۸ ترفند صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی

۸ ترفند صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی


4 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
8 ترفند صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی

چطور در مصرف آب ماشین لباسشویی صرفه‌جویی کنیم؟ ماشین لباسشویی یکی از پرمصرف‌ترین لوازم منزل است که برای هر بار شستشو مقدار زیادی آب استفاده می‌کند. به کار بردن ترفندهای صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی به شما کمک می‌کند تا به شیوه صحیح‌تری از این وسیله ضروری استفاده کنید و مقدار مصرف آب ماشین لباسشویی را کاهش دهید. اما بهترین روش کاهش مصرف آب در ماشین لباسشویی چیست؟ آیا می‌دانید مقدار مصرف آب ماشین لباسشویی به چه عواملی بستگی دارد؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با راهنمای صرفه جویی در مصرف انرژی ماشین لباسشویی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد چند ترفند صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی پاسخ خواهیم داد.

 

 

مقدار مصرف آب ماشین لباسشویی چقدر است؟

 

مقدار مصرف آب ماشین لباسشویی چقدر است؟

 

مصرف آب ماشین لباسشویی به زمان، چرخه، تنظیمات شستشو، دمای آب، فشار آب، سختی آب و دمای آب ورودی و همچنین میزان آلودگی لباس‌ها بستگی دارد. طبعاً هر چقدر فشار و سختی آب بیشتر باشد و لباس‌ها کثیف‌تر باشند، آب بیشتری برای شستشوی آن‌ها لازم است.

معمولاً ماشین لباسشویی‌هایی که به سنسور تشخیص مقدار لباس مجهز هستند، به گونه‌ای عمل می‌کنند تا مقدار آب کمتری در هر بار شستشو مصرف می‌کنند. به طور میانگین در هر بار شستشو با ماشین لباسشویی حدود ۳۰ تا ۷۵ لیتر آب مصرف می‌شود.

معمولاً میزان مصرف ماشین لباسشویی‌ها مشخص است. ماشین لباسشویی‌های قدیمی و ماشین‌هایی که دارای مصرف انرژی B هستند مصرف بسیار بالایی دارند. ماشین لباسشویی با مصرف انرژی A، A+، A++ و … تا میزان زیادی از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین ترفندهای شستن انواع لباس با ماشین لباسشویی

 

ترفندهای صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی

 

ترفندهای صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

کمبود آب یک مشکل رایج و حاد در دنیا است که اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، تا چند سال دیگر به بحرانی فوق جدی تبدیل خواهد شد. آشنایی با راه‌های صرفه جویی در مصرف آب به ما کمک می‌کند تا به اندازه خودمان از هدر رفتن بی‌رویه آب جلوگیری کنیم.

باید بدانید که ماشین لباسشویی یکی از لوازم پرمصرف است که معمولاً در بیشتر خانه‌ها نیز از آن استفاده می‌شود. صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی آن قدرها هم کار سخت و چالش‌برانگیزی نیست. گاهی اوقات به کار بردن ترفندهای ساده و کاربردی می‌تواند به شما کمک کند تا مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. در ادامه این بخش می‌توانید با راه‌های صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی آشنا شوید.

حتما بخوانید  10 روش‌ هسته گیری آلبالو و گیلاس آسان و بدون دستگاه

 

۱- قبل از استفاده از ماشین لباسشویی لکه لباس‌ها را پاک کنید

 

برای این که مجبور نباشید ماشین لباسشویی را روی زمان زیاد و شستشوی چند باره تنظیم کنید، بهتر است به منظور کاهش مصرف آب در ماشین لباسشویی، لکه‌های سخت روی لباس‌ها را ابتدا تمیز کنید.

از بین بردن هر نوع لکه‌ای معمولاً به روش مشخصی انجام می‌شود. برای پاک کردن لکه‌ها بهتر است مقداری پارچه را خیس کنید و با مواد شوینده لکه را بشویید. سپس می‌توانید آن را داخل ماشین لباسشویی بیندازید.

 

۲- ماشین لباسشویی را به طور کامل پر کنید

 

ماشین لباسشویی را به طور کامل پر کنید

 

به جای این که روزانه چند عدد لباس را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، بهتر است کمی اصولی‌تر عمل کنید. لباس‌هایتان را هر چند روز یک بار جمع کنید و سپس ماشین لباسشویی را پر کنید و آن را روشن کنید. شاید باورش سخت باشد، اما همین کار ساده می‌تواند مصرف آب را به صورت سالانه تا ۱۰۵۳۴ گالن کاهش دهد.

 

۳- ماشین لباسشویی را روی حالت کم مصرف تنظیم کنید

 

ماشین لباسشویی را روی حالت کم مصرف تنظیم کنید

 

اگر ماشین لباسشویی شما به تکنولوژی صرفه جویی در مصرف آب یا تعیین مقدار آب مصرفی مجهز است، بهتر است قبل از هر شستشو حتماً مقدار آب مورد استفاده را مشخص کنید. با این روش می‌توانید قدم بزرگی در صرفه جویی از آب بردارید. معمولاً حالت کم مصرف در ماشین‌های لباسشویی با نام «اکو» یا «اقتصادی» مشخص می‌شود. شما می‌توانید با این روش در هدر رفتن آب اضافی جلوگیری کنید.

 

۴- از چرخه شستشوی اضافی استفاده نکنید

 

یکی از تنظیماتی که در برخی ماشین لباسشویی‌ها وجود دارد، این است که شما می‌توانید لباس‌ها را به مقدار بیشتری آبکشی کنید. معمولاً از این گزینه برای برطرف کردن کامل مایع لباسشویی به ویژه برای افرادی با پوست حساس، استفاده می‌شود.

