۵ چالش بازاریابی خرده فروشی که برای سال ۲۰۲۲ باید آن‌ ها را برطرف کرد

۵ چالش بازاریابی خرده فروشی که برای سال ۲۰۲۲ باید آن‌ ها را برطرف کرد


7 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چالش های بازاریابی خرده فروشی که برای سال 2022 باید آن ها را برطرف کرد

چالش های بازاریابی خرده فروشی پس از اتفاقاتی که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم، نیز مانند بسیاری از چیزها تغییر کرده است. بازاریابی در سال ۲۰۲۲ مانند یک دنیای کاملا جدید خواهد بود. از فقدان کوکی‌های شخص ثالث گرفته تا تکامل تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، شاهد تغییرات عمده‌ای هستیم. بازاریابان می‌دانند که باید مدام خود را بروز‌رسانی کنند. ترندهای جدید ظهور کرده‌اند و این به معنای ظهور چالش های جدید در بازاریابی خرده‌فروشی است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

 

۱- ردیابی از طریق KPI ؛ از جمله چالش‌های بازاریابی خرده فروشی

 

ردیابی از طریق KPI ؛ از جمله چالش های بازاریابی خرده فروشی

 

تعیین KPI یک چالش بازاریابی در صنعت خرده فروشی است که در سال ۲۰۲۲ باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. توجه به ردیابی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) می‌تواند به شما کمک کند موفقیت کمپین خود را اندازه‌گیری کنید. این بدان معنا است که می‌توانید کمپین‌های فوری و پیش رو را برای عملکرد بهتر بهینه‌سازی کنید.

 

 

استفاده از ابزارهای مناسب

 

برای پرداختن به شاخص عملکرد کلیدی باید نکات مهمی را رعایت کنید. یکی از نخستین و مهم‌ترین این نکات، تعریف و تعیین KPI است. از ابزارهایی استفاده کنید که KPI را اندازه‌گیری می‌کند. در مرحله بعد مشخص کنید که چه کسی مسئول بحث ردیابی شاخص عملکرد کلیدی در بخش بازاریابی است.

 

از این شخص بخواهید تا یافته‌های خود را با تیم در میان بگذارد. استراتژیست‌های بازاریابی می‌توانند از این اطلاعات برای تنظیم کمپین‌ها در صورت نیاز استفاده کنند. سعی کنید رویکردهای گذشته را نادیده بگیرید و برای ردیابی شاخص عملکرد کلیدی این مراحل را پیش ببرید. در صورت نیاز لازم است گاهی این مراحل را تکرار کنید تا یک عملکرد بهینه داشته باشید.

 

۲- هزینه؛ از جمله چالش های بازاریابی خرده فروشی

 

هزینه؛ از جمله چالش های بازاریابی خرده فروشی

 

یکی از چالش‌های مهم بازاریابی خرده فروشی، بحث هزینه است. این که برای کدام شبکه باید پول خرج کنید. بسیاری از متخصصان بازاریابی می‌گویند که در تعیین بودجه خود برای تبلیغات آنلاین مشکل دارند. بخشی از این مشکل ناشی از انبوهی از پلتفرم‌ها و شبکه‌های موجود برای برند‌ها است.

 

پلتفرم‌هایی که نیاز دارند پولی صرف آن‌ها شود. برای این که بفهمید پول خود را در کدام یک از پلتفرم‌های رسانه‌ای خرج کنید، تاثیر آنها را تجزیه و تحلیل کنید. برای این کار لازم است تا دو چیز را توسعه دهید. موضوع اول سیستمی برای آزمایش بحث «هزینه به ازای جذب» (CPA) است.

حتما بخوانید  بیت کوین در فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای | فناوری بلاکچین به کمک ارزهای دیجیتال می‌‌آید

 

 

هزینه به ازای جذب (CPA) چیست؟

 

CPA (هزینه به ازای جذب) به معنای مقدار پولی است که در پلتفرم‌های تبلیغاتی برای جذب یک مشتری یا لید جدید هزینه می‌شود. این مقدار پول با تقسیم کل هزینه صرف شده بر تعداد تبدیل‌ها در یک بازه زمانی محاسبه می‌شود. اما اقدام دومی که باید در مسیر توسعه آن قدم بردارید، کمپین هایی برای بهبود بحث CPA شما و مقیاس‌بندی بر اساس آن است.

