بررسی خواص و فواید ۱۴ میوه تابستانی آبدار

بررسی خواص و فواید ۱۴ میوه تابستانی آبدار


10 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید میوه های تابستانی

میوه های فصل تابستان آن قدر متنوع هستند که هر کس با هر سلیقه و طبعی می تواند از طیف وسیعی از این تنوع خوشمزه، لذت ببرد. این میوه ها با رنگ ها و طعم های متفاوت و البته خواص مختلفی که دارند، جزو جذابیت های فصلی محسوب می شوند. در این مقاله از مجله کوروش به خواص و فواید میوه های تابستانی برای سلامت بدن اشاره خواهیم کرد.

 

ویژگی اصلی میوه های فصل تابستان

 

ویژگی اصلی میوه های فصل تابستان

 

یکی از مهم ترین ویژگی های میوه های فصل تابستان، آبدار بودن آن هاست. معمولا میوه هایی که در فصل تابستان در بازار خودنمایی می کنند، برای جبران کم آبی بدن در این فصل بهترین گزینه حساب می شوند. انواع مواد معدنی و آنتی اکسیدانی هم که در آن ها یافت می شود، به خواص و فواید میوه های فصل تابستان خواهد افزود.

شما هم بهتر است از فرصت استفاده کنید و مصرف این میوه های تابستانی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. تا علاوه بر طراوت و شادابی، همچنین بهره گیری از مواد ضروری و مفید، از خوردن این میوه های شگفت انگیز و خوشمزه نهایت استفاده را ببرید.

 

 

بیشتر بخوانید » علائم گرمازدگی و روش های درمان در کودکان و بزرگسالان «

 

 

گیلاس، از خوشرنگ ترین میوه های فصل تابستان

 

گیلاس، از خوشرنگ ترین میوه های فصل تابستان

 

گیلاس علاوه بر رنگ جذاب و اشتها آوری که دارد، یک میوه فوق العاده برای کسانی است که می خواهند وزن خود را کاهش دهند. از طرفی این میوه به خواب راحت و تقویت حافظه کمک می کند. کم کردن سوزش و درد مفاصل نیز از دیگر خواص گیلاس است. در ضمن اگر بابت ابتلا به بیماری دیابت نگران هستید، این میوه پر خاصیت را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

 

توت فرنگی؛ منبع غنی از فلانوئید

 

توت فرنگی؛ منبع غنی از فلانوئید

 

برخی افراد توت فرنگی را به عنوان یک میوه که می تواند دندان ها را جلا دهد و براق کند، استفاده می کنند. توت فرنگی با رنگ اشتها آوری که دارد، درمان مناسبی برای بیماری ها و مشکلات گوارشی است.

همچنین این میوه، فیبر، منگنز و پتاسیم مورد بدن را تا حد زیادی تامین می کند. در ضمن توت فرنگی سرشار از فلانوئید است که به این میوه رنگ درخشانی داده و خواص ضد التهابی دارد.

 

 

هلو؛ دوستدار چشم و پوست

 

هلو؛ دوستدار چشم و پوست

 

هلو جای خودش را در لیست میوه های فصل تابستان، به عنوان یک گزینه عالی برای سلامت پوست و تقویت چشم باز کرده است. این میوه به سم زدایی در بدن کمک زیادی می کند و با میزان کالری کمی که دارد می تواند در کاهش وزن موثر باشد. مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی که در هلو وجود دارد از آن یک میوه مفید و مقوی تابستانی ساخته است.

 

 

بیشتر بخوانید « طرز تهیه کمپوت هلو با ماندگاری بالا «

 

 

هندوانه؛ درمان گرمازدگی تابستانی

 

حتما بخوانید  ۱۱ نمونه از غذاهای مفید برای رفع خستگی بدن

هندوانه؛ درمان گرمازدگی تابستانی

 

همه ما هندوانه را یک میوه موثر برای رفع عطش می شناسیم. هر چند می توان این میوه را در فصل زمستان هم به صورت محدود پیدا کرد. ولی نوع مرغوب این میوه در فصل تابستان به بازار می آید. از جمله خواص و فواید این میوه تابستانی این است که منبع غنی از پتاسیم، آنتی اکسیدان ها، انواع ویتامین های آ، ب ۶، ویتامین ث، کلسیم، سدیم، فسفر و فیبر است. با خوردن این میوه می توانید از مشکلات گوارشی، مشکلات مربوط به چشم و خطر بروز بیماری های قلبی پیشگیری کنید. هندوانه همچنین به تقویت مو و درخشان شدن پوست کمک می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه ۸ اسموتی هندوانه « 

