بهترین روغن زیتون چه ویژگی هایی دارد | به این ۱۰ نکته توجه کنید

بهترین روغن زیتون چه ویژگی هایی دارد | به این ۱۰ نکته توجه کنید


18 مهر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین روغن زیتون چه ویژگی هایی دارد | به این ۱۰ نکته توجه کنید

ویژگی‌های روغن زیتون خوب چیست؟ اگر تنها نگاهی گذرا به قفسه روغن زیتون‌های فروشگاه‌های‌ بزرگ بیندازید، متوجه می‌شوید که روغن‌هایی با برندها و ویژگی‌های مختلف وجود دارند که شناسایی بهترین روغن زیتون از میان آن‌ها کار چندان ساده‌ای نیست. حتی تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی هم کار ساده‌ای نیست. اما آیا می‌دانید یک روغن زیتون خوب چه طعم و بویی دارد؟ کدام کشورها باکیفیت‌ترین روغن زیتون دنیا را تولید می‌کنند؟ بهترین روغن زیتون ایران متعلق به کدام شهر ایران است؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با همه مشخصات یک روغن زیتون باکیفیت و درجه یک آشنا شوید.

 

بهترین روغن زیتون چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین روغن زیتون چه ویژگی هایی دارد؟

شناخت روغن زیتون خوب در میان انبوهی از برندها کار ساده‌ای نیست. این موضوع نیازمند آشنایی با ویژگی‌های خاصی است که یک روغن زیتون خوب و باکیفیت را از یک روغن زیتون معمولی و سطح پایین متمایز می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های یک روغن زیتون درجه یک اشاره شده است. امروزه برندهای معتبر ایرانی زیاد هستند که روغن زیتون باکیفیت و درجه یکی تولید می‌کنند. به جای جستجو برای تهیه بهترین روغن زیتون خارجی بهتر است این برندها را امتحان کنید و با توجه به نکاتی که در این مقاله به آن ذکر شد، سعی کنید یک روغن زیتون باکیفیت و مناسب خریداری نمایید.

برای خرید روغن زیتون اصل و باکیفیت می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

۱- ارگانیک بودن، مهم‌ترین ویژگی بهترین روغن زیتون

«ارگانیک بودن» به معنای عدم استفاده از آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی برای دور نگه داشتن حشرات و آفت‌ها از درخت زیتون است. روغن زیتونی که از زیتون ارگانیک و درجه یک تهیه شود، فواید بیشتری برای سلامت دارد. بنابراین اگر از روغن زیتون‌های سنتی و خانگی استفاده می‌کنید، حتماً به این نکته توجه کنید که برای تهیه این روغن از چه زیتونی استفاده شده است. آیا زیتون‌های مورد استفاده در تهیه روغن زیتون ارگانیک هستند یا خیر؟

بیشتر بخوانید: ارزش غذایی روغن زیتون در هر ۱۰۰ گرم چقدر است؟

۲- بطری تیره باکیفیت، از ویژگی‌های بهترین روغن زیتون

بطری تیره باکیفیت، از ویژگی های بهترین روغن زیتون

روغن زیتون فوق بکر به نور حساس است. یکی دیگر از عوامل مؤثر بر انتخاب بهترین روغن زیتون نوع بسته‌بندی آن است. استفاده از شیشه‌های رنگ روشن می‌تواند کیفیت روغن زیتون را کاهش دهد. به علاوه نگهداری روغن زیتون در بطری‌های پلاستیکی موجب می‌شود تا مونومرهای پلاستیک به داخل روغن زیتون نفوذ کنند و ما این مواد مضر را به صورت خوراکی مصرف کنیم. بنابراین هیچ‌گاه روغن‌هایی که در ظروف پلاستیکی و روشن قرار دارند را خریداری نکنید.

۳- سطح اسیدیته پایین از مشخصات بهترین روغن زیتون

به طور قانونی سطح اسیدیته روغن زیتون فرابکر باید کمتر از ۰/۰۸ درصد باشد. هر چقدر میزان اسیدیته روغن زیتون کمتر باشد، اسیدهای چرب آزاد کمتر و عطر و طعم بهتری دارد. استفاده از زیتون‌های آسیب دیده موجب می‌شود تا سطح اسیدیته روغن زیتون افزایش پیدا کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد لوبیا و انار به ۳ روش و با مواد مختلف

بسیاری از روغن زیتون‌های فرابکر دارای سطح اسیدیته ۰/۲۵ درصد هستند. از مهم‌ترین مزیت‌های این روغن زیتون‌ها این است که می‌توانید آن را تا دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. هر چند که در بسیاری از موارد ممکن است شرکت‌های نامعتبر با اضافه کردن روغن مایع با اسیدیته پایین به روغن زیتون، مقدار اسیدیته آن را پایین بیاورند.

