ملایم قرار دهید و شکر و گلاب را به آن اضافه کنید و به سرعت و بلافاصله هم بزنید. حرارت دادن این ترکیب را باید در حدی باشد که شروع به جوش زدن کند.

وقتی روی مایه حباب تشکیل شد کره را اضافه کنید تا دوباره روی مایه سوهان حباب تشکیل شود و جوش بیاید. مایه را هم بزنید تا کره در آن آب شود و سپس گلوکز، زعفران، عسل و پودر هل را اضافه کنید و باز هم بزنید. این مایه را باید به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه به صورت پیوسته هم بزنید تا بدون اینکه به روغن بیفتد، غلیظ و کشدار شود.

برای مشاهده جزییات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه سوهان قم روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

فرنی پسته

با پسته چی درست کنم | فرنی پسته

«فرنی پسته» یکی از انواع فرنی خوشمزه و مقوی است که همان‌طوری که از نامش پیداست با استفاده از پودر پسته و دیگر مواد اولیه فرنی درست می‌شود. فرنی پسته ای خواص و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد و برای نوزادان، کودکان و نوجوانان به ویژه در سن رشد بسیار مفید است. این دسر مجلسی ایرانی را همچنین می‌توانید در افطاری‌ها و دیگر مجالس و مهمانی‌ها سرو کنید.

برای تهیه فرنی پسته، ابتدا باید آرد برنج و نشاسته ذرت را ترکیب کنید. در ابتدا آرد برنج و سپس نشاسته ذرت را الک کنید تا تکه‌های درشت آنها باقی بماند و ذرات آرد نیز از هم جدا شوند. آرد برنج و نشاسته ذرت را بعد از الک کردن به خوبی با هم مخلوط کنید.

حالا شیر سرد و پرچرب را به همراه شکر به ترکیب آرد برنج و نشاسته ذرت اضافه کنید. تمام مواد را به خوبی هم بزنید تا جایی که آرد برنج کاملا در شیر حل شود. توجه داشته باشید که برای درست کردن فرنی دمای شیر باید سرد باشد که آرد در آن گوله نشود.

روی حرارت ملایم، ترکیب شیر و دیگر مواد را مدام هم بزنید تا به یک غلظت مناسب برسد. هم زدن را باید به گونه‌ای (به صورت دورانی و در جهت عقربه‌های ساعت) انجام دهید که مواد گلوله گلوله نشوند و به یک بافت غلیظ یکدست برسد.

برای مشاهده جزییات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه فرنی پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

بستنی پسته ای

با پسته چی درست کنم | بستنی پسته ای

«بستنی پسته‌ای» یکی از انواع بستنی لوکس و پرطرفدار به حساب می‌آید که مغز پسته ماده اصلی آن است. درست کردن بستنی پسته در منزل به روش بازاری کار سختی نیست.

برای تهیه بستنی پسته ای، ابتدا پوست پسته‌های خام یا بو داده بدون نمک را بگیرید و مغز آن‌ها را در مخلوط‌کن بریزید. نصف شکر را به پسته‌ها اضافه کنید و آن‌ها را خرد و پودر کنید. باید مواد به خوبی آسیاب شوند. بهتر است پودر پسته را با شیر و خامه ترکیب کنید و حرارت دهید تا طعم همدیگر را بگیرند و یکدست شوند.

بنابراین، شیر را در ظرف مناسبی شیر بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گرم شود. سپس مواد داخل میکسر، یعنی شکر و پسته‌های پودر شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید شیر بجوشد. شیر که جوشید، حرارت را قطع کنید و ظرف را از روی شعله بردارید تا از دما بیفتد.

زرده تخم مرغ را از سفیده جدا کنید. زرده‌های تخم مرغ را در یک کاسه با سایز متوسط بریزید و بقیه شکر را به آن اضافه کنید. شروع به مخلوط کردن و هم زدن تخم مرغ و شکر کنید تا دانه‌های شکر تا حد ممکن حل شوند. سپس زرده تخم مرغ و شکر را به آرامی به شیر و شکری که هنوز داغ است، اضافه کنید.

