مراحل تحول در صنعت خرده فروشی از نگاه فوربس

مراحل تحول در صنعت خرده فروشی از نگاه فوربس


29 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگاهی به مراحل تحول در صنعت خرده فروشی

تحول در صنعت خرده فروشی امری اجتناب ناپذیر است. پاندمی کرونا به این تحولات و پوست اندازی در صنعت ریتیل سرعت بیشتری بخشید. در این دوران برندهای بزرگ و کوچک بر روی راه اندازی کانال های تحویل آنلاین کنار خیابان و درب منزل متمرکز شدند. اما بعد از پاندمی دوباره خریداران به طور فزاینده ای به دنبال برقراری مجدد ارتباطات و خرید حضوری هستند. ارتباطاتی که تجربیات شخصی سازی شده به همراه داشته باشند. اگر خرده فروشان تجربیات شخصی سازی شده در فروشگاه های آفلاین خود را بهبود نبخشند، با شکست روبرو می شوند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به روند تحول در صنعت خرده فروشی پرداخته ایم.

 

 

تکامل در مسیر تحول در صنعت خرده فروشی

 

تکامل در مسیر تحول در صنعت خرده فروشی

 

خرده فروشان نیاز دارند که مرزهای تحول دیجیتال را در فروشگاه های خرده فروشی جابجا کنند، به خصوص برای استفاده از فرصت های فزاینده برای خدمت رسانی به مشتریان، در جایی که مشتریان می خواهند به آن ها خدمات سریع و به موقع ارائه شود. در این میان چه راهی بهتر از به کار گیری فناوری به روز برای انجام این تغییر و تحولات وجود دارد؟

 

 

بیشتر بخوانید: ترند های حمل و تحویل کالا در صنایع خرده فروشی

 

 

اهمیت به بحث زیرساخت در مسیر تحول در صنعت خرده فروشی

 

اهمیت به بحث زیرساخت در مسیر تحول در صنعت خرده فروشی

 

تکامل و تحول در صنعت خرده فروشی در لبه مرز قرار دارد. زیرساخت های محاسباتی فروشگاه های سنتی و فیزیکی برای شبکه سازی و پردازش به صورت روزانه نیاز به تغییرات دارند. محبوبیت روز افزون اینترنت و تجربه استفاده از بازاریابی اومنی چنل، نقطه شروع تغییرات و تحولات در مسیر فناوری است.

ارتباطات از راه دور، اهمیت دادن به پهنای باند شبکه و وب سایت های برندهای خرده فروشی مسیر را تا حد زیادی متحول کرده است. مشتریان حالا دیگر می توانند تا وب سایت های برند تجاری را مرور کنند. در عین حال باید بتوانند سبک ها و قابلیت های محصول را بررسی کنند. موارد دلخواه را ذخیره کنند و در مواقع لازم اقدام به خرید کنند.

در مراحل ابتدایی شکوفایی صنعت خرده فروشی، برای حل بسیاری از چالش های دیداری و هوشمند در زمان واقعی بین فروشگاه های فیزیکی و کانال های دیجیتال کار چندان جدی انجام نشد.

 

نیاز به بازاندیشی در مسیر تحول در صنعت خرده فروشی

 

نیاز به بازاندیشی در مسیر تحول در صنعت خرده فروشی

 

پس از مرحله اول تجربیات در مسیر فناوری در صنعت خرده فروشی، حالا با موضوعات پیچیده تری مواجه هستیم. بحث بازاندیشی و ایجاد یک شبکه امن قوی ضروری است. در حال حاضر نیاز به رقم زدن تجربه استثنایی برای مشتری است. پشتیبانی مصرف کننده و در عین حال تمام جنبه های صنعت خرده فروشی به یک مدیریت خودکار احتیاج دارد.

حتما بخوانید  5 چالش بازاریابی خرده فروشی که برای سال ۲۰۲۲ باید آن‌ ها را برطرف کرد

همه چیز از مدیریت خودکار موجودی گرفته تا تجارت الکترونیک و تسویه حساب بدون اصطکاک و تماس نیازمند تغییرات است. در مسیر این تغییرات باید به بحث بهبود تعامل و پیشگیری از ضرر نیز توجه کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در خرده فروشی و تجارت الکترونیک

 

 

تجربه نایک در مسیر تحول در صنعت خرده فروشی

 

یکی از مثال های واضح در مسیر تحول در صنعت خرده فروشی Nike House of Innovation OOO است. نایک هاوس یک فروشگاه پرچمدار و یک برند تجاری مهم در خیابان پنجم در شهر نیویورک است. این فروشگاه کاملا زنده است. تجارب شخصی، هوشمندسازی و پاسخگویی به موقع را می توان در آن مشاهده کرد.

تسویه حساب فوری توسط برنامه های مدرن و دستگاه های هوشمند را نمی توان در آن نادیده گرفت. پشتیبانی هوشمند در این فروشگاه نشان می دهد که صنعت خرده فروشی همچنان زنده است. تمامی این موضوعات به دلیل اتصال ماهرانه و عملیات شبکه ایمن برای رضایت مشتری در مسیر تحول خرده فروشی است.

