ترکیب ادویه سالاد مشهدی چیست | مواد لازم و طرز تهیه ادویه

ترکیب ادویه سالاد مشهدی چیست | مواد لازم و طرز تهیه ادویه


25 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترکیب ادویه سالاد مشهدی

ترکیب ادویه سالاد مشهدی چیست؟ ترشی ربی، سالاد زمستونی، ترشی مشهدی یا سالاد مشهدی، یک چاشنی خوشمزه و اشتهابرانگیز است که معمولا در کنار انواع غذاهای پلویی یا خورشتی سرو می‌شود. این ترشی به خاطر استفاده از رب گوجه فرنگی یا خود گوجه فرنگی، قرمز رنگ است و با چاشنی‌ها و ادویه‌های مختلف، طعم‌دار می‌شود. اما سبزی و ادویه سالاد مشهدی چیست و چه چیزی طعم آن را خوشمزه‌تر می‌کند؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش انواع ادویه ترشی گوجه مشهدی، طرز تهیه و ترکیب ادویه سالاد مشهدی را به شما آموزش خواهیم داد.

ترکیب ادویه سالاد مشهدی

ترکیب ادویه سالاد مشهدی 

ادویه سالاد مشهدی، ترکیبی از چند ادویه و سبزی خشک است که باعث می‌شود این ترشی، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای بگیرد. در ادامه این ادویه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱- زردچوبه

«زردچوبه» جزو ادویه‌هایی است که در بسیاری از غذاهای ایرانی و شرقی به کار می‌رود و اصالت هندی دارد. اما وقتی اسم ترشی یا سالاد مشهدی با آب گوجه یا ترشی سالاد مشهدی با رب گوجه هم به میان می‌آید، زردچوبه به عنوان یکی از اجزای ترکیب ادویه سالاد مشهدی، جای خود را در میان دیگر ادویه‌ها باز می‌کند.

زردچوبه علاوه بر عطر خوبی که به سالاد مشهدی می‌دهد، هم بر خوشمزه شدن آن تاثیر می‌گذارد و خواص زیادی برای سلامتی دارد. چربی‌سوزی، خواص ضد‌التهابی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، زیبایی پوست و مو و … برخی از خواص زردچوبه برای سلامتی هستند. علاوه بر استفاده در انواع ترشی، زردچوبه به شکل‌های مختلف در تهیه شیرینی، دسر، تنقلات و حتی در صنایع هم به کار می‌رود.

در صورت تمایل می‌توانید زردچوبه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۲- زیره

«زیره سبز» و «زیره سیاه»، جزو گیاهان دارویی بسیار مفید برای سلامتی با طبع گرم هستند. هر چند زیره سیاه و سبز، از نظر رنگ و برخی خواص زیره با هم کمی متفاوتند ولی خود دانه زیره، منبع عالی از آهن، کلسیم، مس، روی، پتاسیم، فسفر، منیزیم و منگنز است.

علاوه بر این، به کاهش وزن، رفع گرفتگی‌های رحم در دوران قاعدگی، درمان نفخ، تقویت معده و روده و …  کمک می‌کند. عطر زیره هم بسیار دلپذیر است. به خاطر طبع گرم و خشک زیره، استفاده از آن در سالاد گوجه مشهدی، می‌تواند طبع آن را متعادل کرده و روند هضم آن را آسان‌تر کند.

در صورت تمایل می‌توانید زیره را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۳- تخم گشنیز

تخم گشنیز از انواع ادویه ترشی

در میان انواع ادویه برای ترشی، «تخم گشنیز» رایحه ملایمی دارد ولی استفاده از آن می‌تواند طعم و عطر ادویه ترشی شما را بسیار بهبود دهد. تقریبا در تمام ادویه‌های ترشی، تخم گشنیز وجود دارد و جزو جدانشدنی ترکیب ادویه سالاد مشهدی است. تخم گشنیز جزو معدود ادویه‌هایی است که طبع سرد و خشک دارد ولی چون با دیگر ادویه‌ها ترکیب می‌شود، طبع آن متعادل می‌شود.

از طرفی این دانه‌های قهوه‌ای، برای سلامت بدن بسیار مفید هستند و از خواص آن می‌توان به تنظیم فشار خون، کاهش کلسترول، درمان التهابات پوستی، تسکین صفرا و … اشاره کرد. دانه‌های گشنیز را می‌توانید هم به صورت پودر شده و هم به صورت درسته در سالاد مشهدی استفاده کنید. برخی افراد دانه‌های گشنیز را زیاد پودر نمی‌کنند تا زیر دندان حس شود. این موضوع کاملا سلیقه‌ای است.

۴- گلپر

«گلپر» یک گیاه دارویی و معطر اصالتا ایرانی است که به عنوان ادویه، کاربرد وسیعی در آشپزی ایرانی دارد. اما به عنوان ادویه، گلپر، پای ثابت ادویه‌های ترشی است. این ادویه طبع گرم و خشک دارد و ترکیب آن با مواد ترشی یا سالاد گوجه مشهدی، طبع آن را متعادل می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک شربتی (کیک باقلوا) به 2 روش در فر و ماهیتابه

گلپر عطری بسیار قوی دارد و به خاطر خواص زیادی که در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش بیماری‌های رماتیسمی، خواص ضد‌میکروبی، ضد‌التهابی، درمان دردهای سیستم تنفسی، گلودرد و … دارد، به شکل‌های مختلف مصرف می‌شود.

