تفاوت مام، استیک و اسپری ضد تعریق | مزایا و معایب | کدام بهتر است؟

تفاوت مام، استیک و اسپری ضد تعریق | مزایا و معایب | کدام بهتر است؟


20 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تفاوت مام، استیک و اسپری ضد تعریق

آیا در مورد تفاوت مام، استیک و اسپری ضد تعریق اطلاعاتی دارید و می‌دانید هر یک چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارند؟ شاید در نگاه اول کمی گیج کننده به نظر برسد که همه این محصولات بهداشتی چه تفاوت‌هایی با هم دارند و استفاده از کدام یک منطقی‌تر است. ولی ما در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش، به بررسی تفاوت‌های مام، استیک و اسپری ضد تعریق می‌پردازیم و روش استفاده و خصوصیات هر یک از این محصولات را شرح می‌دهیم تا با چشمانی بازتر، دست به انتخاب بزنید.

 

 

مام چیست؟

 

مام چیست؟

 

«مام» که جزو دسته دئودورانت‌ها (بو زدا) قرار دارد، معمولا کاربرد بسیار وسیعی بین مردم برای خوشبوکنندگی بدن دارند و بیش از دیگر دئودورانت‌ها، شناخته شده‌اند. در ترکیبات مام از آلومینیوم یا استفاده نشده یا اگر هم استفاده شده باشد، میزان آن بسیار محدود است.

در مورد کاربرد آلومینیوم که با نام «آلومینیوم کلراید» هم روی محصولات بهداشتی مشاهده می‌شود، باید بگوییم که این ماده باعث می‌شود تعریق بدن به تاخیر بیفتد یا به صورت موقت، قطع شود. بنابراین وقتی از آلومینیوم در محصولی استفاده نشود، نشان‌دهنده این است که خاصیت محدودی در ضد تعریق بودن دارد.

 

کاربرد و مزایای مام رول زیر بغل

 

در اصل انواع مام، بیشتر برای خوشبو کنندگی بدن و مخصوصا زیر بغل که عموما بیش از دیگر نقاط، غده‌های عرق دارد، به کار می‌رود. مام‌ها به طور ویژه به خاطر رایحه‌های خوشبویی که دارند، استفاده می‌شوند و از آن جایی که یک لایه روی پوست از خود به جای می‌گذارند، دیرتر بوی خود را از دست می‌دهند.

همچنین موادی که در مام‌ها استفاده می‌شود، حالت مایع دارد و حس خنکی و طراوت می‌دهد که برای بسیاری افراد، مخصوصا در روزهای گرم تابستان، خوشایند است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین برندهای مام ایرانی و خارجی در بازار

 

معایب مام رول زیر بغل

 

معایب مام زیر بغل

 

همان طور که گفتیم، مام‌ها برای جلوگیری از تعریق بدن کاربرد ندارند و بیشتر به خاطر رایحه‌ای که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. مام‌ها همچنین حالت مایع یا ژله‌ای دارند که باعث خیس شدن ناحیه مورد استفاده می‌شوند.

هر چند برخی افراد با این موضوع، مشکلی ندارند ولی در صورتی که تا قبل از خشک شدن مام، لباس بپوشید، باعث لکه شدن آن می‌شوند. بنابراین باید چند دقیقه بعد از استفاده از مام، اجازه دهید روی پوست خشک شوند و بعد لباس‌تان را بپوشید. هم چنین مام‌ها نسبت به استیک‌های ضد تعریق، ماندگاری کمتری بابت حفظ رایحه دارند.

 

استیک زیر بغل چیست؟

 

استیک زیر بغل چیست؟

 

مام‌ها در اصل به دو نوع رول و استیک به بازار عرضه می‌شوند. رول‌های ضد تعریق، به شکل مایع یا ژله‌ای فرموله شده‌اند و بسته‌بندی آنها به شکلی است که مایع در یک محفظه قرار دارد و سرِ محفظه یک توپ غلتان گذاشته شده است. با چرخیدن توپ، مایع روی سطح غلتنده قرار می‌گیرد و می‌توان روی پوست استفاده کرد.

حتما بخوانید  10 مشکلات رایج پوستی در بهار و روش های پیشگیری و درمان

استیک‌های ضد تعریق، سطح غلتان وجود ندارد و در یک محفظه، مام به صورت جامد گذاشته شده است. با چرخاندن قسمت پایین استیک، مواد آن بیشتر خارج می‌شود و می‌توان روی پوست مالید.

به استیک زیر بغل «مام صابونی» هم گفته می‌شود. استیک‌ها مثل ژل ضد تعریق، حالت ژله‌ای یا مایع ندارند و خشک هستند، به خاطر همین هم برخی افراد که از حس خیسی خوششان نمی‌آید، این گزینه را ترجیح می‌دهند.

 

کاربردها و مزایای استیک زیر بغل

 

کاربرد استیک ضد تعریق، همان طور که از اسم آن مشخص است، برای جلوگیری از عرق کردن زیاد است. استیک‌ها با حالت جامد یا صابونی که دارند، یک لایه جامد روی پوست تشکیل می‌دهند که عملکرد غده‌های عرق را کاهش داده یا آن را متوقف می‌کنند. در ترکیبات آنها هم معمولا از «آلومینیوم کلراید» استفاده شده است.

این محصولات بهداشتی، برای کسانی که بدنشان تعریق بالایی دارد، بسیار مناسب است و ماندگاری آنها هم نسبت به رول‌های ضد تعریق بیشتر است. در ضمن بعد از استفاده، بخاطر مایع نبودن آنها، نیاز به فرصت دادن برای خشک شدن ندارند.

اما بهتر است سعی کنید لباستان به محض استفاده از استیک، به مواد استیک مالیده و به آن آغشته نشود. اما مام رو زیر بغل بهتر است یا استیک؟ برای خواندن این مقاله روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

معایب استیک زیر بغل

 

معایب استیک زیر بغل

 

استیک‌های زیر بغل، در کنار همه مزایایی که دارند، خالی از معایب هم نیستند. این محصولات بهداشتی، به خاطر بافت خشکی که دارند، ممکن است پوست را خشک یا خشن کنند. همچنین فرمول قوی‌تر آنها ممکن است باعث شود، برخی افراد با محتویات آنها، دچار حساسیت، قرمزی، خارش، سوزش یا لکه‌های پوستی شوند.

البته این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد و فقط به خاطر خشک بودن آنها نیست. ممکن است از یک برند بی‌کیفیت یا کم کیفیت، استیک را تهیه کرده‌ باشید، یا بدنتان به طور کلی، به آلومینیوم حساسیت و واکنش نشان داده باشد. بنابراین عوامل مختلفی در این موضوع تاثیرگذار هستند.

علاوه بر این، اگر به صورت مداوم استیک ضد تعریق استفاده کنید و لباس‌تان را عوض نکنید، احتمال لکه و زردی قسمت زیر بغل آن وجود دارد. چون خواه ناخواه، مواد صابونی استیک، با عرق بدن واکنش نشان می‌دهد و آثار این واکنش روی لباس باقی خواهد ماند.

در ضمن هنگامی که استیک را زیر بغل‌تان می‌مالید، مراقب باشید به پارچه برخورد نکند. بهتر است قبل از پوشیدن لباس، استیک را بزنید. شما می‌توانید برای خرید انواع مام رول و استیک ضد عرق با رایحه‌های مختلف و برندهای متنوع یا قیمت مناسب، می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

اسپری ضد تعریق چیست؟

 

اسپری ضد تعریق چیست؟

 

اسپری ضد تعریق هم از انواع دئودورانت‌ها هستند و به عنوان بو زدا شناخته می‌شود. معمولا این اسپری‌ها حاوی مواد ضدتعریق نیستند ولی در برخی از آنها که از آلومینیوم استفاده شده باشد، علاوه بر رایحه خوش، از تعریق زیاد بدن جلوگیری می‌کنند.

