طرز تهیه رشته پلو تهرانی | غذای شب یلدا، چهارشنبه سوری و عید نوروز

طرز تهیه رشته پلو تهرانی | غذای شب یلدا، چهارشنبه سوری و عید نوروز


20 آذر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رشته پلو تهرانی

رشته پلو تهرانی یکی از اصیل‌ترین غذاهای تهرانی برای شام چهارشنبه سوری، شام شب عید نوروز و شام شب یلدا است که هم ظاهر جذابی دارد و هم بسیار خوشمزه است. این مدل رشته پلو مجلسی و اصیل ایرانی معمولا بدون گوشت درست می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه رشته پلو تهرانی و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای تهرانی قدیمی را به شما آموزش می‌دهیم و کمی هم درباره تاریخچه رشته پلو و رسم و رسوم خوردن رشته پلو تهرانی صحبت می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو تهرانی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رشته پلویی ۱۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
کشمش نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
خرما ۱۰ عدد
زعفران دم‌کرده غلیظ ۱ قاشق چای‌خوری
دارچین نصف قاشق چای‌خوری
نان یا سیب زمینی برای ته دیگ
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
زردچوبه و نمک به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت رشته پلو تهرانی: ۶۰ دقیقه
میزان کالری در ۱۰۰ گرم رشته پلو تهرانی: حدود ۲۹۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه رشته پلو تهرانی با خرما و کشمش

مراحل طرز تهیه رشته پلو تهرانی با خرما

رشته پلوی تهرانی معمولا بدون گوشت و با خرما و کشمش سرخ شده سرو می‌شود. مراحل طرز تهیه رشته پلو تهرانی با خرما و کشمش را دنبال کنید.

مرحله اول؛ برنج و کشمش را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه رشته پلو تهرانی باید برنج را به خوبی بشویید و آن را در یک ظرف آب بریزید. کمی نمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید برنج برای ۲ ساعت در آب بماند. سپس کشمش را بشویید و آن را در ظرف آب جداگانه‌ای بریزید. هسته خرماها را هم جدا کنید و کنار بگذارید.

در صورت تمایل می‌توانید برنج، کشمش پلویی و نمک را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ برنج را در آب جوش بپزید

در این مرحله باید یک قابلمه آب روی شعله گاز قرار دهید. مقداری نمک به آن اضافه کنید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. در ادامه آب اولیه برنج را خالی کنید و آن را در قابلمه آب جوش بریزید. اجازه دهید برنج برای چند دقیقه بجوشد و نیم پز شود.

مرحله سوم؛ رشته پلویی را به برنج اضافه کنید

در این مرحله باید رشته‌های پلویی را به اندازه دلخواه خرد کنید و در چند دقیقه پایانی به برنج و آب جوش اضافه کنید. برنج و رشته را به آرامی با قاشق هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. برنج و رشته پلویی را آبکش کنید. در این مرحله بهتر است برنج را بچشید و اگر طعم آن شور بود، حتما چند دور برنج را با آب سرد بشویید تا شوری آن از بین برود.

حتما بخوانید  طرز تهیه لبو شکم پر به ۲ روش گرم و یخچالی با طعم لذیذ

می‌توانید رشته پلویی را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ رشته پلو را دم کنید

در این مرحله از طرز تهیه رشته پلو تهرانی باید مقداری روغن در قابلمه بریزید. برای ته دیگ دلخواه خود از نان لواش یا سیب زمینی خرد شده استفاده کنید. سپس ترکیب برنج و رشته را در قابلمه بریزید. یک دم کنی روی درب قابلمه قرار دهید و سپس حدود ۴۵ دقیقه صبر کنید تا رشته پلوی شما دم بکشد.

مرحله پنجم؛ روغن و زعفران را به برنج اضافه کنید

در ۱۵ دقیقه نهایی پخت رشته پلو باید مقداری زعفران دم کرده و روغن به غذا اضافه کنید و به آرامی آن را با پشت قاشق هم بزنید. سپس صبر کنید تا رشته پلو کامل دم بکشد.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران و روغن جامد یا روغن مایع را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم، پیاز داغ درست کنید

در این مرحله باید پیاز را به صورت خلالی نازک خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند و یک پیاز داغ مجلسی درست کنید. سپس زردچوبه و دارچین را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود.

می‌توانید پیاز داغ منجمد، زردچوبه و دارچین را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله هفتم؛ کشمش و خرما را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه رشته پلو حرفه‌ای به روش رستورانی باید کشمش‌ها را به پیاز داغ اضافه کنید. کشمش را برای چند دقیقه تفت دهید. سپس خرماهایی که هسته آن‌ها را جدا کرده‌اید را هم به ترکیب پیاز و کشمش اضافه کنید و برای چند دقیقه در روغن سرخ کنید.

