رژیم غذایی سندروم کوشینگ و نحوه تاثیر آن بر درمان بیماری

رژیم غذایی سندروم کوشینگ و نحوه تاثیر آن بر درمان بیماری


27 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رژیم غذایی سندروم کوشینگ و نحوه تاثیر آن بر درمان بیماری

سندروم کوشینگ یا بیماری «صورت ماه» به مجموعه علائمی اطلاق می شود که بدن، پس از قرار گرفتن طولانی مدت در برابر سطح بالای کورتیزول بروز می دهد. این بیماری با مشکلاتی مانند افزایش وزن در بخش میانی تنه، ‌گرد شدن صورت و چاقی گردن، طاهر شدن لکه های کبودی و ترک های بنفش روی پوست همراه است. در این مطلب از مجله کوروش اطلاعاتی درباره رژیم غذایی مناسب سندروم کوشینگ در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

 

سندروم کوشینگ چیست

 

هنگامی که سطح هورمون کورتیزول برای مدتی طولانی بالا باشد، فرد دچار هایپرکورتیزولیسم یا همان سندروم کوشینگ خواهد شد. مصرف داروهای حاوی کورتون یکی از دلایل ابتلا به این بیماری است. از علائم سندروم کوشینگ می توان به ایجاد یک برجستگی از چربی بین شانه‌ ها، گرد شدن صورت و ترک های پوستی بنفش رنگ اشاره کرد. این بیماری می تواند موجب عوارضی همچون تحلیل استخوان، فشار خون بالا یا دیابت نوع دو شود.

 

سندروم کوشینگ چیست

 

برخی از علائم رایج این بیماری عبارت هستند از:

 

  • افزایش وزن و رسوب چربی (به ویژه در قسمت میانی بدن و قسمت فوقانی پشت)
  • ترک های پوستی بنفش رنگ روی سینه ها، ران ها، بازوها و شکم
  • فشار خون بالا
  • پوست نازک و مستعد کبود شدن
  • کندی روند بهبود زخم ها
  • آکنه
  • ضخیم شدن موهای صورت در زنان
  • به هم ریختگی چرخه قاعدگی
  • اختلالات نعوظ و کاهش باروری در مردان
  • ضعف عضلانی

 

 

علل و علائم و روش های درمان سندروم کوشینگ

 

علائم سندروم کوشینگ

 

نقش رژیم غذایی در درمان سندروم کوشینگ

 

دلایل بالا رفتن سطح کورتیزول در بدن می توانند داخلی یا خارجی باشند. بسته به علت ابتلای فرد به سندروم کوشینگ، پزشک راه حل های متفاوتی برای درمان انتخاب خواهد کرد. ممکن است درمان دارویی برای یک بیمار کافی باشد. اگر علت بیماری در فردی وجود تومور در هیپوفیز باشد، پزشک با جراحی و پرتو درمانی آن را خارج کرده و با دارو سطح هورمون ها را در بدن فرد به تعادل می رساند.

حتما بخوانید  انواع نشانه های گردن درد پشت میز نشینی و روش های درمان آن

 

با تمام این تفاسیر انتخاب رژیم غذایی مناسب سندروم کوشینگ راهی است که بیمار باید در کنار درمان های دیگر آن را ادامه دهد. رژیم غذایی حاوی کلسیم و پروتئین بالا و سدیم پایین، چیزی است که اکثر متخصصان به بیماران سندروم کوشینگ توصیه می کنند. در ادامه باید ها و نباید های این رژیم را برای شما توضیح می دهیم.

 

نقش رژیم غذایی در درمان سندروم کوشینگ

 

کاهش سدیم دریافتی در رژیم غذایی سندروم کوشینگ

 

همان طور که گفتیم افزایش وزن و فشار خون از علائم سندروم کوشینگ هستند. سدیم با جذب آب وزن را بالا برده و وجود آن در خون، موجب فشار خون بالا می شود. با پرهیز از غذاهای فرآوری شده و کنترل نمک مصرفی می تواند علائم این بیماری را کاهش داد.

