میزان کالری زیتون سیاه در ‍۱ عدد و ۱۰۰ گرم چقدر است؟

میزان کالری زیتون سیاه در ‍۱ عدد و ۱۰۰ گرم چقدر است؟


15 آبان 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
میزان کالری زیتون سیاه

اگرچه بیش از ۲۰۰۰ نوع گونه شناخته شده زیتون وجود دارد، اما برای اکثر ما زیتون سبز و زیتون سیاه شناخته شده هستند. شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که موقع خرید زیتون، تنها به طعم آن توجه کنید و کاری به ارزش غذایی و کالری آن نداشته باشید. اما اگر جزو دسته دوم هستید که به این رژیم و تغذیه خود با وسواس بیشتری اهمیت می دانید و می خواهید با وسواس بیشتری زیتون مصرفی خود را انتخاب کنید، این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش را از دست ندهید. در این مطلب میزان کالری زیتون سیاه و نکات مهم درباره آن را برای شما آورده ایم.

 

 

نام اصلی زیتون سیاه چیست؟

 

نام اصلی زیتون سیاه چیست؟

 

زیتون سیاه را با نام «کالاماتا» هم می شناسند. این زیتون همان زیتون سیاه یونانی است که به صورت کاملا رسیده و به رنگ سیاه برداشت می شود. رنگ این زیتون بنفش تیره و شکل بادامی دارد که طعم آن هم بسیار تلخ است. تلخی زیتون هم ناشی از ماده ای به نام «اولئوروپئین» است که یک ترکیب فنلی به حساب می آید.

 

تلخی یک مکانیسم محافظ برای زیتون است که برای دفع میکرو ارگانیسم‌ های مهاجم و پستاندارانی که از بذر و میوه درختان تغدیه می کنند، به کار می رود. در طبیعت، زیتون ها توسط پرندگان پراکنده می شوند. اگر پرندگان بخواهند از زیتون تغذیه کنند باید آن ها را به صورت کامل ببلعند تا از تلخی بیش از حد آن ها در امان بمانند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه سوپ مرغ غلیظ و مجلسی + فیلم آموزش تهیه

 

 

بیشتر بخوانید: میزان کالری زیتون سبز در ۱ عدد و ۱۰۰ گرم چقدر است؟

 

 

آیا زیتون سیاه همان زیتون سبز است؟

 

شاید جالب باشد بدانید که حدود ۹۰ درصد از محصول زیتون جهان به روغن زیتون تبدیل می شود. بقیه زیتون ها کاربرد های غذایی، دارویی یا بهداشتی و آرایشی دارند. اگرچه روی قوطی‌های زیتون‌ های سیاه در سوپرمارکت عنوان «رسیده» برچسب‌گذاری شده‌ است، اما معمولا چنین نیست.

 

این زیتون ها به صورت معمول همان زیتون ‌های سبزی هستند که در یک محلول قلیایی مانده و سپس با اکسیژن و یک ترکیب آهن (گلوکونات آهنی) فرآوری شده ‌اند. با این راهکار، پوست این زیتون ها به رنگ مشکی براق در می آید. زیتون سبز، نارس است، در حالی که زیتون سیاه، قبل از برداشت رسیده است.

 

 

بیشتر بخوانید: میزان کالری زیتون چقدر است؟

 

 

آیا مصرف زیتون سیاه برای شما مفید است؟

 

مواد مغذی آنتی اکسیدانی موجود در زیتون سیاه مانع اکسیداسیون کلسترول می شود. در نتیجه به پیشگیری از بیماری قلبی کمک می کند. علاوه بر این، زیتون حاوی چربی است، اما نوع سالم تک غیراشباع آن، که مشخص شده است خطر ابتلا به تصلب شرایین را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد.

 

 

میزان کالری زیتون سیاه در هر ۱ عدد

 

میزان کالری زیتون سیاه در هر ۱ عدد

 

هر یک عدد زیتون سیاه به صورت میانگین با وزن ۳/۸ گرم، ۴/۴ کالری دارد. در یک زیتون سیاه با همین وزن ۰/۴ گرم چربی وجود دارد که ۰/۱ آن چربی اشباع و ۰/۳ آن چربی تک غیر اشباع است. میزان سدیم هم به ۲۸ میلی گرم می رسد که یک درصد از ارزش غذایی روزانه (DV) را شامل می شود. از دیگر مواد موجود در یک عدد زیتون سیاه می توان به ۰/۳ میلی گرم پتاسیم و ۰/۲ گرم کربوهیدرات اشاره کرد.

حتما بخوانید  خواص و فواید زیتون پرورده و بهترین روش نگهداری آن

 

 

میزان کالری زیتون سیاه در هر ۱۰۰ گرم

 

در هر ۱۰۰ گرم زیتون رسیده سیاه و کنسرو شده، ۱۱۶ کالری وجود دارد. اما این همه ماجرا نیست. در این میزان زیتون، مواد معدنی، ویتامین و مواد مغذی دیگری هم وجود دارد.

 

 

 

مواد مغذی و ویتامین های موجود در ۱۰۰ گرم زیتون سیاه

 

 

پروتئین: ۰.۸۴ گرم

چربی کل: ۱۰.۹۰ گرم

کربوهیدرات: ۶.۰۴ گرم

فیبر: ۱.۶۰ گرم

 

 

مواد معدنی

 

کلسیم: ۸۸ میلی گرم

آهن: ۶.۲۸ میلی گرم

منیزیم: ۴ میلی گرم

پتاسیم: ۸ میلی گرم

سدیم: ۷۳۵ میلی گرم

روی: ۰.۲۲ میلی گرم

مس: ۰.۲۵ میلی گرم

 

 

ویتامین ها

 

ویتامین C: 0.90 میلی گرم

ویتامین B-6: 0.01 میلی گرم

نیاسین: ۰.۰۴ میلی گرم

ویتامین A: 17 میکروگرم

ویتامین E: 1.65 میلی گرم

 

 

زیتون سیاه سالم تر است یا زیتون سبز؟

 

اگر می‌خواهید مصرف ویتامین E خود را افزایش دهید، زیتون سبز گزینه سالم ‌تری نسبت به زیتون سیاه است. کسانی که به هر دلیلی ملزم به محدود کردن مصرف سدیم هستند، باید زیتون سیاه را تنها به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود مصرف کنند. بنابراین اگر زیتون سیاه را به اندازه متعادل در یک وعده غذایی یا دستور غذایی بگنجانید، گزینه بسیار خوبی است.

 

 

بیشتر بخوانید: میزان کالری زیتون پرورده چقدر است؟

 

 

کاربردهای متداول زیتون سیاه چیست؟

 

زیتون سیاه ورقه شده عمدتا به عنوان لایه روی ساندویچ و پیتزا یا برای طعم دادن به پاستا و غیره استفاده می شود. زیتون سیاه معمولا با پیمنتو، فلفل، سیر، میوه های خشک مانند بادام و غیره پر می شود. همچنین می توانید زیتون سیاه را با پنیر، گوشت و غیره پر کنید و در غذا های دیگر به عنوان طعم دهنده استفاده کنید.

 

 

منابع: healthline / nutritionix/ nationalgeographic

 

کالابرگ الکترونیک