۱۲ فایده مثبت ورزش در آب از بهبود خواب تا لاغری و کاهش وزن و …

۱۲ فایده مثبت ورزش در آب از بهبود خواب تا لاغری و کاهش وزن و …


21 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اهمیت ورزش در آب

اگر به دنبال یک روش جذاب و نو برای وزن کم کردن و تحرک هستید، بهتر است ورزش کردن در آب را امتحان کنید. انجام تمرینات ورزشی در آب روش فوق العاده برای افزایش استقامت قلبی عروقی، بهبود قدرت عضلانی، افزایش انعطاف پذیری بدن، افزایش گردش خون، بازسازی عضلات و کنترل وزن است. مهم نیست بدن شما چقدر آمادگی داشته باشد و یا در چه سن و سالی باشید. به هر حال ورزش در آب برای لاغری و سلامتی شما بی نهایت مفید خواهد بود. در سرویس سلامت مجله کوروش قصد داریم تا شما را با اهمیت ورزش در آب و تمام مزیت ها و اثرات مثبت آن آشنا کنیم.

 

 

اهمیت ورزش در آب

 

اهمیت ورزش در آب

 

ورزش کردن در آب فواید بی نظیری برای بدن دارد. نقش آب در ورزش آن قدر مؤثر است که اگر همان ورزشی را که در خشکی انجام می دهید در آب اجرا کنید، میزان کالری مصرفی و تأثیری که بر بدن شما می گذارد، بسیار متفاوت خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع که چرا باید در آب ورزش کنید، بهتر است با ویژگی های منحصر به فرد آب آشنا شوید.

 

آب تقریباً هیچ جاذبه ای ندارد. شما در آب ۹۰ درصد از وزن بدن خود را رها می کنید و تقریباً به حالت بی وزنی می رسید. این موضوع موجب می شود تا بتوانید حرکات جدیدی را در هنگام ورزش کردن در آب تجربه کنید. از طرف دیگر برای ورزش کردن در آب باید ۱۲ تا ۱۴ درصد مقاومت بیشتری را نسبت به هوا تحمل کنید. نقش آب در ورزش درست مثل نصب کردن وزنه های در اطراف بدن به قدرت عضلانی به شما کمک می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۵ اشتباه که اجازه نمی دهند هیچ وقت لاغر شوید «

 

 

افزایش تعادل و هماهنگی بدن با ورزش در آب

 

افزایش تعادل و هماهنگی بدن با ورزش در آب

 

با افزایش سن ممکن است میزان تعادل و هماهنگی بدن کاهش پیدا کند. ورزش در آب می تواند به شما کمک کند تا با افزایش قدرت عضلانی راحت تر تعادل بدن خود را حفظ کنید. از طرف دیگر آب یک محیط امن برای ورزش کردن است. این موضوع کمک می کند تا بهتر بتوانید حرکات مختلف را در آب انجام دهید. از سوی دیگر ورزش در آب به افزایش کنترل بدن نیز کمک می کند.

 

 

بهبود وضعیت سلامت قلب با انجام تمرینات ورزشی در آب

 

نقش آب در ورزش بیشتر از آن چیزی است که در ظاهر به نظر می رسد. زمانی که شما در آب ورزش می کنید، فشار آب به گردش خون شما کمک می کند. این موضوع موجب می شود تا عضلات در زمان تمرین کردن فشارخون کمتری را تجربه کنند. با کاهش پمپاژ خون در هنگام ورزش کردن در آب فشار کمتری به قلب وارد می شود. در نهایت به مرور این کار موجب افزایش قدرت قلبی عروقی شما خواهد شد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۲ علامت سکته قلبی در زنان و مردان «

حتما بخوانید  10 توصیه طب سنتی برای روزه داری آسان و سالم ماه رمضان

 

 

کاهش فشار روی مفاصل و عضلات در زمان ورزش در آب

 

کاهش فشار روی مفاصل و عضلات در زمان ورزش در آب

 

ورزش کردن در آب میزان انعطاف پذیری بدن شما را افزایش می دهد. از طرف دیگر زمانی که شما در آب ورزش می کنید لازم نیست نگران افتادن و صدمه زدن به خودتان باشید. آب از شما در برابر آسیب محافظت خواهد کرد. اهمیت ورزش در آب برای شما زمانی بیشتر خواهد شد که از درد مفاصل و یا عضلات رنج می برید. زمانی که به جای ورزش کردن در خشکی ورزش می کنید، فشار کمتری به مفاصل عضلات شما وارد می شود. این موضوع موجب می شود تا ضمن افزایش قدرت عضلانی درد و مشکلات کمتری را بعد از ورزش تجربه کنید.

