طرز تهیه شربت بیدمشک مجلسی و سنتی به ۴ روش مختلف

طرز تهیه شربت بیدمشک مجلسی و سنتی به ۴ روش مختلف


8 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شربت بیدمشک مجلسی و سنتی به ۴ روش مختلف

شربت بیدمشک یکی از انواع نوشیدنی‌ خوشمزه و پرخاصیت است که معمولا در ماه‌های گرم سال، برای رفع عطش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طرز تهیه شربت ضد‌عطش بیدمشک، از طعم‌دهنده‌ها و مواد مختلفی استفاده می‌شود که شما می‌توانید بنا بر سلیقه و موادی که در دسترستان دارید، آن‌ را درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه شربت بیدمشک را به روش‌های محبوب و رایج به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

۱- طرز تهیه شربت بیدمشک ساده

 

طرز تهیه شربت بیدمشک ساده

 

مواد لازم برای تهیه شربت بیدمشک

 

• عرق بیدمشک: ۱ لیتر
• شکر سفید: ۳ کیلوگرم
• آب: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آبلیمو: به میزان دلخواه

 

مراحل تهیه شربت بیدمشک

 

برای درست کردن شربت بیدمشک، در ابتدا باید شکر و آب را بجوشانید و بعد از غلیظ شدن، اجازه دهید سرد شود. در آخر عرق بیدمشک را اضافه کنید. شربتتان آماده است و می‌توانید آن را با آب یخ یا آب و تکه‌های یخ و آبلیمو ترکیب و شربت درست کنید.

 

مرحله اول: آب و شکر را بجوشانید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت بیدمشک به روش ساده، آب و شکر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید که آب داغ شود و دانه‌های شکر در آب حل شوند. درب قابلمه را باز بگذارید تا شربت بجوشد و غلظت پیدا کند. وقتی به اندازه دلخواهتان غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید شربت از دما بیفتد و خنک شود.

 

مرحله دوم: عرق بیدمشک را اضافه کنید

 

در این مرحله، عرق بیدمشک را به شربتی که قوام پیدا کرده و سرد شده است، اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. عرق بیدمشک را در یک بطری شیشه‌ای درب بسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید. برای درست کردن شربت بیدمشک، یک لیوان آب را با ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری شربت بیدمشک مخلوط کنید. چند قطره آبلیمو و چند تکه یخ را به لیوان، اضافه و آن را سرو کنید.

 

۲- طرز تهیه شربت بیدمشک نسترن

 

طرز تهیه شربت بیدمشک نسترن

 

مواد لازم برای تهیه شربت نسترن و بیدمشک

 

• عرق بیدمشک: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• عرق نسترن: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• مایه شربت: ۲ قاشق غذاخوری
• آب یخ: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• یخ: به میزان دلخواه
• چای ترش: ۱ قاشق غذاخوری (در صورت دلخواه)

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک دبل چاکلت کافی شاپی برای ولنتاین

 

طرز تهیه شربت بیدمشک نسترن

 

برای درست کردن شربت نسترن بیدمشک، در یک لیوان آب بریزید و عرق نسترن و عرق بیدمشک را اضافه کنید. مایه شربت را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم حل شوند. در پایان، چای ترش و تکه‌های یخ را اضافه کنید.

اگر مایه شربت در دسترس نداشتید، به مقدار دلخواه شکر یا عسل به عرقیجات و آب اضافه کنید. در ضمن چای ترش برای خوشرنگ شدن شربت به کار می‌رود و می‌توانید آن را از دستور تهیه، حذف کنید.

 

۳- طرز تهیه شربت گلاب و بیدمشک

 

طرز تهیه شربت گلاب و بیدمشک

 

مواد لازم برای تهیه شربت گلاب و بیدمشک

 

• عرق بیدمشک: ۱ و ۱/۲ لیتر
• گلاب: ۱/۲ لیتر
• زعفران دم کرده غلیظ: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• عسل: ۵۰۰ گرم (یا شکر)
• آبلیمو: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه شربت گلاب و بیدمشک

 

برای درست کردن این شربت، باید همه مواد شربت را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید و قوام پیدا کند. بعد از سرد شدن، شربت را با مقداری آب و آبلیمو و تکه‌های یخ ترکیب کرده و سرو کنید.

 

مرحله اول: مواد شربت را با هم بجوشانید

 

در یک قابلمه گلاب و عرق بیدمشک را با هم مخلوط کنید و روی حرارت متوسط بگذارید. اجازه دهید شربت گرم شود. قبل از جوش آمدن محلول، عسل یا شکر و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. مواد را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید به اندازه کافی قوام پیدا کند و غلیظ شود.

 

مرحله دوم: شربت بیدمشک را سرو کنید

 

برای طرز مصرف شربت بیدمشک، به اندازه ۱ یا ۲ قاشق از شربت بیدمشک و گلاب را در یک لیوان آب سرد بریزید و چند قطره آبلیمو تازه را به آن اضافه کنید. روی لیوان شربت را با برش‌های لیمو و چند تکه یخ تزیین کنید.