 

 

خواص و فواید انبه پادشاه میوه های تابستانی

 

انبه؛ پادشاه میوه های فصل تابستان

 

حتما می دانید که انبه یک میوه با طبع گرم و سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین های گوناگون است. از جمله خواص و فواید این میوه تابستانی این است به خاطر فیبری که دارد، باعث ایجاد احساس سیری می شود. «گزانتین» یا رنگدانه انبه، در محافظت از چشم در برابر اشعه خورشید موثر است. خواص و فواید این میوه تابستانی به قدری زیاد است که به آن پادشاه میوه ها نیز می گویند.

 

 

گلابی؛ منیع سرشار از فیبر

گلابی؛ منیع سرشار از فیبر

 

گلابی یکی از میوه هایی است که معمولا دیرتر از دیگر میوه های فصل تابستان به بازار می آید. اواسط تابستان می توان از خوردن این میوه مفید و خوش عطر لذت برد. گلابی سرشار از فیبر و کروم است که به تقویت سوخت و ساز بدن کمک می کند. همچنین این میوه تابستانی منبع خوبی از چربی و پروتئین است.

 

 

انگور؛ میوه متنوع و پر خاصیت تابستانی

 

انگور؛ میوه متنوع و پر خاصیت تابستانی

 

انگور از آن میوه های محبوب تابستانی است که خودش به تنهایی انواع مختلف و متنوعی دارد. همه انگورها منابع مفیدی از آنتی اکسیدان و پتاسیم هستند. این میوه خوش طعم یک گزینه عالی برای تقویت سلامت قلب و مغز به حساب می آید. هم چنین از این میوه برای درمان عفونت های با منشا ویروس و مبارزه با سرطان پستان استفاده می شود. اگر کلسترول بالا، قند خون یا درد در مفاصل و زانو دارید، مصرف انگور را فراموش نکنید.

 

 

کیوی؛ بهبود دهنده خواب و سلامت قلب

 

کیوی؛ بهبود دهنده خواب و سلامت قلب

 

کیوی از جمله میوه هایی است که برای ما ایرانی ها آن قدر قدیمی نیست حس نوستالژی ندارد. با این میوه خاص و البته خوش رنگ می توانید سطح هموگلبین را در خونتان به تعادل برسانید. همچنین خوردن این میوه به تجربه یک خواب راحت کمک می کند. کیوی حاوی مقادیر زیادی از ویتامین های آ، ث، ب ۶، منیزیوم و آهن است که در سلامت قلب، کبد، پوست و مو موثر عمل می کند. اگر مبتلا به یبوست و مشکلات گوارشی هستید، کیوی بخورید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه مربای کیوی «

 

 

آناناس؛ میوه مفید استوایی

 

آناناس؛ میوه مفید استوایی

 

آناناس هم یک میوه مفید برای درمان سرماخوردگی و مفید برای تقویت استخوان است. این میوه استوایی و گرمسیری، منبع خوبی از ویتامین آ، ویتامین ث، کلسیم، فسفر و پتاسیم است. همچنین در درمان بیماری های مربوط به دهان، دندان و لثه موفق است.

 

 

توت، تمشک و زغال اخته؛ خاص ترین میوه های فصل تابستان

 

توت، تمشک و زغال اخته

 

هر سه این میوه های فصل تابستان فیبر زیادی دارند. این میوه های تابستانی که طعم ملس و ترشی دارند در انواع رنگ سفید و سیاه حاوی ویتامین ث، آنتی اکسیدان و آنتوسیانین هستند. تمشک سیاه معمولا به درخشندگی و زیبایی پوست، تقویت چشم، استحکام استخوان و کاهش دردهای دوران قاعدگی کمک می کنند. همچنین این میوه ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کنند.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری مجلسی + ترکیب ادویه مخصوص

 

 

گرمک، طالبی و ملون؛ خوش عطر تابستانی

 

گرمک یا ملون؛ خوش عطر تابستانی

 

شاید برای شما هم تشخیص بین انواع ملون و خربزه و طالبی چندان کار راحتی نباشد ولی این خانواده به خاطر بوی خوب و عطر قوی‌شان معروف هستند. خواص طالبی و گرمک برای سلامت بدن فراوان است. طبع آن ها هم گرم است، یعنی کاملا برعکس هندوانه. از طالبی، گرمک و ملون به عنوان بهترین داروی کاهش استرس یاد می کنند.

این میوه خوش عطر به تعادل بخشی به ضربان قلب و تامین اکسیژن خون کمک می کند. همچنین سرشار از ویتامین آ و ث است و در ضمن با وجود طعم شیرین خود، کالری پایینی دارد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های تشخیص طالبی رسیده و شیرین را هم مطالعه کنید.

 

انار؛ از خون سازترین میوه های فصل تابستان

 

انار؛ از خون سازترین میوه های فصل تابستان

 

احتمالا شما هم انار را به عنوان یک میوه خون رسان که به جلوگیری از سخت شدن و افزایش ضخامت سرخرگ ها کمک می کند، می شناسید. این میوه هر چند تا حدودی پاییزی است و یا اواخر پاییز به بازار راه پیدا می کند. بعضای از انواع انار زودرس در فصل تابستان به بازار می آیند. از جمله خواص و فواید این میوه تابستانی و پاییزی درمان سرماخوردگی و بهبود سیستم ایمنی بدن در مبتلایان به کرونا است.

 

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره خواص دارویی انار «

 

 

انجیر؛ درمان یبوست و سرشار از کلسیم

 

انجیر؛ درمان یبوست و سرشار از کلسیم

 

حتما می توانید انجیر خشک را در همه فصل های سال پیدا کنید ولی انجیر تازه یا تر یکی از میوه های فصل تابستان است که کلسیم بالایی دارد. همچنین انجیر برای کسانی که یبوست دارند، داروی فوق العاده ای است. آهن موجود در آن هم به اندازه ای است که حرفی برای گفتن داشته باشد. خوردن انجیر به کسانی که رژیم گیاهخواری را در پیش می گیرند یا به سالمندانی که در معرض پوکی استخوان هستند، به شدن توصیه می شود.

 

 

خواص و فواید آلو سیاه از مفیدترین میوه های تابستانی

 

آلو سیاه؛ از مفیدترین میوه های فصل تابستان

 

آلو سیاه، احتمالا شما را به یاد لواشک هایی می اندازد که می توانید با آن درست کنید. این میوه بنفش رنگ، به کاهش قند خون و فشار کمک می کند. آلو در کاهش احتمال ابتلا به پارکینسون در سالمندان، کاهش کلسترول خون، تقویت حافظه و استحکام بخشی به استخوان ها مفید و موثر است. این میوه، عملکرد قلب را نیز بهبود می بخشد.

 

 

آلبالو؛ میوه ترش و کم کالری تابستانی

 

آلبالو؛ میوه ترش و کم کالری تابستانی

 

آلبالو یکی از بهترین میوه های فصل تابستان برای کسانی است که دیابت دارند. این میوه خوشرنگ و ترش در درمان بیماری های رماتیسم، نقرس و مشکلات کلیوی، مفید است. کالری آن هم بسیار پایین است. به صورت حدودی، ۱۰۰ گرم آلبالو، ۷۰ گرم کالری دارد.

 

 

سخن پایانی درباره میوه های فصل تابستان

 

میوه ها در هر فصلی به عنوان منابع عالی از فیبر و انواع ویتامین ها شناخته می شوند. البته در فصول گرم سال، میوه ها می توانند به عنوان یک میان وعده که آب از دست رفته بدن را جبران می کنند، عمل کنند. درست کردن دسر، استفاده از میوه به عنوان یک میان وعده یا حتی استفاده از آب و اسموتی میوه در رژیم غذایی حتما می توانند نقش بسیار مهمی در تقویت و بهبود سلامت جسمی شما داشته باشد. پس در این فصل گرم، از خوردن میوه های تابستانی غافل نشوید.

 

 

طرز تهیه ۱۳ اسموتی خوشمزه و مقوی مخصوص روزهای گرم

 

کالابرگ الکترونیک