 

در واقع نقش آب در ورزش درست همانند یک حمایت کننده است. آب از بدن شما در برابر ضربات و یا فشار زیاد محافظت می کند. ورزش در آب موجب می شود تا احساس فشار و درد کمتری را در عضلات خود تجربه کنید. از طرف دیگر این ورزش قدرت عضلانی شما را افزایش می دهد. این موضوع به خصوص برای افراد مبتلا به آرتروز و افرادی که از مشکلات التهاب مفاصل و یا دردهای عضلانی رنج می برند، بسیار مناسب خواهد بود.

 

 

بهترین و بدترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به آرتروز

 

 

ورزش در آب برای لاغری

 

ورزش در آب برای لاغری

 

برای درک اهمیت ورزش در آب قبل از هر چیزی باید بدانید که این کار به شما کمک می کند تا راحت تر وزن کم کنید. در واقع تحمل فشار آب در زمان ورزش کردن در آب موجب می شود تا ورزش در آب برای لاغری بسیار مؤثر عمل کند. شما می توانید با تمرین کردن در آب کالری های اضافه بدنتان را راحت تر بسوزانید. تنها یک ساعت ورزش کردن در آب می تواند ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری بسوزاند. زمانی که در آب ورزش می کنید، بدن برای گرم نگه داشتن شما کالری بیشتری می سوزاند. به طبع هر چقدر در هنگام ورزش در آب برای لاغری کالری بیشتری بسوزانید، در نهایت وزن کمتری خواهید داشت.

 

 

آرامش مغز و تقویت سلامت روان با ورزش کردن در آب

 

آرامش مغز و تقویت سلامت روان با ورزش کردن در آب

 

ورزش کردن در آب نشاط و شادابی بیشتری به شما می بخشد. از همین رو توصیه می شود افرادی که از افسردگی و بیماری های اعصاب رنج می برند، به جای ورزش کردن در خشکی در آب ورزش کنند. این کار موجب می شود تا آرامش بیشتری به دست آورند.

 

 

تجربه خوابی بهتر با ورزش در آب

 

تجربه خوابی بهتر با ورزش در آب

 

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که شب ها نمی توانید درست بخوابید، بهتر از همین حالا به فکر ثبت نام در کلاس های ورزش در آب باشید. تحرک و حرکت در آب موجب شادابی ذهن و افزایش نشاط می شود. این کار موجب می شود تا با کاهش تنش ها بتوانید خواب بهتری را در شب تجربه کنید.

 

 

بیشتر بدانید» همه چیز درباره هیپنوتراپی برای لاغری و خواب راحت «

 

 

کاهش استرس و اضطراب ورزش در آب

 

کاهش استرس و اضطراب ورزش در آب

 

انجام تمرینات آبی یکی از بهترین روش ها برای بهبود روحیه از بین بردن بدخلقی و اضطراب است. آب تأثیر فوق العاده ای بر افزایش آرامش ذهن و رفع تنش ها و استرس ها دارد. از همین رو اگر حس می کنید دچار استرس و اضطراب شده اید، بهتر است ورزش کردن در آب را امتحان کنید. برای پی بردن به اهمیت ورزش در آب برای کاهش استرس باید به طبیعت آرام و آرامش بخش آن رجوع کنید. آب شما را از اضطراب دور می کند و آرامشی عجیب به مغز و روح تان می بخشد.

حتما بخوانید  دلایل کیپ شدن بینی | 20 روش درمان کیپ شدن بینی کودکان و بزرگسالان

 

 

افزایش تمرکز در کودکان مبتلا به ADHD با آب درمانی

 

کودکان مبتلا به ADHD معمولاً نمی توانند به راحتی روی کار خاصی تمرکز و توجه داشته باشند. بهترین راهکار برای مدیریت این شرایط این است که کودکان خود را در کلاس های ورزش در آب ثبت نام کنید. تمرینات آبی به بهبود هماهنگی آن ها کمک زیادی می کند. این ورزش ها موجب می شود تا سطح توجه کودک افزایش پیدا کند. در نتیجه کودک می تواند راحت تر انگیزه های خود را کنترل کند و خود را با آب هماهنگ سازد.

 

 

بیشتر بدانید » بهترین رژیم غذایی برای کودکان مبتلا به ADHD «

 

 

درمان افسردگی با حرکت در آب

 

درمان افسردگی با حرکت در آب

 

افسردگی یک بیماری روحی روانی است که معمولاً از تجربیات و آسیب زا ژن ها و اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. اگر به افسردگی مبتلا شده اید، آب درمانی در ورزش می تواند بهبود وضعیت شما کمک زیادی کند و نشاط و انگیزه از دست رفته را دوباره به شما باز گرداند.

 

 

بهبود آسیب دیدگی ها با انجام تمرینات ورزشی در آب

 

اگر سن شما از ۵۰ سال گذشته باشد، در مقایسه با یک فرد جوان معمولاً بدن شما زمان بیشتری برای بهبود جراحات و آسیب دیدگی ها نیاز دارد. از ۵۰ سالگی بافت عضلانی شما شروع به فرسوده شدن می کند. از همین رو ممکن است بازسازی مجدد آن ها به زمان بیشتری احتیاج داشته باشد. از اهمیت ورزش در آب می توان افزایش سرعت بهبود آسیب دیدگی ها اشاره کرد. در افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی و یا آسیب دیدگی های عضلانی قرار گرفته اند، انجام تمرینات ورزشی در آب می تواند قدرت عضلانی آن ها را افزایش دهد و به بهبود وضعیت جسمانیشان کمک زیادی کند.

 

 

افزایش انعطاف پذیری بدن ورزش در آب

 

افزایش انعطاف پذیری بدن ورزش در آب

 

نقش آب در ورزش درست مثل وزنه ها و ابزارهای پیشرفته ورزشی می تواند میزان تأثیر تمرینات را بر بدن شما افزایش دهد. زمانی که در آب ورزش می کنید، آب به حرکات شما مقاومت نشان می دهد. این موضوع می تواند قدرت عضلانی شما را تا حد زیادی افزایش دهد. در هنگام ورزش در آب مفاصل و عضلات بدن به سمت و سویی که عادت ندارند که کشیده می شوند و تحت فشار قرار می گیرند. این موضوع با گذشت زمان موجب می شود تا انعطاف پذیری بدن شما به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

 

 

افزایش استقامت بدنی با حرکت در آب

 

افزایش استقامت بدنی با حرکت در آب

 

تحرک داشتن در آب روشی فوق العاده برای افزایش استقامت بدنی است. زمانی که شما در آب ورزش می کنید عضلات شما باید در برابر فشار مقاومت کنند. به چالش کشیدن عضلات در آب موجب می شود تا بدن قوی تری داشته باشید. با ایجاد استقامت بدنی قلب ریه ها و عضلات بدن شما قدرتمندتر خواهد شد.

 

 

جمع بندی نهایی

 

فواید دویدن در آب و ورزش کردن در آب به جای خشکی آن قدر زیاد است که تا خودتان آن را تجربه نکنید، متوجه نخواهید شد. از طرف دیگر ورزش کردن در آب مثل یک تفریح نشاط بخش می تواند شادی و انگیزه بیشتری به شما ببخشد. اگر دوست دارید بدنی سالم و ذهنی آسوده داشته باشید، بهتر است ورزش در آب را امتحان کنید. برای این کار لازم نیست دنبال اسم و رسم ورزش در آب باشید، بلکه با انجام تمرینات ایروبیک، بدنسازی و نرمش و راه رفتن در آب به راحتی می توانید از مزیت های بی نظیر این تمرینات بهره مند شوید.

 

 

منابع: cambridgefitnesswilmington، webmd

 

کالابرگ الکترونیک