۲ طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده ساده و قلقلی به روش مجلسی

۲ طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده ساده و قلقلی به روش مجلسی


19 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده ساده و قلقلی به روش مجلسی

رشته پلو با گوشت چرخ کرده یکی از مدل‌های خوشمزه و مجلسی رشته پلو است. اگر می‌خواهید رشته پلو را بدون خورش و به صورت پلویی سرو کنید، رشته پلو با مرغ و رشته پلو با گوشت چرخ کرده به صورت ساده یا قلقلی بهترین گزینه برای مهمانی یا دورهمی و شام شب عید و شام شب یلدا است. این غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده هم لذیذ است و هم در زمان کمی هم درست می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده به ۲ روش ساده و قلقلی را به شما آمورش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده (برای ۴ یا ۵ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رشته پلویی خرد شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد درشت
زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
پوره یا رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
کشمش پلویی و مغز گردوی خرد شده به مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
خرما ۱۰ عدد یا بیشتر
روغن یا کره به مقدار لازم
پودر دارچین و پودر سیر به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت رشته پلو با گوشت چرخ کرده: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده ساده

مراحل طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده ساده

رشته پلو با گوشت چرخ کرده یکی از غذاهای ساده و در عین حال مجلسی و خوشمزه است که می‌توانید به راحتی برای مهمانی‌ها یا دورهمی‌ها در زمان کمی تهیه کنید. برای تهیه این پلوی لذیذ، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد رشته پلو را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده، برنج را پاک کنید و بشویید. برنج را با مقداری آب نمک به مدت حداقل نیم ساعت تا ۲ ساعت، بخیسانید. کشمش پلویی را هم در آب خیس کنید. در یک تابه کمی کره و روغن مایع بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس رشته‌های پلویی خرد شده را در تابه بریزید و کمی تفت دهید. سپس حرارت را قطع کنید و رشته پلویی را کنار بگذارید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دست حلوا گیلانی بدون روغن و با روغن به روش اصلی

برای خرید انواع برنج، کشمش پلویی، رشته پلویی، روغن مایع و کره می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: گوشت چرخ کرده را با پیاز تفت دهید

در این مرحله، پوست پیاز را بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. سپس در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا روغن داغ شود. پیاز را در تابه سرخ کنید تا طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا رنگ گوشت تغییر کند و تفت بخورد.

در صورت تمایل پیاز داغ منجمد و گوشت چرخ کرده را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله سوم: مایه گوشت چرخ کرده را آماده کنید

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، پودر دارچین و رب یا پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و هم بزنید. ۵ دقیقه صبر کنید تا ادویه‌ها به خورد گوشت بروند و بوی زهم گوشت گرفته شود. سپس به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب جوش به تابه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت بپزد. در ۵ دقیقه پایانی، ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را هم اضافه کنید و هم بزنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کافی است تا آب گوشت کشیده شود و مایه گوشت چرخ کرده برای رشته پلو آماده شود.

رب گوجه و انواع ادویه‌های معطر مثل زردچوبه، فلفل سیاه، زعفران، پودر دارچین، پودر سیر و نمک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: برنج را بجوشانید

در این مرحله از طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده، در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. برنج را از آب نمک آبکش کنید و در قابلمه بریزید. اجازه دهید برنج یک جوش بخورد و کمی نرم شود. سپس رشته‌های پلویی را به قابلمه برنج اضافه کنید و بگذارید یک جوش دیگر بخورند، تا هم برنج و هم رشته‌های پلویی نرم شوند. سپس برنج و رشته را آبکش کنید.

مرحله پنجم: ترکیب برنج و رشته و گوشت را در قابلمه بریزید

در یک قابلمه، مقداری روغن بریزید و کف آن را نان لواش یا سیب زمینی‌های حلقه‌شده بچینید تا ته‌دیگ دلخواه خود را داشته باشید. سپس یک لایه رشته پلویی و برنج و یک لایه مایه گوشت بریزید. دوباره یک لایه برنج و رشته و یک لایه مایه گوشت اضافه کنید. همه لایه‌ها را به همین شکل در قابلمه بریزید تا موادتان تمام شود. درب قابلمه را با دم‌کنی روی آن بگذارید تا رشته پلو دم بکشد.