 

بیشتر بخوانید: ۱۵ استراتژی برای مدیریت و برآوردن انتظارات مشتری

 

 

مزایای تحول در صنعت خرده فروشی

 

مزایای تحول در صنعت خرده فروشی

 

یکی از مزایای مهم تحول در صنعت خرده فروشی، دستیابی برای راه حل هایی برای پردازش و ذخیره سازی داده ها در فروشگاه های فیزیکی است. این داده ها باعث می شود تا بتوان به سادگی مشتریان را پشتیبانی کرد. در مسیر این تغییرات مشتریان اجازه انتخاب سریع پیدا می کنند. در عین حال به کسب و کارها این فرصت داده می شود تا از رقبای خود سبقت بگیرند و جلو بیفتند.

 

 

از بین رفتن مرز بین خرید حضوری و آنلاین

 

از جمله دیگر مزایای تحول در صنعت خرده فروشی از بین رفتن مرز بین خرید حضوری و آنلاین است. به عنوان مثال یک مشتری ممکن است اقلامی را بر اساس یک ویدئو تیک تاک به سبد خرید مجازی خود اضافه کنید. چند روز بعد ممکن است او به یک فروشگاه مراجعه کند و از نمایشگر دیجیتال و نظراتی که در هنگام عبور از راهرو در تلفن هوشمند خود می خواند، سیگنال هایی را دریافت کند و نظرش عوض شود.

 

 

بیشتر بخوانید: تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) | تبدیل بازدیدهای آنلاین به فروش آفلاین

 

 

مشتریان با ارزش

 

دسترسی سریع و یکپارچه به اطلاعات در فروشگاه همراه با رفتار خرید فعالانه مصرف کننده می تواند باعث تغییر و بهبود درآمد خرده فروشی شود. مصرف کنندگان فعال در دنیای فیزیکی و آفلاین مشتریان با ارزش خرده فروشی هستند؛ چرا که بیشتر خرید می کنند و بیشتر خرج می کنند.

مشتری که هر دو کانال خرید، چه آنلاین و چه آفلاین را بررسی و رصد می کند؛ معمولا ۳ برابر بیشتر از مشتری آنلاین خرید می کند. در عین حال ۴ برابر بیشتر در سال برای خرید هزینه می کند.

حتما بخوانید  چرا تخفیف و فروش ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نفع مشتری و فروشنده است؟

 

 

اهمیت داده در مسیر تحول در صنعت خرده فروشی

 

اهمیت داده در مسیر تحول در صنعت خرده فروشی

 

خرده فروشانی که فروشگاه ها را به عنوان قطب های اطلاعاتی تصور می کنند، در مسیر تحول در صنعت خرده فروشی از منطق مالی و عملی خوبی برخوردار هستند. تصمیمات مبتنی بر داده بر اساس رفتار مشتریان تاثیر چشمگیری در رضایت مشتری و در عین حال افزایش درآمد دارد.

عملکرد بر اساس داده (دیتا) باعث انعطاف پذیری بیشتر کسب و کار و افزایش هوش عملیاتی می شود. در عین حال هزینه های عملیاتی کمتر شده و تجارب مشتریان و همکاران بهبود می یابد. بحث داده (دیتا) در زنجیره تامین نیز بسیار مهم است. آگاهی از داده های فروشگاهی برای تولید، تکمیل، حمل و نقل و ذخیره مقادیر مناسب موجودی در زمان مناسب بسیار تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: اهمیت اشتراک گذاری داده (Data) بین برندها و صنعت خرده فروشی

 

 

ایجاد مزیت رقابتی با تحول در صنعت خرده فروشی

 

ایجاد مزیت رقابتی با تحول در صنعت خرده فروشی

 

در مسیر تغییر و تحول در صنعت خرده فروشی، فروشگاه های هوشمند می توانند از این تغییرات به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنند. یکی از این مزیت های رقابتی، مراکز داده بزرگ و خدمات ابری هستند. در این مسیر استفاده از فضای ابری در جمع آوری اطلاعات و ذخیره سازی آن ها می تواند تاثیرگذار باشد.

 

 

آموزش کارکنان

 

نباید بحث پیچیدگی فناوری اطلاعات و آموزش کارکنان جدید را نادیده گرفت. کسب و کارهایی که علاقه مند به تسریع مدرن سازی در فروشگاه ها هستند، باید محتاطانه و در عین حال معقول عمل کنند. یکی از بهترین راه ها، تعیین یک حامی اجرایی است.

فضاهایی که اطلاعات مبتنی بر داده توسط فروشگاه می تواند باعث کاهش تجربه و یا شکاف های درآمدی شود را شناسایی کنید. در مسیر استفاده از فناوری، ابتدا یک نقشه راه و طرح آزمایشی را اجرا کنید. نتایج معماری آزمایشی را به دقت پیگیری و بررسی کنید.

 

سخن پایانی

 

تحول در صنعت خرده فروشی امری اجتناب ناپذیر است. این تحولات در سال های اخیر و همزمان با تغییر و تحول در جهان رشد بیشتری به خود گرفته اند. استفاده از تکنولوژی و فناوری و در عین حال هوشمند سازی و ایجاد تعامل میان فروش آفلاین و آنلاین می تواند به کسب و کارها در مسیر تغییرات کمک بزرگی کند. کسب و کارها باید بتوانند از طریق کانال های مختلف آنلاین با مشتریان وارد تعامل شوند. در عین حال در فروشگاه های فیزیکی نیز با هوشمند سازی و استفاده از تکنولوژی، بهترین تجربه خرید را برای مشتریان رقم بزنند. وفاداری به برند در دنیای امروز کسب و کار مفهوم چندانی ندارد. مشتریان به دنبال کسب و کارها و برند هایی هستند که بهترین و سریع ترین خدمات را به آن ها ارائه دهند.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک