بهترین و بدترین غذاها برای تغذیه کودکان و بیمارن مبتلا به اوتیسم

بهترین و بدترین غذاها برای تغذیه کودکان و بیمارن مبتلا به اوتیسم


28 تیر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین و بدترین غذاها برای تغذیه کودکان و بیمارن مبتلا به اوتیسم

اوتیسم یا  ASD در ۱ کودک از ۵۴ کودک تشخیص داده می‌شود. این وضعیت با مجموعه‌ای از چالش‌ها همراه است؛ چالش‌ها و مشکلاتی مثل رفتارهای غیرطبیعی اجتماعی، تأخیر در رشد، مشکلات ارتباطی و مسائل رفتاری دیگر. علاوه بر این مشکلات، کودکان مبتلا به اوتیسم ۸ برابر بیشتر از کسانی که این بیماری را ندارند، مشکلات دستگاه گوارش دارند و این یکی از دلایل غذا نخوردن و بی میل بودن به غذا در کودکان مبتلا به اوتیسم است. در مجله کوروش می‌خواهیم بهترین و بدترین غذاها و رژیم تغذیه درمانی برای کودکان و بیماران اوتیسم را به شما بگوییم.

 

لیست بدترین تغذیه برای کودکان مبتلا به اوتیسم

 

لیست بدترین تغذیه برای کودکان مبتلا به اوتیسم

 

مهم است که بدانید غذاهایی که کودکان مبتلا به اوتیسم می‌خورند دارو است یا سم؛ به مغز، بدن و ذهن او کمک می‌کند یا به آنها آسیب می‌رساند. در ادامه برخی از بدترین غذاها برای کودکان مبتلا به اوتیسم و اهمیت تغذیه درمانی اوتیسم و البته مواد غذایی که بیماری اوتیسم را تشدید می‌کند، نام برده‌ایم. در سرویس سلامت همراه ما باشید.

 

 

۱- لبنیات از بدترین مواد غذایی برای کودکان اوتیسمی

 

لبنیات از بدترین مواد غذایی برای کودکان اوتیسمی

 

یکی از بدترین غذاها برای کودکان و بیماران اوتیسمی گروه لبنیات است. وقتی کازئین (یکی از پروتئین‌های موجود در لبنیات) با اسید معده مخلوط می‌شود، چیزی به نام «اگزورفین» تولید می‌کند. اگزورفین‌ها به سایت‌های گیرنده‌های اپوییدها متصل می‌شوند و می‌توانند منجر به مشکلات بی‌شماری از جمله عدم توانایی در تمرکز و بی‌حسی شوند.

 

لبنیات همچنین به دلیل سختی هضم، مشکل‌ساز است و باعث التهاب می‌شود. طبق شواهد، التهاب به شدت با اوتیسم مرتبط است و همچنین معمولا با اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که التهاب عصبی و ناهنجاری‌های ایمنی عصبی از عوامل اصلی در بدترشدن بیماری اوتیسم هستند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج یا نشاسته ذرت + فیلم

 

اجتناب از هر چیزی که باعث التهاب شود، برای هر فرد اوتیسمی حیاتی است. طبق تجربه، هنگامی که افراد مبتلا به اوتیسم لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کردند، بیشتر صحبت کردند، بیش‌فعالی آنها کاهش یافت و مشکلات روده آنها برطرف شد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ نکته مهم برای درمان اوتیسم

 

 

۲- گلوتن؛ از بدترین غذاها در رژیم تغذیه درمان بیماران اوتیسمی

 

گلوتن؛ از بدترین غذاها در رژیم تغذیه درمان بیماران اوتیسمی

 

یکی دیگر از بدترین غذاها در رژیم تغذیه درمان بیماران اوتیسمی مواد حاوی گلوتن است. تحقیقات نشان می‌دهد که گلوتن، مخلوطی از پروتئین موجود در غلات مانند گندم و جو، می‌تواند هنگام بلع، التهاب سیستمیک را افزایش دهد. در حقیقت، بدن شما می‌تواند آنتی‌بادی‌هایی برای گلوتن ایجاد کند که می‌توانند مغز شما را  ملتهب کنند. گلوتن همچنین باعث کاهش باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش می‌شود، که با افزایش احتمال احساس اضطراب، استرس یا افسردگی همراه است.

به نظر می‌رسد گلوتن به‌طور خاص بر عملکرد مخچه تأثیر منفی می‌گذارد. مخچه که در قسمت پایین مغز قرار دارد، با هماهنگی حرکتی و فکری درگیر است و برای پردازش اطلاعات پیچیده ضروری است. بسیاری از والدین کودکان مبتلا به اوتیسم گزارش می‌کنند که وقتی گلوتن را از وعده‌های غذایی کودک خود حذف می‌کنند، علائم‌شان بهبود می‌یابد.