می‌توانید گلپر را به صورت پودر نشده یا درسته، به سالاد خود اضافه کنید. البته برای اینکه عطر آن بیشتر و قوی‌تر شود، توصیه می‌شود گلپر را قبل از آسیاب کردن یا اضافه کردن به مایه ترشی، آن را در تابه روی حرارت کمی تفت دهید. البته مراقب باشید که پرهای این گیاه، نسوزد، چون گلپر بسیار نازک بوده و زود می‌سوزد و تلخ می‌شود. همین که عطر آن بلند شد، از روی حرارت بردارید.

گلپر را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۵- فلفل سیاه

فلفل سیاه در ترکیب ادویه ترشی مشهدی

«فلفل سیاه» نه تنها در انواع غذا، بلکه در ترشی‌ها هم برای عطر و طعم دادن به ترشی، به کار می‌رود. معمولا برای آزاد شدن عطر فلفل سیاه، توصیه می‌شود که آن را آسیاب یا پودر کنید. اما اگر قبل از پودر کردن دانه‌های فلفل، آنها را در یک تابه حرارت دهید، بهتر است. با این کار طعم و عطر خامی فلفل سیاه هم گرفته می‌شود.

فلفل سیاه نسبت به فلفل قرمز، تندی کمتر و عطر بیشتری دارد. اگر می‌خواهید ترشی‌تان تند شود، می‌توانید فلفل قرمز هم اضافه کنید. در ضمن فلفل سیاه، خواص درمانی زیادی دارد و برای کاهش وزن، بهبود هضم غذا، جلوگیری از مشکلات گوارشی مثل اسهال، کنترل قند خون، مبارزه با سرطان و … به کار می‌رود.

فلفل سیاه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۶- سیاه دانه

«سیاه دانه» یا «سُنیز» جزو دانه‌هایی است که شبیه تخم خرفه و کمی درشت‌تر از آن است و در ترکیب ادویه ترشی، وجود دارد. این گیاه در جنوب غربی آسیا رشد می‌کند و سرشار از ویتامین‌های مفید برای درمان دیابت، بیماری‌های قلبی، میگرن، رفع زخم معده، درمان سرطان، کم خونی، سلامت پوست و مو و … است.

طبع سیاه دانه گرم و خشک است و استفاده از آن در سالاد مشهدی و سایر انواع غذا و ترشی، می‌تواند به کنترل وزن و پیشگیری از چاقی، کمک کند. اگر می‌خواهید سیاه دانه را در ترشی به کار ببرید، بهتر است آن را پودر کنید تا عطر و طعم آن خارج شود ولی برخی افراد، این دانه‌ها را تفت داده و به صورت درسته در ترشی می‌ریزند.

۷- فلفل بیبر

«فلفل بیبر»، «پول بیبر» یا «فلفل حلبی»

«فلفل بیبر»، «پول بیبر» یا «فلفل حلبی»، نام یک فلفل اصالتا ترکیه‌‌ای و سوریه‌ای است که شباهت زیادی به فلفل دلمه‌ای قرمز دارد. طعم این فلفل ملایم و رو به شیرین و مزه‌ای شبیه زیره دارد ولی عطر فوق‌العاده‌ای دارد. علاوه بر کاربرد در ترکیب ادویه سالاد مشهدی، از این فلفل در غذاهای گوشتی، کباب، استیک و سالاد هم استفاده می‌شود.

پول بیبر را هم می‌توانید به صورت درسته یا خرد شده و تازه در سالاد مشهدی به کار ببرید و هم آن را خشک و آسیاب کنید. برای مطالعه طرز تهیه فلفل پول بیبر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۸- سیر

نمی‌شود یک ترشی یا سالاد مشهدی درست کنید و از سیر، فاکتور بگیرید. سیر، جزو جدانشدنی ترشی‌ها است و به صورت حبه‌ای یا خرد شده در ترشی‌ها و شورها به کار می‌رود اما می‌توانید از پودر سیر (طرز تهیه پودر سیر) هم در ادویه ترشی استفاده کنید.

پودر سیر، خاصیت طعم و عطردهندگی فوق‌العاده‌ای دارد و طیف گسترده‌ای از مواد مغذی مثل ویتامین ث، آهن، کلسیم، فیبر، سدیم، پروتئین، قند و … را در خود جای داده است. می‌توانید سیر را به صورت خشک و ورقه‌ای شده هم در ترشی بیندازید.