در صورت تمایل می‌توانید خرما را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هشتم؛ رشته پلو تهرانی را سرو کنید

بعد از این که رشته پلو دم کشید، آن را در دیس مورد نظرتان بریزید. سپس روی برنج را با ترکیب پیاز داغ، کشمش و خرما تزیین کنید و از طعم این غذای ساده و خوشمزه لذت ببرید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رشته پلو تهرانی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رشته پلو تهرانی

  • برای تهیه رشته پلو باید زمانی برنج را آبکش کنید که نیم پز شده است. برای تشخیص این موضوع می‌توانید برنج را بین دو ناخن فشار دهید. اگر اطراف و سطح روی برنج نرم بود و مغز آن هنوز کمی سفت بود، یعنی برنج آماده آبکش کردن است.
  • در طرز تهیه رشته پلو تهرانی می‌توانید بعد از این که برنج نیم پز شد، رشته‌ها را خرد و به آن اضافه کنید و بعد از ۱ دقیقه برنج و رشته را با هم آبکش کنید.
  • از آن جایی که رشته طعم شوری دارد، نباید در رشته پلو از مقدار نمک زیادی استفاده کنید.
  • بعد از تهیه رشته پلو تهرانی می‌توانید آن را در کنار گوشت قلقلی، مرغ سرخ شده یا ماهی سرو کنید یا به همان صورت بدون گوشت و گیاهی میل کنید.
  • در برخی شهرهای ایران برای تهیه رشته پلو علاوه بر کشمش و خرما از مغز گردوی خرد شده و قیسی نیز استفاده می‌شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید ترکیب خرما، پیاز داغ و کشمش را قبل از دم کردن رشته پلو با رشته و برنج ترکیب کنید و با هم دم کنید.
  • راز خوشمزگی رشته پلو اضافه کردن مقداری زعفران به آن است. زعفران عطر شگفت انگیزی به این غذا می‌بخشد.
  • در طرز تهیه رشته پلو تهرانی خوشمزه می‌توانید از گوشت قلقلی در کنار غذا استفاده کنید. برای این کار باید گوشت چرخ کرده را با پیاز، نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید و مایه گوشت را به شکل قلقلی درست کنید و در روغن سرخ کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم روش تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده را هم مطالعه کنید.
حتما بخوانید  ۱۸ روش برای بالا بردن ماندگاری ترشی گوجه (سالاد مشهدی)

رشته پلو چیست؟

رشته پلو چیست؟

رشته پلو یک غذای اصیل ایرانی است که برای تهیه آن از ترکیب برنج آبکش شده و رشته مخصوص پلویی استفاده می‌شود. برخی افراد این غذا را با گوشت و مرغ تهیه می‌کنند و برخی دیگر برای درست کردن رشته پلو گیاهی و بدون گوشت مقداری هویج خرد شده، کشمش و خرما و قیسی به آن اضافه می‌کنند. رشته‌ای که برای تهیه رشته پلو استفاده می‌شود، از ترکیب آرد گندم، آب و نمک درست می‌شود و شباهت زیادی به رشته آش دارد. این رشته معمولا نازک‌تر از رشته آش است و رنگ تیره‌تری دارد و علت این تیرگی نیز بو دادن رشته در کارخانه است.

خواص رشته پلو با خرما

رشته پلویی ترکیبی از آرد و آب و نمک است و از آن جایی که این غذا در کنار کشمش و خرما سرو می‌شود، مصرف به اندازه آن می‌تواند برای بدن مفید باشد. به خاطر داشته باشید که رشته پلو کربوهیدرات زیادی دارد و از همین رو به تامین انرژی بدن کمک می‌کند. مصرف رشته پلو با خرما موجب بهبود عملکرد سیستم گوارشی، جلوگیری از زوال عقل، درمان افسردگی و همچنین لطافت پوست می‌شود.

تاریخچه رشته پلو تهرانی و آداب خوردن آن

با تاریخچه رشته پلو آشنا شوید

رشته پلو یک غذای قدیمی ایرانی است که از سال‌های دور برای شام شب سال تحویل و شام شب چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران از جمله تهیه می‌شد. هنوز هم بسیاری از ایرانی‌ها در شب سال نو رشته پلو درست می‌کنند و معتقد هستند که خوردن این غذا در ابتدای سال موجب می‌شود تا رشته کار و زندگی خود را در سال جدید به دست بگیرند.

در تهران قدیم برای خوردن رشته پلو آداب خاصی وجود داشت. مثلا اگر مرد سرپرست خانواده دچار مشکل مالی بود، معمولا بشقاب اول رشته پلو را به او می‌دادند تا گره از مشکلاتش باز شود.

طبق رسوم تهران قدیم اگر در خانواده‌ای دختر و پسر مجرد وجود داشته باشد، آن‌ها باید زیر قابلمه رشته پلو را روشن کنند و بعد از پخت درب قابلمه را باز کنند. زیرا در قدیم معتقد بودند که این کار به باز شدن بخت جوانان کمک می‌کند.

وقتی هم که می‌خواستند رشته پلو را بکشند دختر یا پسر مجرد از خانه بیرون می‌رفتند و پشت درب خانه منتظر می‌ماندند. مادر یا مادربزرگ یک بشقاب رشته پلو می‌کشید و منتظر می‌ماند تا پسر یا دختر در بزند. قبل از ورود جوان مجرد به خانه باید دو قاشق از آن رشته پلو می‌خورد بعد وارد خانه می‌شد.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن رشته پلو تهرانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن رشته پلو تهرانی

اصلی‌ترین ادویه رشته پلو چیست؟

اصلی‌ترین ادویه رشته پلو زردچوبه است و اضافه کردن مقداری دارچین نیز طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشد.

چرا رشته پلو تهرانی شور می‌شود؟

از آن جایی که رشته طعم شوری دارد، نباید در رشته پلو از مقدار نمک زیادی استفاده کنید.

رشته پلو با چی خورده میشه؟

می‌توانید رشته پلو را با خرما و کشمش میل کنید و یا از گوشت قلقلی و مرغ سرخ شده در کنار آن استفاده کنید. برای مخلفات سرو کنار رشته پلو معمولا از سالاد شیرازی، ماست و سبزی خوردن استفاده می‌شود.

کالابرگ الکترونیک