 

۴- طرز تهیه شربت بیدمشک و تخم شربتی

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

طرز تهیه شربت بیدمشک و تخم شربتی

 

مواد لازم برای تهیه شربت بیدمشک با تخم شربتی

 

• عرق بیدمشک: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• تخم شربتی: ۱ قاشق غذاخوری
• زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری (به دلخواه)

 

مراحل طرز تهیه شربت تخم شربتی و بیدمشک

 

برای تهیه شربت بیدمشک با تخم شربتی، ابتدا باید آب و شکر را با هم بجوشانید. سپس زعفران را اضافه کنید. وقتی همه مواد غلیظ شدند، بیدمشک را اضافه کنید. وقتی قصد داشتید شربت بیدمشک را درست کنید، به مایه شربت، تخم شربتی شسته و آماده شده اضافه کنید.

 

مرحله اول: آب و شکر را روی حرارت بگذارید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت بیدمشک و تخم شربتی، در یک قابلمه مناسب، آب و شکر را بریزید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید که آب گرم شده و دانه‌های شکر در آن حل شوند. در این فاصله، تخم شربتی‌ها را پاک کنید و در یک لیوان آب بریزید و بشویید. مقداری آب گرم به آن‌‌ها اضافه کنید تا تخم شربتی‌ها پف کنند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه سالاد آووکادو با گریپ فروت و انار با یک سس خوشمزه

 

مرحله دوم: زعفران را اضافه کنید

 

بعد از این‌که آب و شکر به اندازه دلخواهتان قوام پیدا کردند و غلیظ شدند، زعفران دم کرده را به مواد اضافه کنید. اجازه دهید شربت خوشرنگ شود. سپس حرارت را خاموش کرده و صبر کنید تا شربت دمای خود را از دست بدهد و سرد شود. بعد از خنک شدن شربت، عرق بیدمشک را به مواد اضافه کنید و هم بزنید.

 

مرحله سوم: تخم شربتی را اضافه کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه شربت تخم شربتی و بیدمشک، تخم شربتی را به مواد شربت اضافه کنید. شربت بیدمشک و تخم شربتی را در یک لیوان آب بریزید و داخل آن چند تکه یخ بیندازید و سرو کنید.

 

فوت و فن های طرز تهیه شربت بیدمشک

 

فوت و فن های طرز تهیه شربت بیدمشک

 

*اگر می‌خواهید رنگ شربت بیدمشک شما متفاوت شود، می‌توانید بعد از مخلوط کردن آن در آب، کمی رنگ خوراکی (هر رنگی که دوست دارید) به آن اضافه کنید.

*برای تزیین روی شربت بیدمشک می‌توانید از چند برگ نعناع، برش‌های لیمو یا میوه‌های مختلف و چند تکه یخ استفاده کنید. همچنین دورتادور و اطراف لبه لیوان را می‌توانید با بلورهای شکر تزیین کرده و در لیوان شربت، نی‌ قرار دهید و شربت را سرو کنید.

*استفاده از ادویه زعفران یا رنگ‌های خوراکی فقط برای خوش‌عطر و خوش‌طعم یا خوشرنگ شدن شربت بیدمشک است. استفاده از این موارد اختیاری است و می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.

*شربت بیدمشک به جوهر لیمو نیاز ندارد. به خاطر این که شربت با بیدمشک رقیق می‌شود، شکرک نخواهد زد.

*برای این که تخم شربتی‌ها پف کنند، روی آن‌ها را آب ولرم بریزید. سپس آن‌ها را به شربت بیدمشک اضافه کنید.

*برای از بین بردن سردی طبع بیدمشک، شربت بیدمشک با خاکشیر هم درست کنید. طرز تهیه شربت خاکشیر و بیدمشک، شبیه طرز تهیه شربت بیدمشک و تخم شربتی است. فقط به جای تخم شربتی از خاکشیر استفاده می‌شود. البته می‌توانید از ترکیب خاکشیر و تخم شربتی در طرز تهیه شربت بیدمشک هم استفاده کنید.

 

شربت بیدمشک برای چی خوبه؟

 

شربت بیدمشک برای چی خوبه؟

 

شربت بیدمشک، دارای ویتامین‌های B۶، B۲، B۱، A، C، E و مواد معدنی دیگر مثل فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، روی، سلنیوم و مس است. این شربت، منبع غنی از اسید‌های آمینه، اسید فولیک، اسید سیتریک، اسید‌های چرب امگا ۳، پروتئین، آنتی‌اکسیدان و کربوهیدرات به شمار می‌آید.

شربت بیدمشک همچنین را می‌توانید برای رفع عطش، درمان گرمازدگی، تقویت و آرامش اعصاب استفاده کنید. این شربت خواص دارویی دارد و برای تقویت قلب و سیستم عروقی مناسب است.

 

طرز مصرف شربت بیدمشک چگونه است؟

 

برای مصرف شربت بیدمشک، مواد شربت را به هر یک از روش‌‌های بالا درست کنید. در زمان آماده کردن و سرو شربت، به اندازه یک یا دو قاشق از شربت غلیظ بیدمشک را، در یک لیوان آب، حل یا رقیق کنید. داخل لیوان را تکه‌های یخ بریزید و بعد از سرد شدن سرو کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک