علائم سندرم پیش از قاعدگی یا PMS و روش های درمان

علائم سندرم پیش از قاعدگی یا PMS و روش های درمان


31 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS یکی از سخت ترین مشکلاتی است که از هر ۴ خانم ۳ نفر آن را تجربه می کنند. مشکلاتی که با نزدیک شدن به دوران پریودی آغاز می شود. طی این دوره فرد تغییرات خلقی، درد سینه، اشتهای زیاد، احساس خستگی، تحریک پذیری و گاهی افسردگی را تجربه می کند. شدت علائم در برخی افراد بیشتر و در برخی دیگر کمتر است. اما علت بروز این مشکل سلامت بانوان چیست؟ چگونه می توان دردهای ناشی از این سندرم را کاهش داد و این دوران را راحت تر سپری نمود؟ در این مقاله از مجله کوروش می توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد سندرم پیش از قاعدگی یا PMS بدانید آشنا شوید.

 

 

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

 

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

 

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS بیماری است که در چرخه قاعدگی بر احساسات و سلامت جسمی خانم ها تأثیر می گذارد. حدود ۹۰ درصد از خانم ها در سنین قاعدگی با این مشکلات روبرو می شوند. معمولاً علائم PMS پنج تا ۱۱ روز قبل از شروع قاعدگی شروع می شود و بعد از شروع قاعدگی از بین می رود. علت بروز این علائم هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما محققین بر این باور هستند که تغییر سطح هورمون ها و سطح سروتونین در ابتدای چرخه قاعدگی موجب بروز این مشکلات می شود.

سطح استروژن و پروژسترون در برخی از ماه ها افزایش پیدا می کند. افزایش این هورمون ها موجب ایجاد تغییراتی در خلق و خو، اضطراب و تحریک پذیری می شود. از طرف دیگر استروئیدهای تخمدان فعالیت برخی از قسمت های مغز را قبل از قاعدگی تعدیل می کنند. این موضوع موجب ایجاد تغییراتی در احساسات و خلق و خو می شود.

 

 

علائم سندرم پیش از قاعدگی

 

علائم سندرم پیش از قاعدگی

 

به طور معمول چرخه قاعدگی در خانم ها هر ۲۸ روز یک بار اتفاق می افتد. تخمک گذاری در روز ۱۴ چرخه رخ می دهد. قاعدگی یا خونریزی نیز در روز ۲۸ چرخه آغاز می شود و معمولاً تا ۷ روز ادامه دارد. علائم PMS معمولاً به صورت خفیف یا متوسط بروز می کند. مطالعات نشان می دهد که تقریباً ۸۰ درصد از خانم ها تنها چند علامت سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می کنند. گزارش ها نشان می دهد که ۲۰ تا ۳۲ درصد از خانم ها علائم متوسط تا شدید را تجربه می کند. این علائم می تواند در هر ماه با شدت متفاوتی اتفاق بیفتد. در ادامه به رایج ترین علائم سندرم PMS اشاره شده است:

حتما بخوانید  20 ماده غذایی که بعد از ورزش نباید بخوریم

 

  • نفخ شکم
  • درد شکم
  • درد و حساس شدن سینه
  • آکنه
  • اشتهای شدیدی به خوردن شیرینی
  • یبوست یا اسهال
  • سردرد
  • حساسیت به نور
  • خستگی
  • تحریک پذیری
  • تغییر در الگوی خواب
  • اضطراب
  • افسردگی
  • احساس غمگینی
  • طغیان عاطفی
  • درد مفاصل و عضلات
  • افزایش وزن مربوط به احتباس مایعات
  • سندرم پیش از قاعدگی و تنگی نفس

 

 

علت بروز سندرم پیش از قاعدگی

 

علت بروز سندرم پیش از قاعدگی

 

به طور کلی علت بروز این سندرم مشخص نیست اما برخی عوامل می تواند بر ایجاد این مشکل مؤثر باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۲ نکته مهم درباره چرخه عادت ماهانه زنان «

 

 

تغییرات هورمونی

 

تغییرات هورمونی در سندرم پیش از قاعدگی

 

معمولاً علائم و نشانه های سندرم پیش از قاعدگی با نوسانات هورمونی تغییر می کند و با بارداری و یائسگی از بین می رود.

 

 

تغییرات شیمیایی در مغز

 

تغییرات شیمیایی در مغز

 

نوسانات میزان سروتونین در مغز نقش مهمی بر ایجاد سندرم PMS دارد. زمانی که سروتونین میزان سروتونین کاهش پیدا می کند، فرد علائم افسردگی، خستگی، اشتهای کاذب را تجربه می کند و در خوابیدن دچار مشکل می شود.

 

 

افسردگی

 

افسردگی در سندرم پیش از قاعدگی

 

بسیاری از خانم هایی که به افسردگی مبتلا هستند، معمولاً علائم PMS شدیدتری را تجربه می کنند.  هر چند که این موضوع به تنهایی نمی تواند موجب بروز علائم شود اما می تواند یکی از عوامل مؤثر باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۵ روش درمان خانگی و سنتی پریود نامنظم «

 

 

روش هایی برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

 

روش هایی برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

 

بهتر است بدانید که هیچ درمان مشخصی برای مقابله با PMS وجود ندارد و هیچ قرص ضد سندرم قاعدگی نیز در داروخانه های یافت نمی شود که به طور کامل شما را درمان کنید. شما تنها می توانید با راهکارهایی مؤثر علائم را تسکین ببخشید و درد کمتری را در این دوران تجربه کنید.

