طرز تهیه شاهی حلیم | حلیم نذری مخصوص پاکستانی

طرز تهیه شاهی حلیم | حلیم نذری مخصوص پاکستانی


21 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شاهی حلیم

شاهی حلیم یا شاه حلیم لاهور پاکستانی یک مدل حلیم تند و آتشین پاکستانی است که برای تهیه آن از انواع ادویه و فلفل استفاده می‌شود. این حلیم خوشمزه معمولا در ایام مذهبی مثل ماه رمضان پخت می‌شود و به عنوان نذری بین مردم پخش می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه شاهی حلیم خوشمزه و مخصوص به روش پاکستانی را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه شاهی حلیم به روش سنتی (برای ۱۲ تا ۱۸ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گندم پوست کنده ۷۵۰ گرم
جو پوست کنده ۵۰۰ گرم
گوشت گوسفندی ۳ کیلوگرم
دال عدس (عدس قرمز) نیم کیلوگرم
لپه ۱ کیلوگرم
برنج نیم کیلوگرم
زنجبیل خرد شده ۱ تکه نسبتا بزرگ
پوره سیر ۳ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ کیلوگرم
ماست (چکیده) نیم کیلوگرم
زیره ۱ قاشق غذاخوری
پودر تخم گشنیز ۱ قاشق غذاخوری
ادویه گرام ماسالا ۳ قاشق غذاخوری
جوز هندی ۲ قاشق چای‌خوری
زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سبز تند و پیاز داغ برای تزیین
لیموترش و زنجبیل تازه و رنده شده برای تزیین
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
گشنیز تازه و خرد شده یک دسته
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
کره یا روغن حیوانی برای روی حلیم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان پخت شاهی حلیم: ۵ ساعت

مراحل طرز تهیه شاهی حلیم

مراحل طرز تهیه شاهی حلیم

در ادامه این بخش می‌توانید مراحل طرز تهیه شاهی حلیم تند و آتشین پاکستانی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ لپه، جو گندم را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه شامی حلیم باید لپه، جو و گندم را بشویید و در یک ظرف بزرگ آب بریزید. اجازه دهید مواد حداقل برای ۶ ساعت در آب بمانند و هر ۲ ساعت یک بار آب آن‌ها را عوض کنید.

در صورت تمایل می‌توانید لپه، جو و گندم را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: پیاز داغ و سیر داغ را آماده کنید

برای تهیه شاهی حلیم باید پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس پیازها را به صورت خلالی خرد کنید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و بعد قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. پیازها را به قابلمه اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا سبک و نرم شوند. در این مرحله می‌توانید سیر له شده را به ماهیتابه اضافه کنید. سیر و پیاز را تفت دهید و اجازه دهید پیازها کاملا طلایی شوند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی و رازهای خوشمزه شدن آن

می‌توانید پیاز داغ منجمد، سیر داغ و روغن سرخ کردنی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: زنجبیل را به ماهیتابه اضافه کنید

زنجبیل را به صورت کاملا ریز خرد یا رنده کنید. سپس آن را به ماهیتابه سیر و پیاز اضافه کنید. زنجبیل را برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی آن بلند شود.

مرحله چهارم: گوشت را به ماهیتابه اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه شاهی حلیم به روش سنتی باید گوشت گوسفند را به صورت تکه‌ای خرد کنید و به سایر مواد اضافه کنید. گوشت را برای چند دقیقه تقت دهد تا رنگ آن تغییر کنید.

می‌توانید گوشت گوسفند را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: ادویه‌ها را اضافه کنید

بعد از این که گوشت کمی سرخ شد، می‌توانید زردچوبه، تخم گشنیز و فلفل سیاه را اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا بوی ادویه‌ها بلند شود.

می‌توانید زردچوبه، تخم گشنیز و فلفل سیاه را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: آب را اضافه کنید

حالا باید مقداری آب در قابلمه بریزید تا گوشت بپزد. میزان آب باید طوری باشد که روی گوشت و مواد را بپوشاند. در ادامه درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید گوشت به روی شعله ملایم گاز خوب بپزد.

مرحله هفتم: لپه، جو، برنج، گندم و عدس را بپزید

در فاصله پختن گوشت، لپه، جو و گندم خیسانده شده را آبکش کنید و در یک قابلمه بریزید. در ادامه برنج را بشویید و همراه با عدس قرمز به سایر مواد اضافه کنید. قابلمه را تا نصفه از آب پر کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید مواد تا حد له شدن بپزند و کاملا نرم شوند. به خاطر داشته باشید که در این مرحله نیازی به هم زدن حبوبات نیست. می‌توانید برنج و عدس قرمز را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هشتم: گورت را با ماست و ادویه‌ها ترکیب کنید

بعد از چند ساعت که گوشت به طور کامل پخت و نرم شد، صبر کنید تا آب گوشت کاملا بخار شود. سپس ماست را اضافه کنید و همراه با گوشت تفت دهید. زمانی که گوشت به روغن افتاد، می‌توانید ادویه گرام ماسالا، گشنیز خرد شده و کمی نمک به گوشت اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید ماست و نمک را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله نهم: گوشت را ریش ریش کنید

برای پخت شاهی حلیم، گوشت باید به اندازه‌ای بپزد که به راحتی له شود. در این مرحله باید گوشت را با پشت قاشق یا با دست ریش ریش کنید.

