تاثیر ماست بر درمان بیماری اوتیسم | بهترین ماست برای اوتیسم

تاثیر ماست بر درمان بیماری اوتیسم | بهترین ماست برای اوتیسم


31 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاثیر ماست بر درمان بیماری اوتیسم | بهترین ماست برای اوتیسم

اثر ماست بر بیماری اوتیسم چیست؟ شاید در نگاه اول این سوال عجیب به نظر برسد ولی حتما می‌دانید که یک رژیم غذایی متعادل و مناسب می‌تواند به درمان یا پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها کمک موثری کند. از طرفی برای خانم‌های باردار، مراقبت از جنین بسیار مهم است. در این میان مادرانی که از کودکان اوتیستیک مراقبت می‌کنند، به دنبال جدیدترین مطالعات پزشکی در سراسر جهان هستند تا بر اساس برنامه‌های درمانی جدید، به فرزندان خود کمک کنند. اما با همه این‌ها، آیا می‌توان در دوران بارداری یا پس از تولد، از بیماری اوتیسم جلوگیری کرد؟ در این مقاله از سرویس سلامت به تاثیر ماست بر درمان اوتیسم می‌پردازیم. پیش از آن کمی درباره این بیماری و دلایل بروز آن برایتان خواهیم گفت. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

درباره اوتیسم کمی بیشتر بدانید

 

درباره اوتیسم کمی بیشتر بدانید

 

اختلال طیف اتیسم (ASD) یک بیماری پیچیده است که علت آن به طور قطع مشخص نیست و از هر ۶۸ کودک ۱ نفر را مبتلا می‌کند. یک مطالعه جدید نشان داده است که بهبود عملکرد باکتری‌های روده ممکن است به کاهش برخی از علائم اوتیسم کمک کنند.

البته هیچ «درمانی» برای اوتیسم وجود ندارد، اما استراتژی‌ها و برنامه‌هایی وجود دارند که برای کمک به افرادی که با این اختلال، زندگی می‌کنند، تنظیم شده‌اند. این برنامه‌ها و استراتژی‌ها می‌تواند به سلامت این بیماران تا حدی کمک کند.

 

عوامل بروز بیماری اوتیسم

 

در وهله اول مساله مهم این است که پزشکان نمی‌دانند چه عواملی باعث بروز بیماری اوتیسم می‌شوند. اما آنها معتقدند که ژن‌ها بیشترین سهم را در این مسئله دارند و می‌توانند باعث شوند یک کودک با اوتیسم متولد شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه میلک شیک آلبالو ساده و شکلاتی به 3 روش کافی شاپی

البته برخی پزشکان هم بر این باورند که اگر مادر در حین بارداری در مجاورت با مواد شیمیایی خاصی قرار بگیرد، ممکن است نوزادی با نقص مادرزادی بزاید. اما متاسفانه پزشکان در طول بارداری شما نمی‌توانند بفهمند که آیا کودک شما اوتیسم دارد یا خیر. این موضوع زمانی مشخص می‌شود که نوزاد به دنیا می‌آید.

 

مصرف ماست و بیماری اوتیسم

 

مصرف ماست و بیماری اوتیسم

 

بر اساس پژوهش‌های محققان، وجود یک نوع باکتری یا میکروب پروبیوتیک به نام «لاکتوباسیلوس رویتری» در ماست می‌تواند باعث بهبود علائم بیماری اوتیسم شود. بر اساس یک تحقیق که توسط کالج پزشکی «بیلور» انجام شد، تیم متخصص از موش‌ها برای اثبات فرضیه خود یعنی تاثیر ماست بر بیماری اوتیسم استفاده کردند.

آن‌ها یک میکروب پروبیوتیک به نام «لاکتوباسیلوس رویتری» به موش‌ها دادند و ثابت شد که علائم اوتیسم بهبود پیدا می‌کند. بد نیست بدانید که این میکروب در دستگاه گوارش انسان هم زندگی می‌کند و می‌توان آن را در ماست پروبیوتیک نیز بیابید. به این باکتری «باکتری سالم» می‌گویند.

تیم محققان گفتند که وقتی موش‌ها این باکتری را دریافت کردند، افزایش قابل توجهی در تعاملات اجتماعی خود نشان دادند. ضعف توانایی در برقراری و تعامل اجتماعی همان حوز‌ه‌ای است که بسیاری از کودکان اوتیستیک با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

چرا ماست به درمان اوتیسم کمک می‌کند؟

 

بر اساس یافته‌های پژوهشگران، پروبیوتیک‌ موجود در ماست دارای باکتری‌های مفیدی است که به بهبود خلق و خو و سلامت روان کمک زیادی می‌کند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده‌ای هستند که این توانایی را دارند که روی عملکرد اعصاب بدن تاثیر مستقیم بگذارند. از جمله این اعصاب می‌توان به «عصب واگ» اشاره کرد که طولانی‌ترین عصب مغزی است.

این باکتری‌های زنده و سودمند فعل و انفعالات شیمیایی را در مغز انجام می‌دهند و در نتیجه توانایی برقراری ارتباطی فرد را به طور موثری تغییر می‌دهند. از آن جایی که در افراد مبتلا به اوتیسم این اختلالات رفتاری مشاهده می‌شود، مصرف ماست بر بیماری اوتیسم اثر بهبودبخشی دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کباب کوبیده مرغ رستورانی در تابه و منقل + فیلم آموزش

 

بالا رفتن عملکرد سیستم ایمنی بدن

 

علاوه بر تاثیر ماست بر اختلالات رفتاری، این ماده غذایی مفید می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. در بیماران اوتیسم مبتلا به کولیت روده و مشکلات گوارشی، مصرف ماست می‌تواند به طور چشمگیری به درمان این بیماری، کمک کرده و باعث بهبود بیماری‌های گوارشی مثل بیماری اسهال شود. پیشنهاد می‌کنیم درباره تاثیر ماست بر درمان اسهال بیشتر بخوانید.

 

چه ماستی برای بیماری اوتیسم خوب است؟

 

چه ماستی برای بیماری اوتیسم خوب است

 

اگر می‌خواهید برای بهبود بیماری اوتیسم، رژیم غذایی مناسب اوتیسم را پیش بگیرید، ماست پروبیوتیک را فراموش نکنید. هر چند همه ماست‌ها باکتری‌های مفیدی برای روده و مغز دارند که تاثیر مثبتی بر بهبود بیماری اوتیسم نشان می‌دهند. اما خوردن ماست‌هایی که به طور ویژه، با پروبیوتیک غنی شده‌اند، علائم بهبود را زودتر نشان می‌دهند.

همچنین در مبتلایان به بیماری اوتیسم که با لاکتوز شیر مشکل دارند، مصرف ماست‌هایی که با شیرهای غیرلبنی درست می‌شوند، توصیه می‌شود. ماست سویا، ماست بادام، ماست با شیر نارگیل و … از انواع ماست‌های مفید غیر لبنی برای بیماری اوتیسم به حساب می‌آیند. ماست با شیر جو دوسر و شیرِ برنج هم برای کسانی که به گلوتن حساسیت منفی نشان می‌دهند، مفید است.

 

سوالات متداول

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

آیا با ماست می‌توان اوتیسم را درمان کرد؟

 

هنوز از خواص ماست به عنوان روش و راه آسان درمان اوتیسم نمی‌توان ‌مطمئن بود. اما ماست با تاثیر مثبت بر عملکرد مغز می‌تواند به بهبود این بیماری کمک کند. در کل هنوز هیچ درمانی برای بیماری اوتیسم کشف نشده است. فقط برخی داروها و رژیم‌های غذایی می‌توانند به بهبود آن کمک کنند.

 

آیا پروبیوتیک‌ها برای اوتیسم خوب هستند؟

 

بنا بر پژوهش‌های صورت گرفته، پروبیوتیک‌ها (که اخیرا «روان‌بیوتیک‌ها» نامیده می‌شوند) می‌توانند فعالیت و عملکرد مغز را تعدیل کنند. می‌توان نتیجه گرفت که این مواد مغذی، بر اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم (ASD) تاثیر مثبتی نشان می‌دهند.

 

 

منبع: moms

 

کالابرگ الکترونیک