 

 

افزایش مصرف کلسیم و ویتامین دی برای اصلاح سندروم کوشینگ

 

تحلیل استخوان ها و پوکی آنها از عوارض سندروم کوشینگ به شما می رود. به همین دلیل پزشکان رژیم غذایی سالم و غنی از کلسیم و ویتامین د را به مبتلایان توصیه می کنند. از جمله مواد غذایی شامل این دو ماده می توان به کلم پیچ، کلم بروکلی، پنیر، شیر و نوشیدنی های غنی شده با ویتامین D اشاره کرد.

 

   افزایش مصرف کلسیم و ویتامین دی برای اصلاح سندروم کوشینگ

 

همچنین استفاده از مکمل های ویتامین د نیز می تواند به بهینه کردن سطح آن در بدن کمک کند. میزان مجاز مصرف کلسیم برای بزرگسالان ۸۰۰ میلی گرم و برای ویتامین د، ۵ تا ۱۵ میکرو گرم است. مصرف مکمل های ویتامین د باید حتما تحت نظر پزشک صورت بگیرد. سطوح بالای این ویتامین مسمومیت (گاها کشنده ای) در پی خواهد داشت.

 

 

ویتامین دی و ابتلا به کرونا

 

 

کاهش مصرف کلسترول؛ نکته ای مهم در رژیم غذایی سندروم کوشینگ

 

حتما بخوانید  مهم ترین علائم بیماری سرطان ریه و علل و روش های درمان آن

ابتلا به سندروم کوشینگ معمولا با بالا رفتن کلسترول خون همراه است. حذف غذاهایی که کلسترول بالایی دارند و گنجاندن غذاهای حاوی فیبر بالا می تواند اثرات آن را جبران کند. گلابی، سیب، آلو خشک، جو، جو پرک و لوبیا قرمز منابع خوبی برای تامین فیبر به شمار می روند.

 

 

کنترل قند خون برای کنترل علائم سندرم کوشینگ

 

هورمون کورتیزول کبد را به افزایش سطح قند خون وا می دارد. به همین دلیل افراد مبتلا به سندروم کوشینگ همواره قند بالایی نیز خواهند داشت. این وضعیت هایپرگلایسمی نامیده می شود. هایپرگلایسمی با بسیاری از عوارض طولانی مدت مانند بیماری های قلبی عروقی، آسیب های مفصلی، آسیب عصبی، مشکلات کلیه و استخوان ها مرتبط است. در این موارد پزشکان با توصیه رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا تنظیم فواصل بین وعده های غذایی، می توانند سطح قند خون را کنترل کنند.

 

 

انواع بیماری کبد چرب و روش های درمان

 

بهترین مواد غذایی کنترل دیابت

 

 

درمان سندروم کوشینگ

 

حدف الکل و دخانیات

 

نوشیدن الکل می تواند به شبکه هیپوتالاموس – هیپوفیز – آدرنال، آسیب برساند و موجب بروز علائمی مانند سندرم کوشینگ شود. این آسیب که به عنوان سندروم شبه کوشینگ شناخته می شود، علاوه بر تشدید علائم سندروم کوشینگ، تشخیص آن را نیز دشوارتر خواهد کرد. مصرف دخانیات نیز خطرات احتمالی هنگام عمل جراحی را افزایش می دهد. اگر جراحی یکی از گزینه های درمان شما باشد، بهتر است مصرف دخانیات را کنار بگذارید.

 

 

مهم ترین علائم سرطان ریه

 

 

کلام آخر

 

وقتی سطح هورمون کورتیزول برای مدتی طولانی در بدن بالا باشد، علائمی مانند افزایش وزن به ویژه در ناحیه کمر و شکم، نازک شدن پوست و تحلیل استخوان و حالت کرختگی را بروز خواهد داد. به مجموعه این علائم و برخی اختلالات دیگر سندروم کوشینگ گفته می شود. با توجه به عامل ایجاد کننده این بیماری پزشک درمان دارویی یا جراحی را برای درمان پیشنهاد خواهد داد.

 

 

منبع: cushingsdiseasenews

 

کالابرگ الکترونیک