 

 

۳- ذرت و سویا از ناسالم ترین اسیدهای چرب

 

ذرت و سویا از ناسالم ترین اسیدهای چرب

 

ذرت دارای ناسالم‌ترین اسیدهای چرب است؛ سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ که باعث التهاب می‌شوند. طبق مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۵، هیچ‌چیز مفیدی در ذرت برای کودکان اوتیسمی وجود ندارد. همچنین سویا باعث ناراحتی روده می‌شود و مصرف آن برای کودکان اوتیسم، ضرر دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین غذاها و میوه ها قبل از خواب

 

 

۴- قندها؛ بدترین ماده غذایی برای اوتیسمی‌ها

 

قندها؛ بدترین ماده غذایی برای اوتیسمی‌ها

 

قند نه تنها التهاب‌آور است، بلکه باعث فعالیت نامنظم سلول‌های مغز می‌شود و بسیار اعتیادآور است. علاوه بر این، تحقیقات انجام شده نشان داد که افراد مبتلا به اوتیسم، مانند کسانی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، در تحمل گلوکز و مقادیر بیش‌از حد انسولین مشکل دارند.

پرهیز از شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و افزایش مصرف پروتئین بدون چربی، می‌تواند به‌طور چشمگیری علائم اوتیسم را کاهش دهد. پس در لیست بدترین غذاها در تغذیه کودکان و بیماران اوتیسمی حتما قندها را بگنجانید.

 

 

۵-  حذف کلیه مواد نگهدارنده از برنامه غذایی اوتیسمی‌ها

 

حذف کلیه مواد نگهدارنده از برنامه غذایی اوتیسمی‌ها

 

اگر فرزندی مبتلا به اوتیسم دارید؛ از تمام افزودنی‌ها، مواد نگهدارنده، رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی خودداری کنید. اگرچه این مواد در واقع «غذا» نیستند؛ متأسفانه در بسیاری از محصولات غذایی وجود دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع اسموتی توت فرنگی کافی شاپی به 15 روش

 

برای بیماران مبتلا به اوتیسم ما اغلب حذف مواد از رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود؛ یعنی حذف گلوتن، لبنیات، شکر، ذرت، سویا و سایر غذاهای بالقوه حساسیت‌زا به مدت یک ماه. سپس این موارد را یک به یک اضافه کنید و نسبت به واکنش آنها هوشیار باشید؛ اگر واکنش غیرعادی دیدید، این مورد باید برای همیشه از رژیم غذایی کودکتان حذف شود.

 

 

بهترین غذاها برای کودکان مبتلا به اوتیسم

 

در ادامه، مواد غذایی مفید و بهترین غذاها برای کودکان مبتلا به اوتیسم را معرفی کرده‌ایم.

 

۱- امگا ۳ برای هضم بهتر مواد غذایی برای کودکان اوتیسمی

 

امگا ۳ برای هضم بهتر مواد غذایی برای کودکان اوتیسمی

 

همان طور که گفته شد، مصرف مواد غذایی التهاب‌آور و سخت هضم برای کودکان اوتیسمی ضرر دارد. امگا ۳ بر خلاف امگا ۶، التهاب را کم می‌کند و جلوی بروز آن را می‌گیرد. امگا ۳ را می‌توان در ماهی، دانه چیا، گردو و مواد غذایی دیگر پیدا کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۷ خواص و فواید و عوارض امگا ۳ برای سلامت بدن

 

 

۲- ویتامین دی یکی از بهترین ویتامین‌های مورد نیاز کودکان اوتیسمی

 

ویتامین دی یکی از بهترین ویتامین‌های مورد نیاز کودکان اوتیسمی

 

اکثر کودکان مبتلا به اوتیسم، از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند. برای افزایش ویتامین دی، می‌توانید آنها را به مصرف قارچ، ماهی و آب پرتقال تشویق کنید و اجازه دهید آنها در فضای بیرون و در زیر نور خورشید، بازی کنند؛ زیرا نور خورشید بهترین منبع ویتامین دی است.

 

 

۳- مواد پروبیوتیک؛ مواد مورد نیاز برای اوتیسمی‌ها

 

مواد پروبیوتیک؛ مواد مورد نیاز برای اوتیسمی‌ها

 

از آنجا که کودکان مبتلا به اوتیسم نمی‌توانند عمل گوارش و هضم را به‌ خوبی سایر افراد انجام دهند؛ با اضافه‌ کردن مواد پروبیوتیک می‌توانید به این مشکل آنها کمک کنید. مواد پروبیوتیک در غذاهایی مثل کلم آب‌پزشده و خیارشور وجود دارد.

 

۴- کلسیم؛ ویتامین مهم و ضروری کودکان اوتیسمی

 

کلسیم؛ ویتامین مهم و ضروری کودکان اوتیسمی

 

منبع غنی کلسیم، لبنیات است. اما کودکان اوتیسمی که نمی‌توانند لبنیات مصرف کنند؛ با کمبود کلسیم مواجه می‌شوند. بعضی از کودکان مبتلا به اوتیسم، با مصرف شیر مشکلی ندارند. بنابراین پس از مشورت با متخصص فرزند خود، می‌توانید شیر را به رژیم غذایی او برگردانید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله تاثیر ماست بر درمان بیماری اوتیسم را هم مطالعه کنید.

 

 

منبع: amenclinics

 

 

کالابرگ الکترونیک