۴- مقدار موم پایین از ویژگی‌های بهترین روغن زیتون

مقدار موم پایین از ویژگی های بهترین روغن زیتون

بهترین مارک روغن زیتون همیشه روغن را از زیتون تازه تهیه می‌کند. محتوای زیاد موم در روغن زیتون موجب کدر شدن روغن می‌شود و معمولاً از روغن گرفتن زیتون‌هایی که یک بار روغن‌گیری شده‌اند، حاصل می‌شود. حداکثر میزان موم یک روغن زیتون باید ۲۵۰ ppm باشد و مقدار موم بیشتر نشان‌دهنده کیفیت پایین این روغن‌ها است.

۵- پراکسیداسیون پایین از مشخصات روغن زیتون خوب

«پراکسیداسیون» یک پارامتر کیفی است که نشان می‌دهد روغن زیتون چقدر توسط اکسیژن آسیب دیده است. روغن زیتون باکیفیت در زمان پرس و ذخیره‌سازی به کمترین میزان ممکن در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد. بهترین روغن زیتون‌ها با پراکسیداسیون کمتر از ۱۰ دارند. حداکثر درجه پراکسیداسیون مجاز ۲۰ است.

۶- خلوص زیاد از ویژگی‌های بهترین روغن زیتون

خلوص زیاد از ویژگی های بهترین روغن زیتون

هر چقدر روغن زیتون خالص‌تر باشد، کیفیت آن بالاتر است. مقدار K یا Kappa در روغن زیتون نشان‌دهنده خالص بودن آن است. زمانی که K برابر با ۲۷۰ باشد، روغن زیتون خالص در نظر گرفته می‌شود. زمانی که همراه با روغن زیتون از شاخ و برگ و مواد دیگر در روغن‌گیری استفاده شود، خلوص روغن زیتون کمتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص و کاربردهای روغن زیتون کهنه

۷- بسته‌بندی سریع از مشخصات روغن زیتون باکیفیت

هر چه قدر زمان بین برداشت، روغن‌گیری و بسته‌بندی روغن زیتون کمتر باشد، کیفیت روغن زیتون بیشتر می‌شود. روغن زیتون‌هایی که درست بعد از برداشت زیتون روغن‌گیری می‌شوند و به سرعت بسته‌بندی می‌شوند، کیفیت بالاتری نسبت به سایر روغن‌ها دارند.

۸- تاریخ تولید نزدیک از ویژگی‌های روغن زیتون خوب

روغن زیتون تازه خواص و کیفیت بالاتری دارد. بیشترین زمان ماندگاری روغن زیتون از ۱۸ تا ۲۴ ماه است. از همین رو بهتر است برای خرید روغن زیتون حتماً به زمان تولید آن توجه کنید. بعد از یک سال معمولاً طعم روغن زیتون شروع به تلخ شدن می‌کند و حتی ممکن است کپک بزند و فاسد شود. در ضمن محصولی اصالت دارد که پس از باز شدن درب بطری آن، ۳۰ تا ۶۰ روز مهلت استفاده داشته باشد. محصولاتی که تاریخ مصرف طولانی‌مدت دارند، معمولا در دسته روغن‌های تصفیه شده قرار می‌گیرند و فرابکر نیستند.

بیشتر بخوانید: کالری روغن زیتون چقدر است؟

۹- به قیمت روغن زیتون توجه کنید

همانطور که باید نسبت به قیمت ارزان روغن زیتون شک کنید، نباید فریب بسته‌بندی شیک و قیمت‌های خیلی بالا برای این محصول را بخورید. ارزان بودن روغن زیتون یک زنگ خطر است، اما گرانی هم همیشه به معنای کیفیت بالا نیست. پس بهتر است قیمت محصولات مختلف را بررسی کنید تا به یک عدد قابل قبول برسید.

۱۰- به بوی روغن زیتون توجه کنید

بوی روغن زیتون شبیه بوی زیتون است و با استشمام آن، تا حدودی می‌توانید از کیفیت روغنی که می‌خرید، باخبر شود. برای این کار باید یک تا دو قاشق از روغن زیتون را در یک لیوان ریخته و اجازه بدهید با دمای دستتان یک تا دو دقیقه گرم شود. حالا بینی خود را به روغن نزدیک کنید. در این حالت باید بوی زیتون تازه و برگ زیتون به مشامتان برسد.

