جالب ترین آداب و رسوم ماه رمضان در ترکیه

جالب ترین آداب و رسوم ماه رمضان در ترکیه


28 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ماه رمضان در ترکیه

ماه رمضان در ترکیه چگونه است؟ برای کسانی که به سفر کردن یا مطالعه درباره فرهنگ‌ کشورهای مختلف اهمیت می‌دهند، آداب و رسوم ماه رمضان در دیگر کشورها یکی از پرسش‌هایی است که ممکن است ذهن این افراد را به خود مشغول کند. ترکیه به عنوان یکی از مقاصد گردشگری که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، در ماه رمضان، شرایطی متفاوت را تجربه می‌کند. در این مقاله از سرویس سبک زندگی به آداب و رسوم ماه رمضان در ترکیه می‌پردازیم. به شما می‌گوییم که چه رسومی در میان ترک‌ها در ماه روزه‌داری متداول است و باورهای درست و غلط دیگران را در مورد ماه رمضان در ترکیه بررسی خواهیم کرد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

ماه رمضان در ترکیه مصادف با چه روزی است؟

 

ماه رمضان در ترکیه مصادف با چه روزی است؟

 

ماه رمضان در ترکیه سال ۲۰۲۲، مصادف با شنبه ۲ آوریل تا یکشنبه، ۱ می است.
در تقویم شمسی نیز این تاریخ برابر با شنبه ۱۳ فروردین تا یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ است.
در تقویم قمری، روز السبت، ۳۰ شعبان تا الأحد ۲۹ رمضان ۱۴۴۳ قمری، مصادف با ماه رمضان است.

 

رسم ماه رمضان در کشورهای اسلامی

 

رمضان برای مسلمان‌ها در سراسر دنیا حکم جشنواره‌ای را دارد که تاریخ آن هر سال به دلیل رعایت ماه‌‌های قمری در تقویم اسلامی تغییر می‌کند. به عبارت ساده‌تر، ماه رمضان هر سال حدود یک ماه زودتر رخ می‌دهد. ماه رمضان همان‌طور که از اسمش پیداست، یک ماه است و ۳۰ روز به طول می‌انجامد و در این مدت مسلمانان ملزم به انجام فرایض دینی مخصوص این ماه هستند.

روزه گرفتن به عنوان اصلی‌ترین کاری که مسلمانان در ماه رمضان انجام می‌دهند، الزاماتی را برای روزه‌داران به همراه دارد که شامل عدم خوردن، نوشیدن، ممنوعیت مصرف سیگار در فاصله بین طلوع صبح تا غروب خورشید به مدت ۳۰ روز متوالی است.

هر روز عصر هم یک جشن یا دورهمی با نام «افطاری» برگزار می‌شود که در آن روزه‌دار، با خوردن مواد غذایی، روزه خود را باز می‌کند. در پایان ماه رمضان نیز عید بزرگی با نام «عید فطر» برگزار می‌شود که در واقع جشن حسن ختام ماه رمضان است. در این روز مردم معمولا مرخصی می‌گیرند یا به عنوان روز تعطیل این عید را به مناسبت جشن پایان ماه مبارک رمضان، با خانواده سپری می‌کنند.

 

 

حقایق درست و باورهای غلط درباره ماه رمضان در ترکیه

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

حقایق درست و باورهای غلط درباره ماه رمضان در ترکیه

 

ترکیه یکی از لیبرال‌ترین کشورهای اسلامی در جهان است. در ترکیه مثل امارات، قوانینی در مورد رعایت دقیق ماه رمضان وجود ندارد و برخی افراد تصمیم می‌گیرند که در این ماه، روزه نگیرند. در حقیقت در صورت سفر به ترکیه در ماه رمضان شاید حتی متوجه نشوید که در برخی از مناطق (به خصوص مناطق توریستی) ماه رمضان در حال برگزاری است و همه چیز به صورت عادی و طبق روال همیشگی در جریان است.

حتما بخوانید  خطرناک ترین و ترسناک ترین پل های دنیا را بیشتر بشناسید

 

همه رستوران‌ها در طول روز بسته خواهند شد – نادرست

 

در طول ماه رمضان در ترکیه، برخی از رستوران‌ها بسته هستند، اما تعداد بسیار کمی از آنها باز هستند. البته بسته بودن این مکان‌ها نیز از بعد از اذان صبح تا غروب آفتاب و هنگام اذان مغرب است. نگران نباشید! اگر به عنوان توریست به این کشور در ماه رمضان سفر کنید و روزه نباشید، حتما مکان‌هایی برای خوردن غذا یا نوشیدنی پیدا خواهید کرد.

 

اماکن و جاذبه‌های تفریحی زود بسته می‌شوند – تقریبا کاملا نادرست است

 

مکان‌ها معروف و جاذبه‌‌های مهم و شناخته شده در ترکیه، طی این ماه معمولا باز هستند ولی ممکن است برخی از آن‌ها با محدودیت یا کاهش ساعت کاری مواجه باشند. به همین خاطر بهتر است اگر قرار است در این ماه به دیدن جاذبه‌های گردشگری یا موزه‌ها بروید، از ساعت کار این مکان‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

نمی‌توانید در ملاء‌عام غذا بخورید، بنوشید یا سیگار بکشید – اشتباه است، اما …

 

در حالی که خوردن غذا، نوشیدن و سیگار کشیدن طی ماه رمضان در ترکیه غیرقانونی نیست، اما باید تا حد امکان از خوردن غذا در مکان‌‌های عمومی اجتناب کنید تا به روزه‌داران احترام بگذارید. همان طور که می‌توانید تصور کنید، ۸ تا ۱۲ ساعت روزه گرفتن کار سختی است، بنابراین سعی کنید با ملاحظه رفتار کنید.

 

همه باید زود بیدار شوند تا غذا بخورند – درست است

 

حتی اگر قصد ندارید که در ماه رمضان روزه بگیرید یا مجبور به خوردن سحری نیستید، در طول ماه رمضان در ترکیه آیین «طبل زنی» وجود دارد که به ویژه در روستاها انجام می‌شود. بر اساس این رسم، برای اطمینان از اینکه مسلمانان قبل از طلوع آفتاب برای صرف سحری بیدار می‌شوند، مردم محلی در خیابان‌ها قدم می‌زنند و روی طبل‌هایی با صدای بسیار بلند می‌کوبند. این زمان در حدود ساعت ۲.۴۵ صبح آغاز می‌شود و یکی، دو دقیقه بعد تمام خواهد شد.

 

مراسم‌ مرتبط با ماه رمضان در ترکیه

 

در ترکیه هم مثل دیگر کشو‌رهایی که اکثریت جامعه را مسلمانان تشکیل می‌دهند، ماه رمضان با شور و حال خاصی برگزار می‌شود. ماه رمضان برای مسلمان‌ها مثل کریسمس در کشورهای مسیحی است و در شهرها، انواع موسیقی‌ها یا اجراهای نمایشی و مناسبتی برگزار خواهند بود.

 

 

مراسم افطار در ماه رمضان ترکیه

 

افطار در ماه رمضان ترکیه

 

با رسم افطار کردن در ترکیه مثل یک رسم مهم و جا افتاده برخورد می‌شود. حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب، خیابان‌های شهرهای ترکیه بسیار شلوغ می‌شوند. صاحبان رستوران‌‌ها و کافه‌ها شروع به چیدن میزها در خارج از کافه یا رستوران می‌‌کنند.

برخی افراد زیراندازهای مخصوص پیک نیک را پهن می‌کنند و ناگهان غوغایی واقعی به راه می‌افتد. همه این کارها به خاطر آماده شدن برای افطار است. به خصوص در استانبول، مردم محلی در همه‌جا دست از کار می‌کشند و از قبل با دوستان و خانواده قرار می‌گذارند تا افطار را دور هم بخورند و روزه خود را باز کنند.

 

برگزاری مراسم دینی در مساجد

 

در طول ماه رمضان در ترکیه مسلمان‌ها بیشتر از ماه‌های دیگر در مساجد برای انجام فرایض دینی و خواندن نماز و عبادت کردن حاضر می‌شوند. «چاوشی خوانی» به عنوان آواز مدهبی شیعیان، در هنگام سحر به سبک و سیاق سنتی انجام می‌شود و شبکه‌‌های تلویزیونی این برنامه‌ها را پوشش می‌دهند.