 

عواملی مانند بودجه و عملکرد سایت شما بر تصمیم‌تان در مورد اولویت‌بندی شبکه‌ها تاثیر می‌گذارد. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما واقعا زمانی را در آن پلتفرم خاص که انتخاب کرده‌اید، صرف می‌کنند. در غیر این صورت تبلیغات در آن پلتفرم ارزشی نخواهد داشت.

 

 

۳- قوانین، حریم خصوصی و اشتراک‌گذاری داده؛ از جمله چالش های بازاریابی خرده فروشی

 

قوانین، حریم خصوصی و اشتراک‌گذاری داده؛ از جمله چالش های بازاریابی خرده فروشی

 

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چطور قوانین شرکت‌ها، حریم خصوصی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها می‌توانند به عنوان بخشی از چالش های بازاریابی خرده فروشی، تاثیر‌گذار باشند؟ ما در حال ورود به دنیای بدون کوکی هستیم. اما معنی این موضوع چیست؟ شبکه‌ها با قوانین پیرامون انتخاب، حریم خصوصی و اشتراک‌گذاری داده‌ها و کوکی‌های شخص ثالث سفت و سخت‌تر می‌شوند.

 

خوشبختانه بیشتر بازاریابان نگران نیستند. حدود ۸۰ درصد از بازاریابان می‌گویند خلاص شدن از شرّ کوکی‌ها تاثیر نسبتا عمده‌ای بر استراتژی تبلیغاتی خواهد داشت. طبق تحقیقات ۲۹ درصد کاملا از اثربخشی این موضوع مطمئن هستند و ۵۸ درصد آنها می‌گویند حذف کوکی‌ها برای رسیدن به هدف تعیین شده تاثیرگذار است.

 

 

حرکت در مسیر دنیای بدون کوکی

 

حرکت در مسیر دنیای بدون کوکی

 

بنابراین برای حرکت در مسیر دنیای بدون کوکی می‌توان قدم‌های مهمی برداشت. در مرحله اول، داده‌های به‌دست آمده از منابع ارزشمند را اولویت‌بندی کنید. به اخبار پیرامون کوکی‌ها و هدف‌گذاری (از جمله تگ سرور از طریق گوگل تگ منیجر و رابط‌ های برنامه نویسی برنامه اندازه‌گیری تبدیل) توجه کنید.

 

در عین حال شما باید به توسعه و آموزش فلاک ( FLoc) اهمیت بدهید. گوگل ابزار جدیدی به نام فلاک را در مرورگر کروم برای جایگزینی کوکی‌های متفرقه عرضه کرده است. گوگل اعلام کرده مرورگر کروم پشتیبانی از کوکی‌های متفرقه یا شخص ثالث را متوقف می‌کند. در واقع گوگل کوکی‌های شخص ثالث را با ابزاری به نام فلاک که به معنی یادگیری مشترک گروه‌ها است، جایگزین کرده است.

 

 

فلاک ( FLoc) چیست؟

 

فلاک مبتنی بر یادگیری ماشینی است و به هر مرورگری اجازه می‌دهد به طور ناشناس نحوه جست‌ و جوی کاربران در اینترنت را زیر نظر بگیرد تا آنها را در گروه‌های مختلف موسوم به COHORT دسته‌بندی کند. در واقع تبلیغات بر اساس گروهی که کاربر در آن قرار داده شده، نمایش داده می‌شود نه بر اساس اطلاعات فردی.

 

به این ترتیب کاربر با تبلیغات هدفمند مواجه می‌شود اما به شیوه‌ای ناشناس. گوگل معتقد است این مکانیزم به حفظ حریم خصوصی کاربر کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده که ۵۸ درصد از بازاریابان معتقدند فلاک موثرتر از هدف‌گیری مبتنی بر کوکی است.