برای خرید پودر سیر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

سبزی‌های ادویه سالاد مشهدی

سبزی‌های ادویه سالاد مشهدی 

هرچند سبزی‌ها جزو ادویه به حساب نمی‌آیند اما به عنوان چاشنی در ترشی‌ها، به کار می‌روند. معمولا توصیه می‌شود سبزی‌هایی را که در ترشی به کار می‌برید، خشک باشند و اگر سبزی تازه استفاده می‌کنید، حتما به طور کامل بشویید و خشک کنید تا رطوبتی نداشته باشد و باعث کپک زدن ترشی نشود. اما سبزی‌های معطری که در ترشی به همراه ادویه ترشی به کار می‌روند، شامل موارد زیر می‌شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کباب تتالی اراکی به 2 روش با گوشت و مرغ

در ضمن انواع سبزیجات خشک شده را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۱- ترخون

«ترخون» یک گیاه یا سبزی خوراکی با عطر قوی است که طبع گرم و خشک دارد. این سبزی خاصیت اشتهاآور، خوشبوکنندگی دهان، درمان بی‌خوابی، مقوی معده و … دارد. البته برای اثرگذاری خواص ترخون، معمولا آن را با رازیانه مصرف می‌شود.

سبزی خشک ترخون را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۲- مرزه

«مرزه»، جزو سبزی‌هایی است که عطر آن قوی‌تر از ترخون است و کمی ته‌مزه تند یا تلخ دارد. مزاج این سبزی، گرم و خشک است و خاصیت بادشکن، دافع کرم روده، اثرات ضد سرفه، خلط‌آور، ادرار‌آور و … دارد. مرزه را هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده می‌توانید در سالاد مشهدی به کار ببرید.

۳- شوید

شوید جزو سبزی‌های معطر پرکاربرد در آشپزی

«شوید» هم جزو سبزی‌های معطر پرکاربرد در آشپزی است که در ترشی هم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبع این سبزی، گرم و خشک بوده و برای تقویت دستگاه گوارش، درمان تنگی نفس، تقویت معده، درمان سکسکه، بهبود دردهای مفصلی، بیماری‌های تناسلی و … مفید است. گشنیز را می‌توانید به صورت تازه و خشک در ترشی به کار ببرید.

در صورت تمایل سبزی خشک شوید را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۴- گشنیز

گشنیز و تخم گشنیز، خواص مشابهی دارند و طبع هر دو آنها سرد و خشک است. گشنیز عطر بسیار دلپذیری دارد و خواص آن هم بسیار زیاد است. گشنیز را هم به صورت تازه و هم به صورت خشک می‌توانید در ترشی سالاد مشهدی استفاده کنید.

۵- جعفری

گشنیز و جعفری ظاهری شبیه به هم دارند ولی طبع آنها فرق دارد. جعفری مزاج گرم و خشک دارد و از خواص آن می‌توان به تقویت معده، اشتهاآوری، تقویت کبد، کنترل دیابت و … اشاره کرد. در ترشی ربی یا مشهدی، هم می‌توانید جعفری را به صورت تازه و هم به صورت خشک و پودر شده استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه ادویه سالاد مشهدی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
تخم گشنیز ۱ قاشق چای‌خوری
گلپر ۱ قاشق چای‌خوری
زیره ۱ قاشق چای‌خوری
دانه فلفل سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
پول بیبر ۱ قاشق چای‌خوری
سیاه دانه ۱ قاشق چای‌خوری
پودر سیر ۱ قاشق چای‌خوری
ترخون خشک نصف قاشق چای‌خوری
مرزه خشک  نصف قاشق چای‌خوری
شوید خشک  نصف قاشق چای‌خوری
جعفری خشک  نصف قاشق چای‌خوری
گشنیز خشک  نصف قاشق چای‌خوری

 

روش تهیه ادویه سالاد مشهدی

روش تهیه ادویه سالاد مشهدی

برای ترکیب ادویه سالاد مشهدی، ادویه‌ها شامل فلفل سیاه، گلپر، تخم گشنیز، زیره و سیاه دانه را در یک تابه بریزید و روی حرارت چند دقیقه تفت دهید تا عطر آنها خارج شود. سپس اجازه دهید از دما بیفتند و همراه با فلفل بیبر، سیر خشک، ترخون، مرزه، گشنیز، جعفری و شوید آسیاب کنید تا یکدست شوند.

سپس بسته به میزان ترشی که درست می‌کنید، به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری یا غذاخوری از ادویه به سالاد بزنید و بقیه ادویه ترکیبی را در یک بطری در بسته، در مکانی خشک و خنک و دور از نور خورشید و رطوبت قرار دهید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ادویه سالاد مشهدی

برای عطر بیشتر ادویه سالاد مشهدی چه کنیم؟

۱- مواد ادویه را خودتان در خانه آسیاب کنید.

۲- ادویه‌هایی مثل فلفل سیاه، گلپر، تخم گشنیز، زیره و سیاه دانه را در تابه کمی تفت دهید و بعد آسیاب کنید.

چه سبزی‌هایی در ادویه ترشی ربی به کار ببریم؟

سبزی‌های ترشی ربی مشهدی شامل ترخون، گشنیز، مرزه، جعفری و شوید، به صورت خشک یا تازه است.

 

کالابرگ الکترونیک