حتما بخوانید  آداب و رسوم جالب ماه رمضان در عراق | از خوردن کلیچه تا شربت انگور

 

پخش کردن غذا در شهر

 

در طول ماه رمضان در ترکیه، خوراکی‌های مخصوصی بین مردم پخش می‌شود. از غذاهایی که پخش می‌شوند، می‌توان به زیتون، خرما و پنیر اشاره کرد. یکی از این خوراکی‌ها، پنیری است با نام «کاشار» که از مواد غذایی مرسوم در ترکیه به حساب می‌آید و تقریبا در تمام منازل وجود دارد.

این غذا در این ماه هم بین روزه‌داران و مسلمانان قسمت می‌شود. در کنار این پنیر، زنان ترک به درست کردن شیرینی‌هایی مثل کنوفه یا کنافه، باقلوا ترکی و نان پیده می‌پردازند. انواع سوپ و آش‌های مقوی هم به عنوان پیش غذا در افطار ماه رمضان بسیار پرطرفدار هستند.

 

برگزاری نمایشگاه کتاب

 

با فرا رسیدن ماه رمضان در شهرهای بزرگی مثل استانبول نمایشگاهی از کتاب‌های اسلامی و مذهبی برپا می‌شود که این نمایشگاه معمولا تا پایان ماه رمضان برپا است. این دسته نمایشگاه‌ها بعد از اذان مغرب شروع به فعالیت می‌کنند و در بخش‌هایی از آن، غذاها یا خوراکی‌هایی به عنوان افطاری برای بازدید کنندگان سرو می‌شود. اهر ساله فراد زیادی از این نمایشگاه دیدن می‌کنند.

 

عید فطر یا عید رمضان در ترکیه

 

عید فطر در ترکیه

 

ترکیه‌ای‌ها به عید فطر،‌ «عید رمضان» هم می‌گویند. حتی این عید به «عید شکر یا عید بایرامی» هم معروف است. دلیل آن هم مصرف زیاد شیرینی و شکر در این روز است. همچنین در روز عید فطر، به کودکان به عنوان هدیه، شکلات داده می‌شود.

از دیگر رسوم مسلمانان ترکیه در ماه رمضان، دید و بازدید دوستان و آشنایان است. در این روز همچنین مردم لباس‌های نو می‌پوشند و به زیارت اهل قبور می‌روند. افطاری دادن به ایتام، کمک به نیازمندان و برگزاری ۳ روز جشن بعد از پایان ماه رمضان، از دیگر رسوم ماه رمضان در ترکیه به حساب می‌آید.

 

خلوت بودن شهرهای ترکیه در ماه رمضان

 

ماه رمضان در ترکیه باعث می‌شود که مسافران کمتری که مذهب و دین اسلام دارند، در این ماه به این کشور سفر کنند. از آن‌جایی که تعداد زیادی از توریست‌‌ها و مسافرانی که به این کشور سفر می‌کنند، از کشورهای همسایه می‌آیند و مردم این کشورها هم عموما مسلمان هستند، در این ماه شهرهای کشور ترکیه خلوت‌تر هستند. پس در این ماه مسافرت‌ کردن می‌تواند یک تجربه جدید و هیجان انگیزتر باشد.

 

 

سوالات متداول

 

ماه رمضان در ترکیه چه خوراکی‌هایی برای افطار سرو می‌شود؟

 

ترکیه‌‌ای‌ها در ماه رمضان به عنوان شیرینی، کنافه، باقلوا و نان پیده را سرو می‌کنند. انواع سوپ و آش هم به عنوان پیش غذا در افطار ماه رمضان بسیار محبوب هستند. زیتون، خرما و پنیر هم جزو خوراکی‌ها و مواد غذایی پرطرفدار در این ماه هستند.

 

نام دیگر عید فطر در میان ترکیه‌ای‌ها چیست؟

 

ترک‌ها به عید فطر، عید رمضان، عید شکر یا عید بایرامی هم می‌گویند.

 

مراسم طبل زنی در ماه رمضان ترکیه چیست؟

 

بر اساس این رسم، برای اطمینان از اینکه مسلمانان قبل از طلوع آفتاب برای صرف سحری بیدار می‌شوند، مردم محلی در خیابان‌ها قدم می‌زنند و روی طبل‌هایی با صدای بسیار بلند می‌کوبند.

 

 

منبع: walkmyworld

 

کالابرگ الکترونیک