برای مشاهده جزییات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه بستنی پسته ای روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

کروسان لافایت پسته ای

با پسته چی درست کنم | کروسان لافایت پسته ای

آیا تا به حال «کروسان لافایت پسته» را خورده‌اید یا از نزدیک دیده‌اید؟ اصولا کروسان لافایت طعمی شبیه کروسان‌های حلزونی متداول دارد ولی شکل ظاهری آن، شبیه «تایر» است و حالتی گرد دارد. این کروسان‌ها معمولا مغزدار نیستند ولی روی آنها با شکلات، انواع کرم و مغزهای مختلف، تزیین و سرو می‌شود. کروسان لافایت از کروسان‌های محبوب و مجلسی در سراسر دنیاست.

کروسان لافایت پسته‌ای، با همان خمیر کروسان لوتوس و کروسان پسته و کروسان پنیری درست می‌شود، فقط طرز پیچیدن این کروسان، متفاوت است. می‌توان گفت درست کردن این کروسان، راحت‌تر از کروسان حلزونی است. کروسان لافایت هم به عنوان دسر در مهمانی‌ها و هم برای صبحانه، عصرانه و میان وعده با چای یا قهوه سرو می‌شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه آبغوره خانگی در ۸ مرحله ساده با دستگاه و بدون دستگاه

برای درست کردن کروسان لافایت پسته، ابتدا باید خمیر کروسان را آماده کنید. برای این کار، آرد را دو تا ۳ بار الک کنید تا لطیف و نرم شود. خمیر مایه و ۱ قاشق غذاخوری شکر را در یک کاسه بریزید و روی آن آب ولرم بریزید. مواد را هم بزنید و سپس روی آن را بپوشانید. به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه به عمل بیاید. در این فاصله یک تابه را روی حرارت بگذارید و ۵۰ گرم کره را در آن بریزید. اجازه دهید کره ذوب شود. سپس تابه را از روی حرارت بردارید.

یک قاشق از شکری را که باقی مانده است، با نمک و شیر در تابه بریزید و مواد را هم بزنید. آرد الک شده را طی چند مرحله و به تدریج به تابه اضافه کنید و بعد از هر بار افزودن آرد، مواد را ورز دهید تا حالت خمیری پیدا کند. حالا خمیر مایه به عمل آمده را هم اضافه کنید. دوباره خمیر را به مدت ۵ دقیقه با دست ورز دهید تا کاملا نرم و یکدست شود. اگر نیاز به آب بیشتری داشت، کمی آب اضافه کنید ولی مراقب باشید که خمیرتان شل نشود.

سپس، خمیر را در یک ظرف که کف و دیواره‌های آن را چرب کرده‌اید، قرار دهید و روی آن را با پارچه تمیز یا سلفون بپوشانید تا سطح روی خمیر خشک نشود. ظرف را در یک محیط نسبتا گرم قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند و حجم خمیر به ۲ برابر برسد. در این فاصله کرم پسته را درست کنید.

برای مشاهده جزییات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه کروسان لافایت پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

شیر پسته

نوشیدنی با پسته چی درست کنم؟ طرز تهیه شیر پسته

«شیر پسته» یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع نوشیدنی با پسته است. در طرز تهیه شیر پسته به دلخواه می‌توانید شیر پسته را ساده درست کنید یا از خامه صبحانه ساده، سس شکلات، بستنی، موز، پودر نارگیل و انواع مغزها به عنوان طعم‌دهنده استفاده کنید و در نهایت یک معجون شیر پسته با موز و سایر مخلفات مثل شیر پسته علی بابا داشته باشید.