حتما بخوانید  ضرورت فراخوان عمل (Call to Action) در مسیر بازاریابی دیجیتال

 

۴- تولید محتوای خلاقانه و برندینگ؛ از جمله چالش های بزرگ بازاریابی خرده فروشی

 

تولید محتوای خلاقانه و برندینگ؛ از جمله چالش های بزرگ بازاریابی خرده فروشی

 

تولید محتوای خلاقانه و برند‌سازی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با صدایی رساتر قابل تشخیص شوند. ثبات در ارائه محتوا در همه پلتفرم‌های آنلاین مهم تلقی می‌شود. محتوا از جمله چالش‌های مهم بازاریابی خرده فروشی است. در عین حال برندسازی را هم نباید نادیده گرفت. بهتر است برای حل این چالش یک راهنما و دستورالعمل ساده برندسازی تهیه کنید. سعی کنید خلاقیت به خرج دهید و از دارایی‌های برند خود استفاده کنید.

 

 

اهمیت خلاقیت در تولید محتوا و برندسازی

 

منظور از دارایی‌های برند، از رنگ برند گرفته تا سبک لوگو برند و… است. از رسانه‌های بصری گرفته تا مشخصات نوشتاری، همه چیز را روی میز قرار دهید. هر چه زودتر محتوایی خلاقانه و دستور العمل‌های برندینگ خود را تعریف کنید، زودتر می‌توانید استراتژی خود را توسعه دهید. برای برند‌سازی و خلق محتوای خلاقانه بر روی چند نکته کلیدی تمرکز کنید.

 

مخاطبان و سفر خرید آنها را در یک سطح اساسی و مهم تجزیه و تحلیل کنید. مطمئن شوید که تیم بازاریابی شما از استراتژی‌های محتوا و برندسازی آگاهی دارد. از سرمایه‌گذاری نترسید! بر اساس تحقیقات طی دو سال آینده ۶۹ درصد از بازاریابان تصمیم می‌گیرند تا بودجه خود را افزایش دهند. مطمئن شوید که پیام برند تجاری با اقدامات شما به عنوان یک برند هماهنگ است.

 

۵- استراتژی بازاریابی اومنی چنل

 

استراتژی بازاریابی اومنی چنل

 

برای قرار گرفتن در مقابل چالش های بازاریابی خرده فروشی، شروع به بازاریابی اومنی چنل کنید. از طریق این نوع بازاریابی، شرکت شما می‌توانید دید جامعی از نحوه عملکرد تبلیغات شما در وب داشته باشد. برای موفقیت آمیز بودن بازاریابی اومنی چنل، اقدامات متفاوتی باید انجام دهید. به عنوان مثال از گزینه‌های جایگزین برای کوکی‌های شخص ثالث در درک مخاطب خود استفاده کنید.

 

سپس از این داده‌ها برای ایجاد تصویر واضح از افراد در کانال‌های هدف استفاده کنید. اگر فروشگاه آفلاینی هستید که به دنبال ارتقای سطح دیجیتال مارکتینگ خود هستید، سعی کنید از طریق ترکیب فناوری و بازاریابی خودکار اومنی چنل در این مسیر محکم قدم بردارید. استراتژی محتوای خود را به گونه‌ای بسازید که در کانال‌های مختلف کاربرد داشته باشد. بهتر است مدام نتایج بازاریابی اومنی چنل خود را اندازه گیری کنید و ادامه مسیر را بر اساس داده‌های به‌دست آمده پیش ببرید.

 

سخن پایانی

 

تغییرات اساسی در دنیای بازاریابی خرده فروشی رخ داده است. در عین حال چالش های بازاریابی خرده فروشی نیز با ظهور ترند‌ها تغییر کرده‌اند. یافتن این چالش‌ها و قدم برداشتن در مسیر شناخت و حل آنها تاثیر زیادی در رشد و توسعه برند تجاری شما خواهد داشت.

 

 

منبع: forbes

کالابرگ الکترونیک