تاکنون مطالعات زیادی روی این زمینه انجام شده است. مطالعه ای که روی تأثیر فلوکستین و سندرم پیش از قاعدگی انجام شده نشان داده است که افرادی که از افسردگی ها و مشکلات روحی شدید در این دوران رنج می برند، با مصرف دوره ای این قرص مشکلات کمتری را تجربه می کنند. فلوکستین یک قرص برای درمان افسردگی و باز جذب سروتونین است که حتماً باید با تجویز پزشک مصرف شود. معمولاً روش های زیر برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی خفیف تا متوسط مؤثر است.

 

 

برای تسکین علائم PMS آب بنوشید

 

برای تسکین علائم PMS آب بنوشید

 

برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی و همچنین رفع نفخ شکم و جلوگیری از سردرد باید آب زیادی در این دوران بنوشید.

 

 

برای بهبود علائم پیش از قاعدگی از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید

 

برای تأمین ویتامین های مورد نیاز بدن و بهبود سلامت از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. سعی کنید سبزیجات، میوه های تازه و مواد مغذی بیشتری مصرف کنید. بهتر است برای کاهش علائم مصرف قند، شیرینی جان، نمک، کافئین و الکل را کاهش دهید.

 

 

برای کاهش علائم سندرم PMS از مکمل ها کمک بگیرید

 

برای کاهش علائم سندرم PMS از مکمل ها کمک بگیرید

 

برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی از مکمل هایی مثل اسید فولیک، ویتامین B6، کلسیم، منیزیم استفاده کنید. این ویتامین های برای کاهش گرفتگی عضلات و تغییرات خلقی بسیار مؤثر هستند. برای مقابله با سندرم پیش از قاعدگی از ویتامین D استفاده کنید. مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده مثل امگا ۳ و امگا ۶ می تواند به طور غیرمستقیم روی کاهش گرفتگی عضلات و دردهای دوران قاعدگی مؤثر باشد. برای تشخیص وضعیت بدن آزمایش های لازم را انجام دهید تا بدن شما کمبود ویتامین نداشته باشد. توجه داشته باشد که مصرف کلیه مکمل ها باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.

حتما بخوانید  پوسیدگی دندان کودکان، علل و علائم و روش‌ های پیشگیری و درمان

 

 

برای کاهش علائم PMS به اندازه بخوابید

 

برای رفع خستگی حداقل ۸ ساعت در شب بخوابید. کم خوابی موجب ایجاد تشویش و استرس در شما می شود پس در این دوران بیشتر از هر زمان دیگری به خواب خود اهمیت دهید.

 

 

برای رفع علائم پیش از قاعدگی استرس را از خود دور کنید

 

برای رفع علائم پیش از قاعدگی استرس را از خود دور کنید

 

به منظور کاهش استرس و اضطراب مطالعه کنید. یوگا انجام دهید و با دوستانتان معاشرت کنید. سعی کنید کاری را انجام دهید که حس بهتری به دست می آورید.

 

 

برای کاهش مشکلات مربوط به PMS ورزش کنید

 

ورزش کردن هم برای جسم و هم برای روح شما مفید است. از طرف دیگر ورزش کردن به کاهش نفخ و بهبود سلامت روان شما نیز کمک می کند.

 

 

برای کاهش استرس سندرم پیش از قاعدگی از مشاور کمک بگیرید

 

برای کاهش استرس سندرم پیش از قاعدگی از مشاور کمک بگیرید

 

اگر به تنها قادر به کنترل استرس و مشکلات روحی دوران پیش از قاعدگی نیستید، بهتر است از یک مشاور کمک کنید. سعی کنید روش های آرامش بخشیدن به خودتان را یاد بگیرید تا احساس بهتری را در این دوران تجربه کنید.

 

 

برای کاهش دردهای دوران پیش از قاعدگی از مسکن استفاده کنید

 

برای کاهش دردهای دوران پیش از قاعدگی از مسکن استفاده کنید

 

برای تسکین دردهای عضلانی، سردرد و گرفتگی شکم می توانید از داروهایی مثل ایبوپروفن یا آسپرین به عنوان قرص سندرم پیش از قاعدگی استفاده کنید.

 

 

از دمنوش برای سندروم پیش از قاعدگی استفاده کنید

 

برای کاهش نفخ و دردهای پیش از قاعدگی می توانید از دمنوش زنجبیل، پنج انگشت، بهار نارنج یا اسطوخودوس استفاده کنید. مصرف این دمنوش ها می تواند به کاهش درد و تحریک پذیری در این دوران کمک کند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین دمنوش های گیاهی برای کاهش درد قاعدگی «

 

 

آیا علائم سندرم پیش از قاعدگی با افزایش سن تغییر می کند؟

 

آیا علائم سندرم پیش از قاعدگی با افزایش سن تغییر می کند؟

 

معمولاً علائم PMS با رسیدن به اواخر ۳۰ یا ۴۰ سالگی و نزدیک شدن به یائسگی افزایش پیدا می کند. بسیاری از خانم ها با نزدیک شدن به سن یائسگی به دلیل بالا و پایین شدن سطح هورمون ها تغییرات خلقی و مشکلات بیشتری را تجربه می کنند.

 

 

بیشتر بدانید » ۱۶ نکته مهم برای داشتن پریود بدون درد «

 

 

جمع بندی نهایی

 

عوامل زیادی روی ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی مؤثر هستند، اما به هر حال اگر سعی کنید ورزش کنید، رژیم غذایی متعادل و مناسبی داشته باشید و از نظر روحی شاد باشید، راحت تر می توانید این دوران را پشت سر بگذارید. زمانی که بدن و روان شما سالم باشد، مشکلات مربوط به این سندرم نیز کمرنگ تر خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر دردهای شدید و مشکلات روحی زیادی را در این دوران تجربه می کنید، بهتر است حتماً از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

 

 

منابع: mayoclinic، healthline، medicinenet، womenshealth

کالابرگ الکترونیک