۱۰ اصل مهم تغذیه کنکوری‌ ها در ماه رمضان

۱۰ اصل مهم تغذیه کنکوری‌ ها در ماه رمضان


28 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان
فهرست محتوا پنهان

رعایت اصول تغذیه در ماه رمضان به کنکوری‌ها کمک می‌کند تا در این دوران ضمن به جا آوردن این تکلیف شرعی واجب، احساس ضعف و ناتوانی نداشته باشند و بتوانند به راحتی به مطالعه دروس خود بپردازند. روزه گرفتن در ماه رمضان نباید مانع درس خواندن کنکوری‌ها در این ایام شود. توجه به اصول تغذیه‌ای کنکوری‌ها در ماه رمضان به شما کمک می‌کند تا این دوران را راحت‌تر و بدون دغدغه پشت سر بگذارید. در این مقاله از سرویس سلامت می‌توانید با نکات بهترین تغذیه کنکوری‌ها در رمضان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد روش مطالعه و تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

اهمیت تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان

 

اهمیت تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان

 

ایام تعطیل عید و ماه رمضان امسال روزهای سرنوشت سازی برای دانش آموزان کنکوری هستند. به جز تعطیلات عید برای درس خواندن کنکوری‌ها، پیروی از یک برنامه مطالعه و تغذیه در ماه رمضان به شما کمک می‌کند تا در این دوران از نظر جسمی و روحی احساس بهتری را تجربه کنید و از درس خواندن عقب نمانید.

 

درواقع در طول ماه رمضان و روزه‌داری نباید نخوردن غذا و آب موجب کاهش توان جسمی و ذهنی شما شود. شما می‌توانید با انتخاب بهترین تغذیه برای کنکوری‌ها در رمضان بدون مشکل دوران روزه‌داری را پشت سر بگذارید.

 

اصول تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان

 

تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان

 

انتخاب غذاهای صحیح در زمان سحری و افطار و همچنین مصرف سبزیجات، میوه و غذاهای مغذی در این دوران به دانش آموزان کنکوری کمک می‌کند تا همواره سطح انرژی خود را بالا نگه دارند و با روزه گفتن دچار مشکل در درس خواندن نشوند. در ادامه می‌توانید با توصیه‌هایی مهم در مورد تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان آشنا شوید.

 

۱- برای سحری از کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید

 

انواع کربوهیدرات پیچیده بهترین مواد غذایی برای تغذیه کنکوری‌ها در رمضان برای وعده سحری است. خوردن غذاهای مقوی و مناسب در وعده سحری موجب می‌شود تا نیاز بدن شما در طول روز تأمین شود و دیرتر احساس گرسنگی را تجربه کنید.

حتما بخوانید  با این 5 ویتامین و مکمل غذایی حسابی وزن کم کنید و لاغر شوید

برای سحری سعی کنید از کربوهیدرات‌هایی مثل نان، برنج، سبوس، جو دو سر در کنار لبنیات، حبوبات، میوه و سبزیجات استفاده کنید. کربوهیدرات‌ها علاوه بر این که به صورت تدریجی انرژی بدن را تأمین می‌کنند، موجب کاهش دفع آب از بدن می‌شوند.

این موضوع موجب می‌شود تا فرد در طول روزه‌داری کمتر گرسنه و تشنه شود و راحت‌تر بتواند درس بخواند.

 

۲- مصرف غذاهای حاوی فیبر را فراموش نکنید

 

مصرف غذاهای حاوی فیبر را فراموش نکنید

 

مواد غذایی حاوی فیبر به آرامی در بدن هضم می‌شوند و جذب راحت‌تری دارند. این موضوع به روزه‌داران کمک می‌کند تا برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری را تجربه کنند. از طرف دیگر مصرف فیبر موجب می‌شود تا افراد به دلیل کاهش مصرف آب در طول روز با مشکل یبوست روبرو نشوند. در ماه رمضان برای تأمین فیبر مورد نیاز بدن بهتر است علاوه بر سبزیجات از بادام، فندق و گردو نیز استفاده کنید.

 

۳- برای افطار غذاهای سبک میل کنید

 

شاید در زمان افطار بسیار گرسنه باشید، اما سعی کنید موقع افطار از غذاهای سبک استفاده کنید و معده‌تان را با غذاهای پرکالری سنگین و پر نکنید. شما باید تا قبل از خواب حتماً از مقدار زیادی مایعات، سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنید. بهتر است برای افطار ابتدا مقداری آب گرم یا چای کم رنگ بخورید. این کار به سم زدایی کبد و دستگاه تنفسی کمک زیادی می‌کند.

 

۴- برای افطار از قندهای طبیعی استفاده کنید

 

در ماه رمضان سعی کنید به جای مصرف شیرینی و شکلات و قندهای مصنوعی از قندهای طبیعی استفاده کنید. مصرف خرما، کشمش، قندهای رژیمی، دسرهایی مثل فرنی با نشاسته یا آرد گندم و شیر برنج گزینه‌های فوق‌العاده‌ای برای وعده افطار هستند.

 

۵- حتماً بعد از افطار یک شام سبک میل کنید

 

حتماً بعد از افطار یک شام سبک میل کنید

 

نکته مهمی که باید در مورد تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان بدانید این است که حتماً بعد از باز کردن روزه و میل کردن افطار یک وعده شام سبک هم میل کنید. برای این امر باید در زمان افطار از غذاهای سبک مثل انواع سوپ استفاده کنید.