پیش از شروع مراحل طرز تهیه شیر پسته ساده، ابتدا یک چهارم شیر (معادل نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی) را گرم کنید. سپس، مغز پسته و پودر هل را در شیر گرم بریزید و حدود یک ساعت صبر کنید تا پسته‌ها کاملا نرم در شیر شوند. در صورت تمایل، می‌توانید مغز پسته را از شب قبل در مقداری آب گرم بخیسانید و پس از آبکشی کردن با باقی مواد ترکیب کنید. باقی‌مانده شیر (معادل یک و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی) را در فریزر بگذارید و یک ساعت منتظر بمانید تا شیر کاملا یخ بزند.

حالا، ترکیب نصف لیوان شیر با پودر هل و مغز پسته نرم شده را در دستگاه مخلوط‌کن بریزید و به اندازه‌ای میکس کنید که پسته‌ها به صورت یکدست پوره شوند. این مخلوط باید به مایع غلیظ و یکنواختی تبدیل شود.

اگر مغز پسته را از شب قبل در آب گرم خیسانده‌اید، ابتدا باید آن را آبکشی کرده و سپس، با مقداری شیر و باقی مواد در مخلوط‌کن بریزید و کاملا هم بزنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه شیر پسته روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

حلوای پسته تبریزی

با پسته چی درست کنم | حلوای پسته تبریزی

طرز تهیه «حلوای پسته تبریز» که از انواع حلوای بوتیکی است در خانه کار چندان سختی نیست و فقط باید سرعت عمل و دقت کافی داشته باشید تا به بهترین شکل این حلوای لوکس با پسته را درست کنید. حلوا پسته تبریزی معمولا برای مراسم عزاداری، مراسم مذهبی یا به عنوان شیرینی ماه رمضان تهیه می‌شود و در برنامه غذایی یک ماهه رمضان در این شهر بسیار پرطرفدار است.

برای تهیه حلوای پسته به روش تبریزی می‌توانید پودر پسته را آماده خریداری کرده یا آن را در خانه درست کنید. برای این کار، به اندازه ۲۵۰ گرم پسته بو داده و بدون نمک را پوست بگیرید و روی مغزهای پسته کمی آب جوش بریزید. بعد از چند دقیقه پوست رویی و قرمز رنگ پسته‌ها را به راحتی می‌توانید جدا کنید.

بعد از جدا کردن پوست آنها، مغزهای پسته را روی یک دستمال قرار دهید تا خشک شوند. می‌توانید پسته‌ها را داخل سینی و روی بخاری بگذارید تا رطوبت خود را از دست بدهند. سپس مغزهای پسته خشک شده را در آسیاب کن بریزید و به صورت پودر یکدست در آورید. با این روش، کیفیت پودر پسته هم بالاتر خواهد رفت.

سپس، آرد را ۲ تا ۳ بار الک کنید، در یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. آرد را مدام به هم بزنید تا خامی آن گرفته شود ولی رنگ آن تغییر نکند. برای این کار حتما شعله را در کمترین حالت قرار دهید.

در ادامه، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، آرد را تفت دهید و دوباره آن را الک کنید. الک کردن مجدد آرد باعث می‌شود بافت حلوای پسته در نهایت بسیار نرم و لطیف شود. آرد الک شده را مجددا به تابه برگردانید و روی حرارت ملایم قرار دهید. روغن جامد و کره را به آردها اضافه کنید و آن را هم بزنید. صبر کنید تا روغن و کره با حرارت آرد و تابه ذوب شوند. در این فاصله مواد را با قاشق یا لیسک به هم بزنید تا به خورد هم بروند.

برای مشاهده جزییات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه حلوای پسته تبریزی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

کیک پسته

با پسته چی درست کنم | کیک پسته

«کیک پسته» با بافت اسفنجی یکی از خوشمزه‌ترین انواع کیک با پسته است که به روش‌های مختلف و با استفاده از افزودنی‌های متنوعی درست می‌شود. در طرز تهیه کیک پسته ای به روش کافی شاپ های لاکچری، می‌توانید از پسته بو داده بدون نمک یا از مغز پسته تازه استفاده کنید. به جای شیر هم می‌توانید این کیک را با ماست یا خامه ترش بپزید.