مرحله دهم: مواد شاهی حلیم را ترکیب کنید

مواد شاهی حلیم را ترکیب کنید

بعد از این که گندم، لپه و حبوبات به طور کامل پختند و نرم شدند، می‌توانید گوشت‌های ریش شده را به آن‌ها اضافه کنید. همه مواد را ترکیب کنید و بعد کمی نمک و فلفل سیاه روی مواد بپاشید. از این به بعد باید مواد را به صورت مرتب به شکل هفت و هشتی هم بزنید تا حلیم به قوام برسد و کشدار شود.

مرحله یازدهم: یک عدد پیاز را سرخ کنید

در این مرحله باید یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در یک ماهیتابه روغن سرخ کنید. اجازه دهید پیاز کاملا طلایی رنگ شود، سپس نیمی از پیازها را به حلیم اضافه کنید و باقی مانده را برای تزیین روی حلیم کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش مطنجن یا متنجن گیلانی با فیلم آموزش تهیه

پیاز داغ آماده را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوازدهم: زیره را در روغن تفت دهید

یک ماهیتابه کوچک را روی گاز قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. سپس زیره را اضافه کنید و برای چند دقیقه آن را تفت دهید تا بوی زیره بلند شود، سپس آن را از روی حرارت بردارید و به شاهی حلیم اضافه کنید.

زیره را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سیزدهم: شاهی حلیم را سرو کنید

شاهی حلیم را به صورت مداوم هم بزنید تا کاملا جا بیفتد و کشدار شود. زمانی که حلیم به قوام مورد نظر رسید و آماده شد، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید. سپس حلیم را با مقداری پیاز داغ یا زنجبیل تازه و خرد شده، برش لیمو ترش و مقداری فلفل سبز خرد شده تزیین کنید تا ظاهر جذاب‌تری پیدا کند. اضافه کردن مقداری کره یا روغن حیوانی طعم لذیذ این حلیم را دو چندان می‌کند.

کره و روغن حیوانی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شاهی حلیم

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شاهی حلیم

  • برای تهیه شاهی حلیم می‌توانید به جای زنجبیل تازه از مقداری پودر زنجبیل استفاده کنید. برای تهیه پودر زنجبیل به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • شاهی حلیم یک نوع حلیم متفاوت نسبت به حلیم‌های خودمان است که ادویه و فلفل زیادی دارد و از همین رو برای افرادی که از خوردن غذاهای پر ادویه لذت می‌برند، انتخاب مناسبی است.
  • برای مزه دار کردن شاهی حلیم می‌توانید مقداری آب لیمو ترش تازه روی آن بریزید.
  • در برخی رسپی‌ها برای تهیه این حلیم گوشت را با فلفل سبز فراوان می‌پزند تا گوشت به خوبی با فلفل تند مزه‌دار شود. سپس گوشت و فلفل را کاملا له و با سایر مواد مخلوط می‌کنند.
  • برای تهیه این حلیم می‌توانید بعد از پخت برنج و لپه مواد را با گوشت‌کوب دستی له کنید و سپس گوشت و سایر مواد را ترکیب کنید.
  • راز کشدار شدن این حلیم استفاده از گوشت به مقدار زیاد و همچنین هم زدن مداوم حلیم به صورت هفت و هشتی است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شاهی حلیم

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شاهی حلیم

برای مزه دار کردن شاهی حلیم از چه ادویه‌هایی استفاده می‌شود؟

برای مزه دار کردن شاهی حلیم می‌توانید از ترکیب فلفل قرمز، فلفل سیاه، زیره، زنجبیل، سیر، ادویه گرام ماسالا، تخم گشنیز و جوز هندی استفاده کنید.

راز کشدار شدن حلیم از جمله شاهی حلیم چیست؟

اصلی‌ترین نکته کشدار شدن حلیم استفاده از گوشت گوسفند با استخوان از قسمت‌های سردست، سرسینه و گردن به صورت درسته است. یعنی گوشت حلیم را نباید خرد کنید و زمانی که گوشت پخت استخوان را باید جدا کنید و حتما باید گوشت حلیم با گوشتکوب کوبیده شود. گوشت حلیم را به هیچ‌وجه چرخ نکنید و در غذاساز هم میکس نکنید. هر چه بیشتر حلیم را بکوبید بیشتر کش خواهد آمد. همچنین هم زدن حلیم به صورت هفت و هشتی هم حلیم را کشدار می‌کند.

کالابرگ الکترونیک