مرحله ششم: خرما، کشمش و گردو را آماده کنید

قبل از سرو رشته پلو، در یک تابه، مقداری کره بریزید و کشمش‌های آبکش شده را چند ثانیه در آن تفت دهید و از تابه بیرون بیاورید. سپس خرمای هسته و پوست گرفته را به مدت ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه تفت دهید. در آخر مغز گردو را اضافه کنید و تفت دهید.

خرما و مغز گردو را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کباب کاسه ای یا کاسه کباب اردبیل کبابی و در فر

مرحله آخر: رشته پلو با گوشت چرخ کرده را سرو کنید

بعد از دم کشیدن رشته پلو (۴۵ دقیقه کافی است)، روی رشته پلو کمی روغن محلی، کره یا روغن مایع بریزید. به اندازه یک کف‌گیر از روی برنج بردارید و با باقی‌مانده زعفران دم‌کرده مخلوط کنید. رشته پلو را به آرامی با کفگیر هم بزنید تا رشته پلو و گوشت چرخ کرده مخلوط شوند و سپس در ظرف سرو بریزید. روی رشته پلو، برنج زعفرانی را بریزید. در آخر، کشمش، گردو و خرمای تفت داده شده را روی رشته پلو بریزید و آن را سرو کنید. نوش جان!

نکته: می‌توانید مایه گوشت چرخ کرده را کنار بگذارید و بعد از دم کشیدن رشته پلو آن را به همراه سایر مخلفات روی رشته پلو بریزید.

روش تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده قلقلی

طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده قلقلی

برای تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی، به جای سرخ کردن گوشت با پیاز و ادویه‌ها، گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده و آب‌گیری شده و نمک، فلفل سیاه و زردچوبه، مخلوط کنید و ورز دهید. با مایه گوشت، کوفته‌های قلقلی درست کنید. سپس آنها را در روغن سرخ کنید. بعد از دم دادن رشته پلو، گوشت‌های قلقلی را به همراه سایر مخلفات مثل روش اول روی رشته پلو بریزید و آن را سرو کنید.

نکات طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده

  • اگر می‌خواهید رشته پلو شما، رنگ طلایی بگیرد، به جای استفاده از پوره یا رب گوجه فرنگی، از کمی زعفران دم کرده برای سرخ کردن گوشت چرخ کرده و روی رشته پلو در هنگام سرو، استفاده کنید.
  • برای خرما، از خرماهای عسلی و خیلی نرم استفاده نکنید. همچنین خرماها نباید خیلی سفت باشند.
  • پوست و هسته‌ خرماها را قبل از تفت دادن در کره یا روغن، جدا کنید. برای راحت‌تر جدا شدن پوست خرماها، آنها را کمی در آب جوش بگذارید و بعد پوستشان را جدا کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن رشته پلو با گوشت چرخ کرده

فوت و فن‌های خوشمزه شدن رشته پلو با گوشت چرخ کرده

رشته پلو با چی خورده می‌شه؟

رشته پلو معمولا با سالاد شیرازی، سالاد کاهو، انواع ترشی یا ماست و دوغ سرو می‌شود.

برای ترش شدن طعم رشته پلو چه کنیم؟

می‌توانید از سماق برای طعم ترش رشته پلو استفاده کنید. به این صورت که در هنگام سرو رشته پلو، روی گوشت و رشته پلو، کمی سماق بپاشید یا به مایه گوشت چرخ کرده، کمی آبلیمو، آبغوره یا چاشنی‌های ترش مزه اضافه کنید. سماق و آبلیمو، آبغوره را می‌توانید به روش‌های حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

چه کار کنیم که رشته در رشته پلو از هم وا نرود و شفته نشود؟

برای جلوگیری از وا رفتن رشته در رشته پلو، برای جوشاندن رشته‌ها، باید آنها را بعد از اینکه برنج‌ها نرم شدند، به قابلمه برنج در حال جوشیدن اضافه کنید. چون مدت زمان مورد نیاز برای نرم شدن رشته، کمتر از برنج است. همچنین برای اینکه رشته‌ها ظاهر سالم‌تری داشته باشند، قبل از اضافه کردن به برنج، آنها را با مقداری کره یا روغن تفت دهید و بعد به قابلمه بیفزایید.

 

کالابرگ الکترونیک