بهتر است در مواقعی که واقعاً لزومی به شستشوی اضافی لباس نیست، این گزینه را غیر‌فعال کنید. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از مواد شوینده ملایم استفاده کنید به مقدار مناسبی شوینده داخل ماشین بریزید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های شستن لباس‌های پشمی و بافتنی با ماشین لباسشویی

 

۵- مراقب نشتی ماشین لباسشویی باشید

 

در صورت مشاهده آب در بیرون از ماشین لباسشویی بهتر است هر چه سریع‌تر مشکل نشتی را بررسی کنید. اگر لوله‌ها دچار فرسودگی شوند و یا در اتصالات نشتی ایجاد شود، مقدار آب زیادی در هر شستشو هدر خواهد رفت. بنابراین در صورت مشاهده این موضوع حتماً از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

 

۶- از مواد شوینده کمتری استفاده کنید

 

یک ترفند صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی استفاده از مواد شوینده به مقدار مناسب است. هر چقدر ماده شوینده بیشتری در ماشین لباسشویی بریزید، به آب بیشتری برای شستن آن نیز لازم است.

در بسیاری از مواقع مجبور می‌شوید، از چرخه آبکشی مجدد برای لباس‌ها استفاده کنید. سعی کنید از مواد شوینده به میزان مناسب استفاده کنید. در صورتی که پوست حساسی دارید، به جای آبکشی بیشتر لباس‌ها حتماً از مواد شوینده ملایم‌تری استفاده کنید.

حتما بخوانید  40 راهکار ساده برای مصرف بهینه برق در لوازم خانگی

 

۷- مدل ماشین لباسشویی خود را ارتقا دهید

 

مدل ماشین لباسشویی خود را ارتقا دهید

 

اگر ماشین لباسشویی شما قدیمی شده و انرژی زیادی مصرف می‌کند، هیچ روشی برای شما به اندازه تعویض ماشین لباسشویی نمی‌تواند در کاهش مصرف آب مؤثر باشد. ماشین لباسشویی‌های مدل جدید به تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری برای صرفه جویی در آب مجهز هستند و با طراحی هوشمندانه نقش مؤثری در جلوگیری از هدر رفتن آب دارند.

با استفاده از یک ماشین لباسشویی کارآمد هر خانواده به صورت میانگین در سال حدود ۲۶۰۰۰ لیتر در مصرف آب صرفه جویی می‌کند. هر چند که این ترفند صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی هزینه زیادی دارد، اما باید بدانید که تأثیر آن بر کاهش مصرف آب بسیار زیاد است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های جرم گیری و از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی

 

۸- از ماشین لباسشویی‌هایی با درب جلو استفاده کنید

 

ماشین لباسشویی‌ها معمولاً در ۲ مدل درب جلو و درب از بالا یا بشکه‌ای عرضه می‌شوند. به طور معمول ماشین لباسشویی‌هایی که عموماً پرطرفدارتر هستند و در سمت جلوی آن‌ها درب قرار گرفته، مصرف کمتری نسبت به ماشین لباسشویی‌های بشکه‌ای دارند. از طرف دیگر استفاده از سیستم خشک‌کن لباس در ماشین لباسشویی‌های بشکه‌ای موجب افزایش مصرف آب می‌شود.

جالب است بدانید که مصرف ماشین لباسشویی‌هایی که درب آن‌ها در جلو قرار دارد، تا یک سوم کمتر از ماشین لباسشویی‌های بشکه‌ای است.

 

نکاتی برای صرفه‌جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی

 

نکاتی برای صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی

 

*یک ترفند صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی شستن لباس‌ها بعد از چند بار پوشیدن است. بهتر است لباس‌هایتان را تنها زمانی که واقعاً کثیف هستند و نیاز به شستشوی دارند، بشویید. برای جلوگیری از کثیف شدن لباس‌ها بهتر است در زمان کار و آشپزی از پیشبند استفاده کنید.

*زمان خرید ماشین لباسشویی سعی کنید ماشین‌هایی که مصرف انرژی پایین‌تری دارند را انتخاب کنید.

*برای کاهش مصرف آب در ماشین لباسشویی باید لباس‌های همه اعضای خانواده را جمع کنید و تنها زمانی ماشین لباسشویی را روشن کنید که حجم لباس‌ها به میزان کافی رسیده‌اند.

*مدت زمان شستشوی ماشین لباسشویی معمولاً تا میزان زیادی به مصرف آب دستگاه بستگی دارد. اگر میزان استفاده از آب کم باشد، معمولاً دستگاه برای شستشو به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

*پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های پیشگیری از اتلاف انرژی در منزل و محل کار را هم مطالعه کنید.

*بد نیست مقاله راهکارهای مصرف بهینه برق در لوازم خانگی را هم مطالعه کنید.

 

سوالات متداول

 

مقدار مصرف آب ماشین لباسشویی به چه عواملی بستگی دارد؟

 

مصرف آب ماشین لباسشویی به زمان، چرخه، تنظیمات شستشو، دمای آب، فشار آب، سختی آب و دمای آب ورودی و همچنین میزان آلودگی لباس‌ها بستگی دارد.

 

بهترین ترفند صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی چیست؟

 

بهترین ترفند صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی این است که ماشین را به طور کامل پر کنید و از روشن کردن روزانه آن اجتناب کنید.

 

 

منابع: leadhousehold، wikihow

 

کالابرگ الکترونیک