نکاتی در مورد خرید روغن زیتون باکیفیت

نکاتی  در مورد خرید روغن زیتون باکیفیت

  • رنگ روغن زیتون می‌تواند از زرد کم‌رنگ تا سبز تیره متغیر باشد. رنگ روغن زیتون به درجه رسیده بودن میوه در زمان برداشت و همچنین شرایط آب و هوایی و خاکی که زیتون در آن رشد کرده است، بستگی دارد. کیفیت روغن زیتون به هیچ عنوان از روی رنگ آن قابل شناسایی نیست.
  • طعم روغن زیتون به نوع زیتون، محل رویش، درجه رسیده بودن میوه، نوع خاک و شرایط آب و هوایی که زیتون در آن رشد کرده بستگی دارد و این موضوع نیز ملاک خوبی برای تشخیص کیفیت روغن زیتون نیست. اما باید بدانید که روغن زیتون خالص طعم نسبتاً تلخی دارد و تند و تلخ بودن روغن زیتون (نه خیلی زیاد، کمی شبیه طعم فلفل) می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت بالای آن باشد.
  • اگر با خوردن روغن زیتون بویی شبیه به الکل در آن حس می‌کنید، پس باید بدانید که این روغن زیتون خراب است، تخمیر و فاسد شده و نباید مورد استفاده قرار بگیرد.
  • کدر شدن رنگ روغن زیتون می‌تواند نشان‌دهنده خراب شدن روغن زیتون باشد.
  • طعم ترشی و بوی نامطبوع و تند روغن زیتون نشان‌دهنده فساد آن است.
  • در مقایسه انواع روغن زیتون‌ها باید بدانید که روغن زیتون فرابکر باکیفیت‌ترین نوع روغن زیتون است و پس از آن روغن زیتون بکر کیفیت بالاتری برای سلامتی و خواص آن برای بدن دارد.
حتما بخوانید  طرز تهیه رشته خوشکار خانگی و آرد برنج خانگی+فوت و فن خوشکار شهرهای مختلف

بیشتر بخوانید: علائم و دلایل حساسیت به زیتون و روغن زیتون

بهترین روغن زیتون مال کدام کشور است؟

بهترین روغن زیتون مال کدام کشور است؟

روغن زیتون درجه یک در کشورهای مختلفی تولید می‌شود. اسپانیا، ایتالیا، ترکیه و ایران جزو تولیدکنندگان برتر روغن زیتون در دنیا هستند. بیشتر از ۵۰ درصد روغن زیتون دنیا در کشور اسپانیا تولید می‌شود. شاید شناخت بهترین مارک روغن زیتون اسپانیایی کار چندان راحتی نباشد، اما باید بدانید که اسپانیا بزرگ‌ترین تولید‌کننده روغن زیتون در دنیا است.

در اسپانیا بیشتر از ۲۶۰ گونه مختلف زیتون وجود دارد. از همین رو شما می‌توانید روغن زیتون‌هایی با کیفیت و عطر و طعم‌های مختلف در این کشور پیدا کنید. جالب است بدانید که آمارها نشان می‌دهد از هر ۱۰ روغن زیتون برتر در دنیا، ۷ مورد از آن اسپانیایی هستند و این موضوع نشان می‌دهد که این روغن‌ها تا چه میزان حتی در مقابل بهترین مارک روغن زیتون ایتالیایی نیز بهتر هستند.

اما به هر حال امروزه در ایران و کشورهای دیگر نیز روغن زیتون باکیفیت به مقدار زیاد تولید می‌شود. از همین رو به جای این که به دنبال بهترین مارک روغن زیتون خارجی در ایران باشید، بهتر است برندهای ایرانی معتبر را امتحان کنید. خرید از فروشگاه‌های معتبر برای یافتن بهترین روغن زیتون رودبار و ایرانی به شما کمک می‌کند تا روغنی با کیفیت بالا و اصل را خریداری کنید و از بیشترین خواص این روغن بی‌نظیر بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک های روغن زیتون ایرانی و خارجی

سوالات متداول

آیا روغن زیتون اصل یخ می‌زند؟

یکی از اشتباهات و باورهای رایج در بین بسیاری از مردم این است که روغن زیتون اصل نباید در یخچال یخ بزند. ترکیب اصلی  روغن زیتون، اسید فولیک یا همان اسید چرب اشباع‌نشده است که بسیار به سرما و دمای پایین حساس بوده و سریعا حالت کریستالی به خود می‌گیرد و یخ می‌زند. دلیل یخ زدن روغن زیتون در یخچال نیز دقیقا این چربی مفید است.

روغن زیتون اصل چه رنگی است؟

نمونه‌ها و نسخه‌های اصلی روغن زیتون دارای طیف رنگی زرد متمایل به سبز تا کاهی هستند. محصول اصل و خالص را از طریق خوردن یک قاشق از آن هم می‌توان تشخیص داد. هنگام چشیدن روغن زیتون باید نشانه‌هایی از طعم علف، میوه و بادام را احساس کنید. اگر طعم روغن، کمی تلخ باشد اما نه خیلی زیاد، همچنین داشتن طعم فلفلی که در پشت گلو احساس می‌شود و باقی‌ نماندن حالت روغنی و مومی در دهان، نشانه خوب بودن روغن زیتون است.

 

منابع: amanvida، oliveoilsfromspain، olivetomato

کالابرگ الکترونیک