برای تهیه کیک پسته کافی شاپی، ابتدا فر را روشن کرده و روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سپس، کف و دیواره‌های قالب مناسبی (ترجیحا قالب گرد ۲۰ سانتی) را با مقداری کره یا روغن مایع چرب کنید و با کاغذ روغنی بپوشانید.

مغز پسته و دو یا سه عدد دانه هل سبز را در دستگاه آسیاب خانگی بریزید و کاملا پودر کنید. آرد، بیکینگ پودر و نمک را با یکدیگر ترکیب کرده و ۳ بار الک کنید. سپس، مواد الک شده را کنار بگذارید تا بعدا به مایه کیک اضافه کنید.

کره را از یخچال خارج کنید و در دمای محیط بگذارید تا کاملا نرم شود. تخم مرغ‌ها و شیر را نیز از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. شکر، روغن مایع و کره نرم را با کمک همزن برقی و با دور تند به مدت ۵ دقیقه هم بزنید تا بافت کرم رنگ و نسبتا غلیظی پیدا کند.

پس از آن‌که مایه کیک را به صورت دورانی هم زدید و همه مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کردید، پودر پسته را نیز در کاسه بریزید. پیشنهاد می‌کنیم بخشی از پودر پسته را برای تزیین کیک کنار بگذارید. سپس، این ترکیب را دوباره با لیسک فولد کنید تا پودر پسته هم به صورت یکنواخت با باقی مواد ترکیب شود.

برای مشاهده جزییات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه کیک پسته روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

چیز کیک پسته

با پسته چی درست کنم | چیز کیک پسته

«چیز کیک پسته» یکی دیگر از انواع کیک با پسته است. چیزکیک پسته جزو انواع چیز کیک یخچالی است و چون پایه (کراست) آن بیسکویت است برای پخت نیاز به فر ندارد.

در اولین مرحله از طرز تهیه چیز کیک پسته ای، مواد یخچالی شامل خامه، پنیر خامه‌ای و کره را در دمای محیط قرار دهید تا با محیط هم‌دما شوند و کره کاملا نرم شود.

سپس بیسکویت ساده گندم مثل بیسکویت پتی بور یا بیسکویت ساقه طلایی را باید کاملا خرد کنید. برای این کار می‌توانید از گوشتکوب یا میکسر و آسیاب برقی استفاده کنید. بعد از آنکه از خرد شدن کامل بیسکوییت مطمئن شدید و بافت بیسکویت مثل پودر شد، به سراغ مرحله بعدی بروید.

کره را که از قبل در دمای محیط قرار دادید و نرم شده، باید به بیسکویت‌های پودر شده اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط کنید. این کار کمک می‌کند که بیسکویت‌ها نرم شده و مناسب برای درست کردن پایه چیزکیک شوند. برای این کار می‌توانید از لیسک استفاده کنید تا از مخلوط شدن کره و بیسکویت به طور کامل مطمئن شوید.

برای مشاهده جزییات بیشتر و ادامه مراحل طرز تهیه چیز کیک پسته ای روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره رسپی های مختلف با پسته

سوالات متداول درباره با پسته چی درست کنم؟

محبوب‌ترین دسر با پسته چیست؟

فرنی یا پودینگ پسته‌ای، محلبی پسته و بستنی پسته‌ای تنها چند نمونه از محبوب‌ترین دسرهایی هستند که با پسته درست می‌شوند.

معروف‌ترین شیرینی با پسته کدام است؟

انواع باقلوای پسته‌ای را می‌توان به عنوان مشهورترین شیرینی تهیه شده با پسته در سراسر جهان معرفی کرد.

قاطی پلو با پسته چی درست کنم؟

پسته پلو یکی بهترین انواع پلوهای مخلوطی است که می‌توانید با پسته درست کنید. از دیگر قاطی پلوهای محبوب و غذای مجلسی با پسته می‌توان به شیرین پلو، شکر پلو، قیمه نثار و مرصع پلو اشاره کرد که خلال پسته یکی از عناصر اصلی غذا محسوب می‌شود.

 

 

محصولات مرتبط