سپس مقداری تنقلات سالم، میوه و سبزیجات میل کنید. بهتر است ۲ ساعت بعد از افطار مقداری شام سبک و مقوی بخورید. برای شام پیشنهاد می‌شود از نان، غلات، لبنیات کم چرب و مقداری گوشت استفاده کنید.

 

۶- نوشیدن آب کافی در زمان سحری و افطار را فراموش نکنید

 

نوشیدن آب کافی در زمان سحری و افطار را فراموش نکنید

 

از مهم‌ترین اصول تغذیه‌ای و مطالعه کنکوری‌ها در ماه رمضان مصرف آب و مایعات زیاد است. احساس تشنگی شدید می‌تواند منجر به سردرد، بی‌حالی و کمبود انرژی در دانش آموزان شود. سعی کنید در فاصله افطار تا سحری حتماً ۸ لیوان آب میل کنید.

در طول روز در معرض گرما و نور خورشید قرار نگیرید تا بدن با کمبود آب مواجه نشود. برای تسهیل خوردن آب می‌توانید از نوشیدنی‌هایی مثل شربت خاکشیر و شربت لیمو ترش تازه استفاده کنید.

مصرف نوشیدنی‌هایی مثل چای، قهوه و نوشیدنی‌های حاوی قند بالا برای دوران روزه‌داری مناسب نیست و حس تشنگی را در شما افزایش می‌دهد.

حتما بخوانید  خواص دارویی و درمانی و عوارض و مضرات سیاه دانه

 

۷- برای سحری و افطار از ویتامین سی استفاده کنید

 

برای سحری و افطار از ویتامین سی استفاده کنید

 

مصرف ویتامین C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد بهتر سلول‌های عصبی می‌شود. سعی کنید برای سحری و افطار حتماً از مرکبات تازه، گوجه فرنگی، انار، توت فرنگی، هویج، کلم بروکلی و گریپ فروت که سرشار از ویتامین سی هستند استفاده کنید.

 

۸- برای جلوگیری از بوی بد دهان از سبزیجات بیشتری استفاده کنید

 

برای جلوگیری از بوی بد دهان از سبزیجات بیشتری استفاده کنید

 

برای این که دهان شما در زمان روزه‌داری بوی بدی نگیرد و کمتر خشک شود، بهتر است در زمان سحری و افطار حتماً از میوه‌ها و سبزیجات تازه میل کنید. استفاده از آبمیوه‌های تازه مثل آب هویج و آب گوجه فرنگی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر این موضوع دارد.

 

۹- برای تقویت حافظه در دوران روزه‌داری از غذاهای حاوی امگا ۳ استفاده کنید

 

مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند به تقویت حافظه کمک زیادی کند. ماهی‌های آزاد مثل ساردین و سالمون سرشار از امگا ۳ هستند. در کنار آن‌ها می‌توانید از آجیل، سویا، روغن زیتون، روغن بادام زمینی، شاه میگو و میگو نیز استفاده کنید.

 

۱۰- مصرف غذاهای سرخ شده را به حداقل برسانید

 

مصرف غذاهای سرخ شده و سنگین به هیچ عنوان برای وعده شام مناسب نیست و موجب افزایش سوءهاضمه، احساس تشنگی و سوزش سردل می‌شود. از طرف دیگر این غذاها احساس تشنگی را افزایش می‌دهند و موجب می‌شوند دهان فرد خشک شود و حس تشنگی بیشتری را تجربه کند.

 

 

نکاتی در مورد برنامه مطالعه و تغذیه در ماه رمضان

 

نکاتی در مورد برنامه مطالعه و تغذیه در ماه رمضان

 

*تأثیر تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان بر میزان یادگیری و حافظه را جدی بگیرید و اگر فرزند کنکوری در منزل دارید در این دوران غذاهای سالم و مقوی را در برنامه رژیم غذایی خانواده جای دهید.

*از سحری تا ظهر بهترین زمان برای مطالعه دروس است. در این زمان انرژی شما بیشتر است و بهتر می‌توانید مفاهیم را درک کنید.

*سعی کنید در طول ماه رمضان حتماً به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید.

*برای استراحت بهترین زمان بعد از ظهر تا قبل از افطار است.

*پس از خوردن افطار سبک می‌توانید دوباره درس خواندن را آغاز کنید. در حین درس خواندن حتماً از تنقلات سالم استفاده کنید.

*بهتر است دروس سخت و مشکل را بعد از سحری مطالعه کنید و دروس عمومی و نکات نت برداری شده را بعد از ظهر مرور کنید.

 

 

سوالات متداول

 

با توجه به نکات ارائه شده در مورد روش مطالعه و تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان بهترین زمان برای خواندن دروس تخصصی و عمومی چه زمانی است؟

 

دانش آموزان بهتر است دروس سخت و مشکل را بعد از سحری مطالعه کنند و دروس عمومی و نکات نت برداری شده را بعد از ظهر مرور کنند.

 

چرا برای وعده سحری باید از کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید؟

 

کربوهیدرات‌های پیچیده علاوه بر این که به صورت تدریجی انرژی بدن را تأمین می‌کنند، موجب کاهش دفع آب از بدن می‌شوند.

 

 

کالابرگ الکترونیک