حتما بخوانید  بهترین روش نگهداری از لوازم آرایشی و تاریخ انقضا آن ها

این اسپری‌ها روی سطح پوست قرار می‌گیرند و روزنه‌های ترشح عرق را می‌بندند و به همین روش، به کاهش تعریق بدن کمک می‌کنند. اگر شما جزو دسته افرادی هستید که تعریق بدنتان بالا است، اسپری‌ها گزینه‌ معقول‌تری هستند.

 

کاربردها و مزایای اسپری ضد تعریق

 

اسپری‌ ضد تعریق نسبت به مام و استیک زیر بغل، کاربرد راحت‌تری دارند و در شرایط مختلف می‌توان سریعا از آن‌ها استفاده کرد. در ضمن، می‌توانید در حین ورزش کردن یا پرداختن به فعالیت‌های روزانه از اسپری ضد تعریق برای کنترل رطوبت زیر بغل یا کشاله ران‌ها استفاده کنید. این در حالی است که مام و استیک‌ها برای استفاده زیر بغل طراحی شده‌اند.

علاوه بر این، اسپری‌ها، باعث ایجاد خیسی مثل ژل‌ها یا احساس خشکی مثل استیک‌ها نمی‌شوند و حس تمیزی بیشتر و بهتری می‌دهند. توصیه می‌شود از اسپری‌های ضد تعریقی استفاده کنید که حاوی ۱۰ درصد آلومینیوم کلراید باشند تا از احتمال حساسیت و آلرژی پیشگیری شود.

 

معایب اسپری ضد تعریق

 

اسپری‌های ضد تعریق، به خاطر استفاده راحت‌تر و امکان کاربرد آنها در نقاط مختلف بدن، نسبت به استیک و مام یا ژل ضد تعریق، قیمت بالاتری دارند. این نوع اسپری‌ها، از ترکیب عصاره‌های معطر و آب و الکل به دست می‌آید و می‌توان آنها را روی بدن یا لباس، اسپری کرد.

علاوه بر این‌ها، اسپری‌های ضد تعریق، ماندگاری چند ساعته دارند و پس از مدتی باید دوباره از آنها استفاده کرد. همچنین طرز استفاده از اسپری ضد تعریق اهمیت زیادی دارد. چون کم یا زیاد بودن میزان استفاده از این اسپری موجب رفع نشدن بوی عرق بدن می‌شود یا در دراز مدت ممکن است تاثیرات منفی روی پوست و دیگر قسمت های بدن فرد بگذارد.

با تکان دادن اسپری پودر فعال ضدتعریق (نمک آلومینیوم) به صورت یکنواخت در قوطی توزیع می‌شود. پس تکان دادن قوطی اهمیت بسیاری دارد چون در غیر این صورت، محصول غلیظ اسپری می‌شود. اگر محصول را غلیظ اسپری کنید، باعث مسدود شدن دریچه آن می‌شود یا اثرات آن روی لباس یا پوست باقی می‌ماند.

برای تهیه انواع اسپری بدن با رایحه‌های مختلف و برندهای متنوع یا قیمت مناسب، می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

سوالات متداول

بین مام، استیک و اسپری ضد تعریق کدام را انتخاب کنیم؟

بین مام، استیک و اسپری ضد تعریق کدام را انتخاب کنیم؟

 

موضوع انتخاب بین مام، استیک و اسپری ضد تعریق کاملا سلیقه‌ای است و به بودجه شما هم بستگی دارد. ولی اگر تعریق بدنتان بالا است، بهتر است استیک یا اسپری ضد تعریق استفاده کنید.

 

بین مام، استیک و اسپری ضد تعریق کدام بی‌خطرتر است؟

 

از لحاظ ایمنی و بدون آسیب بودن، هر سه این محصولات بسته به برندی که آن‌ها را تهیه می‌کنید و شرایط پوستی و استفاده صحیح، به یک میزان بی‌خطر هستند.

 

 

کالابرگ الکترونیک